Subaru Legacy RS -93, totalt ombyggd och genomgången

Subaru Legacy Turbo från 1993 som byggs om till 1989-1991 RS utseende och identisk exteriör med 1993 års Prodrive grupp A bilar
  • 66 Följare
  • 38 003 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 mars 2018
Turbovin Turbo lover
27 maj 2016 · 555 Inlägg

Kul att du fått upp lite laddtryck i pärlan nu smile Williams-motorn funkar bra fortfarande? Har inte kommit så långt med min än men ska beställa en twinscroll-snurra nu. Blouch svarar inte på mina mail så de verkar inte så sugna på att sälja turboagg, Scoobyclinic vill ha betalt i förskott vilket jag kan förstå men har inga twinscroll-turbos i lager så hade kunnat beställa direkt från Blouch lika gärna sad

Funderar på en MD321T eller MD321V twin scroll ist.

Legacyn är sjukt läcker ivf smile

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
ImprezaGC8
18 juni 2016 · 373 Inlägg

Jo det var fin fart i den, motorn funkar fint! smile Tyvärr började den ryka mer och mer efter mappningen, turbon gav upp. Turbon är för tillfället packad och inväntar frakt till Blouch i USA för renovering... sad Det är kärnan som är kass, de går inte att renovera, så den lär bytas. Ska passa på och uppgradera avgasturbinhjulet till nyare spec som ska ge ca +20hk toppeffekt. Killen jag köpte turbon av i UK hjälper mig med kontakten med Blouch iaf.

Har satt dit IHI VF37 turbon nu, inte provkört den dock, hoppas den är körbar på låga laddtrycket så man kan köra nån vända i sommar iaf...

ImprezaGC8
18 juni 2016 · 373 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3722370.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3722369.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3722368.jpg

ImprezaGC8
18 juni 2016 · 373 Inlägg

Lucif3r skrev:
Är det normalt med så mycket drivlineförlust på subbor? :o

Det är nog normalt på de flesta fyrhjulsdrivna bilar, alltid mer drivlineförlust än på tvåhjulsdrivet.

Turbovin Turbo lover
18 juni 2016 · 555 Inlägg

ImprezaGC8 skrev:
Jo det var fin fart i den, motorn funkar fint! smile Tyvärr började den ryka mer och mer efter mappningen, turbon gav upp. Turbon är för tillfället packad och inväntar frakt till Blouch i USA för renovering... sad Det är kärnan som är kass, de går inte att renovera, så den lär bytas. Ska passa på och uppgradera avgasturbinhjulet till nyare spec som ska ge ca +20hk toppeffekt. Killen jag köpte turbon av i UK hjälper mig med kontakten med Blouch iaf.

Har satt dit IHI VF37 turbon nu, inte provkört den dock, hoppas den är körbar på låga laddtrycket så man kan köra nån vända i sommar iaf...

Tråkigt att höra! Jag fick inget svar som sagt så jag handlade en MD321T+ twin entry av Lateral Performance istället. Är väl samma snurror som Litchfields typ, tillverkade av Turbo Dynamics. Får se hur den håller ihop, men om nåt pajar är UK närmare än USA iaf smile

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
ImprezaGC8
18 juni 2016 · 373 Inlägg

Turbovin skrev:

ImprezaGC8 skrev:
Jo det var fin fart i den, motorn funkar fint! smile Tyvärr började den ryka mer och mer efter mappningen, turbon gav upp. Turbon är för tillfället packad och inväntar frakt till Blouch i USA för renovering... sad Det är kärnan som är kass, de går inte att renovera, så den lär bytas. Ska passa på och uppgradera avgasturbinhjulet till nyare spec som ska ge ca +20hk toppeffekt. Killen jag köpte turbon av i UK hjälper mig med kontakten med Blouch iaf.

Har satt dit IHI VF37 turbon nu, inte provkört den dock, hoppas den är körbar på låga laddtrycket så man kan köra nån vända i sommar iaf...

Tråkigt att höra! Jag fick inget svar som sagt så jag handlade en MD321T+ twin entry av Lateral Performance istället. Är väl samma snurror som Litchfields typ, tillverkade av Turbo Dynamics. Får se hur den håller ihop, men om nåt pajar är UK närmare än USA iaf smile

Ja det är lite småtrist, är ju Garrett kärna (CHRA som det heter på engelska) på Blouch, men med Blouch eget kompressorhjul. Garretkärnan är GT3071r, går att få tag i och först pratade jag med Svensk Turboservice om detta, dock kan de inte balansera dom kullagrade här i Sverige, vilket krävs då kompressorhjulet måste skiftas över. Så de hade fått skicka den till UK för balansering då. Inte så dyrt, och tidmässigt så hade det nog gått snabbare med, eftersom det har tagit en vecka för engelsmannen att lösa fraktsedeln till min turbo... Men det som gjorde att jag tog beslutet att skicka den till Blouch var för möjligheten att uppgradera avgasturbinhjulet, känns ju lite roligare att få den bättre och inte bara lagad wink

Tyckte bilen gick grymt efter mappningen iaf, visst effektsiffran imponerar ju inte på någon nu för tiden, men fullt tillräckligt för en sån här bil... Nästan farligt snabb tongue

Turbovin Turbo lover
18 juni 2016 · 555 Inlägg

Man växer ifrån det där effektjagandet. Antar att en Legacy inte är såå mycket tyngre än en GC8 ändå så nog fan lär det röra på sig smile Det blir väl ruggigt fin gasrespons med twinscroll-prylarna också.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
ImprezaGC8
18 juni 2016 · 373 Inlägg

Turbovin skrev:
Man växer ifrån det där effektjagandet. Antar att en Legacy inte är såå mycket tyngre än en GC8 ändå så nog fan lär det röra på sig smile Det blir väl ruggigt fin gasrespons med twinscroll-prylarna också.

Jag har aldrig haft ambitioner att ha massa effekt, 450hk och 500nm var ju målet. Nu blev det 434hk en pissvarm äckeldag, hade man mappat den på hösten så hade den antagligen gett 450hk papperseffekt, och det viktigaste är att den är vettig att köra vilket den är. smile Nä, förutom de yttre karossplåtarna och att golvet är 60mm längre så är det samma skit som en GC8 rakt av, de flesta plåtar "under skalet" är exakt samma smile Så tror inte viken skiljer så mycket alls.

ImprezaGC8
26 september 2016 · 373 Inlägg

Turbon tillbaka och bilen går som fifan, går på varvstoppet på 6an utan problem vilket ska vara 277 blås!

70-277 på ca 26 sekunder.
https://www.youtube.com/watch?v=SvLql95d7VA

Ryter gött i tunnlar.
https://www.youtube.com/watch?v=AlI3G3tVjN4

Å grym på småvägar (Här med VF37 turbo)
https://www.youtube.com/watch?v=ETKUSnxNhbc

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3758253.jpg

ImprezaGC8
26 september 2016 · 373 Inlägg

Har dessutom skaffat ny vinterbil...

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/397718/large_397718-3758251.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/397718/large_397718-3758249.jpg

Å det blir karossbyte på den framöver, håller på med 2.2ans kaross nu! cool

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/392556/large_392556-3758257.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/392556/large_392556-3758258.jpg

ImprezaGC8
19 oktober 2016 · 373 Inlägg

Har ju varit lite dålig med att uppdatera denna tråden, och nu är ju snart året slut så nu får jag väl posta lite bilder av det som har hänt med bilen detta året. smile

Här är lite bilder från intercooler installationen:

do88.se har levererat prylarna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-999d1797a6350dd2b10b5fc534303c65.jpg

ICn dithängd för att se var den skulle hamna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a298390cdea486259df635ca27d40420.jpg

Plåten under strålkaatarna utskuren för tryckslangarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-8a027bc22aff5133bd8c7916c972baaa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-7698d25d6bc43e0b97b4318aefc7cb1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a14c076433aad74f5e79533e7600a195.jpg

Plåtkanten på kylarbalken nerkapad och masserad för att intercoolern skulle komma så långt in som möjligt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-3cd009ebccf8f0efdfaf1aa8d7edf99d.jpg

Stötfångarbalken krävde en hel del arbete med vinkelslipen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-53f7e30ce482313ac419f22c2785c9b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ef9fb9dde678e2fbb634e07b58eb44b7.jpg

Epoxigrund på den masserade stötfångarbalken:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-e3b98f894c48d097560a41efe52a80e6.jpg

Lackad och klar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ca2af8bbff7352ddc78cd45d66ebbb05.jpg

Tajt och fint:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-6059806fc8f41c31b56c7335279ce928.jpg

Alla fästen och grejor klara och ICn sitter stabilt och bra som sjutton!
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-2a3a82eb8bef2556d6091fc00a4d2263.jpg

Berit67
19 oktober 2016 · 79 Inlägg

grymt projekt och arbete kommer garanterat följas big_smile

thinnersniffare
ImprezaGC8
28 november 2016 · 373 Inlägg

Nu har det spårat ur igen!

Bilen står nu riven på det mesta, asfaltsmattorna är borthackade, underredsmassan håller på att skrapas bort, onödiga plåtfästen och dubbelplåtar på karossen ska tas bort, karossen ska sömsvetsas och lackeras undertill och invändigt, bur ska byggas och massor annat ska göras.

Ja justde sen ska växellådan skickas till Samsonas också big_smile

Gloremir hmmmm
28 november 2016 · 1 094 Inlägg

ImprezaGC8 skrev:
Nu har det spårat ur igen!

Bilen står nu riven på det mesta, asfaltsmattorna är borthackade, underredsmassan håller på att skrapas bort, onödiga plåtfästen och dubbelplåtar på karossen ska tas bort, karossen ska sömsvetsas och lackeras undertill och invändigt, bur ska byggas och massor annat ska göras.

Ja justde sen ska växellådan skickas till Samsonas också big_smile

Ja vad säger man...  Snart är lecunty:n lika urspårad  som dig Oskar smile

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
ImprezaGC8
16 december 2016 · 373 Inlägg

Nu har nästa års "justeringar" påbörjats... Det spårade ur lite igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-15e06073743f1b1f8b06093186c38230.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a8d1f002e0babfaad861190135b52654.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-d171022e2dc97e94566c2e1fec0ae9d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-8fd679786a87404fe30b4537f32d9582.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-58d5ec314bc59c686d63f08171caddf7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-6304d41cfa3e1f9c6130805e145365c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ddc35e8c823a35156d4f38631cf4ba77.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-0346052ca27076ca6c77b79da6b693c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-30c17d21eaacd3b5163d11fcdd08f4ce.jpg

ImprezaGC8
16 december 2016 · 373 Inlägg

Invändigt rensas det för fullständigt också, allt som inte behövs kommer tas bort. Däremot kommer all inredning förutom baksätet att sättas tillbaka så att bilen ser standardbetonad ut, och har en gnutta komfort. Men kabelhärvan bantas ner, onödiga fästen tas bort, värmepaketet ersätts med ett lättvikts element på 1kg, stereon och alla dess kablar tas bort, all asfaltsmatta och annan ljudisolering åker bort, osv... Invändigt kommer den även lackeras även om det mesta av det inte kommer synas, men det ska ju göras riktigt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-975979691fb3b4ef02819868293992a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-9cc74aba3e557ec347168bb7ace7a73d.jpg

Här rensas onödig kabel bort...

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-954f42b8660dd89a2bbd292987cb7f8f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-05a5419d41f23abf4d35b5004cec665d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-f188dbe34e9c8a738e30129a04dd0b4a.jpg

Bort med onödig dubbelplåt som inte tjänar något syfte i att göra karossen starkare eller styvare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b2ca1c1b1a7add905d5f66d0bd8adeee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b8b4cc52cc9e4b3f314d36353702e06b.jpg

Ja juste sen blir det skruvad helbur också smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-10cd24d4728d820338c5d8781151b395.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-22f2fe13d65aeecddd3dab0d83a7900c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-17ded44f518e76985e7fbcccbc602509.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-30c4ff8db30f00f4034e1e4c1d55a4fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-bcf10dd0232a65bef82440d628cf98bc.jpg

Senast redigerat av ImprezaGC8 (16 december 2016)

ImprezaGC8
16 december 2016 · 373 Inlägg

Eftersom denna buren var tänkt att ha i min Impreza, så hade jag ingen monteringssats till den för de boxarna sitter svetsade i Imprezan... Så fick börja göra lite mallar och skära ut nya boxar i 3mm plåt.

Ja du läste rätt buren är för Impreza men passar lika bra i Legacy efter lite justeringar och förändringar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-2fea7e421b2ed9477d7391a60e6727c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-c0f133a342c9c865179b2bbf9c285c18.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b4d8a060745be51aae6f87aa871ef1fb.jpg

Där bak ska ytterligare en plåt skäras ut som ska ligga ovanpå tornet och svetsas ihop med burplattan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-47a581c7d35eac1c5c364e8792bdf26c.jpg

Turbovin Turbo lover
17 december 2016 · 555 Inlägg

Grymt, otroligt att du orkar spåra ur så smile

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
ImprezaGC8
18 december 2016 · 373 Inlägg

Turbovin skrev:
Grymt, otroligt att du orkar spåra ur så smile

Hehe, det är första vintern jag har eget garage för denna bilen så urspårning var ofrånkomligt då big_smile

Andyah
18 december 2016 · 242 Inlägg

underbar bil blir änu bättre smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang