Macki_
Volkswagens Of Sweden på Facebook
18 augusti 2015
· 3 519 Inlägg
Det var inte det smidigaste att byta handbromsvajern, vilket jag trodde det skulle vara för jag visste nu exakt hur som skulle göras. Vajern jag fick från Mekonomen var för grov i den ändan som ska fästas till länkaget under handbromsen. Som tur var så hade vi en bänk slipmaskin som gjorde jobbet mycket lättare. Så jag fick slipa av kulan som vajern satt på säkert 10ggr innan jag fick den att passa. (Jag har ingen bild på hur det ser ut under handbromsen, det var alldeles för bökigt att komma åt för att ta en bild).
Vänster (ny) ser inte ut att vara så mycket större, men den var tillräckligt stor för att inte passa.
När jag var klar med putsningen runt om på kulan så insåg jag senare att även vajern var tvungen att slipas, den del som stack ut från kulan, en bit på ca 2mm.
Borstade rent bromsrören
Fick se att soppa ledningarna går precis vid bromsrören också. Men det jag inte förstår som någon kanske kan svara på är, varför är det 3st soppa ledningar??
Efter att jag borstat rent ledningarna så tog jag en liten tur med bilen till en vän, och i den vevan så gick det hål på ett bromsrör eller om det var bägge, på 3 ställen. Kan väl ha varit för att jag borstade dem, men var väl lika bra att det hände nu och inte senare. Stod nästan stilla när jag märkte att bromspedalen gick ner i golvet och det sprutade bomsolja. Som tur är så går kopplingen inte på samma oljebehållare som till bromsen, utan den har en egen separat.
Så nu blev det ännu ett till jobb iaf. Frågan är om jag ska försöka få tag på den exakta längden på rören och byta med nipplar som sitter på. Eller om jag ska köpa "löpmeter", men då måste jag ha tag på verktyg som kan fästa nipplarna. Inte billigt med nya bromsrör. 500kr styck till bägge bak.. Får se hur jag gör.
Har tydligen bara en ljuddämpare på bilen, samt katten. Så att köra utan ljuddämpare är inget alternativ längre. Kommer kapa ner ljuddämparen och sedan kolla om det går att lappa igen dämparen som sitter, där hålet är. Verkar inte vara så jätte stort hål, gäller bara att få det tätt. Om det går så skarvar vi under bilen och köper sedan ett flexrör som får gå över bakaxeln, och monterar sedan ljuddämparen bak under reservhjulsbaljan, bakom bakaxeln istället för framför. Anledningen varför är för att det är mycket lättare att komma åt. Och om det inte går att fixa ljuddämparen så lär jag köpa en annan, då kommer även den monteras på samma plats.
Lackade bakaxeln svart när jag ändå var under och greja.
Som ni märker så sticker det iväg enormt med pengar på bilen, som jag från början sa att jag ev skulle sälja och tjäna nån krona på. Men jag har nog bestämt mig att ha kvar denna bil ett tag och ha den som en brukis/pendlarbil. Nu när jag vet att det blir mycket nytt och fräscht på den så kan det vara värt det.
Andra beg kostar från 4000kr och uppåt på blocket, men har gått längre, och vad säger att dom inte måste renoveras senare? Min -98 drar ca 0,55 blandad, och vad jag vet så drar även dessa däromkring. Lite sämre komfort möjligen, men går bättre. Så denna bil kommer inte att byggas om till något annat än att få den igenom besiktningen Kanske att jag fixar nå "rally stänklappar". Ev lackar om bilen lite rally stuk. Så kommer jag köpa en annan bil nästa år och "stance:a" den istället. En bil som det är billigare och lättare att få tag på delar till. Ev en Golf Mk3.