Moment dra

passatmaffia
21 maj · 101 Inlägg

Tjena,har bytt drivaxel på en v70,har ej verktyg så jag kan momendra å dra grejerna med rätt njoton å allt va det är.
Drog åt skruven som sitter i skivan med ett vanligt dragskaft,lika stödlagret drog ja bara med spärrskaft.hur viktigt är det att det momentdraget?
Vågar man köra eller måste man åka å införskaffa sig rätt grejjer ?
Tack

SportPilot Ubåtsingenjör
21 maj · 7 247 Inlägg

Man kan dra med känsla, men det är inte rätt.

Har du erfarenhet så kan du nog dra det så att det håller ihop, men där finns som sagt inga garantier.

Har du inte skruvat massor innan så hade jag åkt och köpt en momentnyckel.

Newton, heter det smile en av de absolut största fysikerna genom tiderna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
passatmaffia
21 maj · 101 Inlägg

SportPilot skrev:
Man kan dra med känsla, men det är inte rätt.

Har du erfarenhet så kan du nog dra det så att det håller ihop, men där finns som sagt inga garantier.

Har du inte skruvat massor innan så hade jag åkt och köpt en momentnyckel.

Newton, heter det smile en av de absolut största fysikerna genom tiderna

Okej då kanske jag åker och köper en momentnyckel

Tack,hade ingen aning om hur det stavades 😅

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj · 13 791 Inlägg

Har aldrig använt en momentnyckel på chassi grejer.   Enda gången är när jag skruvar motorer .     Aldrig tappat något 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
21 maj · 7 247 Inlägg

Growe skrev:
Har aldrig använt en momentnyckel på chassi grejer.   Enda gången är när jag skruvar motorer .     Aldrig tappat något 😁

Nej, men det var väl du som körde utan säkerhetsbälte också? smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muskelbil
21 maj · 491 Inlägg

SportPilot skrev:

Growe skrev:
Har aldrig använt en momentnyckel på chassi grejer.   Enda gången är när jag skruvar motorer .     Aldrig tappat något 😁

Nej, men det var väl du som körde utan säkerhetsbälte också? smile

Bästa idag
Mina 2 anställda på verkstaden undrade varför jag sitter för mig själv i kuren och as garvar!
Nu skrattar dom också !!

Lucif3r
22 maj · 2 239 Inlägg

Beror på års/modell. Äldre V70 med mutter ska dras j... hårt. 120nm+90grader om jag minns rätt. Dom nya med en bult ska knappt dras alls, typ 75nm + 45 grader eller något sånt.

Det är dock viktigt att det blir rätt - inte för hårt och inte för löst. Båda fallen leder till förtidsskrotning av hjullagret.
edit: jag är i regel jävligt slarvig med att använda momentnyckeln, men till just detta är det för mig en självklarhet. Inte värt ~1000kr för nytt hjullager bara för att man är lite bekväm av sig tongue

Senast redigerat av Lucif3r (22 maj )

Mossan1
22 maj · 2 909 Inlägg

Allt när lager är inblandat är rätt moment allt från viktigt till superviktigt.
Övrigt kan man ha armbågsmoment på relativt bra.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj · 13 791 Inlägg

Lucif3r skrev:
Beror på års/modell. Äldre V70 med mutter ska dras j... hårt. 120nm+90grader om jag minns rätt. Dom nya med en bult ska knappt dras alls, typ 75nm + 45 grader eller något sånt.

Det är dock viktigt att det blir rätt - inte för hårt och inte för löst. Båda fallen leder till förtidsskrotning av hjullagret.
edit: jag är i regel jävligt slarvig med att använda momentnyckeln, men till just detta är det för mig en självklarhet. Inte värt ~1000kr för nytt hjullager bara för att man är lite bekväm av sig tongue

Har att ldrig dragit med moment på en drivaxel på en volvo någonsin aldrig heller bytt ett hjullager 😁.   På alla mina bilar med trumbroms har jag släppt bakre hjulsgrena när jag byter bromsband och aldrig heller där haft ett säger haveri fast jag drar på känn.     Man kommer långt med sunt förnuft.      Att dra lagom är alltid bästa åtdragning.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
22 maj · 2 909 Inlägg

Skruven som Lucif3r menar är en sträckskruv med syfte att hålla ihop lagerhalvorna i hjullagret utöver att hålla drivknuten på plats i navet. Den ska momentdras och sedan 90' för rätt fjäderverkan.

Detta för att lagret ska ha LAGOM stöd och inte slitas ut i förtid.
Lager a'la släpvagnsaxel/och gamla trumbronsar ska ju lossas efter måttlig sättning, och sen bara hållas emot.  Helt annan sak.

I övrigt håller jag med om förnuft i dom allra flesta lägen.

Senast redigerat av Mossan1 (22 maj )

spillolja
22 maj · 4 052 Inlägg

Oljepluggar och Tändstift drar jag med 25Nm både på Clion och Golfen med en 1/4" momentnyckel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
22 maj · 2 239 Inlägg

Mossan1 skrev:
Skruven som Lucif3r menar är en sträckskruv med syfte att hålla ihop lagerhalvorna i hjullagret utöver att hålla drivknuten på plats i navet.

Precis så. Drar man den för löst så glappar lagerhalvorna, och slits ut i förtid, drar man den för hårt går lagret för tungt, och slits ut i förtid. Drivaxeln sitter likamycket på plats oavsett bult/mutterns vara eller ikke-vara, så jag är villig att påstå att dess huvudsyfte är att just hålla ihop lagret smile
Ska man prompt välja pest eller kolera så är det väl bättre att dra för hårt än för löst dock. Iaf på mutter-varianten, bult-varianten löper ju risken att man drar av bulten istället, då den som du säger är av typen sträckbult.

Sen kan man såklart argumentera att "mig har det minsan funkat ändå för", "jag har aldrig behövt byta lager" osv... Nä - inte jag heller på min V70, och den är inne på sitt 12e år i min ägo nu som daily driver. Mycket troligt att den t om fortfarande rullar runt på orginal-lagren från -97. Däremot har jag haft ur drivaxeln några gånger, för damaskbyte bl.a. Alltid momentdragit vid återmonteringen.

Muskelbil
23 maj · 491 Inlägg

Growe skrev:

Lucif3r skrev:
Beror på års/modell. Äldre V70 med mutter ska dras j... hårt. 120nm+90grader om jag minns rätt. Dom nya med en bult ska knappt dras alls, typ 75nm + 45 grader eller något sånt.

Det är dock viktigt att det blir rätt - inte för hårt och inte för löst. Båda fallen leder till förtidsskrotning av hjullagret.
edit: jag är i regel jävligt slarvig med att använda momentnyckeln, men till just detta är det för mig en självklarhet. Inte värt ~1000kr för nytt hjullager bara för att man är lite bekväm av sig tongue

Har att ldrig dragit med moment på en drivaxel på en volvo någonsin aldrig heller bytt ett hjullager 😁.   På alla mina bilar med trumbroms har jag släppt bakre hjulsgrena när jag byter bromsband och aldrig heller där haft ett säger haveri fast jag drar på känn.     Man kommer långt med sunt förnuft.      Att dra lagom är alltid bästa åtdragning.

Hur många Newton är sunt förnuft??

Lucif3r
23 maj · 2 239 Inlägg

Muskelbil skrev:
Hur många Newton är sunt förnuft??

Ca 2-3 ugga-duggas på 450nm-läget. wink

Muskelbil
23 maj · 491 Inlägg

Lucif3r skrev:

Muskelbil skrev:
Hur många Newton är sunt förnuft??

Ca 2-3 ugga-duggas på 450nm-läget. wink

6-7 brukar däck mongon använda.
Jag har hjälpt många kunder vår och höst när dom varit till resande däck container mongon eller andra klåpare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang