Däcktrycksvarnare

Soulman
3 december 2015 · 1 271 Inlägg

3milius skrev:

Soulman skrev:

torsen skrev:
Jo men även om man i Sverige inte måste ha TPS så har de flesta bilar detta efter 2006 då kravet infördes på vissa marknader, USA bl a.
Därmed följer den blinkande TPS-lampan var sig man vill eller inte då man byter hjul på en bil med det gammalmodiga amerikanska systemet med däckrycksventiler.
Moderna bilar har däcktrycksövervakning via ABS, som tillåter hjulbyten och enkel kalibrering via knappningar enl instruktionboken.
Man får vad man betalar för.tongue

Det är ju en stor skillnad på systemen. TPMS visar även däcktrycket  på varje hjul individuellt inne i bilen. Tyvärr dyrt att underhålla till skillnad från TPS men med mycket större noggrannhet.

Ehm.. va?

TPMS står för Tire Pressure Monitoring System.

Jag håller med om att det finns olika varianter men alla går under kategorin TPMS.

Stämmer. My bad. Det är indirekt TPMS jag menar som det heter när ABS givaren läser rotationshastigheten.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
3milius
3 december 2015 · 296 Inlägg

Soulman skrev:

3milius skrev:

Soulman skrev:

Det är ju en stor skillnad på systemen. TPMS visar även däcktrycket  på varje hjul individuellt inne i bilen. Tyvärr dyrt att underhålla till skillnad från TPS men med mycket större noggrannhet.

Ehm.. va?

TPMS står för Tire Pressure Monitoring System.

Jag håller med om att det finns olika varianter men alla går under kategorin TPMS.

Stämmer. My bad. Det är indirekt TPMS jag menar som det heter när ABS givaren läser rotationshastigheten.

Där har du helt rätt, olika metoder för att läsa av trycket och även olika funktioner i datorn i sig finns.

Finns DTPMS som är direkt och ITPMS som är indirekt har jag för mig.

BMW har mätaren fastklistrad på insidan av däcket till exempel, med deras run-flat. Mäter höjden på däcket eller om det var varvtalsliknande grej, minns inte vilket, vet bara att jag monterat några sådana system.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang