Vilket bromsrör menar besiktningen?

Ingensomvet
2 februari 2015 · 84 Inlägg

Som rubriken lyder.

Besiktnings protokollet säger

Bromsrör(1.1.11) Bak båda sidor rostskadat.

Jag tod för givet att det var Yttre och bytte dom.
Slog mig nu ikväll att det är ju inte specificerat varken Längsgående eller yttre.

Har jag bytt rätt rör? eller ska jag byta allihop?

hoppas på snabba svar. smile

Magnum1965
2 februari 2015 · 217 Inlägg

Det skulle nog kunna betyda lite av varje :-) Vet inte om det finns en tabell över vad de där siffrorna står för.

Förslagsvis, och eftersom du är inne på det själv. Byt allt där bak. Det är visserligen en tids och kostnadsfråga, men eftersom du föreslår det själv, har du säkert redan sett att de är dåliga. Då byter man.

Fick nedslag på samma sak på min bil idag. Två rör MÅSTE bytas. Jag kommer att byta mer än så, när man ändå håller på. Då behöver man i alla fall inte känna oro över det när man åker runt.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Ingensomvet
2 februari 2015 · 84 Inlägg

Nja jag har inte kollat dom andra rören. Jag kom hem från garaget idag har precis luftat allt och allt var klart tänkte jag. så läste jag besiktnings protokollet igen. och vart SKIT osäker. då det inte står något specificerat hmm står samma siffror på alla bromsrör vad jag sett.. även vänster fram som jag bytt.
Blir ett bakslag om jag måste bytta flera rör. sad har egentligen varken tid eller pengar till det denna månad. hmm

mrbuggy Entreprenör
2 februari 2015 · 1 784 Inlägg

Ingensomvet skrev:
Som rubriken lyder.

Besiktnings protokollet säger

Bromsrör(1.1.11) Bak båda sidor rostskadat.

Jag tod för givet att det var Yttre och bytte dom.
Slog mig nu ikväll att det är ju inte specificerat varken Längsgående eller yttre.

Har jag bytt rätt rör? eller ska jag byta allihop?

hoppas på snabba svar. smile

Det står ju bak båda sidor inte..längsgående..och det finns väl bara ett på varje sida på bakaxeln,sen blir de ju slang..cool

Ingensomvet
2 februari 2015 · 84 Inlägg

Det sitter längsgående fram till bak axeln. sen sitter det slang och sen sitter det korta bromsrör fram till Trumman som jag skulle kallat Yttre.
Ju mer jag googlar på detta ju mer knepigt blir det. vilka rör dom menar.

mrbuggy Entreprenör
2 februari 2015 · 1 784 Inlägg

Ingensomvet skrev:
Det sitter längsgående fram till bak axeln. sen sitter det slang och sen sitter det korta bromsrör fram till Trumman som jag skulle kallat Yttre.
Ju mer jag googlar på detta ju mer knepigt blir det. vilka rör dom menar.

Enkelt.....båda korta rören till Trumman,så du har bytt rätt.. :-)

Ingensomvet
2 februari 2015 · 84 Inlägg

Då har jag bytt rätt smile Tack för snabba svaret Väldigt uppskattat. hade legat sömnlös hela natten annars big_smile
Besiktningsmannen verkade väldigt oerfaren och tog hjälp av en kollega hela tiden. Och han var inte speciellt pratglad. Men nästa gång ska jag fråga mer exakt vilka dom menar. Om det inte står tydligt. big_smile

mrbuggy Entreprenör
2 februari 2015 · 1 784 Inlägg

Ingensomvet skrev:
Då har jag bytt rätt smile Tack för snabba svaret Väldigt uppskattat. hade legat sömnlös hela natten annars big_smile
Besiktningsmannen verkade väldigt oerfaren och tog hjälp av en kollega hela tiden. Och han var inte speciellt pratglad. Men nästa gång ska jag fråga mer exakt vilka dom menar. Om det inte står tydligt. big_smile

Gör de du...!  Lycka Till.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2015 · 13 744 Inlägg

derför man ska hänga över axeln på dom..så dom visar exakt vad dom hittar för fel.

har lärt mig att alla bes gubbar och kärringar har olika uppfattningar av saker och ting.. men samtidigt så ser man om ett rör är dåligt eller inte.. brukar bara slipa av rören och måla på dom.. dom blir piss sura men dom är sällan så dåliga som dom vill tro..smile  tur man mest åker volvo då slipper man det där skiten.. koppar rör is the shit smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
3milius
12 februari 2015 · 296 Inlägg

Hänga över axeln är väl onödigt dock, det skulle jag inte vilja att kunderna gjorde på mitt jobb.
Jag brukar sätta mig brevid lyften och dricka kaffe under tiden och titta på helt enkelt,
sen brukar jag alltid bli tillropad att komma och titta om han hittar något fel,
kan ha att göra med att jag nästan alltid jobbar in i sista sekund fram till besiktningen och har arbetskläder på mig,
så det kanske märks att jag skruvar med bilen själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang