Att välja motorolja inför vintern!

CC72
28 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Spelar ingen roll om det är en olja avsedd för long-life eller en "vanlig". Kör med den klassning som rekommenderas för din bil så är det lugnt.

Vilket märke har du kört med nu?

DasAuto
28 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

CC72 skrev:
Spelar ingen roll om det är en olja avsedd för long-life eller en "vanlig". Kör med den klassning som rekommenderas för din bil så är det lugnt.

Vilket märke har du kört med nu?

Har enbart kört med Castrol. Egentligen ingen anledning till just det märket, men dem är billiga att köpa utomlands.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Jag fortsätter att tjööta om Aral oljan. En mycket bra olja till mycket lågt pris, dessutom uppfyller den dina/bilens klassningskrav...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DasAuto
28 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

dawwe skrev:
Jag fortsätter att tjööta om Aral oljan. En mycket bra olja till mycket lågt pris, dessutom uppfyller den dina/bilens klassningskrav...

Aral oljan uppfyller samma "krav" som Castrol oljan så egentligen är det ingen anledning till att inte testa den.
Men vad gör den bättre än t.ex Castrol Edge?

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Bättre vet jag inte men det är en äkta PAO (klass 4) olja, dvs en "äkta syntet" med lägsta flyttemp på hela -60. HydroCrackade sk "syntet oljor" (vilka egentligen inte är syntetiska i ordets rätta bemärkelse) brukar ha en lägsta flyttemp kring -36 - -40. Men man kan inte bara gå efter lägsta flyttemp om man nu vill veta vilken "klass" oljan tillhör, det kan tänkas finnas äkta helsyntet med lägsta flyttemp kring -36 då även viskositeten har betydelse för denna egenskap. Kort sagt ju tunnare olja (första siffran/talet framför W) dessto lägre flyttemp. Får jag gissa så borde Castrol Edge även denna vara en PAO olja, förmodligen snarlik Aral, då Aral ingå *tada* i samma koncern som Castrol, så det ligger nära till hands att tro att man lånar lite know-how av varandra, eller inte...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DasAuto
28 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

dawwe skrev:
Bättre vet jag inte men det är en äkta PAO (klass 4) olja, dvs en "äkta syntet" med lägsta flyttemp på hela -60. HydroCrackade sk "syntet oljor" (vilka egentligen inte är syntetiska i ordets rätta bemärkelse) brukar ha en lägsta flyttemp kring -36 - -40. Men man kan inte bara gå efter lägsta flyttemp om man nu vill veta vilken "klass" oljan tillhör, det kan tänkas finnas äkta helsyntet med lägsta flyttemp kring -36 då även viskositeten har betydelse för denna egenskap. Kort sagt ju tunnare olja (första siffran/talet framför W) dessto lägre flyttemp. Får jag gissa så borde Castrol Edge även denna vara en PAO olja, förmodligen snarlik Aral, då Aral ingå *tada* i samma koncern som Castrol, så det ligger nära till hands att tro att man lånar lite know-how av varandra, eller inte...

Tack för förklarningen smile Viskositet/Gradering/klasifiering känner jag till, men det med flytegenskaper vid diverse temperaturer kände jag inte igen.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
rcy
28 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Vilka oljor? Har du sett en labb jämförelse mellan Dexos-II kontra random olja med "högsta" API-klassningen (båda oljorna skall ha samma visko...)? Skillnader? Jag lovar dig, metall är metall oavsett om det är en Saab eller en BMW M, men såklart så finns det olika metallegeringar med olika egenskaper/kvalitet, men metall-mot-metall kontakt i en motor har bara med EN sak att göra: oljans (o)förmåga att smörja (oljefilmens styrka, nöjd?). Labbtest är bra, men det är inte alltid man kan återskapa de verkliga förhållanden i en motor som brukas dagligen (uppvärmning, nerkylning, utspädning med bränsle/vatten/whatever osv)

Nu är du tillbaks på att det på något vis skulle vara typen av metall som avgör klassningen på en olja, vilket är helt fel. Det är bara en av tusentals variabler i en klassning.
Oljefilmens styrka beror på hundratals variabler. Du kan ha en olja med extremt stark oljefilm men om denna olja har ett lågt TBN och hamnar i en bil som kräver högt TBN, kommer oljan att vara mättad på några hundra mil och du har i princip ingen oljefilm alls. Du kan ha en olja med extremt stark oljefilm men som är designad för en lågvarvig motor. Hamnar den i en högvarvig motor kommer den att slåss sönder, börja skumma och du har, återigen, ingen oljefilm alls.
Alla variabler spelar in, man kan inte bara stirra sig blind på en av dom och tro att dom andra inte påverkar!

Att du tror att man försöker återskapa en motors förhållanden i ett oljelabb visar bara att du är dåligt insatt i hur det fungerar. 99%  av alla tester går ut på att man analyserar oljan *efter* att den har varit i motorn och ser hur den mår. Man tar alltså olja som redan använts, jämför den med ny olja, och ser vad som har ändrats.
Saker såsom viskositet, syranivå, TBN-värde och stränglängd efter 3000 mil jämfört med samma värden när oljan var ny visar hur bra oljan har klarat av sitt jobb.

Ett exempel på en labbrapport kan du se på http://www.blackstone-labs.com/report-explanation.php, klicka bara på knappen "gas/diesel report" så får du upp ett exempel på hur det kan se ut efter en oljeanalys.
Detta är något som är mycket vanligt i USA men som folk aldrig har hört talas om i Sverige av någon anledning, här går man istället på rykten och förstå-sig-påare som fortfarande hävdar att viskositet är vad som avgör om en olja är lämplig. Blackstone tar $28 för en analys av en vanlig motorolja (typ 250kr i dagens kurs), i Sverige vet jag inte ens om tjänsten existerar. Det finns dock oljelabb, så snokar du runt lite och hör dig för finns det säkert något i närheten av där du bor där du kan få komma på besök om du frågar snällt. Jag tror du skulle kunna lära dig en hel del. wink

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Men snälla RCY, jag har bekanta som skickat sin olja till Blackstone, och jag som M ägare har känt till Blackstone sen typ 2007...En sån rapport talar om hur bra din motor mår...Höga värden av vissa metaller kan tyda på slitna lager osv, så det där var ett dåligt exempel!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Skall man testa oljan så är det sånt här jag vill se, minst!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Presidento Of World
28 oktober 2015 · 3 322 Inlägg

Har ni någon idé om någon olja som kyler bra?

Har nämligen en opel med V6Turbo på 2.8L som går upp till 92-95 grader vid motorvägsfart dvs 130-140 osv

Har det någon som helst betydelse för vilken olja man använder? (körde Castrol innan, nu GM Dexos2)

av rent nyfikenhet.. detsamma med tempen nu även efter byte till dexos2 och kallare väder ute.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

92-95 grader i oljetemp är perfekt!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DasAuto
28 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Har ni någon idé om någon olja som kyler bra?

Har nämligen en opel med V6Turbo på 2.8L som går upp till 92-95 grader vid motorvägsfart dvs 130-140 osv

Har det någon som helst betydelse för vilken olja man använder? (körde Castrol innan, nu GM Dexos2)

av rent nyfikenhet.. detsamma med tempen nu även efter byte till dexos2 och kallare väder ute.

Jag har oljetempmätare aktiverat i min bil, under normal körning under Sommar/höst så ligger den konstant mellan 90-95. Min bil är dessutom relativt ny så skulle nog säga att den tempen är perfekt.

Va uppe i 102grader som mest när jag körde genom Tyskland i somras.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Presidento Of World
28 oktober 2015 · 3 322 Inlägg

dawwe skrev:
92-95 grader i oljetemp är perfekt!

Nu kan jag låter lite förvirrad men nu menade jag "tempmätaren" som är till motorn men det kanske inte har någon betydelse? tongue för det är iallafall den som går till ca 92-95

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
28 oktober 2015 ·

opel_vectra_gts skrev:

dawwe skrev:
92-95 grader i oljetemp är perfekt!

Nu kan jag låter lite förvirrad men nu menade jag "tempmätaren" som är till motorn men det kanske inte har någon betydelse? tongue för det är iallafall den som går till ca 92-95

Kylarvätsketemperaturmätaren?

Presidento Of World
28 oktober 2015 · 3 322 Inlägg

Evildan skrev:

opel_vectra_gts skrev:

dawwe skrev:
92-95 grader i oljetemp är perfekt!

Nu kan jag låter lite förvirrad men nu menade jag "tempmätaren" som är till motorn men det kanske inte har någon betydelse? tongue för det är iallafall den som går till ca 92-95

Kylarvätsketemperaturmätaren?

Just precis den.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
28 oktober 2015 ·

opel_vectra_gts skrev:

Evildan skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Nu kan jag låter lite förvirrad men nu menade jag "tempmätaren" som är till motorn men det kanske inte har någon betydelse? tongue för det är iallafall den som går till ca 92-95

Kylarvätsketemperaturmätaren?

Just precis den.

Det är en helt acceptabel temperatur. Moderna motorer arbetar vid dylika temperaturer, därav att vi har slutna kylsystem för att öka kokpunkten.

dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Normal kylätsketemp är typ 80 - 110 grader generellt. Under 80 är ingen höjdare, och över 110 så börjar det bli lite varmt, vid typ 120 lär lampan för "överhettning" tändas. Observera, generella angivelser, inte bil/modell specifika.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
28 oktober 2015 ·

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … ent-215142

Läs kommentar #36 jag höll på att garva röven av mig.


Äääh, klistrar in den:

herlog   

2015-03-17 16:52
Hur kan man veta att motorn är 75 grader varm? Har bilen oljetemperaturmätare? De flesta bilar idag har bara kylvattentemperaturmätare.
Har haft två bilar med oljetemperaturmätare;
VW 1500 årsmodell 1970, luftkyld motor, motor/oljetemperatur temperatur låg alltid mellan 120-140 grader. Vattentempmätaren visade alltid ca 90 grader.
Seat Alhambra disel, årsmodell 1998, motor/oljetemperatur låg alltid mellan 100-120 grader. Vattentempmätaren visade alltid ca 90 grader.
Allt beroende på farten förstås!!!

rcy
28 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Men snälla RCY, jag har bekanta som skickat sin olja till Blackstone, och jag som M ägare har känt till Blackstone sen typ 2007...En sån rapport talar om hur bra din motor mår...Höga värden av vissa metaller kan tyda på slitna lager osv, så det där var ett dåligt exempel!

Om du tror att en oljeanalys enbart visar hur bra motorn mår och inte säger något om hur bra oljan presterar, då kommer jag aldrig att kunna få dig att förstå vad det är jag säger.
Du besvarar aldrig någonting av det jag säger utan kommer bara med egna påståenden hela tiden, som jag ideligen bemöter utan att få någon respons. Jag ger upp.

rcy
28 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Skall man testa oljan så är det sånt här jag vill se, minst!

Kul att du som kritiserat mig för att vara påverkad av reklam länkar ett reklamblad och säger att det är sånt du vill se. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang