Har köpt tillbaka min pappas gamla E30, som han ägde mellan -89 och -97. Just nu är den obesiktigad och avställd, men förhoppningsvis inte ett omöjligt förstabilsprojekt tills jag fyller 18. Eftersom jag fortfarande går i skola så har jag inte ett fett bankkonto, utan det kommer ta sin lilla tid att göra den helt klar. Att behålla den röd och ett par guldiga bbs-liknade fälgar är målet, sen kan det ju alltid förändras.
Hej! Pappa ägde just denna bil mellan -89 och -97. Han kom ju såklart ihåg regnumret så jag sökte reda på ägaren och frågade om han var intresserad av att sälja. Idag så står bilen hemma i garaget och är tillbaka inom familjen, men nu med mig som ägare. Bilen i sig, är en röd 318i coupé från -88.
Nyligen hemkommen, hämtad med pappas nya röda Bmw 318 Låter bilderna tala för sig själv
Det som är gjort nu en vecka efter inköp (lägger upp bilderna som är ca 1 vecka gamla) är att jag har rivit ur golvmattan och skrapat asfaltsmatta för att hitta rost.
Bytte även till sommardäck + fälg
Skruvade ur stolarna till att börja med. Baksätet och passagerarstolen är i fint skick, förarstolen är sopslut
Mattan ur och ser riktigt fint ut Dock så var mattan dyngblöt och det var en vattenpöl under mattan och det rann vatten ur den när jag lyfte den
Började skrapa asfaltsmattan, lite pill var det men gick bra
Syns dåligt hur blött det egentligen var.
Ser verkligen jättefin ut, har endast hittat 3 SMÅ rosthål, det var mest bara ytrost. Bagaget är fint det också, 2 ytrostfläckar i storlek av en 10-krona.
Otroligt nöjd då den har stått avställd på en gård sedan 2011
Ni får gärna testa gissa på hur mycket jag gav för den!
Hej! Har börjat med målningen av karossen, idag blev det trumbromsarna. Slipade rent och penslade på lite färg
Före:
Slipat:
Efter:
Det blev lite fräschare än innan, färg gör stor skillnad! Har tänkt måla så mycket jag bara orkar av undersidan, hela golvet under och balkar osv.. tänkte göra det när jag byter fjädrar och stötdämpare då sommarjobbslönen har kommit. Men före det så ska hålen i golvet lagas och allt ska slipas
Hej! Har inte blivit så mycket jobb på bilen sen jag målade trumbromsarna. Däremot så har lite saker inhandlats, bla en svets och bromsoksfärg. Så nu ska jag bara förstå mig på alla inställningar så kanske hålen i golvet blir lagade
Testade även polera huven, använde rubbing och man fick upp glansen direkt. Får se hur det blir i framtiden, är ändå sugen på att lacka om bilen
Har en huvförlängare till en E30 till salu om någon är intresserad, aldrig monterad! Hör av er vid intresse
Hej! Har snyggat till bromsarna lite grann och tagit isär och kollat så allt funkar. Hade tänkt innan att jag skulle byta skivor och belägg, men såg senare att det inte behövdes då det fanns mycket kvar att bromsa med.
Målade upp lite stag och leder när jag ändå höll på där. Tänkte försöka förfina undersidan så mycket jag bara orkar, få bort den brun-beiga skitiga färgen och ersätta den med svart, silver och rött. Oken som kanske ser svart och vit ut, är svart och silver. Valde silver då jag inte ville ha helsvart men någon clean färg. Hjulhusen ska fräschas upp när jag byter stötdämpare hade jag tänkt, men det blir då jag har fått sommarjobbslönen. Undrar även vad ni tycker angående stötdämpare, billiga coilovers eller stötdämpare med sänkfjädrar? Hur mycket ska sänkas ifall jag köper sänkfjädrar? Har funderat på 60/40 eller 60/55. Vill kunna använda bilen samtidigt som den är lagomt låg.
Slipade och målade lite mer, hade dock dåligt med förebilder. Hade bara bilder då det var färdigslipat.
Och lite färg på de...
Det är faktiskt väldigt svårt att ta en bra bild under då bilen inte står så högt på pallbockarna. Funderar/ska bygga en slags hasplåt till oljetråget. Tror inte att det ska vara så överdrivet svårt + att det skyddar väldigt bra
Köpte även en liten leksak så man har nåt som inte står på pallbockar den är eldriven och gör ca 40 km/h, riktigt rolig faktiskt
Senast redigerat av GustafHolmgren (11 augusti 2015)
Hej! Har varit lite dött nån vecka här nu, tyvärr. Har haft lite annat för mig, bla lite garagerenovering där jag ska ha bilen framöver
Köpte även en M-Tech II ratt förra veckan. Jag var osäker på om jag ville ha Ian eller IIan, men så dök denna upp så jag testar den tänkte jag
Ikväll byggde jag ihop ett domkraftsfäste, då det andra var lite mjukt. Jag vill även tillägga att jag är under upplärning gällande svetsning, så därav fogarna
La även en order på stötdämpare med sänkfjädrar igår. Blir 60/40 sänkning så får hoppas det blir bra Ska även köpa framlyktor, har hittat ett par på Schmiedmann som jag tror det blir
Agr3n skrev: Ser ju otroligt fräsch ut för att ha stått i gräs Helrätt prislapp på den med måste jag säga! Såg att du beställt fjädrar så antar att mitt svar i min tråd var lite sent men tror det kommer sitta bra på din bil med 60/40 Ser toppen ut det du gjort, vad har du för planer för bilen annars?
Svarar på ditt svar i din tråd här istället:
Jag har otroligt dålig koll på storleken på däck. Just nu (dom vita fälgarna jag har) så är det 15" 195/65. Dom sommardäcken är helt slut, men jag tänkte ha dessa fälgar som vinterfälg istället
Till sommarfälgarna har jag kollat på 16" och tror det är lagomt (prismässigt), men vad ska man ha för däckmått till såna? Likaså om jag skulle ha 17". Jag vet att hastighetsmätaren inte stämmer om man har fel däck osv...
Angående sänkningen så tänkte jag att det är min förstabil och att jag vill kunna använda den samtidigt som den är lägre
Planerna för bilen är just nu att få den gå igenom besiktningen. Det jag vet sedan senaste besiktning 2011 är byte utav framrutan, lyktor och stötdämpare. Så när det är klart så ska jag få tag i ett par däck som jag kan besiktiga med. DÄREFTER så kommer den bli finare hoppas jag. Då kan jag lägga pengar på t.ex en lack, massa små plastdetaljer såsom en läpp osv... Och sommarfälgar såklart
GustafHolmgren skrev: Svarar på ditt svar i din tråd här istället:
Jag har otroligt dålig koll på storleken på däck. Just nu (dom vita fälgarna jag har) så är det 15" 195/65. Dom sommardäcken är helt slut, men jag tänkte ha dessa fälgar som vinterfälg istället Till sommarfälgarna har jag kollat på 16" och tror det är lagomt (prismässigt), men vad ska man ha för däckmått till såna? Likaså om jag skulle ha 17". Jag vet att hastighetsmätaren inte stämmer om man har fel däck osv...
Angående sänkningen så tänkte jag att det är min förstabil och att jag vill kunna använda den samtidigt som den är lägre
Planerna för bilen är just nu att få den gå igenom besiktningen. Det jag vet sedan senaste besiktning 2011 är byte utav framrutan, lyktor och stötdämpare. Så när det är klart så ska jag få tag i ett par däck som jag kan besiktiga med. DÄREFTER så kommer den bli finare hoppas jag. Då kan jag lägga pengar på t.ex en lack, massa små plastdetaljer såsom en läpp osv... Och sommarfälgar såklart
16" har jag aldrig haft men antar att lite lägre profil som 45 eller 40 profil kan va fint beroende på bredd... Däck är ju som så att höjden styrs av bredden på däcket. Du kan ha samma profil men har du bredare däck blir dem högre ändå så smala däck kanske 45 och bredare 40 är nog fint om man gillar lite lägre profil men då måste bilen ner mer också, lättast hade nog varit att haft fälgarna med däck först sen kollat hur mycket den skulle sänkas istället för tvärtom
Samma som de var för mig då ang. att börja med bes. vet inte var du bor men har lite olika lyktor ligger om du är intresserad
Ja, får kika på de när jag har råd med sommarfälgar
Bor i Sundsvall, men har häromdagen beställt lyktor från Schmiedmann. Vet dock inte om ordern gick igenom då jag inte fått nån orderbekräftelse? Vad har du för lyktor isåfall? Köper hellre begagnade då det känns bättre i plånboken
Tjena! Hittade några bilder i ett fotoalbum här hemma från tiden då pappa ägde den och bilen var näst intill ny Riktigt roligt att se hur den har sett ut faktiskt
Hej! Idag kom det ett paket från Schmiedmann det blev ett par nya lyktor i originalutförande Det känns jäkligt fräscht med nya grejer, synd man inte kunde byta ut allt i bilen till nytt
Tog lös framskärmen och skulle se hur det ser ut, två små ytrostfläckar Ska slipa bort dom så sprutar jag rostskydd över allt där när jag byter stötdämpare. På tal om stötdämpare, verkar ta en jävla tid att få hem dom från mr.tuning (?!). Nån med erfarenhet av dom? Fick lyktorna från Schmiedmann väldigt fort med tanke på att dom inte fanns i lager + att jag beställde dom några dagar efter stötdämparna..
Blir till att spackla upp det lilla som var på framskärmen medans den är lös
Tog bort batteriet och kollade då jag vet att det brukar rosta där, har inte kollat där nån gång faktiskt Inga rosthål vad jag kunde se
Också svetsade jag igen det sista hålet i golvet, tog slut på gas efter halva, därav svetsningen
Nån som vet vart man kan köpa en innerskärmar, dom i plast alltså?
Behöver även lite teknisk hjälp, HUR FÅR MAN TILL EN PROFILBILD TILL PROJEKTET? Fattar ingenting