Kam till b21a

Fl4w3d
9 mars 2015 · 139 Inlägg

Hej! har en 244dl -75a med en b21a med enbart 18k på mätaren. vill ha denna lite roligare att köra.


finns ju ett antal kamaxlar till volvos rödblockare, men vilka skulle fungera i en b21a?


tanken var att skaffa en sådan här: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/kam … vo-8v.html
"H profil" kamaxel eller hitta en H-kamaxel, skulle denna kamaxel passa i en b21a med orginal botten o topp? eller måste jag byta något mer? tänkte på fjädrar/ventiltryckare osv?

på detta tänkte jag även extraktor med 2.5" avgas, öppet filter samt 2x weber 45or. i värsta fall byter jag även toppen till en 530/531 om det skulle fungera bättre?

Volvo 944 "DailyDriven" (1992)
Volvo 940 LTT SE "Flawed" (1997)
Nystedt88
20 april 2021 · 411 Inlägg

Undrar samma sak

Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Volvo 240 "Hjördis" (1980)
B230_WEBER
20 april 2021 · 6 Inlägg

Kam är olika, man kan inte välja ut en om man är ute efter effekt! Utan man måste specialicera sig på vad man vill ha, om man vill ha bättre ork på höga varvtal eller mer vrid vid lägre varvtal. Eller något där emellan. Vet att detta är ett mycket sent svar, men alltid till hjälp, kanske är någon annan som går in och läser. Att sätta en eftermarknadskam i original topp är inga bekymmer, du vinner kraft på det också. Men såklart är en bra portning, planing säten m.m det bästa ifall man söker effekt. Men om man bara vill ha en lite mer aggresivare motor utan större ingrepp så är en kam ett super bra val! Kostar lite beroende på men skillnad märker man.

Med detta sagt, ta reda på vad du vill ha för typ av karaktär på motorn, ring sedan till nån som kan t.ex. hemsidan och fråga dom vad som är bäst. Rekomenderar wall och thiman eller folkraceshopen. Håller på med folkrace och tycker de gör riktiga kvalitets delar!

Volvo 745 (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang