RS8 skrev: Som jag sagt från första bilderna på grenröret, det kommer inte passa.. Vet hur trångt det är i min S8 med RS6 motor.
Men tur att du inte skriver på Rejsa för då hade du blivit halshuggen av alla läsare Så kapa på nu så vi får se motorn på plats.
Så länge man bara förstärker upp ordentligt efter sig så är det ingen fara Martin, som sagt - Det är långt ifrån klart ännu, vågar nästan påstå att den biten vi karvat i nu kommer vara starkare när vi är klara med den än den var innan
Prioriterar i detta fallet avgasflöde och lågt mottryck framför "enkel" installation.
RS8 skrev: Karva inte för lite bara för motorn måste ju röra sig också, speciellt med mjuka rs6 kuddar
(jag syftade på att du från början var övertygad om att det kommer passa utan problem, kanske bara lite bankade men nu blev det kapande för att få dit den)
närå, vi kommer ta i för det med, sen finns det ju inget som säger att vi ska köra på originalkuddar heller?
Vi har ju börjat mosa upp allt under huven nu och.. ja det passade ju sisådär med grenrören. Karossen är uppkapad så vi får plats med rören nu dock måste rören göras om på förarsidan framför allt.
Vi kapade upp 3 av 4 kollektorer för att kunna banka in grejerna så det hamnade längre in mot centrum.
Bankade, bånkade och svor en del tills vi till slut fick in allt och det gick fritt:
Kontrollerat att det finns plats för turbos (vilket det nästan finns, ska bara kapa lite mera..
Kastat ut säkert 10kg dämpmaterial, om inte mer..
Och hittat världens i särklass sämsta försök till en lödning som tidigare ägare gjort för att få extraljus att fungera... Han har inte ens orkat skala kabeln utan verkar bara värmt sig igenom isoleringen med lödkolven...
Mer vart det inte idag.. Påt igen i morgon och kapa upp så vi kan få dit aggregaten precis där vi vill ha dom och med lite tur jigga dit dom på grenrören med
Manick skrev: Nu har här hänt en hel del faktiskt..
Vi har ju börjat mosa upp allt under huven nu och.. ja det passade ju sisådär med grenrören. Karossen är uppkapad så vi får plats med rören nu dock måste rören göras om på förarsidan framför allt.
Vi kapade upp 3 av 4 kollektorer för att kunna banka in grejerna så det hamnade längre in mot centrum.
Oj där var det mycket tomrum mellan rören och väldigt brett, mina första var inte så breda och fick ändå göras om..
Men surt att turbon också hamnade fel.. men nu får ni ju o andra sidan öva på tig svetsning
Ja det har bankats å kapats å grejats ännu mer, dock inget jag har bilder på nu... Börjar närma sig att vi kan jigga dit turbon på passagerarsidan nu i alla fall
Fortfarande förbannat trångt att få dit turbos med allt därtill så vi bestämde oss för att bygga om växellådsfästena för att få mer utrymme att leka med, både för turbos och senare för downpipes.
Först var ju såklart originalfästena tvungna att göras rent så man kunde använda dom som mall utan att bli smutsigare än...
Vänster glasblästrat, höger är som dom bägge såg ut vid demontering...
Passagerarsidan av lådan var den som såg krångligast ut så vi började där.. Hade några rejäla U-balkar liggande i garaget som fick sätta livet till, mycket tyngre än original alufästen men i och med att det var rejäla stålbitar så klarar vi oss med mindre material och därmed får mer utrymme..
Slutgiltig provmontering på den sidan med färg å allt så vart det väldigt mycket mer utrymme över för roligheter..
Nästa sida var planare vad gäller bulthål och så, däremot var det lite förstärkningar och så i lådan som var ivägen, vart lite cirkus med vinkelharry men de gick de med..
Och som referens för att visa på hur mycket utrymme som sparats med detta, här är bägge fästena i profil:
jojje81 skrev: Nu vill jag inte va den som e den.. men dom där fästerna ser sjukt ostabila ut.
Jag skulle aldrig åka med dom iaf.
Dom är väldigt mycket stadigare än man kan tro, väldigt tjockt stål.
Vi provmonterade och jag ställde mig längst ut på lådan så typ 30cm hävarm och hoppade, det enda som ens tenderar till att flexa är växellådskudden, inget annat. Dock enkelt att stabilisera ytterligare om det skulle behövas men jag är rätt säker på att det är lugnt
Kan sätta en sån bit i pressen nån dag och se om jag kan få kanterna att vika sig med 20 tons tryck, veksam till att bitarna kommer ge vika innan pressen suckar till och inte orkar mer
jojje81 skrev: Nu vill jag inte va den som e den.. men dom där fästerna ser sjukt ostabila ut.
Jag skulle aldrig åka med dom iaf.
Dom är väldigt mycket stadigare än man kan tro, väldigt tjockt stål.
Vi provmonterade och jag ställde mig längst ut på lådan så typ 30cm hävarm och hoppade, det enda som ens tenderar till att flexa är växellådskudden, inget annat. Dock enkelt att stabilisera ytterligare om det skulle behövas men jag är rätt säker på att det är lugnt
Kan sätta en sån bit i pressen nån dag och se om jag kan få kanterna att vika sig med 20 tons tryck, veksam till att bitarna kommer ge vika innan pressen suckar till och inte orkar mer
Ok ok Jag hoppas verkligen att jag har fel och du har rätt!
Men ett 10mm (?) Plattjärn är inte så starkt när det ligger ner.
Tillräckligt Det är helsvetsat i balken så det är rätt mycket som delar på trycket. Så mycket tryck är det inte på grejerna där bak heller, motorfästena längst fram tar den största smällen sen sitter ytterligare en kudde längre upp som ska ta lite tryck med.
Sätter grejorna i pressen och försöker filma det hela, du tänker helt rätt med säkerhet framför allt men jag är inte alls orolig.
Faktiskt inte jättemycket, Fästena sitter på plats och har testats vad gäller hållbarhet med hjälp av jättestor slägga och skruvstäd med godkänt resultat.
Landade en låda på bänken som jag gått igenom som visade sig vara nå frankensteins monster till slut med både felaktig pinjong och felshimsad framdiff som tog mer tid än jag tänkt med som dock är snudd på klar nu. Denna vecka har jag jour och får en till låda i helgen som ska renoveras men kanske hinner klämma in lite bilmeck där med..
RS8 skrev: Kom igen nu, Det är ju trots allt en projekttråd om din S8 som heter Operation-Bi-turbo, så vi vill se turbo montering och inte höra om, saab meck eller växellåds renovering av lådor som inte ens är dina (Hi hi, svar på tal om ditt inlägg i min tråd )
Du vill bara se hur vi löser allt så du ska kunna sno konceptet för dina hemliga EFR-aggregat du inte vill berätta att du har...
MatsaBusen skrev: Haha tur de inte finns nån rivalitet här iallafall Blir nog gjort när de blir, måste ju finansieras också!
Mjo, finansieringen är en del, mitt stora bekymmer är nog tid... Har ju inte direkt brådis att bli klar med bygget även om det finns mål för när det "ska" vara klart. Försöker leva lite med och inte bara bo i garaget så fort jag är ledig..
Lite småpyssel har jag hunnit med i helgen, dock inte fortsatt mosa in maskinen under huven utan såg till att göra klart lådan jag ska köra med.
Quaife-diffen har legat på hyllan och väntat länge, nu var det dags att shimsa in den i lådan vilket tog sin lilla tid. jämfört med originaldiffarna så behövdes bra mycket mer shims i "Locket" än de gjorde i andra änden av diffen, antar att det skiljer några tusendelar där.
Nya lager monterades såklart på:
Hemmagjort mätverktyg, gjort med en bit plattjärn och en gammal avkörd axeldel från en medbringare:
Och sen skulle glapp mellan pinjong och krondrev shimsas in:
Slutresultatet? Audi specar 0,12-0,22mm glapp mellan pinjong och krondrev, jag landade på 0,14mm på framdiffen och 0,13mm på bakdiffen. Helt klart godkänt
Har stått lite still på senaste, eller ja, har i alla fall inte haft så mycket att skriva om..
Plats för turbos finns äntligen, nu drar vi igång och får ihop "resten" innan maskinen hängs i provisoriskt för att köras iväg till grenrörsbyggarn.
Så! Idag började jag riva isär bakvagnen. Allt ska blästras, allt som kan tänkas rosta ska pulverlackas och nya bussningar ska svarvas. Någon med tips på vart man kan köpa polyuteran på lösmeter?
Biljäveln är i aluminium men tydligen kunde de rosta på vissa delar ändå..
Bussningarna är nu ur och grejerna är klara för blästring, more or less. Mer bilder kommer när blästerskåpet är i bruk (under omkonstruktion) och såklart från svarven när bussningar ska tillverkas.
Har varit dåligt med uppdateringar här, av diverse olika anledningar.. Men det går framåt, sakta men säkert
Bakvagnen är klar, sånär på att den ska blästras och pulverlackas innan den ska tillbaks i bilen. Det är inte det lättaste att få tag på bussningar till dom här pulkorna så en del fick tillverkas i Delrin:
Och en del fick ryssarna hjälpa till med:
Provmonterat, more or less i alla fall, redo för blästringen och lack (isärtaget efter den här bilden alltså)
Sen är det dags för soppasystemet. Nya bränslerör under bilen är dragna (vart inte så bra bilder på det så dom slipper ni se), köpte på mig en drös AN-kopplingar och så från staterna under mitt senaste besök där som förhoppningsvis under morgondagen ska hitta på plats...
Fuelcell har hittat hem med, även den ska passas in i bilen snarast:
Fortsättning följer.. börjar få upp ångan lite här igen..
Sopparören har kommit in i bakluckan (detta var gjort tidigare men hade ingen bild på de hela..)
AN-anslutningar på rören monterat, provade dessutom att göra ordning en slang för returen. Vart en vinkel bakom rören för att stabilisera dom, göra det lite enklare att lossa/dra åt om grejerna behöver servas:
Insåg att bränsletrycksregulatorn jag beställde för länge sen är felbeställd, retursidan är bara AN6 och min tanke är att köra AN10 all the way. Så det vart en beställning från Summit i staterna efter rekommendation av en vän där.
Denna är gjord för bensin/E85 och till och med Metanol, specad för soppaflöde för över 3000hp, borde räcka alldeles lagom för mig
Kommer nog en liten uppdatering i morgon med när vi hunnit klart med mer av soppagrejerna i bakluckan. På återseende!
Snickrade vidare idag och har fått fuelcellen helt monterad bak i bilen samt gjort monteringsplatta i reservhjulsbaljan för pump och filter.
Har lite beslutsångest hur konfigurationen ska se ut, antingen med slangar mellan filter och pump som här (slangarna är såklart inte monterade men ni fattar..):
Eller såhär där filter sitter skruvade direkt i pumpen. Fördelen med det här är att det blir mindre kopplingar som kan läcka och krångla, nackdelen är ju att det blir knepigare att serva när det är dags..
Någon med erfarenheter/åsikter som kan hjälpa mig ur beslutsångesten?
znabb skrev: Alt Nr.1 , kör med det så att du precis som du säger kan byta filter vid behov. Du kommer ångra dig den dagen det är dags att byta filter eller en av pumparna .
Tack, det lutar mer och mer åt det hållet även om det känns lite slöseri med AN-kopplingar mellan grejerna. Var ut och grejade lite igårkväll i garaget och konstaterade att det blir alldeles för bängligt med Alternativ två.. Kör bara (till en början) med en pump, men med dubbla filter, men det går ju fort att bygga ut med mer om så skulle behövas