Köparåd: billig vinterbil

dawwe ...has left the building...
19 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

PH: Problemet med äldre (bakhjulsdrivna!) Opel/Ford är att rosten brukar gå åt de betydligt hårdare än när det gäller BMW/MB/Volvo, således finns det få kvar. Utöver det hade Ford en hel del problem med bakaxlarna, iaf på Scorpio och Sierra vilka båda är bakhjulsdrivna. Från o med typ -92 så är de flesta Ford framhjulsdrivna, Scorpio är undantaget, samt amerikanska Ford då...Hos Opel var väl Omega/Senator den sista (?) bakhjulsdrivna, om man nu inte räknar Speedstern för den är väl bakhjulsdriven den med?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
19 oktober 2015 · 1 899 Inlägg

dawwe skrev:
PH: Problemet med äldre (bakhjulsdrivna!) Opel/Ford är att rosten brukar gå åt de betydligt hårdare än när det gäller BMW/MB/Volvo, således finns det få kvar. Utöver det hade Ford en hel del problem med bakaxlarna, iaf på Scorpio och Sierra vilka båda är bakhjulsdrivna. Från o med typ -92 så är de flesta Ford framhjulsdrivna, Scorpio är undantaget, samt amerikanska Ford då...Hos Opel var väl Omega/Senator den sista (?) bakhjulsdrivna, om man nu inte räknar Speedstern för den är väl bakhjulsdriven den med?

Jo, det har du alldeles rätt i. Framför allt Opel är ju svårare att hitta ett vettigt ex av, Ford ser man ju ändå en och annan utav. Nu tycker jag ju att Ford Sierra är lite tråkig, åtminstone med pinto och dohc motorn. Kan hända att de hade problem med bakaxlarna också, vet bara att de var mycket poppis som första bilar här i trakterna och att de flesta var ute och hängde ut dem i rondellerna på vinterhalvåret. Sätter man turbo på dem så blir de ju roligare men då är det ju inte så jädra billigt längre roll

Omegan var då bakhjulsdriven större delen av -90 talet i varje fall, jag tror nästan att den var det hela vägen men det kan jag inte garantera. Har ägt en -92 2.0a en gång, rätt fin med låga mil köpt ur dödsbo. Sålde den för att bakaxeln började knorra, så den modellen kan jag inte rekommendera om man ska vara ute och busa. Nu finns det ju betydligt mycket motorstarkare alternativ än den där så det finns ju säkert de med mer pålitilig drivlina då också.

Speedstern är ju bakhjulsdriven med mitt-motor och de brukar pinna på ganska bra men de är ju vad jag betraktar för dyra för att ha som vinterbil big_smile

Så jo, man får nog stå fast vid rekommendationen av en gammal BMW eller Volvo! smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
-jimmy
19 oktober 2015 · 377 Inlägg

Har letat med ljus och lykta efter den perfekta Sierran, dessvärre har det inte dykt upp någon. Jag har gett upp. sad
Köp en 940 ltt.

Evildan
19 oktober 2015 ·

PHrnfeldt skrev:

dawwe skrev:
PH: Problemet med äldre (bakhjulsdrivna!) Opel/Ford är att rosten brukar gå åt de betydligt hårdare än när det gäller BMW/MB/Volvo, således finns det få kvar. Utöver det hade Ford en hel del problem med bakaxlarna, iaf på Scorpio och Sierra vilka båda är bakhjulsdrivna. Från o med typ -92 så är de flesta Ford framhjulsdrivna, Scorpio är undantaget, samt amerikanska Ford då...Hos Opel var väl Omega/Senator den sista (?) bakhjulsdrivna, om man nu inte räknar Speedstern för den är väl bakhjulsdriven den med?

Jo, det har du alldeles rätt i. Framför allt Opel är ju svårare att hitta ett vettigt ex av, Ford ser man ju ändå en och annan utav. Nu tycker jag ju att Ford Sierra är lite tråkig, åtminstone med pinto och dohc motorn. Kan hända att de hade problem med bakaxlarna också, vet bara att de var mycket poppis som första bilar här i trakterna och att de flesta var ute och hängde ut dem i rondellerna på vinterhalvåret. Sätter man turbo på dem så blir de ju roligare men då är det ju inte så jädra billigt längre roll

Omegan var då bakhjulsdriven större delen av -90 talet i varje fall, jag tror nästan att den var det hela vägen men det kan jag inte garantera. Har ägt en -92 2.0a en gång, rätt fin med låga mil köpt ur dödsbo. Sålde den för att bakaxeln började knorra, så den modellen kan jag inte rekommendera om man ska vara ute och busa. Nu finns det ju betydligt mycket motorstarkare alternativ än den där så det finns ju säkert de med mer pålitilig drivlina då också.

Speedstern är ju bakhjulsdriven med mitt-motor och de brukar pinna på ganska bra men de är ju vad jag betraktar för dyra för att ha som vinterbil big_smile

Så jo, man får nog stå fast vid rekommendationen av en gammal BMW eller Volvo! smile

Samtliga Omegor var bakhjulsdrivna.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
19 oktober 2015 · 1 899 Inlägg

Evildan skrev:

PHrnfeldt skrev:

dawwe skrev:
PH: Problemet med äldre (bakhjulsdrivna!) Opel/Ford är att rosten brukar gå åt de betydligt hårdare än när det gäller BMW/MB/Volvo, således finns det få kvar. Utöver det hade Ford en hel del problem med bakaxlarna, iaf på Scorpio och Sierra vilka båda är bakhjulsdrivna. Från o med typ -92 så är de flesta Ford framhjulsdrivna, Scorpio är undantaget, samt amerikanska Ford då...Hos Opel var väl Omega/Senator den sista (?) bakhjulsdrivna, om man nu inte räknar Speedstern för den är väl bakhjulsdriven den med?

Jo, det har du alldeles rätt i. Framför allt Opel är ju svårare att hitta ett vettigt ex av, Ford ser man ju ändå en och annan utav. Nu tycker jag ju att Ford Sierra är lite tråkig, åtminstone med pinto och dohc motorn. Kan hända att de hade problem med bakaxlarna också, vet bara att de var mycket poppis som första bilar här i trakterna och att de flesta var ute och hängde ut dem i rondellerna på vinterhalvåret. Sätter man turbo på dem så blir de ju roligare men då är det ju inte så jädra billigt längre roll

Omegan var då bakhjulsdriven större delen av -90 talet i varje fall, jag tror nästan att den var det hela vägen men det kan jag inte garantera. Har ägt en -92 2.0a en gång, rätt fin med låga mil köpt ur dödsbo. Sålde den för att bakaxeln började knorra, så den modellen kan jag inte rekommendera om man ska vara ute och busa. Nu finns det ju betydligt mycket motorstarkare alternativ än den där så det finns ju säkert de med mer pålitilig drivlina då också.

Speedstern är ju bakhjulsdriven med mitt-motor och de brukar pinna på ganska bra men de är ju vad jag betraktar för dyra för att ha som vinterbil big_smile

Så jo, man får nog stå fast vid rekommendationen av en gammal BMW eller Volvo! smile

Samtliga Omegor var bakhjulsdrivna.

Där ser man!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Evildan
19 oktober 2015 ·

Hittade en fin Rapid i Tyskland för en billig peng dessutom.
Är nog för långt att åka för en vinterbil och är den här i det skick den ser ut att vara skall den inte nyttjas vintertid.

http://www.auto.de/markt/angebot/id/166 … /Skoda-135

Kanske dags för en sådan här kul kärra igen, har aldrig haft Coupén. wink

dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Evil: Kan du vara liiite seriös? Rapid är på ren svenska en skitbil. De strular mer eller mindre konstant. Ingen bil man köper öht, mer än i nostlagisyfte. För att använda din egna ord från en annan tråd så "trollar" du i svar #5, sen när du får ett "dräparsvar" i #13 (inklusive tydlig hint om att svaret är skämtsamt menat, notera " big_smile " samt " tongue " ) så surnar du till o "moderar" ????? Ger man sig in i "leken" får man leken tåla eller hålla sig utanför, speciellt som moderator, dessutom så lämnar du öppet mål för ett helt ärligt svar från min sida smile.Ingenstans så har någon ens varit i närheten av ett "övertramp". Jag förväntar mig självdistans & humor av en moderator faktiskt, o dessutom tycker jag inte att man skall "moderera" trådar öht där man själv är en stor del av orsaken till varför tråden "tappar tråden tillfäligt" big_smile , sådana tendenser brukar dö av sig självt om man håller sig utanför eller spelar med, med tydliga noteringar om att man fattat det skämtsamma o skämtar tillbaka smile.

Så vi kan med andra ord konstatera att Skoda Rapid är inte ett realistiskt råd, eller lika realistiskt som en ska vi säg...en Prius, utan plus big_smile ? De realistiska någorlunda rimliga råden blir främst då de tyska märkena som nämnts, möjligen Nissan 200SX (heter den så, den med 169 hästars Turbomotor o bakhjulsdrift från mitten av 90-talet typ?) o så förstås Volvo...

Mod: Frågor gällande moderering och andra frågor som inte gäller topic kan du ta i PM med en moderator.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
20 oktober 2015 ·

dawwe skrev:
Evil: Kan du vara liiite seriös? Rapid är på ren svenska en skitbil. De strular mer eller mindre konstant. Ingen bil man köper öht, mer än i nostlagisyfte. För att använda din egna ord från en annan tråd så "trollar" du i svar #5, sen när du får ett "dräparsvar" i #13 (inklusive tydlig hint om att svaret är skämtsamt menat, notera " big_smile " samt " tongue " ) så surnar du till o "moderar" ????? Ger man sig in i "leken" får man leken tåla eller hålla sig utanför, speciellt som moderator, dessutom så lämnar du öppet mål för ett helt ärligt svar från min sida smile.Ingenstans så har någon ens varit i närheten av ett "övertramp". Jag förväntar mig självdistans & humor av en moderator faktiskt, o dessutom tycker jag inte att man skall "moderera" trådar öht där man själv är en stor del av orsaken till varför tråden "tappar tråden tillfäligt" big_smile , sådana tendenser brukar dö av sig självt om man håller sig utanför eller spelar med, med tydliga noteringar om att man fattat det skämtsamma o skämtar tillbaka smile.

Så vi kan med andra ord konstatera att Skoda Rapid är inte ett realistiskt råd, eller lika realistiskt som en ska vi säg...en Prius, utan plus big_smile ? De realistiska någorlunda rimliga råden blir främst då de tyska märkena som nämnts, möjligen Nissan 200SX (heter den så, den med 169 hästars Turbomotor o bakhjulsdrift från mitten av 90-talet typ?) o så förstås Volvo...

Återigen så har vi olika åsikter om vad som är en kul vinterbil.
Jag har ägt ett par Skodor och det är en förbaskat rolig bil med mycket körglädje, men det är min åsikt gällande vad som kännetecknar körglada bilar.
Vi får invänta TS svar gällande budgeten och andra önskemål, om han skall ha en sladdbil (leksak) eller ett A-B transportmedel till vintern.

dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Evil: Man skall leva som man lär eller hur? Iaf, jag har mer "erfarenhet" av de där käcka ("tjecka"*haha) Skodorna än jag vill ha. Min morföräldrar ägde "några" Skoda 120 just, och de lagades konstant, var det inte motorfel och/eller att de kokade så kunde man ge sig fan på att nåt annat gick sönder. Helt opålitliga, inte kan jag minnas att de hade mer utrymme än en E36 heller, trots att jag inte var lika välvuxen då som nu smile. Ingen kan på fullt allvar rekommendera en Skoda 120/Rapid som vinterbil, eller jo om man bor i Tjeckien på landsbygden så kanske, men inte ens där lär man rekommendera bilarna, de syns ju knappt på vägarna där nere längre (japp, jag åkte igenom Tjeckien/Slovakien i somras....). Som sagt vi har helt olika åsikter, tur är väl det smile. Men visst om du med körglädje menar att man blir glad varje gång de startar och inte går sönder så, eller om du menar att de är bra på att vifta på svansen både när man vill och inte vill smile.
Min åsikt är att en E36 kombinerar "leksak" med "bakhjulsdrivet transportmedel" på ett utmärkt sätt. De vettiga, billiga alternativen är få.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
mrcarflow
21 oktober 2015 · 139 Inlägg

328 hade jag valt den är rätt sportig och har också en sportig look, om du köper en sådan så får du lova mig att inte hänga en massa doftgranar på big_smile Lycka till!

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
Kubista
21 oktober 2015 · 71 Inlägg

dawwe skrev:
Evil: Kan du vara liiite seriös? Rapid är på ren svenska en skitbil. De strular mer eller mindre konstant. Ingen bil man köper öht, mer än i nostlagisyfte. För att använda din egna ord från en annan tråd så "trollar" du i svar #5, sen när du får ett "dräparsvar" i #13 (inklusive tydlig hint om att svaret är skämtsamt menat, notera " big_smile " samt " tongue " ) så surnar du till o "moderar" ????? Ger man sig in i "leken" får man leken tåla eller hålla sig utanför, speciellt som moderator, dessutom så lämnar du öppet mål för ett helt ärligt svar från min sida smile.Ingenstans så har någon ens varit i närheten av ett "övertramp". Jag förväntar mig självdistans & humor av en moderator faktiskt, o dessutom tycker jag inte att man skall "moderera" trådar öht där man själv är en stor del av orsaken till varför tråden "tappar tråden tillfäligt" big_smile , sådana tendenser brukar dö av sig självt om man håller sig utanför eller spelar med, med tydliga noteringar om att man fattat det skämtsamma o skämtar tillbaka smile.

Så vi kan med andra ord konstatera att Skoda Rapid är inte ett realistiskt råd, eller lika realistiskt som en ska vi säg...en Prius, utan plus big_smile ? De realistiska någorlunda rimliga råden blir främst då de tyska märkena som nämnts, möjligen Nissan 200SX (heter den så, den med 169 hästars Turbomotor o bakhjulsdrift från mitten av 90-talet typ?) o så förstås Volvo...

Mod: Frågor gällande moderering och andra frågor som inte gäller topic kan du ta i PM med en moderator.

Du kommer ALDRIG hitta en nissan 180sx / 200 sx / 240sx S13 som inte är antingen sönderskruvad, skrotfärdig eller har något annat CP-fel under 40.000:-

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang