Erfarenhet, Ryds vs Carglass

blandband
23 juli 2015 · 31 Inlägg

Hej!
Tänkte kolla vad folk har för erfarenhet med byte av framruta hos antingen Ryds bilglass eller Carglass, främst tänkte jag kvalitén på glaset samt själva jobbet.

CC72
23 juli 2015 · 1 661 Inlägg

Det har inte slagit dig att det beror på vilken personal som arbetar där och inte namnet på skylten?

Ingen av företagen gör egna glas utan köper in från samma tillverkare.
Vet inte vilka som är aktuella men Pilkington gör rätt många bilrutor.

Squidspeed #GoodToBeBad
23 juli 2015 · 856 Inlägg

Lämnat på Ryds vid två olika tillfällen med två olika bilar:

1. Min gamla MPS byttes framrutan på pga spricka, tog en arbetsdag nästan exakt - lämnade bilen 07:00, hämtade den 15:50. Bra service, ordentligt städat kring instrumentpanel och golv fram (missas ibland). Upplevde allt som väldigt smidigt faktiskt. Direktreglering mot försäkringen, så jag betalade bara glassjälvrisken när jag hämtade ut bilen.

2. Stenskottslagning av vindrutan på sambons Golf IV, två separata stenskott. Tog 1½ timme ungefär så jag tog en långpromenad runt stan och tillbaka. De erbjöd dock lånecykel, och en kopp kaffe när jag hämtade bilen; vilken var fina gester enligt mig. Direktreglering via försäkringen även här , så ingen kostnad för detta för oss.

Detta har varit på Ryds i Växjö vid båda tillfällena. Carglass kan jag däremot inte uttala mig om. smile

mvh Ola

Senast redigerat av Squidspeed (23 juli 2015)

Henrik-N
23 juli 2015 · 450 Inlägg

blandband skrev:
Hej!
Tänkte kolla vad folk har för erfarenhet med byte av framruta hos antingen Ryds bilglass eller Carglass, främst tänkte jag kvalitén på glaset samt själva jobbet.

men är de så mycket och diskutera.
kan man  göra på så olika sätt.
inte direkt så du märker någon skillnad. tror du at du får "mer" ruta hos den ena än den andra.

zleepy Trucker
23 juli 2015 · 1 391 Inlägg

Varför inte lämna in den hos din bilsmärkesverkstad?

När jag bytt rutor på mina volvo's så har jag alltid lämnat in den på volvo, tycker att "original" rutorna skiljer sig mot andra, mer text i botten som typ SRS och dyl, samt pricking i överkant osv... självrisken är detsamma så varför inte smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Dotzie
23 juli 2015 · 485 Inlägg

smile kanonsservice hos Ryds, det känns oavgjort och ganska glasklart, det är förmodligen ingen skillnad mellan dessa stora aktörer på denna marknad. cool

My car Brings Me Women
MR-NONAME
23 juli 2015 · 2 Inlägg

Rydsbilglas i Jönköping bytte rutan på min bil för ett tagsen.

Jag tyckte de gjorde ett okej och framför allt snabbt jobb. Det enda jag kan klaga på är att de inte gjorde rent efter sig inne i bilen. Det va lite irriterande.

Toyota GT 86 "FLASH" (2013)
Muttley
23 juli 2015 ·

Ryds tog jag.   Perfekt utfört jobb.  Helt fri lånebil med 5 mil att bruka (behövde inte tanka)

JFfoto
23 juli 2015 ·

Är väl bara att lämna in? hur svårt ska det vara, båda företagen är kända, och om dom utför dåliga jobb skulle dom inte fått hålla på med det dom gör.

Endid
26 juli 2015 · 130 Inlägg

Har erfarenhet från bägge firmor och har jobbat på den ena av dem.

Kan bara säga att det är pest eller kolera, det handlar till 95% om vem som gör jobbet.

som någon tidigare skrev om att lämna på märkesverkstad tex volvo, många av jobben jag utförde kom just från dessa firmor som utan kundens vetskap lämnades hos oss och sedan tillbaka till firman så även om en del märkesverkstäder säkerligen besitter kunskapen och har verktygen så är chansen stor att dom av ekonomiska skäl ändå lämnar vidare jobbet till carglass eller ryds motsvarande.

för att få ett bra utfört jobb så skulle jag rekomendera att även om dom påstår att det tar bara ett par timmar, erbjud att lämna bilen över dagen och gå hem med vetskap om att dom inte stressar jobbet på just din bil den dagen. (gäller rutbyte)

Glaset som beställs från bägge firmor är oftast från samma leverantör eller original glas från specifika märket du äger, alltså är det sällan en faktor att ta hänsyn till och priset du betalar styrs i regel av din försäkring och inte av företagets prislista.

Erbjud en tårta för ett kvalitativt jobb så kommer du långt hehe wink

Audi S4 (2011)
baltis
26 juli 2015 · 1 948 Inlägg

Lämna till en auktoriserad verkstad för det bilmärket du kör så du får en originalruta.

Alla rutor jag bytt på carglas och liknande firmor har varit av riktigt dålig kvalite... lika repiga på 1000 mil som originalrutan var efter 20k mil... hmm

SEpaket
26 juli 2015 · 199 Inlägg

Lämnade in min 850 på rutbyte efter inbrott på Ryds vid Bäckebol i Göteborg för några år sedan. Kändes väl sådär att en av rutorna jag fick var begagnad och kom från en 96a. Mitt försäkringsbolag har i villkoren att delarna skall vara "likvärdiga", det vill säga inte av sämre kvalitet. Däremot så tog man betalt av försäkringsbolaget för en ny ruta och stoppade mellanskillnaden i egen ficka, sannolikt. Hade bråkat om inte vore för att jag fick rutbytet helt gratis då larmet löst ut (vilket eliminerar självrisken). Men jag skulle nog inte lämna in den på just den anläggningen igen. En helt annan sak om man sagt att man skulle montera in en begagnad ruta i bilen, det hade jag accepterat. Att göra en fuling och tro att jag inget märker däremot... Oärligt som bara den.

För er som bor i Göteborg skulle jag rekommendera Thoréns bilglas vid Stigs Center. Bytte en vindruta där -08 och fick fri lånebil (visserligen en gammal rishög, men ändå). Bilen kom tillbaka fint urstädad, med bra ruta som fortfarande är som ny.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
Muttley
26 juli 2015 ·

baltis skrev:
Lämna till en auktoriserad verkstad för det bilmärket du kör så du får en originalruta.

Alla rutor jag bytt på carglas och liknande firmor har varit av riktigt dålig kvalite... lika repiga på 1000 mil som originalrutan var efter 20k mil... hmm

På tal om det.  Bytte på en bil hos auktoriserad verkstad.  Men de blev likväl en ny spricka i siktfältet inom 1000 mil wink


Har hittills kört sen september med min nya från ryds och har inte en enda repa ännu smile

baltis
27 juli 2015 · 1 948 Inlägg

tkd_rille skrev:

baltis skrev:
Lämna till en auktoriserad verkstad för det bilmärket du kör så du får en originalruta.

Alla rutor jag bytt på carglas och liknande firmor har varit av riktigt dålig kvalite... lika repiga på 1000 mil som originalrutan var efter 20k mil... hmm

På tal om det.  Bytte på en bil hos auktoriserad verkstad.  Men de blev likväl en ny spricka i siktfältet inom 1000 mil wink


Har hittills kört sen september med min nya från ryds och har inte en enda repa ännu smile

Sprickor kan jag inte svara på hur det är men det jag reagerade på var dom små små små stenskotten men får i tiotusentals samt repor från vindrutetorkarna... bytte på en bil som gått 30k med originalrutan och tog inte mer än 1k innan det kändes som den såg precis likadan ut...

zleepy Trucker
27 juli 2015 · 1 391 Inlägg

Byte av torkarblad är ju obligatoriskt vid rutbyte om man inte är dumsnål... smile

Det gjorde t.om Volvo på min lastbil när jag bytte framrutan förra året efter besiktningen, trots att boschbladen var ganska nya då jag kort innan besiktningen bytte dom smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
baltis
27 juli 2015 · 1 948 Inlägg

zleepy skrev:
Byte av torkarblad är ju obligatoriskt vid rutbyte om man inte är dumsnål... smile

Det gjorde t.om Volvo på min lastbil när jag bytte framrutan förra året efter besiktningen, trots att boschbladen var ganska nya då jag kort innan besiktningen bytte dom smile

Sant att jag inte bytte torkarbladen vid rutbytet men ser inte hur det kan ha så stor inverkan... hade jag bytt då så visst rutan kanske hade klarat sig 1500 mil istället för 1000... visst det är 50% mer men fortfarande bara 10% mot vad jag tycker känns acceptabelt...


Någon som har koll på vad t.ex Volvo, BMW eller VAG tar för en ORIGINAL framruta?
Snackade lite med en glasmästare och han sa att han tog runt 3,5 tusen för ett rutbyte INKL. ruta... inte original..

joH900
27 juli 2015 · 414 Inlägg

Saint-Gobain har både Volvo och Saab kört med ibland, och det kan säkert finnas flera underleverantörer samtidigt då en enda leverantör i vissa fall kanske inte kan leverera allt.

Pilkington har jag för mig jag sett också, i alla fall sidorutor och jag själv har fått deras vindrutor monterade i efterhand i två bilar.

Slitage på ruta beror mycket på hur man "använder" sin framruta också.

Saker som lär slita lär va och skrapa rutan utanför "siktfält" där torkarna inte kommer åt på vintern så man drar med massa skit runt hela rutan.
Det är bra och göra rent torkarbladen och byta i tid.
Ingen körning av torkare på torr ruta! (vilket många jag känner gärna gör).

Sen så blir såklart alla rutor vindrutor mer blästrade om man alltid ligger nära bilar framför.

Så lite kan man ju påverka själv även om det säkert finns bättre och sämre bilglas också, så är det väl med det mesta.

Senast redigerat av joH900 (27 juli 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang