Jag instämmer, fyrhjulsdrivet är riskabelt om man är ovan vid vägar med mycket snö och is. Det är lätt att tro att man har bättre grepp än vad man har. Med fram- eller bakhjulsdrivet känner man rätt fort hur halt det är när man gasar, men med fyrhjulsdrift märks det bara när man behöver bromsa (kan vara illa om du missbedömer hastigheten i kombination med väggreppet och stöter på en älg). Däremot är fyrhjulsdrift guld värt om man kör av vägen eller hamnar på en oplogad väg med 20-25 cm snö.
Däremot tror jag att dom som menar att fyrhjulsdrivet är onödigt är aningen ovana vid klimatet i norr, då dom flesta verkar vara från södra Sverige. Jag skulle personligen aldrig igen ha en tvåhjulsdriven bruksbil efter att ha provat fyrhjulsdrivet på vintern. Men det gäller som sagt att vara försiktig och inte tro att man är odödlig...
Såg att nån skrev att du ska ha odubbade däck...NEJ! Vinterdäcken ska vara dubbade, av åtminstone två anledningar:
1) dubbdäck presterar bättre om däcken inte är sprillans nya.
2) dubbdäck presterar bättre på istäckta vägar vilket är standard i större delen av Norrland. I slask är odubbat bättre. (
källa)
Som tidigare påpekats, VW Caravelle/Multivan 4-motion (fyrhjulsdrift) är ett ypperligt alternativ. Stora och rymliga, driftsäkra, bra bränsleekonomi relativt sett, ganska höga (bra av flera anledningar, krockar man med älg/ren så är chansen mindre att få den över sig in i kupén), etc... Annars spelar det inte så stor roll egentligen, ta en bil som är bekväm och känns bra. Dock ingen låg bil, vissa vägar kan som sagt vara oplogade i flera timmar om det är kraftigt snöfall i regionen.