Att välja motorolja inför vintern!

torsen
18 oktober 2015 · 7 238 Inlägg

Om jag inte är fel underrättad så sitter samma PSA(Citroen/Peugeot)-motor även i Defender fr o m 2013 samt i vissa BMW m fl bilar.
Men det lär vara olika rekommendationer om smörjoljor.

Att det kan vara olika känslighet för dieselbränsle beroende på om bränslet sugs eller rycks genom filtret, det vet jag.
Så där köper jag olika rekommendationer angående vissa (svenska)tillsatser i bränslet.

Att tyska bilar är "känsligare" (=lägre kvalitetskrav) än andra bilar har jag tråkig erfarenhet av.
Kamaxlar, kamkedjor, lyftare, vipparmar har kortare livslängd än på andra länders bilar.
Familjen har erfarenhet av 2-, 4-, 6- och 8-cylindriga BMW samt av 2 4-cylindriga Mercedes.
Alla bilar har varit servade på märkesverkstad, varför man kan anta att verkstäderna fyllt i av fabriken rekommenderad olja.
Värsta exemplet var en MB E-klass som under 37.500 mil behövde "topprenovering" 2 ggr och vid slutet, innan den byttes bort, hade behövt en tredje omgång vipparmar, lyftare, kamkedja och drev.

Inte kan det väl vara så att landet som förlorat alla världskrig hitintills även förlorat slaget om oljerekommendationer till sina fordon?roll

dawwe ...has left the building...
18 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Torsen: Opel hade problem med kamaxelhärdningen typ till början på 90-talet. Även BMW's kamaxlar i M20/M30 samt M10/M40 motorer (typ sen 70-tal till 1990) var drabbade till viss del, det var viktigt att byta olja i tid, till rätt olja. Gjorde man det så slets de inte. Har själv ägt 2-3 bilar med M20 (323i E21 -83, 323i E30 -84, 323i E30 -86). De två äldsta hade båda slitna kammar, vilket jag visste om vid inköp. 84:an varvade jag så hårt med en tokslut kam att en vipparm knäcktes, men då hade jag kört över 2000 mil med en kass kam. Bytte kam (renoverade toppen) o sedan rullade bilen ytterligare 6000 mil utan spårbart slitage på kammen, men då byttes oljan i tid.
Efterföljande motorfamilj (M50/M52 typ 1990-2001) är i princip odödlig. Inga kamproblem, inte ens vid vanvård. Stabil dubbelkedja osv. M50/M52 är en pärla, det är ju inte för inte de är populära att överladda, en oöppnad motor klarar uppåt 450 kusar innan topplockspackningen ger sig i regel...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Krist
18 oktober 2015 · 716 Inlägg

joH900 skrev:
Jag brukar göra såhär:

Ta reda på vad biltillverkaren säger att motorn skall ha för olja (klassning)
Köp en billig olja som uppfyller alla klassningar med valfri viskositet
Byt olja och filter vid ex 1500mil istället för 3000mil

Ofta så är en ny billig olja 2-3 klassningar "bättre" än vad som existerade om man har en bil som är ca 10-15år gammal.

Nu senast så köpte jag en dunk Mannöl, ca 29kr/litern som uppfyller bland annat GM Dexos2, BMW LL04 och VW 502/505/505.01 (ej longlife).

Tack för svar! smile Jag saknar instruktions bok så vilken olja motorn vill ha är omöjligt för mig att se. Har googlat massor och andra med Steg 1 Evos använder olika oljor. Dock tror jag, om jag köper en olja som är modern, helsyntetisk, som fått bra betyg, med rätt viskositet och bra specifikationer så lär nog motorn inte råka ut för tex lagerras, då jag inte överstiger 600 mil mellan oljebytena på Evon.

Vet nu att Aral oljan är riktigt fin olja, men känner att Helix Ultra är på nästan samma nivå, om inte snäppet bättre tillomed. Helix ultra kommer det bli, och just Varför - kommer jag skriva in i tråden under natten.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
dawwe ...has left the building...
18 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Helix Ultra 0W40 då den är tunnare kall o tjockare varm smile ! Dessutom en "äldre" olja än 5W40 varianten om jag inte missminner mig helt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Krist
18 oktober 2015 · 716 Inlägg

Anledningen till Shell 0w-40 - Enligt vad dom visar på reklamen om denna olja är att den har något som kallas för "PurePlus Technology". Innebär att den tydligen bryter ner smuts på insidan och rengör. Specifikationerna är likadana som biltema och aral oljan, dock tror jag Shell har den bättre oljan utav dessa. Många forum och kyltester (youtube) har testat denna olja. Visst finns det bättre olja där ute, men då flyger priset upp från 80kr/l till 150kr/l, för en olja som ska rulla runt 600mil.
Jämförelse av siffror:

Shell Helix Ultra 0w-40.
Viskositet vid 40grader: 75,2 mm2/s
Viskositet vid 100grader: 13,6 mm2/s
Densitet vid 15grader: 0,840g/cm3
Flampunkt: 215Grader
Lägsta flytpunkt: -42 grader

Aral SuperTronic 0w-40:
Viskositet vid 40grader: 74.96 mm2/s
Viskositet vid 100grader: 12.8mm2/s
Densitet vid 15grader: 0.838g/cm3
Flampunkt: 244grader
Lägsta flytpunkt: -60 (Även fast detta är superbra(!) så kommer vi aldrig nå -60 i stockholm)

Biltema!!! 5w-40 (Finns ej 0w-40)
Viskositet vid 40grader: 85mm2/s
Viskositet vid 100grader: 14.1mm2/s
Densitet vid 15grader: 0.855g/cm3
Flampunkt: 220grader
Lägsta flytpunkt: -42

Så om jag förstått det hela rätt så är Shell oljan lite tjockare än Aral oljan vid 40 samt 100grader. Biltema är uteslutet som jag skrev tidigare. Dessutom är det väldigt mycket info som saknas om man vill läsa om biltema oljan. Aral oljan är helt överlägsen när det gäller lägsta flytpunkt, dock har jag aldrig varit med om att stockholm har kylts ner till i närheten av -60. Dessutom finns Helix Ultra på Ica Maxi ifall man mot förmodan skulle behöva fylla på tongue

Argument? smile

Senast redigerat av Krist (18 oktober 2015)

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
dawwe ...has left the building...
19 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

En kommentar är att Shell oljan kostar knappa 50 kr här. Visst frakt tillkommer om 20.5€ men då kan man beställa upp till 25 liter för samma fraktkostnad. Så tipset är: Handla till fler oljebyten, eller till övriga bilar med?

Om du kör "halverat oljebytes intervall på dina F10/F11" så är det denna olja man skall ha. Det är exakt samma olja som BMW säljer över disk för si-så-där 200 kr/liter. Mekonomen är inte mycket billigare direkt. Det går åt ganska exakt 5 liter (nåja 5.2 enligt uppgift), men de gånger jag bytt på F10 (årsmodell 2012 med N47D20 samt årsmodell 2015 med B47D20) så gick det i precis 5 liter, o då är nivån på max enligt stickan. Bytet är lite knöligare på N47 då "motorplasten" måste bort. På B47 får man däremor vara lite försiktig när man lossar oljefilterkanisterns lock då hela oljehuset känns att vara i nån sorts "plast" (?), dvs det rekommenderas att hålla i själva kanistern när man lossar/drar åt.

Senast redigerat av dawwe (19 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Krist
19 oktober 2015 · 716 Inlägg

dawwe skrev:
En kommentar är att Shell oljan kostar knappa 50 kr här. Visst frakt tillkommer om 20.5€ men då kan man beställa upp till 25 liter för samma fraktkostnad. Så tipset är: Handla till fler oljebyten, eller till övriga bilar med?

Om du kör "halverat oljebytes intervall på dina F10/F11" så är det denna olja man skall ha. Det är exakt samma olja som BMW säljer över disk för si-så-där 200 kr/liter. Mekonomen är inte mycket billigare direkt. Det går åt ganska exakt 5 liter (nåja 5.2 enligt uppgift), men de gånger jag bytt på F10 (årsmodell 2012 med N47D20 samt årsmodell 2015 med B47D20) så gick det i precis 5 liter, o då är nivån på max enligt stickan. Bytet är lite knöligare på N47 då "motorplasten" måste bort. På B47 får man däremor vara lite försiktig när man lossar oljefilterkanisterns lock då hela oljehuset känns att vara i nån sorts "plast" (?), dvs det rekommenderas att hålla i själva kanistern när man lossar/drar åt.

Mina Fxx är båda N57'or. Jag har servat båda nyligen på bmw, så oljan är vinterfräsch. Dock till våren får vi se om jag gör en "mellanservice".

Jag hitta Shell oljan för 80kr/L med gratis frakt hem. Jag beställer när det är dags för bytet på mina bilar smile Nu la jag en beställning på 5 liter för runt 400kr. Så till våren beställer jag nytt, vem vet, kanske motul hamnar på shoppinglistan igen! smile

Senast redigerat av Krist (19 oktober 2015)

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
19 oktober 2015 · 901 Inlägg

@krist: bra val! mvh

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
rcy
19 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

joH900 skrev:
Jag brukar göra såhär:

Ta reda på vad biltillverkaren säger att motorn skall ha för olja (klassning)

Tack! Jag började bli riktigt ordentligt rädd när jag kommit till tredje sidan i en tråd om motorolja och ingen hittills ens nämnt klassningen på oljan!
Jag fattar inte hur alla självutnämnda oljeexperter kan sitta och rabbla ur sig olika märken och viskositeter och bestämt hävda att det är en utmärkt olja för bilen i fråga utan att ens ha tagit reda på vad den ska ha för klassning.

BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Evildan
19 oktober 2015 ·

Köp den oljan som har rätt klassificering för din bil.

Senast redigerat av Evildan (19 oktober 2015)

te_wik Forummoderator
20 oktober 2015 · 12 813 Inlägg

Håll er till topic, rensat tråden. Flyttar den även till en lämpligare forumsdel.

Mvh Tommy, Moderator

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Krist
21 oktober 2015 · 716 Inlägg

Evildan skrev:
Köp den oljan som har rätt klassificering för din bil.

Jag saknar instruktions bok. Har sökt massor men hittar ingen info om klassifikationer. Min motor är 15 år gammal. Shell oljan är såpass modern att den lär göra sitt jobb ordentligt, eller?

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
dawwe ...has left the building...
21 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Shell oljan är mer en tillräckligt bra, fanns ju knappt "så bra oljor när din bil var ny", men man vill ju givetvis att motorn skal få bästa möjliga skydd/smörjning per dags dato...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Krist
22 oktober 2015 · 716 Inlägg

dawwe skrev:
Shell oljan är mer en tillräckligt bra, fanns ju knappt "så bra oljor när din bil var ny", men man vill ju givetvis att motorn skal få bästa möjliga skydd/smörjning per dags dato...

Exakt min tanke med, men dom insisterar i rätt klassificering på en 15 år gammal bil där oljan som valts är 5(?)år gammal.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
rcy
22 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

Krist skrev:

dawwe skrev:
Shell oljan är mer en tillräckligt bra, fanns ju knappt "så bra oljor när din bil var ny", men man vill ju givetvis att motorn skal få bästa möjliga skydd/smörjning per dags dato...

Exakt min tanke med, men dom insisterar i rätt klassificering på en 15 år gammal bil där oljan som valts är 5(?)år gammal.

Om oljan inte är anpassad för din bil så spelar det ingen roll hur gammal bilen, eller oljan, är.

Varför har folk så svårt att förstå att det är skillnad på olja? Det finns ingen universell motorolja som funkar i alla motorer, oavsett om du så köper världens nyaste och dyraste olja.
Varje olja är anpassad för en viss typ av motor, och varje motor kräver en viss typ av olja.
En högvarvig motor med lite oljevolym kräver en olja som är anpassad för just det, medans en lågvarvig motor med extremt mycket olja vill ha en olja som är anpassad för just det. En motor som körs på etanol kräver en olja med högt TBN-värde, medans en vanlig bensinmotor inte bryr sig nämnvärt om TBN. Osv osv.
Är en olja bra i högvarviga motorer är den sannolikt rätt dålig i lågvarviga motorer, då man inte kan få en olja bra på allt utan gör oljan bra på just det den är anpassad för. Och just precis därför har man klassning på oljan, så att tillverkare av motorer kan ange precis vilken klassning som är lämpad i deras motorer.

Krist
22 oktober 2015 · 716 Inlägg

rcy skrev:

Krist skrev:

dawwe skrev:
Shell oljan är mer en tillräckligt bra, fanns ju knappt "så bra oljor när din bil var ny", men man vill ju givetvis att motorn skal få bästa möjliga skydd/smörjning per dags dato...

Exakt min tanke med, men dom insisterar i rätt klassificering på en 15 år gammal bil där oljan som valts är 5(?)år gammal.

Om oljan inte är anpassad för din bil så spelar det ingen roll hur gammal bilen, eller oljan, är.

Varför har folk så svårt att förstå att det är skillnad på olja? Det finns ingen universell motorolja som funkar i alla motorer, oavsett om du så köper världens nyaste och dyraste olja.
Varje olja är anpassad för en viss typ av motor, och varje motor kräver en viss typ av olja.
En högvarvig motor med lite oljevolym kräver en olja som är anpassad för just det, medans en lågvarvig motor med extremt mycket olja vill ha en olja som är anpassad för just det. En motor som körs på etanol kräver en olja med högt TBN-värde, medans en vanlig bensinmotor inte bryr sig nämnvärt om TBN. Osv osv.
Är en olja bra i högvarviga motorer är den sannolikt rätt dålig i lågvarviga motorer, då man inte kan få en olja bra på allt utan gör oljan bra på just det den är anpassad för. Och just precis därför har man klassning på oljan, så att tillverkare av motorer kan ange precis vilken klassning som är lämpad i deras motorer.

Jag hänger med... som jag nämnde bak i tråden, så saknar jag instruktionsbok. All googling för å få klasser har vart förgäves pga jag hamnar på sidor som rekommenderar helt andra oljor. När jag söker på "helix ultra evo" så är det många evo ägare som kör på den utan problem. Sen om jag kollar på shell hemsida så vill dom att jag kör på helix hx7 som inte ens är helsyntetisk. Jag kommer köra med helix ultra i max 400 mil under vintern, sen kommer jag byta till motul nör värmen närmar sig...

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
dawwe ...has left the building...
22 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Rcy: Anpassad? I regel så är en nyare klassning bakåtkompatibel med en äldre, dvs uppfyller alla krav den äldre hade + några till. Det som avgör vilken olja man skall ha är bland annat lagerspel samt så klart om det är en bruks-motor, racing motor eller whatever. En racing motor lär ju knappast startas "iskall med oljetemp på -20", så på en sån motor kan man in i princip kör en "rak" olja, säg en "20" olja eller så. I dag (eller de senaste 35 åren) så är det "multigrade" ( tex 0W40)( oljorna som dominerat. Jag har INTE riktigt koll på skillnaderna mellan de olika klassningarna men nyare klassningar brukar ha högre "miljöklassning" (typ klara längre intervall osv). 
Så länge man väljer en viskoklass inom tillverkarens ramar o med minst "rätt" klassning så är man sejf. Som sagt så kommer det nya klassningar hela tiden. Vissa äldre klassningar kan faktiskt vara lika bra i "smörjning" som nyare. Man har säkert ställt krav på renare oljor för att göra motorerna renare, jämför gärna med blyfri o blyad bensin...Vilken olja som rekommenderas beror ofta på användningsområde och yttre betingelser. Min M5 E39 rekommenderas i regel en 10W60 olja, men i instruktionsboken står även 0W40 med om jag inte missminner mig helt. Kör man året runt med massa kallstarter är 0W40 att föredrar, även om oljeförbrukningen blir högre. Jag vill nog snarare påstå att man väljer olja efter hur bilen är tänkt att användas, men med hänsyn till tillverkarens rekommendationer, o de brukar vara rätt breda om ser till vilka visko som är OK.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
22 oktober 2015 ·

Krist skrev:

Evildan skrev:
Köp den oljan som har rätt klassificering för din bil.

Jag saknar instruktions bok. Har sökt massor men hittar ingen info om klassifikationer. Min motor är 15 år gammal. Shell oljan är såpass modern att den lär göra sitt jobb ordentligt, eller?

0W-40/10W-60 SL-CF ACEA A3/B3/B4


Den här oljan exempelvis uppfyller dom kraven som Mitsubishi motors ställt för din bil.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000022954/

(Edit: Redigerat för att inte förvirra TS.)

Senast redigerat av Evildan (23 oktober 2015)

rcy
22 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Rcy: Anpassad? I regel så är en nyare klassning bakåtkompatibel med en äldre, dvs uppfyller alla krav den äldre hade + några till. Det som avgör vilken olja man skall ha är bland annat lagerspel samt så klart om det är en bruks-motor, racing motor eller whatever. En racing motor lär ju knappast startas "iskall med oljetemp på -20", så på en sån motor kan man in i princip kör en "rak" olja, säg en "20" olja eller så. I dag (eller de senaste 35 åren) så är det "multigrade" ( tex 0W40)( oljorna som dominerat. Jag har INTE riktigt koll på skillnaderna mellan de olika klassningarna men nyare klassningar brukar ha högre "miljöklassning" (typ klara längre intervall osv). 
Så länge man väljer en viskoklass inom tillverkarens ramar o med minst "rätt" klassning så är man sejf. Som sagt så kommer det nya klassningar hela tiden. Vissa äldre klassningar kan faktiskt vara lika bra i "smörjning" som nyare. Man har säkert ställt krav på renare oljor för att göra motorerna renare, jämför gärna med blyfri o blyad bensin...Vilken olja som rekommenderas beror ofta på användningsområde och yttre betingelser. Min M5 E39 rekommenderas i regel en 10W60 olja, men i instruktionsboken står även 0W40 med om jag inte missminner mig helt. Kör man året runt med massa kallstarter är 0W40 att föredrar, även om oljeförbrukningen blir högre. Jag vill nog snarare påstå att man väljer olja efter hur bilen är tänkt att användas, men med hänsyn till tillverkarens rekommendationer, o de brukar vara rätt breda om ser till vilka visko som är OK.

Jag pratar om klassning, du pratar om viskositet.

Vill man laborera med oljan så är det helt ok att prova lite olika viskositet, det beror mycket på hur bilen används, klimat, körsträckor osv.
Klassningen bör man dock aldrig frångå såvida man inte vet vad man gör.

dawwe ...has left the building...
22 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Det är omöjligt att inte frångå klassningen. API SG efterföljdes av API SH tex. API SH uppfyller alla (?) API SG krav + några till, det var därför jag skrev att klassningarna är i regel bakåt-kompatibla. Lycka till att hitta en helsyntet med API SH klassning på dunken idag...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang