ja denna tråden borde jag börjat skriva när jag köpte bilen, men det var i januari 2012 och mycket har hänt, just nu är det swap från D15Z8 till J30A1 som gäller, men först lite från bilens resa från 2012 till 2015
Lite bilder på när bilen införskaffades 2012, i stort sett original förutom VTI spoiler, lackade tröskelbreddare, vita skärmblinkers, tonade rutor och en streamer, detta satt där från förra ägaren
Hade hittat en Millenium-edition på skroten, där plockade jag dem lackade backspeglarna och handtagen, tog dock ganska länge innan allt var bytt, ca 2 år xP
här vart det nya navkapslar och målade bokstäver på däcken
även dimljus från jula, ser ganska OEM ut
här var det nya navkapslar igen, dessa tycker jag är snygga
Fläktutblåsen fick istället bli ett mobilfack och hål för klocka, fick även bygga om värmepaketet för att ge plats till den här enheten, monterade även backkamera har också backsensorer
Har varit lite svårt att få allt i rätt ordning såhär i efterhand, men här är iaf bild på när luftfjädring var installerad ska ta fler bilder på systemet i sig senare, allt sitter i reservhjulsbaljan
Här syns även mina lysande blinkers, har en knapp så att dem går tillbaks till normal funktion om man så vill
Idag håller jag på med motorbyte, och det är som skrivet J30A1 som gäller och det eftersom den är enklast att få tag på när man bor här i sverige, annars hade de nog blivit en J32A2 elr J35A4
Ska lyfta ur motorn ur donatorbilen imorn, elektroniken är jag nästan klar med i nuläget, ska även plocka ECC och farthållare från donatorbilen
Jamen då har man fått lite gjort! är sjukskriven för tillfället så ekonomi och ork bromsar mig en del men man gör så gott man kan iaf idag fick jag ut motorn
pluggen till växellådan behövde man inte hylsa till ))
höghus xP
imorn ska D15Z8 spisen ut, blir kul å se storleksskillnaden mot J30A1:an
Precis! jag har alltid viljat göra något unikt, och inte ha något som alla andra har
Idag fanns inte orken riktigt så allt tog längre än planerat, men jag fick iaf ut D15-spisen
Måste säg att ja kommer sakna ljudet dessa motorerna gör (med öppet filter) men sen å andra sidan låter V6an ganska fint också xP
Trevlig storleksskillnad
Då vart det tomt!!
imorn ska jag borra punktsvetsarna till växellådsfästet då J30A1 motorn är spegelvänd och då får inte fästet plats, allt är ju lite samma princip som ett K20 swap egentligen
ABS-pumpen ska också flyttas då den inte heller får plats, sen ska det väl snyggas till lite och såntdär, sen blir det att prova hänga i J30A1an och börja tillverka nya fästen. Hasport göra ju sådanna färdiga men dem vart helt enkelt för dyra i mitt tycke så det får bli lite eget ihopkok.
Beställde Jswap drivaxlar med 32mm nav igår, dock från USA så det lär väl dröja lite, men här finns ju att göra, ska ju bygga om till ECC också xP
0Mazen0 skrev: Sjukt roligt projekt! Måste säga att det är spännande med ett v6 swap. Känns inte som om det är så många som gör det. Jag har gjort några D och B serie swap men det här har jag ingen koll alls på. Kul att du visar alla oss här hur det går till. Både lärdom och kunskaps sprids. Alla tummar upp och lycka till
Hahah ja det är verkligen jätteovanligt, men sen är det ju en helt annan svårighetsgrad än D eller B swap så det är väl därför, bara fråga om du undrar något