Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 132 201 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
RobbanGBG
22 februari 2015 · 294 Inlägg

Bilen är nu besiktigad och har funkat utomordentligt sen jag repat bromsar och konverterat till 12V..

"Ett par" grejer återstår dock att göra. Jag försöker hålla rätt på vad som är gjort  och vad som återstår i den här första posten:

Måste-lista inför besiktning:

1.  Broms höger bak ligger på utav bara h-vete. FIXAD!
2.  Broms höger fram tar inte alls smile FIXAD!
3.  Skyltbelysningen FIXAD! smile
4.  Båda blinkers fram är avskruvade och ett blinkersglas har gått i kras FIXAT!
5.  Kofångare bak och fram måste skruvas fast FIXAT!
6.  Förardörr fastnar inte alltid när man stänger utan kan studsa upp igen ibland  FIXAT!
7.  Tutan tutar inte. Upptäckt under projektets gång FIXAT!
8.  Positionsljus lyser ej. FIXAT!
9.  Ljusbild upp-och-ner på ena framljuset. FIXAT!
10. Förarsätets ryggstöd fälls ibland helt bakåt när man  sätter sig ner.FIXAT!
11. Nya torkarblad måste till. FIXAT!
12. Frambromsarna tar ojämt, måste justeras.FIXAT!!
13. Hål i bakre ljuddämpare. FIXAT!
14. Ljuddämpar upphängning paj. FIXAT!
15. Broms vänster bak läcker lite. FIXAT!
16. Vindrutetorkare lös på förarsidan. FIXAT!
17. Kopplinspedal, länkage har havererat. FIXAT!
18. Trasig slang till vattensprutet.. FIXAT!
19. Gaspedal saknas. FIXAT!
20. glapp så in i bänken alla styrleder på mittenstyrstaget... FIXAT!


Önske-lista inför framtiden:

- Lägga in ny matta fram
   - Kanta mattan
- Lägga matta bak
- klä om säten
- Rostlaga pottorna till huvudstrålkastare
- Byt skruv till blinkers fram
- Nya gummigenomförningar till blinkers fram
- Bränsle rinner tillbaks till tanken, eller dunstar på ett par dar, oklart vad men svårstartad blir den.
- Ny bränslepump införskaffad MONTERA.
- Backljus funkar ej.
- Byta en del gummibussningar i framvagnen (detta kanske borde upp på måstelistan ovan...)
- Ny sarg runt grillen vore önskvärt
- Ny lack tack
- Lossa framskärmar och rostlaga under
- Ta bort all gammal underredsmassa, laga rost och epoxilacka undertill
- Byta olja och filter FIXAT!
- Byta växellådsolja
- Rengöra diff
- Fixa till kablaget till varvräknaren (som jag råkade förstöra när jag rensade bort gammalt kablage)
- Tömma diffen lossa hjulaxlarna och repa upp bromssköldar  FIXAT!
- Byta diffolja FIXAT!
- Åtgärda oljeläckage runt ventilkåpa
- Åtgärda oljeläckag "under" motorn
- Spola ur kylsystem & i med fräsch kylvätskaFIXAT!
- Laga kranen till värmepaketet
- Fixa lampan som skall tändas under huven
- Inre dörrhandtag bak
- Tighta till styrningen och byta olja i styr-mojängen FIXAT!
- Uppdatera kablage
    - Fläktmotor
    - Tändsystem
    - Oljetrycksgivare

- Konvertera till 12V
   - Generator & laddrelä FIXAT!
   - Tändspole FIXAT!
   - Alla lampor FIXAT!
   - Fläkt från Kapitän -65 FIXAT!
   - Torkarmotor från Kapitän -65 FIXAT!
   - Startmotor från ???
   - Klocka jag tänker klämma in ett 7 Ohms effektmotstånd före klockan och vara nöjd med det.
   - Tankmätare  ???
   - Tempmätare  ???

Uppdateringar följer...

Senast redigerat av RobbanGBG (5 november 2017)

RobbanGBG
22 februari 2015 · 294 Inlägg

Jaha, det blev inte så mycket gjort som jag hoppats. Började i början av min lista. Har redan lyckats banka loss trumman bak. Tog väl en fyra fem timma oavbrutet bankande med 8 kilos släggan innan den behagade lossna. Backarna satt uttryckta till max och så en rejäl rostkant längst ut på trumman så att den verkligen inte villa komma loss. Härligt.

Nåja, rostkanten är nu bortslipad och trumman är stålborstad så den ser inte helt anskrämlig ut längre. Vete fanken hur jag skall behandla den. Har hört om nån snubbe här på västkusten som säljer zinkfärg som de målar roro båtarna med. Kunde kanske vara nåt. Jag vill inte behöva göra om detta igen.

Anledningen till att backarna låg på verkar vara att det är rost i cylindrarna så att kolvarna sitter benhårt. Kanske var det så att jag stampade till lite överdrivet på bromspedalen för att få höger frambroms att lossna... Vem vet, nu satt de i alla fall uttryckta till max bak och ville inte in igen. SÅ jag har tänkt ta loss cylinderhuset och fixa det lite seriöst den här gången.

Det gick oväntat lätt att få loss luftningen, men där var det slut på det roliga. Det gick ta mig s*tan inte att få loss bromsröret. Till slut var nippeln nästan helt rund. Fick ta en stor jäkla polygrip och nypa till som bara den för att få lossden, och då roterade såklart bromsröret med... Jaha, bara att lossa röreet i andra ändan, och det gick ju bra. Tyvärr gick röret ändå av när jag skulle bryta till det lite lätt för att kunna skruva ut det sad

SÅ efter en hård dag skulle nu bara cylinderhuset loss, betas med fosforsyra och förzinkas. Det gick bra till en början den först bulten lossade fint. Nästa gjorde inte det. Det är 10mm skallar på bultarna men den blev bara rundare och rundare, och nu kom jag inte åt med rörtången heller. Goda råd var dyra. Tiden hade gått och snart skulle fru och barn hämtas och inget ville gå min väg. Argh! I ett sista desperat försök så slog jag fast en 3/8 ringnyckel på bultskrället. Släggan är min vän. Ta mig tusan om bulten integick loss!

Men men, ingen tid att beta eller försinka kvar idag. Nya bromsrör och nipplar har dock inhandlats så det kommer förhoppningsvis att se  bättre ut undertill sen smile

Senast redigerat av RobbanGBG (22 februari 2015)

HG_
22 februari 2015 · 2 464 Inlägg

big_smile Se där ja, det blev en tråd i alla fall. Ja, dessa bromsar är ju ett kapitel för sig roll
Behöver du reservdelar så hör av dig till Mårten på opusmotor. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
22 februari 2015 · 294 Inlägg

Börjar fundera på om nån packning gett sig i bränslpumpen också. Den funkar som den ska när den fått upp trycket, men tar en evighet att pumpa fram soppa om bilen fått stå ett par dar. Kanska kan slippa byta pump och istället bara sätta in en backventil precis efter pumpen?

HG_
22 februari 2015 · 2 464 Inlägg

kolla pumpen i första läget. Kanske sätta in en elpump så småningom.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
23 februari 2015 · 294 Inlägg

HG_ skrev:
big_smile Se där ja, det blev en tråd i alla fall. Ja, dessa bromsar är ju ett kapitel för sig roll
Behöver du reservdelar så hör av dig till Mårten på opusmotor. big_smile

Ha ha. Jo, behövde väl skriva av mig efter dagens bravader. Var fan nära ett "vuxen man gråter i garaget" ögonbick när 10'ans ringnyckel bara snurrade på den sista bulten. Tack gode gud att jag hittade den där 3/8'dels nyckeln.

Var köper man bult av bra kvalite egentligen? Och vad ska man ha för sort, rostfritt?

Har tittat på det där med rep-satser till pumpen, men då blir det nästan lika billigt att köpa ny pump. Speciellt om man räknar in lite arbetstid. Och jag har tyvärr mer saker som måste göras än tid...

HG_
23 februari 2015 · 2 464 Inlägg

RobbanGBG skrev:

HG_ skrev:
big_smile Se där ja, det blev en tråd i alla fall. Ja, dessa bromsar är ju ett kapitel för sig roll
Behöver du reservdelar så hör av dig till Mårten på opusmotor. big_smile

Ha ha. Jo, behövde väl skriva av mig efter dagens bravader. Var fan nära ett "vuxen man gråter i garaget" ögonbick när 10'ans ringnyckel bara snurrade på den sista bulten. Tack gode gud att jag hittade den där 3/8'dels nyckeln.

Var köper man bult av bra kvalite egentligen? Och vad ska man ha för sort, rostfritt?

Har tittat på det där med rep-satser till pumpen, men då blir det nästan lika billigt att köpa ny pump. Speciellt om man räknar in lite arbetstid. Och jag har tyvärr mer saker som måste göras än tid...

Det där med rostfria bult har jag varit inne på, men blivit avråd ifrån pga att dom inte är tillräckligt sega.
(Rätta mig om jag har fel, har endast pratat med några stycken personer om detta.)

hmm Mmm.... ja det är som vanligt, inget är gratis till veteranbilar. Är packningarna ungefär lika dyra som hela pumpen så hade jag köpt en ny pump & sparat massa tid & pillande.

big_smile big_smile big_smile Lite bilder snart kanske? tonguetonguetongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
27 februari 2015 · 2 464 Inlägg

tonguetonguetongue Bilder? tonguetonguetongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
2 mars 2015 · 294 Inlägg

Fick lite gjort idag ändå. Har fått tag på en ny mirakelrostlösare som skall kunna "ersätta blästring" var tvungen att prova den på cylinderhuset. Det funkade ej så mirakulöst.

Istället var det fram med borrmaskinen och en sån där stålborst trissa där de liksom vridit ihop borsten lite så att de inte lossnar så lätt. Med den tog jag bort den värsta rosten sen funkade rostborttagaren bättre. Den verkar inte riktigt kunna hantera 50 års rost...

Tanken med rostlösare var egentligen att den skulle lossa cylindrarna, det gjorde den inte heller. Så jag provade att baka i ugn och använda tryckluft. Inget funkade. I brist på bra ideer så använde jag våld. Jag valde en hylsa från en hylsnyckelsats med passande storlek och slog den rätt genom cylinderhuset för att pressa ut kolvarna. Det gick bra smile Så nu har jag putsat bort den värsta rosten så det bara återstår att hona ur cylindern lite och sen tänker jag förzinka hela rasket, kanske måste jag hona ur igen efter det, men jag tror det blir bra.

Jag tycker inte att luftningsnipplarna jag inhandlade på Biltema känns riktigt bra. Nån som vet exakt vilka man ska ha?

Ska man förresten dra på lite kopparpasta på alla detaljer när man skruvar ihop skiten igen, jag är lätt trött på att allt rostar ihop och vill undvika om möjligt...

Som vanligt tog jag inga bilder eftersom jag hade bråttom med allt. Hittade dock en bild från i somras då jag plockade ut bilen ur ladan och tvättade av den. Ursäkta tvättsvamp och bonninga omgivningar. Men vad gör man inte för att tillfredställa HG's bildhetsande.  smile Får se om jag kan infoga den på nåt sätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-0f4ff5bf6a511f04457a337a133e2849.jpg

Senast redigerat av RobbanGBG (2 mars 2015)

HG_
2 mars 2015 · 2 464 Inlägg

big_smile Mmmmm........ I like...... Mycket bilder vill jag ha tongue
Se där ja, den var ju gööör fin ju. tongue Hade det varit ett svart/vit bild så skulle det kunna vara från
ungefär samma era som bilen kom från fabriken. wink
Förresten prova & lägg ner cylindrarna i ett diesel bad ett par dagar så brukar det gå lite lättare.

Senast redigerat av HG_ (2 mars 2015)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
3 mars 2015 · 294 Inlägg

För dem som gillar bilder. Inga namn nämnda big_smile

Så här såg det ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-33e534d438b0ebe5a1463defc8e3d458.jpg

Grovslipat utsidan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-6156b023697fa474b4f829ea7ba9a9ce.jpg

Honat insidan, ser kanske inte helt bra ut men känns jämt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-8461c6a32c45cef621ad77bc871bfb86.jpg

RobbanGBG
3 mars 2015 · 294 Inlägg

Nån som vet nåt bra sätt att få bort den sista rosten ur skrymslen och vrår?

RobbanGBG
3 mars 2015 · 294 Inlägg

Rostångest, finns det nåt sånt ord. I såna fall får jag det av bild nummer ett...

Är det ett stort jobb att skruva loss hela "plattan" för att kunna gå loss på den med stålborsten?

EDIT: Fast jag skall ju inte göra nåt sånt, inget extrajobb, bara kunna besikta var det sagt.

Senast redigerat av RobbanGBG (3 mars 2015)

HG_
3 mars 2015 · 2 464 Inlägg

big_smile Mmmm---rost e väll kul lol ..... För att få bort bromsskölden som sitter bakom bromsklossarna så blir du tvungen att ta bort drivaxeln.
Du behöver först plocka ner bromsklossarna, skruva loss drivaxeln.
Skruven sitter i hålen som du ser på axeln på bilden, har för mig att det är 4 st.
(Kan blanda ihop den med caprins axel.)
Dra ur hela axeln. Sen sitter skölden lös & bara dra av den från axeln. (Blir en del söl med olja.)
Ett ingrepp som tar en stund.( Jag kan bara gissa, men ca 1-2 timmar.) Men går skruvarna av så tar det ju förstås ännu längre tid.
Men ska du bara ordna till bromsarna för besiktningen så tycker jag väl att du ska ta det efteråt.

Prova att lägga cylindern i ett diesel bad ett par timmar så borde rosten släppa.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
5 mars 2015 · 294 Inlägg

Idag, eller kanske snarare igår kväll/natt har nåt ruskigt mysko hänt. Jag har ju en buckla på fronten av motorhuven. På bilden ovan är den lite svår att se, men den sitter under O:et i OPEL. Men i morse när jag kom ner till bilen ser jag att någon varit där och på nåt sätt tryckt ut bucklan! Delvis bra, för att bucklan faktiskt ser rätt OK ut nu... men lite olustigt. Står i ett garage ihop med andra bilar. Och jag vill nog påstå att min gamla Opel är minst värd av dem alla.

Men man undrar ju, vem pillar upp ett huvlås och trycker ut en buckla bara sådär? Ska kolla på vad som hänt egentligen i eftermiddag.

Senast redigerat av RobbanGBG (5 mars 2015)

HG_
5 mars 2015 · 2 464 Inlägg

big_smile Hen ( roll ) Kanske ville vara hygglig & hjälpa dig. big_smile Det är ju bara att tacka & ta emot. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
7 mars 2015 · 294 Inlägg

Ja, det är ju möjligt. Bucklan har blivit bättre men inte helt bra. Den är inte alls lika djup, långt från det. Men det är små förhöjningar runt kanten på den nu. Skulle behöva en sån här: http://www.ebay.co.uk/itm/Beta-Tools-13 … 35e2acf682

och ett bra mothåll att trycka med inifrån. får se om jag kan hitta några rimligt prissatta grejer i svedala, annars blir det till att chansa på en beställning från ebay-uk.

Annars så är jag fortfarande rätt förundrad över vad som hänt. Alla andra bilar i garaget är normala, och rätt lyxiga må jag säga. Utom en gammal USA muskelbil som sticker ut. Ägaren till den är min prime-suspect...

Senast redigerat av RobbanGBG (7 mars 2015)

RobbanGBG
7 mars 2015 · 294 Inlägg

Annars så försöker jag göra nån liten grej då och då för att inte tappa momentum. Idag tänkte jag egentligen skruva fast kofångaren fram, men jag kom på att tutorna var mycket lättare att komma åt när den var borta så jag meckade lite med dem istället.

Tog bort båda två och de tutade inte när jag kopplade dem direkt mellan polerna på batteriet. Min "fix" blev att spruta in lite rostlösare i dem samt banka dem lite i betonggolvet. Oklart om det är rätt metod, men efter detta så tutade de i alla fall när man kopplade dem direkt mellan batteripolerna roll Nu är de i alla fall tillbakasatta. Tyvärr tutar de inte när man tutar på ratten... vneutral

Vet inte riktigt var felet sitter nu. Tutorna är OK och kopplingen vid tutan är filad och kopparpastad så där är nog allt  som det ska. Kablage, säkring eller själva kontakteriet i ratten kanske? Tips?

RobbanGBG
7 mars 2015 · 294 Inlägg

En billig sån här http://verktygsboden.se/riktjaern-motha … -s1%2F2044 vore inte fel för att piffa till det sista på huv bucklan.

HG_
7 mars 2015 · 2 464 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Annars så försöker jag göra nån liten grej då och då för att inte tappa momentum. Idag tänkte jag egentligen skruva fast kofångaren fram, men jag kom på att tutorna var mycket lättare att komma åt när den var borta så jag meckade lite med dem istället.

Tog bort båda två och de tutade inte när jag kopplade dem direkt mellan polerna på batteriet. Min "fix" blev att spruta in lite rostlösare i dem samt banka dem lite i betonggolvet. Oklart om det är rätt metod, men efter detta så tutade de i alla fall när man kopplade dem direkt mellan batteripolerna roll Nu är de i alla fall tillbakasatta. Tyvärr tutar de inte när man tutar på ratten... vneutral

Vet inte riktigt var felet sitter nu. Tutorna är OK och kopplingen vid tutan är filad och kopparpastad så där är nog allt  som det ska. Kablage, säkring eller själva kontakteriet i ratten kanske? Tips?

Fungerar tutan i sig så börja där, sen kan du följa kabel (& jord.) Kolla alla anslutningar upp till ratten.
Att dunka tutan i golvet är kanske inte den bästa lösningen,  men verkar det fungera så lol

Ang. Färg under bilen, hann  jag inte prata med målaren på jobbet, men det borde räcka med att måla med epoxy grund & köra på med underredsmassa. Det håller ju några år bara det är en grundfärg som det finns rostskyddsmedel i.

Senast redigerat av HG_ (7 mars 2015)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang