Hej på er! Precis införskaffat mig en Impreza wrx STI - Petter solberg Edition. Några mods som redan fanns på bilen när jag köpte innefattar bl.a: * XYZ Fjäderbenstag fram. * XYZ Supersport coilovers. * Walbro 255l/H soppapump * GFB WRX Hybrid dumpventil * 4" downpipe med tillhörande 3" avgassystem finns men är inte monterat, idag sitter ett org avgassystem då den förra ägaren ville sälja den helt ny besiktigad. * ECU tek licens finns även, dock är det originalmappen som körs just nu.
Kort och gått, det mesta man vill göra på en sån här bil är redan gjort. Så denna projekttråd kommer mest handla om att få min egna prägel på bilen. The personal touch så att säga. Det mesta kommer va estetiskt och jag kommer göra det under en längre tid. Men hoppas kunna uppdatera lite då och då.
Vad vill jag göra då? Förändringar i kategorin "Kommer svida lite i plånboken": Nya däck, kan inte rulla på nankang känner jag. Nya 18" fälgar. (Rätt långt in i framtiden dock. Eventuellt nästa vår.) Kolfiber scoop.
Förändringar i kategorin "Inte så dyrt alls, faktiskt..": Foliera original scoopet i kolfiber. Så får den "the look" i alla fall. Ny huvudenhet för billjudet. Måste ha aux/bluetooth så jag kan lyssna på musik. Rycka bort plastidippen från baklyktorna.
Mer saker lär ju göras med bilen i samband med att jag kommer på vad jag vill, detta är dock det jag kommer på just nu kl 8 på morgonen. Hare gott!
Inte haft bilen så länge men här kommer iallafall några bilder!
Inte hunnit hända så mycket, men jag var ledig igår så fick iallafall bort plastidip färgen från lyktorna. Passade även på att tvätta bilen och ta lite bilder!
Ser mycket fräschare ut utan plastidipen tycker jag iaf!
Små detaljer som ger ett skönt intryck!
Minst ett cat-back avgassystem måste på ASAP. Nästan pinsamt att köra en STI när grannens Toyota Aygo låter maffigare..
Äntligen löst allt vad gällde transport och frakt av sportavgassystemet som fram tills igår låg hemma hos förra ägaren. Nu möts jag av dilemmat om hela skiten ska på eller om jag ska sälja detta och montera ett cat back.. Med 4 tums downpipe, 100cells race cat och sen 3 tum så är jag orolig att det kan låta lite väl mycket..
_Nordh_ skrev: Riktigt läcker bil! Hur löste det sig med avgassystemet?
Tack! Har varit lite dålig på att uppdatera! Men ja, downpipe + hela systemet sitter på! Mullrar jävligt gott! Snart ska den förbi JRM och montera i den mappade boxen och kontrollera mappningen lite!
Tro det eller ej! I helgen hände det faktiskt något! Fick nämligen tummer ur arslet och bytte katalysator inför besiktningen till våren! Anledningen till detta är för att tidigare ägare sa att med sportavgassystemet så klarade den inte avgasvärderna och jag är för lat för att byta till original och tillbaka en gång om året bara för besiktningen.
Till hjälp hade jag min bror och vi började med att palla upp bilen på ena sidan.
Efter det var det in under och börja lossa på kattröret. Väl ute o skruva vi fast den i en pall så vi kunde få alla vinklar och mått rätt när vi måttade in nya katalysatorn.
Sen var det bara att börja kapa! Brorsan kapar rakare än mig så det fick han stå för!
Efter att vi kapat loss den så var det dags att mäta upp och förlänga den nya katten aningens.
Det blev också uppenbart varför den gamla katalysatorn inte skulle klara avgasvärderna hos besiktningen...
Sen svestade vi ihop katten och fästena och in under och monterade fast den med nya packningar osv. Här har jag dessvärre inga bilder! Efter bytet så rullade jag in i tvätthallen och tvättade bilen. Blev ren och fin
Fitttim skrev: Precis köpt mig en röd WRX och har liknande planer som dig. Så kommer följa din tråd få se vad de händer för kul! Nöjd med dina coilovers?
Härligt! Jag har dock ingen tidsplan när jag vill va kvar, massa andra saker tenderar att hamna i mellan. Jodå jag är nöjd med dom, dom satt på när jag köpte bilen. Enda nackdelen är att de inte går att höja/sänka längre så låsringarna har ärgat fast