4626
Sök

V70 classic - 00, srs lampa lyser (srs-133).

1 832 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#1
Tjena!

Länge sedan jag var aktiv här, har försökt hitta på nätet själv nu under en längre tid vad jag behöver göra för att fixa felet.
Meeen tyvärr går jag i cirklar.

Det gäller min v70 classic från 2000 (först generation 97-00).

Har en felkod (srs-133, sidebag driverside resistance too high).
Jag har provat ta bort felkoder, men den kommer tillbaka direkt.
Första tanken var att barnen sparkat in något så kablar och kontakten under stolen tagit stryk.
Jag kikade på kontakten under stolen och den är hel och fin, inga kablar såg skadade ut eller något annat som var utöver det vanliga.

Är det kontaktrullen till airbagen som gett upp?
I sådant fall hur vet jag vilken jag ska ha för vad jag sett så finns det flera olika(?)
Har sett att det finns olika färger på kontakten och har ej hunnit tagit loss i min bil och kollat hur min ser ut ännu tyvärr.
Är ju inte det lättaste att släppa allt när man precis fått en till kotte i familjen.

Så tänkte jag frågar er som är lite mer kunniga om hjälp.
Hur får jag bort airbag samt behöver jag ta bort ratten för att komma åt för att se vad för kontaktrulle jag har?
Kan man sätta i en begagnad för att se om det är den som gått sönder eller ska jag köpa nytt och hoppas det löser felet?
Om det inte skulle vara kontaktrullen, vart kan det vara fel då?
Har ingen större lust att lämna in bilen på en verkstad när jag kan meka själv och gärna gör mina egna arbeten, men har inte jättemycket erfarenhet av vart fel på airbags brukar vara någonstans.

Med vänliga hälsningar,
Jimmy.


* Voff voff *
11 298 Inlägg
för 1 timme sedan
#2
Med tanke på att den säger sidoairbag lär nog inte felet ligga i kontaktrullen.

På S/V40 var det vanligt med glapp i kablaget till ryggstödet, där kunde man ibland lösa det genom att veva upp och ner ryggstödet några gånger mellan ändlägena och sedan radera koden.

Men högst troligt är det antingen kabelbrott eller internt fel i stolen skulle jag gissa. Kanske enklast är att byta stol till en likadan från skroten?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 832 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Med tanke på att den säger sidoairbag lär nog inte felet ligga i kontaktrullen.

På S/V40 var det vanligt med glapp i kablaget till ryggstödet, där kunde man ibland lösa det genom att veva upp och ner ryggstödet några gånger mellan ändlägena och sedan radera koden.

Men högst troligt är det antingen kabelbrott eller internt fel i stolen skulle jag gissa. Kanske enklast är att byta stol till en likadan från skroten?

Okey!
Ja stolen har ju sett sina bättre dagar, har tänkt skaffa en ny stol då lädret där man sitter ser ut som en hund grävt i mitten samt sömmen på ryggstödet ut mot dörren har gått sönder.
Men ska prova dra upp och ned ryggstödet så långt det går åt båda hållen för att se ifall det hjälper.
Om inte får jag hitta en annan stol helt enkelt och hoppas det tar bort felet.



Sök