Ingen laddtryck med T28BB, 200sx s13

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
11 juli 2015 · 5 753 Inlägg

Hej och hå, har vi någon nissan guru här inne? Får inget laddtryck med en T28bb på en ca18det steg 3!

Det som är gjort är:

* Provkörd, med och utan avgassystem

* Systemet är provtryckt och inga läckor

* Inga läckande packningar, grenrör är nyplanat både mot topp och turbo samt nya packningar

* Dumpventil bortplockad i felsökningssyfte

* Soppapumpen är en walbro, dock ej kollat soppatryck och spridarna är flödestestade och ultraljudstvättade

* Provat med och utan strypventil samt även ryckt wg slangen utan resultat

* Samt kollat över slangar/vakumslangar



Bilen gick innan med original snurra och steg 2, nu sitter det 444cc spridare, äkta z32 lmm (rättkopplad) och steg 3 samt extraktor grenrör och en t28bb

Och ja, vi har även provat kopplat in original lmm och steg 2 chippet igen utan positivt resultat och bilen gick bra och besiktad med bra värdwn osv för 1.5 vecka sedan med steg 2


Och ja, tanken har slagit mig att det är turbon, men tycker det känns långsökt då turbon är generellt fräsch, inga onormala glapp, impellrarna är fräscha, axeln är hel, den snurrar på fint om man snurrar den med fingrarna, och man hör impellrarna snurra när jag startade den med bara downpipe och avgashuset är sprickfritt

Samt att jag vet vem som hade snurran innan mig och den laddade då när han plockade av den från sin bil.


Vad händer om bilen exempelvis går i limpmode orkar motorn dra runt turbon då? Tändningen står åt helvete med nya chippet? kom med förslag! Jag blir galen på det här!


Med vänlig hälsning//Glenn

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Marlboroman
12 juli 2015 · 8 233 Inlägg

Säker på att grenrörspackningarna sitter rätt? Man kan nämligen vända dem åt fel håll och på så sätt strypa flödet in i grenröret rejält.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Erick
12 juli 2015 · 4 767 Inlägg

Kollat wastegaten?

Lyft av armen och kontrollera klaffens funktion.

Om wastegaten inte lyckas stänga helt kommer du aldrig få laddtryck.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
12 juli 2015 · 5 753 Inlägg

Ja jag är säker på att grenrörspackningarna sitter rätt, dubbelkollade detta när jag monterade ihop smile


WG spjället stänger som det ska, tog ner downpipen igår för att kolla ännu en extra gång så inte axeln är av eller impellerna på avgassidan skadad, så passade då på att kolla så spjället stängde också

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
12 juli 2015 · 5 753 Inlägg

Sen kan man väll tillägga att turbon inte änns försöker ladda, man brukar ju höra när den börjar jobba/ladda men ingenting, är som att man skulle hängt av wg stången i stort sett..

Någon som vet vad som händer om han går i limpmode av någon anledning eller om tändningen står åt helvete, tänkte om det blir sån effektbegränsning så han inte orkar få turbon att jobba? Låter långsökt men... Har helt slut på ideer så nu spekulerar man bara..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
shogun
12 juli 2015 · 2 117 Inlägg

Plocka bort luftfiltret/röret framför turbons inlopp. Känn på axeln. glappar den mycket? Går den att rotera/går det trögt?
Har avgashjulet/turbinhjulet lossat från axeln och roterar fritt?
Plocka bort turbon och kolla upp den ordentligt.
Står tändningen rätt?

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
shogun
12 juli 2015 · 2 117 Inlägg

Spricka i grenröret?

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
12 juli 2015 · 5 753 Inlägg

Turbon är kontrollerad (så gott jag kan iallafall), inga onormala glapp, axeln är hel och impellrarna är fräscha och snurrar lätt och inga läckage på avgassidan eller trycksidan.


Tändningen har jag inte kollat, tänkte göra det idag men åkte på att jobba.. men kan det göra så mycket så man inte får laddtryck om tändningen står fel? Laddtrycksmätaren går ju knappt upp på noll.

Senast redigerat av _Glenne_ (12 juli 2015)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
12 juli 2015 · 5 753 Inlägg

Vad kan va fel på en turbo även om den känns fräsch på alla sätt och vis? Om vi leker med tanken att det är den..

Har ju en vanlig t28 också med 360 glidlager men den har sprickor vid wg hålet så jag vet inte hur den skulle fungera om man skulle prova byta

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Erick
12 juli 2015 · 4 767 Inlägg

Stopp i kat/ljuddämpare?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
12 juli 2015 · 5 753 Inlägg

Provkörd med och utan avgassystem

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
12 juli 2015 · 5 753 Inlägg

Jag tror nog fan jag får finna mig i att det är turbojäveln endå även om den känns fräsch som sagt, har ju fan gått igenom allt annat snart!

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
13 juli 2015 · 5 753 Inlägg

Strypningen? Det är nog något utöver min vetskap? Har heller aldrig kört kullagrat tidigare.

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
JimmyAndersson
13 juli 2015 · 1 679 Inlägg

Hur är wg stången då?
Den kanske är superlätt för att öppna?
Pröva typ ståltråd eller nånting för att montera den i stängt läge smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
13 juli 2015 · 5 753 Inlägg

Jag provade naja fast wg spjället också, jag provade ALLT och gick igenom slangar, kablar, provtryckte tryckrör, intercooler, insug och turbo, hade ner downpipen och kontrollerade spjällets funktion samt skicket på impellrarna, axeln osv.. Ja jag provade ALLT och ingen laddtryck smile


Och felet var något pinsamt, hade nog missat tagit bort pappret nån av gångerna jag hade isär tryckrören så när jag plockade lös intercoolern och beskådade den så satt det en fin papperstuss i inloppet på den tongue Så nu har jag ladd smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Jeebz
13 juli 2015 · 540 Inlägg

Lär inte turbon har surge:at om du haft stopp i intercoolern?. Det borde ha hörts isf.

Senast redigerat av 744tic (13 juli 2015)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
13 juli 2015 · 5 753 Inlägg

Det kan man tycka, men inget som hördes/märktes i alla fall

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang