ET42 på ET34 original? Snabba svar uppskattas!

HalvardT
8 juli 2015 · 18 Inlägg

Är på jakt efter nya fälgar till min BMW 318 E91 -08 (helt original)

Har då fastnat för ett par WZM fälgar men problemet är att de har ET 42, och det sitter ET34 original.
Har sökt som en galning men inte fått något tydligt svar, vissa säger att det passar och vissa inte...
Så hur är det egentligen? smile Att däcken hamnar lite längre in förstår jag.

Storleken på mina däck är 205/55R16, och de nya 225/40R18.
Hur är det med spacers annars? Funkar det att slänga på Biltemas 5mm http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000019271/ eller är det inget att ha? Vad ska man ha i så fall? smile

Tacksam för snabba svar!

//HalvardT

dawwe ...has left the building...
8 juli 2015 · 4 474 Inlägg

Ja.Nej.Kanske. Hur breda är respektive fälgar?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HalvardT
9 juli 2015 · 18 Inlägg

Fick nu tag på spacers via en bekant, men dessa var tyvärr 15mm....

Så nu har jag alltså att välja på 8mm längre in, eller 7mm längre ut... Ett riktigt krångel det här med däckstorlek...

Kikade även på org fälgstorlek på transportstyrelsen, och där stod följande:
7Jx16/ET31/ET34

Innebär det att fälgen är 7" bred? Samt varför står det två ET-mått?
Har frågat säljaren ang bredd på de nya fälgarna, inväntar svar.

MultiC
9 juli 2015 · 37 Inlägg

Jag får fram att det är ET 33 original på en E90-E93 men jag tror inte att det är några som helst problem att få på 8 tums fälgar på denna.

Hjulet kommer att hamna 21.7mm närmare innerkanten i hjulhuset och 3.7mm närmare skärmkanten.

Ta och gå ut och lägg dig under bilen och kolla bak respektive fram där fullt rattutslag behövs.

http://puu.sh/iSSqW/22bc0dd62d.png
Men jag skulle säga kör på det för BMW orginal brukar ligga ganska långt in och så är det bara att lägga på en Spacer vid behov.

Själv ska jag lägga på Biltemas spacers fram på min BMW

Mvh

Senast redigerat av MultiC (9 juli 2015)

Dodge Durango SRT "392" (2019)
HalvardT
9 juli 2015 · 18 Inlägg

Det låter ju kanon!

Kika under bilen skulle jag gärna göra, problemet är bara att jag är bortrest... Bad flickvännen mäta tidigare idag, och hon mätte till 25mm mellan däck och innerskärm vid fullt rattutslag, både fram och bak. Hur tillförlitliga dessa mått är låter jag dock vara osagt... wink
Men med andra ord BORDE det ju fungera, så länge fälgen är max 8 tum iaf!
Annars har jag ju som sagt de där 15mm spacersen att laborera med.

Biltemas spacers är jag också fundersam på, men det skrämmer mig lite att vissa verkar få en del problem med vibrationer/obalans...

Var fick du tag på den där skissen förresten? smile

MultiC
9 juli 2015 · 37 Inlägg

HalvardT skrev:
Det låter ju kanon!

Kika under bilen skulle jag gärna göra, problemet är bara att jag är bortrest... Bad flickvännen mäta tidigare idag, och hon mätte till 25mm mellan däck och innerskärm vid fullt rattutslag, både fram och bak. Hur tillförlitliga dessa mått är låter jag dock vara osagt... wink
Men med andra ord BORDE det ju fungera, så länge fälgen är max 8 tum iaf!
Annars har jag ju som sagt de där 15mm spacersen att laborera med.

Biltemas spacers är jag också fundersam på, men det skrämmer mig lite att vissa verkar få en del problem med vibrationer/obalans...

Var fick du tag på den där skissen förresten? smile

Om jag vore du så skulle jag ringt en kunnig fälg försäljare typ Chromefälgar och verkligen fråga om det fungerar först innan du beställer.

Ah det låter ju inte så bra att Biltemas spacer skapar vibrationer men så länge dom ligger tät emot navet så ska den väll nog inte vara några problem.

Skissen fick jag tag på ->Här<-

Dodge Durango SRT "392" (2019)
MultiC
9 juli 2015 · 37 Inlägg

En annan sak man ska tänka på är hur hjulet viker sig vid t.ex. husvagnsdragning eller liknande, har du luftfjädring så är det inga problem.

Mvh

Dodge Durango SRT "392" (2019)
HalvardT
9 juli 2015 · 18 Inlägg

Saken är den att jag ska köpa fälgarna av en privatperson..
Och jag tycker det känns lite sådär att ringa till en handlare och fråga om fälgarna passar, när jag inte ska köpa dem där...

Någon dragkrok har jag inte, så husvagnsdragning etc är inget jag behöver oroa mig för smile

torsen
9 juli 2015 · 7 240 Inlägg

HalvardT skrev:
Biltemas spacers är jag också fundersam på, men det skrämmer mig lite att vissa verkar få en del problem med vibrationer/obalans...

Jag monterade Biltemas 5 mm spacers, p g a a de nya fälgarna tog i styrstagsändarna vid fullt rattutslag, utan problem med vibrationer/obalans.
Lite avhängigt hur fort man kör är det nog.
smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang