Det har gjorts lite saker bakom kulliserna igen, det är crunshtime så jag har fotat lite sporadiskt men här kommer mer vad som är gjort
Jag lyckades tillslut renovera och måla oken, men den där jäkla 2-komponentsfägen (på spraybuk) va HOPPLÖS att använda, den bara kloggade munstycket konstant inte nöjd nånstans alls men nu har dem i alla fall färg på sig.
Jag la även på lite ny underredsmassa i hjulhusen, monterade bromsoken, dock måste det fixas 3mm bricka/spacer för att centrera oken mot skivan, skaffade även nya M12 1,25 40mm för att kunna använda mig av det tjockareoket + distans.
Hur som haver så måste jag ha spacers fram för att clear'a oken, beställde 2st hubcentriska 15mm tjocka spacers, han ser riktigt nice ut med de köttiga Toyo R888 måste jag säga
Jag provmonterade även den gammle kylaren, kopplade tillbaka bränslepumpen så den styrs utav ECU igen och inte en sepparat strömbrytare.
Sist installerade jag hjulbultar becauseracecar!
Fick mina spacers så det va ju bara att skicka dit fälgarna, det är TIGHT mellan fälg och ok men det går! blir säkert kanon detta
Jag köpte även en ny Nissen kylare, jag kunde inte med att köra med den trötta gamla.
Fyllde samt luftade även bromssystemet, dessa RBF 600 har jag nog haft på hyllan i säkert 4år utan att öppnas, så det va änna dags att använda dem nu.
Monterade även tillbaka standardratten för som alla vet så gillar inte bess snapoff rattar som inte är godkända, så bara att vara en laglydig pojk och montera orginal.
Ställde ner han på backen för att se hur han sitter, måste säga att han sitter jäkla bra, lite låg fram om man skall vara petig, kommer behöva höja han lite för att inte köra sönder hjulhus/skärmar
Upp på pallbockar igen för att "fulmontera" bromsslangarna, ändå ganska nöjd med hur dem sitter, hoppas dem håller
Körde motorn till termostatöppning och konstaterade att kylfläkten inte kickade igång... jäkla bös... så det va ju bara att riva igenom elhärvan i motorrumet. Det va ju en katastrof kan man säga, det have blivit kapat i, störmtjuvat i samt kopplat så att kylfläkten inte hade kickat igång förens varningslampan för vattentemp tändes... i samma veva som detta lagade jag typ 7 kablar som va skavda igenom isoleringen, alla kablar med Wago's på sig hade nån slags skada (wago'na va bara där för test's skull dem är nu lödda och täckta med limfyllda krympslangar)
Jag testade även termokontakten för fläkten i kokande vatten med gott resultat, tyvärr har jag inga bilder på detta, den triggade på typ 85-90c och slog ifrån vid ungefär 70c så jag är nöjd med det, på tal om det kolla färgskillnaden på en varmkörning av glykolen och ny fräsh. Jag måste verkligen spola kylsystemet några ggr
Drog bak batterikabeln samt monterade det stackars batteriet, det är inte en perfekt position men hey det går alltid att flytta på i framtiden.
För att ha så mycket cliosaker som jag har så hade jag bara EN L-profil som håller täckkåpan till baljan framför framrutan, sååå 3D-skrivaren to the rescue! Dock bara printat i PLA så dem lär la deformeras ganska snart men meh det funkar nog en stund
OCH TILLSLUT! Han kör för egen maskin för första gången på MÅÅÅÅNGA år, det vibbrerar överallt, 0 framvagnsinställning och backen är lite knölig att få i men YES! Han kör!!!!
Senast redigerat av linkus (9 maj 2021)
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.
Sååå... well... sist jag lämnade er så gick bilen för egen kraft, bara några dagar innan bess. Men före bess så måste lite småsaker fixas som t.ex. växellänkaget. Det tog lite fipplande och justerande, men nu kan jag säga att den PMS-spaken är helt fantastisk, den rackaren transformerar hela körkänslan i bilen riktigt nice!
Här är lite bilder på stackaren bara dagar (om inte till och med samma dag som bess) notera att varningstriangeln är framme så det borde vara samma dag som bess, notera även skräpmärkena på garagegolvet avgasröret tar i en smula
Dock gick inte bess som jag hade förväntat mig, trots att jag besiktigat bilar utan baksäte men med bältena på plats samt skalstolar fram, så fick jag nedslag på just detta, jag va tvungen att ha baksäten samt ha kvar mina stolar fram som gick att fälla, well jag kunde åtminstonde ta mig till Gotland för två bandagar och fixa stätena sen.
Bandagarna däremot va en stor succe, bilen höll 100mil + två bandagar direkt efter bess, ingen överhättning inga sakdor, inget förutom slagna bromsskivor fram samt ett löst bromsok(det hade kunnat gå riktigt illa men hey jag är fortfarande här!)
Innan färjan över till Gotland så stannde vi hos en vän till mig som hade en XR25'a (diagnosverktyg för dessa gamla Renaulter) jag frågade om vi kunde läsa ur felkoderna på stackaren och det va lite som jag antog, lambdasonden va riktigt trött, men inget att göra bilen går fortfarande så det va bara att gasa och se glad ut
Och vilken överaskning som befann sig på träffen bandagarna, min första blåa Clio som ni sett i början av tråden! Väldigt kul att se han igen
Här the one and only bild på han under bandagarna, lite synd att man inte kunde se den mer in action, men bättre änn inget.
Tillslut hemma, parkerad bredvid min andra Clio, japp han är lite lägre och verkligen INTE lika båtig som den röda.
Några veckor senare så lyckades jag få tag på PH1 säten även några extra (om någon vill köpa passagerarstolar till en clio 16v PH1 så skicka ett PM jag har några över)
Fick även köpt nya Hella/Pagid skivor fram som är ventilerade innefrån vilket kommer att underlätta massor när man väl skickar på bromskylning. Även väldigt skönt att slippa skaka sönder hela bilen när man bromsar.
När jag ändå va iväg och köpte PH1 stolarna så handlade jag en smalare förarstol som dessutom är sidomonterad, detta för att skalstolen jag hade innan va för bred när det väl kom till kritan, jag trodde jag skulle klara mig, men jag hade lika gärna kunnat ha orginalstolarna på banan, tyvärr.
Senare under sommaren va jag och körde konbana med han och några vänner från subaruklubben... och eeeh well... man skall inte pusha så mycket med kalla däck... efter det fick min bil ett nytt smeknamn Tondeuse (gräsklippare) på franska
Jag skaffade mig även en Garmin GLO 2 GPS så jag kan testa att ta tid på mig själv och lägga det som overlay på min GOPRO med hjälp av appen Harrys Laptimer, detta va min snabbaste tid den dagen
Nu har han mestadels blivit sittande, har tagit ut den och varmkört han (buskört lite) lite då och då, nästa del är att slänga i den blåa ITB motorn med Speeduino ECU'n, det ska bli jäkligt kul!
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.
Så har införskaffat lite nya saker för vinterns bravader! Detta skall nog rätta till styrningen en aning
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.