Varför får jag denna yta när jag lackerar med sprayburk?

Torgny77
14 april 2015 · 9 Inlägg

Hallo! Jag har lackerat om en uppsättning fälgar och undrar varför jag inte får en helt slät och blank yta utan att det nästan blir lite struktur i det hela! Jag undrar vad jag gör för fel? Är det grundarbete eller är det själva utförandet av målandet?

Bifogar lite bilder på resultatet(Bilderna är klickbara):

http://forumbilder.se/EB0SD/1.jpg?width=150


http://forumbilder.se/EB0SD/2.jpg?width=150


Jag har kört enligt dessa steg

1. rugga upp ytan med 240papper.
2.rengöring samt spackling utav kantstötningar.
3. slipa av allt ännu en gång med 240papper.
4. Lägga 2 lager aluprimer.
5. Våtslipa med 400 papper.
6. Våtslipa ännu ett varv med 800 papper.
7. Rengöring med T-röd för att få bort alla fetter och dylikt.
8. Målning med corroprotects Vita färg med glans 90.

Målar i ett garage som är ca 10-12 Grader varmt. Håller burken ca 20-25cm ifrån när jag sprayar. Håller det så dammfritt som det bara går! Genom att blötlägga golv och andra ytor som lätt kan damma vid vidröring.

Vad är det jag gör för fel helt enkelt? Eller går det inte att få bättre yta? Har sätt folk som får riktigt fina resultat med sprayburk. 

Är det ett par varv våtslip med 1200,2000 papper som krävs sedan lite polering eller vad är det jag behöver ändra på.

Eller är det för att jag lackerar fälgen när den ligger plant på ett bord istället för hängande?

Eller är det så enkelt som för lite/för mycket färg.

Alla svar uppskattas! smile

Mvh Torgny77

Torgny77
14 april 2015 · 9 Inlägg

Hamnade visst i helt fel kategori. Mod får gärna flytta tråden till bättre lämpad.

Mvh Torgny

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
14 april 2015 · 3 730 Inlägg

"Burkade" nyligen tjejens Rfälgar. Silvermetallic men klarlack ovanpå. Fick liknande yta. Jag gick över allt med rubbing förhand med trassel och fick ett mycket slätare resultat.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Cupra_
14 april 2015 ·

Jag burklackade mina med 2-komponents burklack. Jag fick också lite av den ytan du menar (bilder finns under min bil, seaten). Jag snackade med en lackerare i släkten om det och han menade på ett par saker:

1: Med burk blir det nästan aldrig bra, då det inte är jämförbart med riktig lack från en spruta.

2: För kallt i lokalen och eller lackytan. Det ska gärna vara 25-30 grader då lacken flyter ut bättre, enligt honom.

Jag körde vått i vått, lät inte varje lager genomtorka, sedan körde jag säkert 5-6 lager om inte fler. Då blev det överlag en riktigt bra yta som ser bra ut på bild, men synar man så visst finns det någon skönhetsfläck här och var.

Kör du 1-k lack rekommenderar jag starkt att du kör ett par lager klarlack över, annars lär det inte hålla.

Tampongpunkarn
15 april 2015 · 786 Inlägg

Skippa våtslipandet, Gjort det samma jag och fick helt klart mycket bättre resultat. Efter Primer så äre bara att måla..

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 april 2015 · 14 054 Inlägg

Det är en jäkla skillnad på en sprayburk och en riktig koppspruta driven av tryckluft. Inte ens jämnförbart.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
shogun
15 april 2015 · 2 117 Inlägg

Har du inte tillgång till riktig lackspruta så får du en bättre yta om du går över med burken flera gånger i varje skikt.
Jobba fram och tillbaka flera gånger. Lägg på ett såpass tjockt lager tills du ser att ytan blir blank. Låt den torka någon halvminut/minut och upprepa med nästa skikt.

Vått i vått är det som gäller. På gränsen till att färgen börjar rinna. Det kräver lite övning för att bli skapligt.
Rekommendationen om 2K klarlack i sprayburk är bra. Det hittar du hos Mekonomen.

Du kommer aldrig få det lika fint som med en lackspruta men bättre än dina fälgar går absolut att uppnå.
Här är en bakluckespoiler jag nyligen lackade med vanlig sprayburk och 2K klarlack.
Inte helt perfekt men det duger.

http://i60.tinypic.com/10zyc95.jpg

http://i61.tinypic.com/2nvar9j.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
jimmzzan
15 april 2015 · 1 168 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
Skippa våtslipandet, Gjort det samma jag och fick helt klart mycket bättre resultat. Efter Primer så äre bara att måla..

Alltså. Bu och bä. Troligen inte.

Ska du lägga allt våt i våt så får du lägga grunden snyggt överallt, Dvs utan att få apelsin, struktur eller rinn. För annars kommer det hänga i sig resten av lackeringen. Och få grunden att flyta ut snyggt.

Varför det inte flyter ut gött är svårt att veta. Jag hade börjat med släppa kommunistregeln "hålla 20-25cm avstånd och dimma på färgen"
Färgen ska tryckas på. Inte dimmas på i tunna omgångar i 6ggr. Visst nu är burkjäveln 90% förtunning så det rinner lätt. Men färgen ska tryckas på, från första lagret. Håll närmare och ha lite högre fart och tryck på färgjäveln så ska det bli ändring på det hela.

mb_pucken
15 april 2015 · 5 087 Inlägg

Övning ger färdighet brukar det heta. Jag hade våtslipat ner lacken tills den blev slät och sedan sprayat på ett par tjocka lager färg. Blir du inte helt nöjd så går det att våtslipa innan klarlack. Går att få helt okej resultat med burk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-28e705b7a60eb2b710e788d175204d9c.jpg
Lackat med från vecket och ner samt från bakljuset till skärmkanten och kanten smile

Senast redigerat av mb_pucken (15 april 2015)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Torgny77
15 april 2015 · 9 Inlägg

Dometros skrev:
http://www.glasurit.com/se/apelsinskalseffekt

Tackar så hjärtligt! Fanns en hel del matnyttigt att läsa där. smile

DiwraZ skrev:
"Burkade" nyligen tjejens Rfälgar. Silvermetallic men klarlack ovanpå. Fick liknande yta. Jag gick över allt med rubbing förhand med trassel och fick ett mycket slätare resultat.

Fälgarna såg riktigt snygga ut! Önskar jag kunde få liknande resultat! Då jag snart ska ge mig på att spraya lite plastdetaljer och dylikt. Tror jag kommit på vad som saknas nu det är värme! Därför har jag skaffat lite tillfällig uppvärmning! Då elementet som sitter är gammalt och slitet. Så jag ska ge mig på fälgarna ikväll igen.

Deception skrev:
Jag burklackade mina med 2-komponents burklack. Jag fick också lite av den ytan du menar (bilder finns under min bil, seaten). Jag snackade med en lackerare i släkten om det och han menade på ett par saker:

1: Med burk blir det nästan aldrig bra, då det inte är jämförbart med riktig lack från en spruta.

2: För kallt i lokalen och eller lackytan. Det ska gärna vara 25-30 grader då lacken flyter ut bättre, enligt honom.

Jag körde vått i vått, lät inte varje lager genomtorka, sedan körde jag säkert 5-6 lager om inte fler. Då blev det överlag en riktigt bra yta som ser bra ut på bild, men synar man så visst finns det någon skönhetsfläck här och var.

Kör du 1-k lack rekommenderar jag starkt att du kör ett par lager klarlack över, annars lär det inte hålla.

Såg dina resultat och det såg bra mycket bättre ut än mitt. Tänkte köra 2k klarlack över det hela efteråt. Dock så har jag målat vinterfälgarna med hagmans mattsvarta med samma grundarbete. ca 6-7 lager färg och det har hållt i 2 vintrar utan klarlack givetvis! smile

Tror jag ska prova på det där med värme! Då jag pratade med en målare på jobbet idag och han tipsade om det.

Volvo240Driver skrev:
Skippa våtslipandet, Gjort det samma jag och fick helt klart mycket bättre resultat. Efter Primer så äre bara att måla..

Tidigare skippat våtslip när jag lackar med sliprepor eller dylikt som syns. Jag kör alltid ett par varv våtslip innan jag lackerar någonting för o få den där babylena känslan. wink


Vettemannen skrev:
Det är en jäkla skillnad på en sprayburk och en riktig koppspruta driven av tryckluft. Inte ens jämnförbart.

/Benny

Jotack det vet jag. Men man måste börja någonstans! smile Sugen på att börjar lackera lite egna grejer med riktig spruta. Men behöver träna upp mig lite med burk innan man börjar ge sig på något som är bra mycket dyrare. smile

shogun skrev:
Har du inte tillgång till riktig lackspruta så får du en bättre yta om du går över med burken flera gånger i varje skikt.
Jobba fram och tillbaka flera gånger. Lägg på ett såpass tjockt lager tills du ser att ytan blir blank. Låt den torka någon halvminut/minut och upprepa med nästa skikt.

Vått i vått är det som gäller. På gränsen till att färgen börjar rinna. Det kräver lite övning för att bli skapligt.
Rekommendationen om 2K klarlack i sprayburk är bra. Det hittar du hos Mekonomen.

Du kommer aldrig få det lika fint som med en lackspruta men bättre än dina fälgar går absolut att uppnå.
Här är en bakluckespoiler jag nyligen lackade med vanlig sprayburk och 2K klarlack.
Inte helt perfekt men det duger.

http://i60.tinypic.com/10zyc95.jpg

http://i61.tinypic.com/2nvar9j.jpg

Snyggt resultat. Ska köra över det hela med 2k klarlack efteråt. Tack för tipsen

jimmzzan skrev:

Volvo240Driver skrev:
Skippa våtslipandet, Gjort det samma jag och fick helt klart mycket bättre resultat. Efter Primer så äre bara att måla..

Alltså. Bu och bä. Troligen inte.

Ska du lägga allt våt i våt så får du lägga grunden snyggt överallt, Dvs utan att få apelsin, struktur eller rinn. För annars kommer det hänga i sig resten av lackeringen. Och få grunden att flyta ut snyggt.

Varför det inte flyter ut gött är svårt att veta. Jag hade börjat med släppa kommunistregeln "hålla 20-25cm avstånd och dimma på färgen"
Färgen ska tryckas på. Inte dimmas på i tunna omgångar i 6ggr. Visst nu är burkjäveln 90% förtunning så det rinner lätt. Men färgen ska tryckas på, från första lagret. Håll närmare och ha lite högre fart och tryck på färgjäveln så ska det bli ändring på det hela.

mb_pucken skrev:
Övning ger färdighet brukar det heta. Jag hade våtslipat ner lacken tills den blev slät och sedan sprayat på ett par tjocka lager färg. Blir du inte helt nöjd så går det att våtslipa innan klarlack. Går att få helt okej resultat med burk.

http://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-28e705b7a60eb2b710e788d175204d9c.jpg
Lackat med från vecket och ner samt från bakljuset till skärmkanten och kanten smile

Det är det där resultatet jag vill åt! Så att det nästan går att spegla sig i det. Utan att det blir massa struktur. Men ska somsagt prova med lite värme. och se om det kan bli bättre. Vad har du för temperatur i lokalen där du lackat den där bakskärmen?

Mvh Torgny

mb_pucken
15 april 2015 · 5 087 Inlägg

jadu bra fråga, skulle gissa på ca 18 grader smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Torgny77
15 april 2015 · 9 Inlägg

mb_pucken skrev:
jadu bra fråga, skulle gissa på ca 18 grader smile

Tack för svar! Har fått upp garaget till ca 17-18 grader nu istället för 10-12! får vi se om det gör till eller ifrån! Återkommer i tråden med resultat, wink

Mvh Torgny

Torgny77
15 april 2015 · 9 Inlägg

Ni som verkade vara duktiga på lackering!

Jag ska sprayburk måla min bak stötfångare till en volvo 855! Har hämtat en bättre begagnad. Som har lite smårepor men inga större skador. Denna är redan lackerad men givetvis i fel färg.tongue

Kan jag då skippa plastprimern? och enbart rugga upp ytan med säg 400papper? spackla det som behövs med pp100 och sedan slipa igen för att sedan lägga 2 lager sprutspackel. Efter det våtslipar jag med 800papper på sprutspacklet för att sedan lägga 3-4 lager färg?

Bör jag avsluta det hela med att lägga 2k klarlack eller räcker det som det är? Färgen det handlar om är en solid röd. Färgkod 601 om jag inte minns helt galet.

Tack på förhand!

Mvh Torgny

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 april 2015 · 3 730 Inlägg

Torgny77 skrev:
Ni som verkade vara duktiga på lackering!

Jag ska sprayburk måla min bak stötfångare till en volvo 855! Har hämtat en bättre begagnad. Som har lite smårepor men inga större skador. Denna är redan lackerad men givetvis i fel färg.tongue

Kan jag då skippa plastprimern? och enbart rugga upp ytan med säg 400papper? spackla det som behövs med pp100 och sedan slipa igen för att sedan lägga 2 lager sprutspackel. Efter det våtslipar jag med 800papper på sprutspacklet för att sedan lägga 3-4 lager färg?

Bör jag avsluta det hela med att lägga 2k klarlack eller räcker det som det är? Färgen det handlar om är en solid röd. Färgkod 601 om jag inte minns helt galet.

Tack på förhand!

Mvh Torgny

Jag har aldrig fått ett blankt resultat med spray utan att lägga klarlack efter. Men vad vet jag mitt gamla luder...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Torgny77
15 april 2015 · 9 Inlägg

DiwraZ skrev:

Torgny77 skrev:
Ni som verkade vara duktiga på lackering!

Jag ska sprayburk måla min bak stötfångare till en volvo 855! Har hämtat en bättre begagnad. Som har lite smårepor men inga större skador. Denna är redan lackerad men givetvis i fel färg.tongue

Kan jag då skippa plastprimern? och enbart rugga upp ytan med säg 400papper? spackla det som behövs med pp100 och sedan slipa igen för att sedan lägga 2 lager sprutspackel. Efter det våtslipar jag med 800papper på sprutspacklet för att sedan lägga 3-4 lager färg?

Bör jag avsluta det hela med att lägga 2k klarlack eller räcker det som det är? Färgen det handlar om är en solid röd. Färgkod 601 om jag inte minns helt galet.

Tack på förhand!

Mvh Torgny

Jag har aldrig fått ett blankt resultat med spray utan att lägga klarlack efter. Men vad vet jag mitt gamla luder...

Haha! Nu ska vi inte vara sånna! wink Nejdu jag vet ej heller bara hört att klarlack inte ska behövas på solida färger. Men antar att det aldrig är någon nackdel. smile

Mvh Torgny

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 april 2015 · 3 730 Inlägg

Torgny77 skrev:

DiwraZ skrev:

Torgny77 skrev:
Ni som verkade vara duktiga på lackering!

Jag ska sprayburk måla min bak stötfångare till en volvo 855! Har hämtat en bättre begagnad. Som har lite smårepor men inga större skador. Denna är redan lackerad men givetvis i fel färg.tongue

Kan jag då skippa plastprimern? och enbart rugga upp ytan med säg 400papper? spackla det som behövs med pp100 och sedan slipa igen för att sedan lägga 2 lager sprutspackel. Efter det våtslipar jag med 800papper på sprutspacklet för att sedan lägga 3-4 lager färg?

Bör jag avsluta det hela med att lägga 2k klarlack eller räcker det som det är? Färgen det handlar om är en solid röd. Färgkod 601 om jag inte minns helt galet.

Tack på förhand!

Mvh Torgny

Jag har aldrig fått ett blankt resultat med spray utan att lägga klarlack efter. Men vad vet jag mitt gamla luder...

Haha! Nu ska vi inte vara sånna! wink Nejdu jag vet ej heller bara hört att klarlack inte ska behövas på solida färger. Men antar att det aldrig är någon nackdel. smile

Mvh Torgny

Klarlack är aldrig fel

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
burnin_rubber
16 april 2015 · 220 Inlägg

sedan sitter det väl rätt mycket i vilket munstycke du har till burken,trycket i burken mm
Jag värmer alltid sprayburkarna till minimum 22 grader typ inomhus temperatur..
lackar heller inte på objekt som inte håller inomhus temp alltså mellan 20-22 grader.
Köper alltid kvalitetsburkar dvs typ från Lackman eller dylikt där man blandat till exakt rätt kulör. På sådana ställen kan man också få tag på rätt munstycken..

Torgny77
19 april 2015 · 9 Inlägg

Lite värme samt mer färg gjorde susen.

http://forumbilder.se/EB1C1/3.jpg?width=150


Nu kan man spegla sig i fälgen. big_smile

Det var att det var för kallt i garaget samt att aluminiumet blir givetvis kall då med. Då orkade inte färgen flyta ut ordentligt.

Får passa på att tacka för alla tips och tricks!

Nu ska vi se om jag vågar mig på att lackera min kofångare med! smile

Mvh Torgny

Smajly
19 april 2015 · 3 059 Inlägg

Såja, ser ju riktigt bra ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang