Har alltid gillat R, och nu kom ett tillfälle att köpa en billigt, fast med knackande motor så fick bara lov att lägga fingrarna på den. Motor ska renoveras då en stake troligtvis är krökt. Sedan blir de en uppfräschning med polering och lite smått och gott bland nya delar. Såklart så kommer det även att kastas lite färg ;)
Som sagt Får se ifall jag får lite tid över nångång så kan man putsa till hela överdelen av dörren!
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Djo skrev: Att våga slipa sådär och blir ju grymt bra sen, Jag är imponerad hur många lager klarlack lägger du ?
Vill få sådan finish på lacken på pv,n Sedan men jag vet inte om jag skulle våga våtslipa lacken (fegis jag vet )
Iom att jag lackat själv och vet hur mycket klarlack jag lagt så vågar man. Originallacken(den svarta då) är det bara ett lager klarlack, vilket man slipar igenom lättare än man tror då där hade jag inte vågat. Men nu har jag lagt 3lager, och skulle gissa på att när man slipar för att få den perfekta finishen så slipar man nog bort knappt ett lager, skulle jag tro iaf
Lagt något extra lager klarlack så vågar du slipa den! Inga problem
Jo jag vet men ändå nervöst men ja lägger man några lager så borde det ju gå fint
Snygga bromsar på 940in Bytte handbroms backarna på v70in där fick svetsen rycka in då det var ett fäste dom lyckats haft sönder svetsen på när dom bytt sist sen satt det pirat handbromsbackar som enbart tog på mitten så inte konstigt min handbroms var urkass haha
Nu är dock snön borta hoppas den kommer igen får jag öva lite kryckställ på någon stor parkering
Tror vi får ta över varandras projekt en sväng, jag polerar din och du fixar detaljer på underredet på min Finns mycket jag vill göra på denna men är lite begränsat när jag inte har eget garage. Skulle vilja plocka loss bakvagnen och gå över den med nya bussningar och färg med allt vad det heter Även motorn har jag lite planer för. Tror det var i samma sväng som VVT kom t dessa motorer, vid -99-00 så blev vevaxeln lättare, en sådan skulle jag vilja ha och sen även smidda kolvar, får att få ner vikter ytterligare på grejerna som ska slungas runt i motorn
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
BlueScreeen skrev: Tror vi får ta över varandras projekt en sväng, jag polerar din och du fixar detaljer på underredet på min Finns mycket jag vill göra på denna men är lite begränsat när jag inte har eget garage. Skulle vilja plocka loss bakvagnen och gå över den med nya bussningar och färg med allt vad det heter Även motorn har jag lite planer för. Tror det var i samma sväng som VVT kom t dessa motorer, vid -99-00 så blev vevaxeln lättare, en sådan skulle jag vilja ha och sen även smidda kolvar, får att få ner vikter ytterligare på grejerna som ska slungas runt i motorn
Haha kanske ingen dum ide jag river ner ditt underrede och du lackar och polerar min bil Dock mycket jobb kvar innan jag kan tänka på lack
Djo skrev: Jo jag vet men ändå nervöst men ja lägger man några lager så borde det ju gå fint
Snygga bromsar på 940in Bytte handbroms backarna på v70in där fick svetsen rycka in då det var ett fäste dom lyckats haft sönder svetsen på när dom bytt sist sen satt det pirat handbromsbackar som enbart tog på mitten så inte konstigt min handbroms var urkass haha
Nu är dock snön borta hoppas den kommer igen får jag öva lite kryckställ på någon stor parkering
Ja nervöst är det alltid oavsett hur mkt lack man lagt!
Ja den vart riktigt stiligt Hade velat bytt fram å så de blir fint runtom Haha man slutar aldrig förvånas över vad föregående ägare pysslat med
Ja driver de inte i rätt ända så får man leka med kryckan
Djo skrev: Jaha kanske ingen dum ide jag river ner ditt underrede och du lackar och polerar min bil Dock mycket jobb kvar innan jag kan tänka på lack
Tanken var ju att de skulle va till JohnWayne, men ni båda kan pilla på underreden så kan de ju inte bli annat än grymt! Ja du har en liten bit kvar till s de är dags för lack minst sagt!
Senast redigerat av BlueScreeen (16 november 2016)
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Djo skrev: Jo jag vet men ändå nervöst men ja lägger man några lager så borde det ju gå fint
Snygga bromsar på 940in Bytte handbroms backarna på v70in där fick svetsen rycka in då det var ett fäste dom lyckats haft sönder svetsen på när dom bytt sist sen satt det pirat handbromsbackar som enbart tog på mitten så inte konstigt min handbroms var urkass haha
Nu är dock snön borta hoppas den kommer igen får jag öva lite kryckställ på någon stor parkering
Ja nervöst är det alltid oavsett hur mkt lack man lagt!
Ja den vart riktigt stiligt Hade velat bytt fram å så de blir fint runtom Haha man slutar aldrig förvånas över vad föregående ägare pysslat med
Ja driver de inte i rätt ända så får man leka med kryckan
Djo skrev: Jaha kanske ingen dum ide jag river ner ditt underrede och du lackar och polerar min bil Dock mycket jobb kvar innan jag kan tänka på lack
Tanken var ju att de skulle va till JohnWayne, men ni båda kan pilla på underreden så kan de ju inte bli annat än grymt! Ja du har en liten bit kvar till s de är dags för lack minst sagt!
Värst är väl att v70in har ingen tidigare ägare skruvat med är lämnat till verkstad allting fram tills nu så ännu bättre att dom lyckats med det haha
Okej vart lite rörigt där men du kan lacka och polera min polera hans så fixar han och jag ditt underrede
Nejdå ska nog klara av det också men får se vad för lack man kommer ha råd med först och främst.
JohnMayLives skrev: En seriös lackering behöver inte kosta mer än 30000 (in och utvändigt, dörrar, huv mm demonteras o lackas "överallt". Inga synliga skarvar). Men då får man göra all demontering/montering själv, förutom att de lyfter av det jag nämnt tidigare. Detta görs på en större firma med 8 anställda. Skulle de fixa "allt" hade det blivit 50-55'. Färg, slippapper, "verktyg" mm för att lacka kostar säkert upp 8', så för drygt 20' extra lackas bilen professionellt i lackbox, torkas "korrekt", o på köpet får man betydligt färre korrigeringar att göra? Men det är klart, det finns en viss tjusning i att göra allt själv.
Visst är det som du skriver där, med professionellt i lackbox, det blir förmodligen färre korrigeringar att göra i efterhand då. Men det är ju inte helt säkert heller, de kan ju även få rinningar lätt osv och damm emellanåt. Men oddsen för ett bättre resultat är ju mkt bättre åtminstone. Om man även lämnar iväg det och dom får damm elr rinningar så fixar dom med polering och så, så man får tillbaka en fin lack Men det finns helt klart en tjusning i att göra allt själv!
Men som jag läst av många som får showlacker, riktiga utställlningslacker så våtslipas det och poleras efter lack, just får att få den perfekta ytan
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
JohnMayLives skrev: Damm i lacken blir det alltid. Det är sällan lackfirmor har tid att polera bort alla imperfektioner vid hellack, de finns men man får leta. Vill man ha spegelyta så är det våtslip & polering som gäller, o det är inte gratis, så ju bättre utgångsläge... Det finns bilar som våtslipas o poleras i hundratals timmar trots att de är ytterst fina direkt ur lackboxen. Tjock klarlack (med nedmattning mellan varje lager) ger djupare lyster, men risken för fulare stenskott är större. Men detta är sällan ett problem då showbilar körs sällan o åker ofta på "flak" till utställningar, och används sparsamt vid väl valda tillfällen?
En annan sak att hålla koll på är korrekt "flash off" tid för att få optimal vidhäftning mellan lacken olika lager... Sen har vi det där med eventuella "mjukgörare" när man lackar plast detaljer? Det största bekymmret jag ser med att lacka själv är risken för hälsan? Klarlacken lär inte vara babyolja
Hälsan ja men om man som hobby fixare lackerar några enstaka bilar i sitt liv spelar det nog ingen större roll så länge men har mask på sig
Var en sväng i garaget efter jobbet idag. Så lite gjort blev det!
Började med att avmaskera höger sidan
Tog sen bort "listen" runt sidorutan, det är lätt bara man vet hur man skulle gå tillväga! Bara skruva ur dessa 2 skruv,
Och sedan skjuta den till höger, sen är det bara ta loss den
Tanklocket bortplockat
Framskärmen och innerskärmen borta
Spolarvätskebehållaren borta
Innerskärmen bak borta också
Även skyddet runt tankröret
Det är det jag hann med idag i garaget Blir ett längre pass nån dag i helgen
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
JohnMayLives skrev: Damm i lacken blir det alltid. Det är sällan lackfirmor har tid att polera bort alla imperfektioner vid hellack, de finns men man får leta. Vill man ha spegelyta så är det våtslip & polering som gäller, o det är inte gratis, så ju bättre utgångsläge... Det finns bilar som våtslipas o poleras i hundratals timmar trots att de är ytterst fina direkt ur lackboxen. Tjock klarlack (med nedmattning mellan varje lager) ger djupare lyster, men risken för fulare stenskott är större. Men detta är sällan ett problem då showbilar körs sällan o åker ofta på "flak" till utställningar, och används sparsamt vid väl valda tillfällen?
En annan sak att hålla koll på är korrekt "flash off" tid för att få optimal vidhäftning mellan lacken olika lager... Sen har vi det där med eventuella "mjukgörare" när man lackar plast detaljer? Det största bekymmret jag ser med att lacka själv är risken för hälsan? Klarlacken lär inte vara babyolja
Har man ordentliga skydd så är de nog ingen större fara för hälsan
Djo skrev: Hälsan ja men om man som hobby fixare lackerar några enstaka bilar i sitt liv spelar det nog ingen större roll så länge men har mask på sig
Thinner kan man bli rolig på annars
Thinner är fina grejer
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
JohnMayLives skrev: Vänta bara tills thinnern tar ut sin rätt
Hehe jo det är väll så! Man får se till att ha masken på sig när man pysslar med de
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Igår kom vi ytterligare ett steg längre i detta projekt!
Skrapa gammal underredsmassa
Dags å skrota! Rost nå så inåt helvete! Haha, lika lite rost i denna skärmkant som det var på andra sidan
Färdigskrapat
Lackade sidan maskerad så vi slipper få färg och annat skit på nya lacken
Tyvärr blev det ingen bild efter blästringen..
Men efter lite epoxy så blev det en bild!
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Djo skrev: Blir ju bra det här och gud så mycket rost
Japp riktigt illa gällande rost Som jag sagt tidigare, det är en fröjd att hålla på med denna när det är så lite rost
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Innan nattskiftet igår så blev det ett snabbpass i tomteverkstaden!
Mitt lilla blästerställe, vid garageknuten.
Blästrat insida på skärmen. Det var faktiskt lite mindre rost på insidan av denna skärm än vänstersidans
Makserat
Och sedan lite epoxy på det! Kommer sen bli lite underredsbody på insidan av skärmarna innan de monteras på bilen igen
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Haha jag ska inte bygga några fler bilar efter pv,n men dom som jag bygger ska vara rostfriare än vad den var iallafall
Haha vänta du bara! Står inte på förens nästa projekt står i garaget
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.