3164
Sök

Bra val för roadtrip norrut?

Meldem
117 Inlägg
26 augusti 2015
#21
Rekommenderar att köra E20+E4 istället för E45. E45 saknar viltstängsel och är tråkig att köra på ända till norrbotten.

167 Inlägg
26 augusti 2015
#22
Jag hade valt en så komfortabel bil som möjligt om ni ska åka långt. Om ni inte har massor med packning så ta typ en Jaguar eller Mercedes eller liknande lyxbil som är lite mer ombonade. Inte jättekul att åka masa mil i en VWbuss imo.
I en hederlig Volvo V70 åker man riktigt gott i. Eller kolla om ni kan hyra nya Volvo xc90 som typ är suverän på allt de få mil jag har åkt i en sådan ☺

4 181 Inlägg
26 augusti 2015
#23
jag har kört större del av E45 vintertid

en 2x framhjuldriven bil räcker, 4x betyder längre wire för att bärga avkört fordon
likaså dubbfria vinterdäck , dubbade kan dock ge bättre grepp
vägen saltas som regel ej, lätt gasfot gäller

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

51 Inlägg
27 augusti 2015
Trådstartare
#24
AX3L skrev:
ni har inte övervägt att ta typ nattåget eller flyget en bit upp?

Jag är rädd att om en -40 skulle slå till så rör sig inte tåget. Man vill inte bli stående o inte kunna semestra..

JensDavid skrev:
Rekommenderar att köra E20+E4 istället för E45. E45 saknar viltstängsel och är tråkig att köra på ända till norrbotten.

Tack ska ta it into consideration.

Ingooo skrev:
I en hederlig Volvo V70 åker man riktigt gott i. Eller kolla om ni kan hyra nya Volvo xc90 som typ är suverän på allt de få mil jag har åkt i en sådan ☺

Jag lutar nog mot en volvo faktiskt, i.o.m svenska bilar är gjorda för svenska klimat, right? smile

spillolja skrev:
jag har kört större del av E45 vintertid

en 2x framhjuldriven bil räcker, 4x betyder längre wire för att bärga avkört fordon
likaså dubbfria vinterdäck , dubbade kan dock ge bättre grepp
vägen saltas som regel ej, lätt gasfot gäller

Tack så mycket smile Alltså lutar du åt framhjulsdrivna.. tror vi kmr köra dubbade ändå..

Sjysst gäng här på garaget asså! big_smile


7 455 Inlägg
27 augusti 2015
#25
finns det ens dubbade däck och mv på hyrbilar i Götet?? personligen skulle jag aldrig hyra en fwd,, men beror på att jag älskar att åka brett wink, jag körde en Subaru Legacy  diesel, den var skoj,, ett knapptryck och allt antitjafs var borta smile


53 Inlägg
27 augusti 2015
#26
Memphis_Raines skrev:
Tänkte dra norrut (Från Göteborg till Kiruna-trakterna) 28 December - 4 Januari och fira nyår med 7 andra polare.
Vi kommer köra en "karavan" som skall bestå av 2 st. starka bilar.

Vi kommer bo på vandrarhem både där och på vägen dit/därifrån.

Mina frågor:

1. Tips på sjyssta bilar som jag kan hyra?

2. 4x4 eller framhjulsdrivna?

3. Är min idé helt åt h***e?

Bara en notis: det är 38tim körning göteborg-kiruna tur och retur, då är bara körningen inräknad.
Med tankningar, matpauser mm.mm så säg 22timmar upp och 22 tim ner (i bästa fall).
Nu känner jag att tåg/flyg halva vägen skulle vara lockande och ju högre upp ni hyr bil desto större chans att det finns motorvärmare och dubbdäck för det kommer att behövas.

och bilval känns kanske som att det kvittar, ta en bil ni vill köra.

ang iden så gillar jag den men det blir nog ett pressat schema om ni kör hela vägen. annars, Rock on big_smile
Senast redigerat av zZackEe (27 augusti 2015)


181 Inlägg
27 augusti 2015
#27
hyr bil som driver på bakhjulen alt på alla 4 ni ska väl ha roligt också och kör ni av så kan den andra alltid dra upp


51 Inlägg
27 augusti 2015
Trådstartare
#28
zZackEe skrev:
Bara en notis: det är 38tim körning göteborg-kiruna tur och retur, då är bara körningen inräknad.
Med tankningar, matpauser mm.mm så säg 22timmar upp och 22 tim ner (i bästa fall).
Nu känner jag att tåg/flyg halva vägen skulle vara lockande och ju högre upp ni hyr bil desto större chans att det finns motorvärmare och dubbdäck för det kommer att behövas.
[...]
ang iden så gillar jag den men det blir nog ett pressat schema om ni kör hela vägen. annars, Rock on big_smile

Väl medvetna om körtiderna. Därför räknar vi på 2 d. dit och 2 d. tillbaka.
Smart idé ang hyra längre norrut, men där krävs lite mer klass A planering.
Annars känner jag att jag har bättre kontroll om jag hyr här nere.

mikegbg skrev:
hyr bil som driver på bakhjulen alt på alla 4 ni ska väl ha roligt också och kör ni av så kan den andra alltid dra upp

4x4 tror jag nog jag kör på.


53 Inlägg
27 augusti 2015
#29
btw eftersom ni är två bilar så rekommenderas komradio wink


51 Inlägg
27 augusti 2015
Trådstartare
#30
zZackEe skrev:
btw eftersom ni är två bilar så rekommenderas komradio wink

big_smile walkie-talkie då eller?


181 Inlägg
27 augusti 2015
#31
japp det är mycket effektivt, hade det när vi körde till sälen. var ganska kul i sälen med många familjer som har det , kan man prata med mammorna


Muttley
27 augusti 2015
#32
mikegbg skrev:
hyr bil som driver på bakhjulen alt på alla 4 ni ska väl ha roligt också och kör ni av så kan den andra alltid dra upp

Känns de smart att leka med hyrbilar?  Vi fick erlägga deposition på 10 000 för en Toyota auris.
Och vi vet ju hur noggranna vissa biluthyrare kan vara.
Visar de att man lekt och orsakat en olycka blir inte självrisken nådig smile

181 Inlägg
27 augusti 2015
#33
tkd_rille skrev:
mikegbg skrev:
hyr bil som driver på bakhjulen alt på alla 4 ni ska väl ha roligt också och kör ni av så kan den andra alltid dra upp

Känns de smart att leka med hyrbilar?  Vi fick erlägga deposition på 10 000 för en Toyota auris.
Och vi vet ju hur noggranna vissa biluthyrare kan vara.
Visar de att man lekt och orsakat en olycka blir inte självrisken nådig smile

Nej självklart ska man inte leka med hyrbilar big_smile. Det springer mycket ren/vilt längs vägarna


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 augusti 2015
#34
Jag vill återigen påpeka, liksom många andra har gjort, att fyrhjulsdrift mycket väl kan vara en falsk trygghet om man inte är van vid det vintertid, du märker att det är halt i en fram- alternativt bakhjulsdriven bil långt tidigare än i en fyrhjulsdriven bil. När man väl märker det så är det när det är dags för att bromsa, och är man då inte medveten om att det är halt håller man en för hög hastighet och saker och ting kan gå på tok om man har otur!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

167 Inlägg
27 augusti 2015
#35
Tycker också fyrhjulskrafs är sjukt överskattat och kan som ovan nämnts invagga en del i falsk trygghet. I 99% av fallen är 4wd onödig dödvikt att släpa på men visst är det blankis och uppförsbackar som heter duga så slår det 2wd. Med bra v-däck klarar man sig dock väldigt långt med 2wd om man tänker till lite.

Yawn...
3 151 Inlägg
27 augusti 2015
#36
Jag instämmer, fyrhjulsdrivet är riskabelt om man är ovan vid vägar med mycket snö och is. Det är lätt att tro att man har bättre grepp än vad man har. Med fram- eller bakhjulsdrivet känner man rätt fort hur halt det är när man gasar, men med fyrhjulsdrift märks det bara när man behöver bromsa (kan vara illa om du missbedömer hastigheten i kombination med väggreppet och stöter på en älg). Däremot är fyrhjulsdrift guld värt om man kör av vägen eller hamnar på en oplogad väg med 20-25 cm snö.

Däremot tror jag att dom som menar att fyrhjulsdrivet är onödigt är aningen ovana vid klimatet i norr, då dom flesta verkar vara från södra Sverige. Jag skulle personligen aldrig igen ha en tvåhjulsdriven bruksbil efter att ha provat fyrhjulsdrivet på vintern. Men det gäller som sagt att vara försiktig och inte tro att man är odödlig...

Såg att nån skrev att du ska ha odubbade däck...NEJ! Vinterdäcken ska vara dubbade, av åtminstone två anledningar:
1) dubbdäck presterar bättre om däcken inte är sprillans nya.
2) dubbdäck presterar bättre på istäckta vägar vilket är standard i större delen av Norrland. I slask är odubbat bättre. (källa)

Som tidigare påpekats, VW Caravelle/Multivan 4-motion (fyrhjulsdrift) är ett ypperligt alternativ. Stora och rymliga, driftsäkra, bra bränsleekonomi relativt sett, ganska höga (bra av flera anledningar, krockar man med älg/ren så är chansen mindre att få den över sig in i kupén), etc... Annars spelar det inte så stor roll egentligen, ta en bil som är bekväm och känns bra. Dock ingen låg bil, vissa vägar kan som sagt vara oplogade i flera timmar om det är kraftigt snöfall i regionen.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
28 augusti 2015
#37
Ni som inte gillar 4wd pga "falsk trygghet" - ogillar ni bromsservo, ABS, ESP, dubbdäck, vägmarkeringar och annat som hjälper till också?
Med er logik borde man alltså köra med blankslitna sommardäck i en bil utan ABS och ESP, så man märker att det är halt direkt.

/Mattias

6 675 Inlägg
28 augusti 2015
#38
Du stannar inte fortare för du har fyrhjulsdrift..

De/Dem

181 Inlägg
28 augusti 2015
#39
Tänk om du är tvungen och gasa på för att undvika fara och du inte får fäste


51 Inlägg
28 augusti 2015
Trådstartare
#40
Vill tillägga att jag är en riktigt gammelkärring, jag kör defensivt, och jag har bara haft körkort i 1 år. Har kört sedan jag var 16, men vill inte påstå att jag är något under. Har bara kört FWD i mitt liv hittills.
Låter detta som jag borde fortsätta hålla mig till FWD med dubbdäck? smile



Sök