Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 133 885 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
RobbanGBG
2 februari 2017 · 294 Inlägg

Har börjat spåna på det här med elen och börjat ritat lite hur jag tror det kan se ut. Än så länge endast lösa tankar och fria fantasier från min sida så ta det för vad det är. Dessutom inte alls komplett som synes. Med tiden kanske jag orkar komplettera smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-a76281d598e796551326ecd217f3277c.jpg

Måste kolla om den grova röda tråden från generator-B/startmotor går till tändningslås B eller ej...

Senast redigerat av RobbanGBG (2 februari 2017)

RobbanGBG
4 februari 2017 · 294 Inlägg

Lär bli en beställning därifrån vad det lider. Skall dock åka iväg et par veckor nu så jag vill inte beställa nåt som kommer till posten/schenker och vänder efter 10 dagar...

Har i alla fall börjat göra nåt åt kablaget. Ny fräsch kabel mellan generator och startmotor egenhändigt ihopsatt. 35 kvadrat skall väl räcka smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-003bfdcb31c8d042d983ab3d3ef5ad82.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-cb34615003a2a1c4a63e02be479e7871.jpg

8mm plinten på startmotorn får fungera som knutpunkt mellan batteri, generator och tändning. istället för den fula eltejpade kabel splicen nån gjort nu.

RobbanGBG
7 februari 2017 · 294 Inlägg

Kabelstrumpan är nog från Biltema eller Swedol, har köpt på båda ställena vet ej varifrån denna kom smile

Testade att köra bilen på 12V idag. Efter att ha insett att mitt gamla 12V hjälpbatteri är helt kasst så gick den igång mha av bruksbilen och startkablar...

Inget slir eller gnäll från remmen och Granada generatorn levererade 14,2 V mätt på batteripolerna. Motorn verkar gå bra med Biltemas kromade spole. Mätte den innan och den har ca 3 Ohm mätt över primärlindning + ballastmotstånd så brytarna lär hålla minst lika bra som med 6V och den gamla som mätte 1,2 Ohm.

Dock kommer jag att koppla in en kabel mellan plinten på start solenoiden och + på tändspolen för bättre gnista medan startmotorn går. Som det nu var ville bilen inte gå igång förrän jag släppte av crank. Antagligen sjönk spänningen för mycket under medan startmotorn var aktiv. När jag testade mitt kassa 12V batteri ensamt sjönk spänningen under 2V medans det försökte dra runt startmotorn...

Någon som har förslag på bra batteri med rätt mått? Jag spanar på nåt liknade detta: http://batteriexpressen.se/product.html … ory_id=357

Har även bytt lite gammal bensinslang, var helt sprucken och torr och när man tog på utsidan av den stank fingrarna bensin. När jag skar upp den så rann ingen bensin ut, så det var torrt upp mot bensinpumpen. Inte så konstigt att man måste nöta på med startmotorn för att få igång bilskrället...

RobbanGBG
16 februari 2017 · 294 Inlägg

Tillfällig paus i meckandet, är på semester i Mexico.

Det sitter ett relä bakom instrumentpanelen, har alla ett sånt och vad gör det? Måste bytas till 12v variant antar jag.

HG, du som lossat din klocka, var det svårt? Antar att arbetsställningen är väldigt ergonomisk och fin smile


Och dessutom har fått för mig att Banner batteriet jag länkat tidigare skall vara bra. Andra förslag på bra batterier?

Senast redigerat av RobbanGBG (16 februari 2017)

RobbanGBG
27 februari 2017 · 294 Inlägg

Hej,åter hemma i Svedala. Tack för svar boys! Jo reläet är runt och trepoligt, blinkers låter rimligt. Har för mig att runda tolv-volts reläer som ser någorlunda skall finnas på ett biltema nära mig för ett par tjugor smile Får nog bli två. Sitter ett fempoligr runt i motorrummet också, men två poler är ihopkopplade med en sladd. Antagligen har någon riggat om ett fempoligt till att funka som ett trepoligt. Mäter, byter, mäter och provar i vanlig ordning smile 

Finns även ett mysko "ovalt" trepoligt relä i motorrummet. Några tips på vad det kan vara?

Ja ja, har i alla fall plockat ut lite smågodis ur bilen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-d59b6048f1b74e87f3e0e2e324d9d29f.jpg

Nu gäller det att klura ut vad alla dessa kan tänkas heta och var man kan köpa dem.

RobbanGBG
27 februari 2017 · 294 Inlägg

Sweet. Hade tänkt köpa just två 42140. Trevligt att veta att det funkar!

Tack för infon om lamporna, snart satt ihop hela listan smile

EDIT: Tar bort listan tillfälligt, insåg att jag mätt längden på SW 8,5 lamporna på fel sätt och vill inte lura någon...

Kommer nog att köra Biltemas H4 lampa med P45T sockel istället för glödlampa för lite bättre tryck i lyset.

Sen får jag se om jag köper diod-lampor på nätet för övrigt eller om jag kör biltema standard rakt av smile

Har tänkt en vända till kring dioder, blir inga såna i blinkers eller kontrollampa för blinkers i alla fall.

Senast redigerat av RobbanGBG (1 mars 2017)

RobbanGBG
1 mars 2017 · 294 Inlägg

Var på biltema och handlade lampor och reläer, men de har inte kvar den runda varianten av 42140 längre sad Gud så segt, jag vill ju ha runda trepoliga relä'n! Var skall jag nu hitta dem?

RobbanGBG
1 mars 2017 · 294 Inlägg

Är det detta du menar: relä

Vet inte om L-P-X relän funkar... tror jag skall ha 49, 49a, 31 relän om jag skall fortsätta använda orginalkablaget. Kanske är värt 50 spänn att köpa ett fult Biltema relä för att bli säker på vad som funkar smile

RobbanGBG
3 mars 2017 · 294 Inlägg

Igår natt var nere och provade blinka med 12V och mitt nya biltema relä för 49,90, det gick bra.

Jag känner mig mycket nöjd just nu, halogenlamporna lyser fint också smile

Nu gäller det att klura ut vad de reläer som sitter på torpedväggen i motorrummet skall vara till för, verkar vara ljus/tuta eller något annat.

Ser inte fram emot att byta alla instrumentlampor...

RobbanGBG
16 mars 2017 · 294 Inlägg

Har nu bytt alla små och stora lampor samt blinkersreläet.  De små indikatorlamporna var ta mig tusan inte lätta att byta. Jag drog sönder alla hållare utom en. Har fixat lite roddigt för att kunna köra runt men måste skaffa nya på sikt. Hela hållaren där alla fyra kontrollampor sitter är fäst med två 7mm muttrar. Faktiskt värt besväret att lossa dem och byta lampor på utsidan så att säga.

Klockan har inte fungerat de sista 15 åren men när jag tog loss den och roterade den lite fram och tillbaka kom den igång delvis. Först gick den i fem minuter innan den stannade. Och nästa gång gick den i en dryg timme.  Kanske går det att väcka den till liv igen på riktigt smile

Även fläkten som inte funkat på ett tag kom igång då den matades med 12V. Fast det är väl ändå säkrast att skaffa en konverterare eller 12V fläkt antar jag...

En sak jag inte kände till innan jag påbörjade detta var att på den Bosch generator jag köpt får laddlampan vara på max 2 watt, flax att jag använde just en 2 Watt lampa smile

Jag tycker bilen känns mer lättstartad samt piggare efter konverteringen. Borde ju inte göra någon direkt skillnad egentligen, kanske var det så att gamla tändspolen sjöng på sista versen eller att 6 volten var på gränsen för att få bra gnista.

Har fortfarande inte gjort något åt reläna på torpedväggen. Får ta och mäta om de är till några extraljus eller dimljus som inte längre finns kvar...

Senast redigerat av RobbanGBG (16 mars 2017)

RobbanGBG
19 mars 2017 · 294 Inlägg

Jaja, fläkten skall bytas såklart, likaså torkarmotor.

Har haft extremt sladdrig styrning så jag gjorde ett försök att tighta till den idag. Är ej helt säker på exakt hur detta skall göras på en Kapitän men jag har ett vagt minne av att jag och farsan fixade detta på en PV eller Amazon genom att svänga max till vänster och sedan tighta åt skruven på styrmojängen till spelet gick ner till ett par centimeter och låsa den där. Vet ej om det är rätt metod men jag testade den och ta mig tusan vad distinkt styrningen blev smile

Känns otroligt bra att köra nu  men hur skall man egentligen göra detta och hur vet man om man dragit åt för hårt?

RobbanGBG
20 mars 2017 · 294 Inlägg

Har nu googlat på detta med justering av styrsnäcka. Man bör tydligen inte göra som jag gjort och jag har antagligen justerat den för hårt, så ni kan se ovanstående inlägg som ett varnande exempel smile Jag får uppenbarligen tår titta mer på detta imorgon...

Senast redigerat av RobbanGBG (20 mars 2017)

RobbanGBG
21 mars 2017 · 294 Inlägg

Aha, sån tur. Det kan ju tydligen bli aktuellt smile

Annars finns någon därute som vet hur man skall justera ut spel ur styrsnäckan och inte bara tröghet kring center (som jag verkar ha gjort...)?

Dessutom hur tänker ni kapitänägare kring det här med bilstereo? Nu när jag har 12V i bilen funderar jag på att skaffa lite billjud. Vet inte om jag skall skaffa en gammal stereo från tiden eller en ny sån här "retrosound" stereo : www.retromanufacturing.com De ser ut att kunna passa i hålen som väl är gjorda för nån gammal Blaupunkt.

RobbanGBG
21 mars 2017 · 294 Inlägg

Hmm, har kollat på en bild av styrsnäckan och tror jag fattar vad som skall göras.

Jag tänker lossa lite på den enorma låsringen med ett dorn eller liknande och sen dra åt hela alltet litegrann. Provar väl 13mm i ytterkant då den siffran verkar florera på nätet smile

RobbanGBG
24 mars 2017 · 294 Inlägg

Ja, nu har jag börjat känna på det här med styrsnäckan. Det funkade som vanligt  inte riktigt som jag tänkt smile

Jag började med att backa ur skruven med låsmutter på ovansidan av styrsnäckan eftersom man tydligen borde ta den sist.

Sen lossade jag den stora låsringen med en stor mejsel och slägga. Det gick i alla fall bra. Tyvärr verkade det dock inte det ha någon tydlig effekt på spelet i ratten att vrida på "locket". Dessutom kändes det som att det på något sätt bottnade när jag försökte dra in det 13mm i ytterkant... Vet någon hur såna här snäckor fungerar? I bästa fall så finns nån slags excenter effekt så att man kan vrida ut åt andra hållet...

Annars så har jag klurat lite på det elektriska. Mest på tändningen. Har hänt att bilen varit extremt svårstartad och jag har börjat misstänka att jag inte får tillräckligt bra gnista när startmotorn går. Mest för att när den inte ville starta sist så hade jag startgas med och den tände inte alls alls ändå trots att startmotorn spann på med bra fart...

För att råda bot på detta så tänkte jag koppla in en extra kabel mellan startreläet och tändspolen och då inte gå via ballastmotståndet.  Lite som på en del gamla amerikanare.  Jag hittade dock ingen lämplig plint på reläet utan den som finns "kortsluter" ju ner mot jord via reläets spole. Den funkar alltså inte bra för detta syfte.

För att råda bot på detta så har jag knåpat ihop en liten specialsladd:

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-9eaa3b90dafdd6b1bfb632f4c634450b.jpg

"Kroken" skall anslutas på tändspolen och tanken är att schottkydioden skall förhindra att ström går tillbaka mot startreläet när tändningen är på och startmotorn inte drar. Har provat det lite temporärt och det verkar i alla fall fungera, får se om det förhindrar framtida extremt svårstartade episoder.

RobbanGBG
27 mars 2017 · 294 Inlägg

Hallå Caromania. Sån tur att du trillade in. Jag fattar precis  hur du menar. Om båda skruvarna är symmetriska borde det gå att vända på båda 180 grader och få slita på de mer oförstörda"baksidorna" i mittläget. Bra ide! Lyckas jag inte få till det med ställskruvarna så blir det nästa sak att prova smile

RobbanGBG
27 mars 2017 · 294 Inlägg

Har för övrigt kommit på vad ett av det två relän som sitter på torpedväggen är till för. Ljustuta helljus. Relät klickar ej när man trampar på den stora knappen på golvet utan endast när man ljustutar med knappen i blinkersspaken. Kommer väl inte att byta det reläet till 12V det allra första jag gör... Skall bli spännade att se vad det andra är till för.

RobbanGBG
1 april 2017 · 294 Inlägg

Ja, då får vi se hur detta går smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-005c1eff5d759e0d4fe74862d10d5b67.jpg

RobbanGBG
5 april 2017 · 294 Inlägg

HG_ skrev:
...
Vad ska du hitta på här näst? tongue

Ja tanken var att använda detta lilla kit för att på ett något bonningt sätt mäta upp en momentökning på mellan 0.6 och 1.2 Nm. smile

Såhär såg det ut uppmonterat; 0,5 meter mellan rattnav och upphängningspunkt så att vridmoment skall bli lätt att beräkna. Det ser lite snett ut på bilden men det är ett parallax fel pga kameraplacering:
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-e7ee50c6de07d151fc7d96e92fd5e96e.jpg

Jag antar att man egentligen skall lossa snäckan när man justerar vad nu "pre-load" heter på svenska, men det hade jag varken tid eller lust att göra. Så jag valde att bara lossa Pitman-armen från parallellstaget och "mäta" momentet på detta sätt.

Som det nu blev så har jag ökat momentet som krävs för att dra ratten (från helt obelastad preload) med snäppet under 1.0 Nm. Det ligger inom spannet men jag känner att det kanske är lite mycket ändå. Hade egentligen tänkt lägga mig på 0.9 Nm och mätte in det så, men så ökade det lite när jag drog fast låsmuttern på slutet...

RobbanGBG
6 april 2017 · 294 Inlägg

Jaha, jag skall försöka att komma ihåg att mäta ikväll då smile

Annars så funderar jag på vad jag skall stoppa i styrsnäckan, just nu ser det rätt tomt ut däri hmm Enligt handboken skall det vara SAE 80 Hypoidolja men jag funderar på om jag inte skall skicka i en klick Litiumbaserat styrväxelfett istället. Tanken är att det kanske stannar kvar lite längre än eventuell olja...

Utöver detta och i stort sett helt orelaterat till det här projektet så undrar jag om någon testat att sätta en Eaton kompressor (från en Mercedes eller liknande) på en sån sån här gammal Opel motor?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang