TomteJävlen!! *Läsvärt*

Zwudda Refined
23 december 2006 · 1 770 Inlägg

Följande beräkningar bör vara behjälpliga vid bedömningen huruvida tomten finns eller ej:

Det finns ca 2 miljarder barn på jorden. Men nu vill ju tomten inte besöka muslimer, hinduer, judar eller buddister, vilket reducerar antalet till 15% eller 378 miljoner. Med ett världsgenomsnitt på 3.5 barn per hushåll är det sålunda 108 miljoner hushåll att besöka, om vi kan anta att det finns minst ett snällt barn i varje hem. (Kanske 2 i Malmö, men detta höjer ju inte genomsnittet).

Jultomten har, pga jordens olika tidszoner och rotation, ca 3.5 timme på sig att jobba, om vi antager att han reser västerut, vilket ju blir mest logiskt. Han besöker sålunda 967.7 hem per sek. Det betyder alltså att för varje kristet hem med minst ett snällt barn (2 Malmöbor), har tomten ca 1/1000 sek till att parkera släden, springa ut och hoppa ner genom skorstenen, dela ut julklappar, hoa 3 gånger, klämma 2 snapsar, upp genom skorstenen igen, i släden och iväg till nästa hus.

Om vi antar att alla hem som ska besökas är jämnt fördelade är det ca 1 km mellan varje hus i genomsnitt. Tomten färdas sålunda ca 100 miljoner km, toabesök och andra pauser räknas ej. Med andra ord flyger tomtens släde med ungefär 1000 km per sekund eller 3000 gånger ljudets hastighet. Som jämförelse kan nämnas att den snabbaste farkost som människan hittills skapat, rymdsonden Ulyssevs, färdas ca 50 km per sekund.

Som kuriosa kan nämnas att en normal frisk ren kan komma upp i en hastighet av ungefär 30 km i timmen. Lasten i släden är ett annat intressant objekt. Om vi antar att varje barn får klappar motsvarande 1 kg, har släden en last på 500 000 ton, tomtens vikt ej medräknad.

På land kan en normalstark ren dra ungefär 200 kilo. Även om vi antar att de speciella flygande renarna kan dra en vikt tio gånger denna, kommer inte släden ur fläcken, om inte tomten skaffar fram ca 360 000 dragvilliga renar. Detta kommer att ge släden en samlad vikt på ca 600 000 ton.

600 000 ton, som flyger med 1000 km per sekund alstrar ett enormt luftmotstånd. Detta kommer att hetta upp renarna, ungefär som en meteorit som inträder i jordatmosfären. De två ledarrenarna kommer då att absorbera en energi motsvarande 14 300 trilliarder joule per sek, eller 14 300 trilliarder watt. Ledarrenarna kommer helt enkelt att brinna upp omedelbart och de bakomvarande kommer att utsattas för en ljudvallsbang och därefter själv brinna upp. Alla renarna kommer att möta sina anfader på mindre än 4.26 tusendels sek, dvs när tomten når till sitt femte hus.

Detta är dock hypotetiskt, för då släden accelererar från 0 till 1000 km/s på 1/1000 sek, kommer alla i släden att bli utsatta för en g-kraft 17 500 gånger större än tyngdkraften. En tomte på ca 150 kg (vikten uppskattad efter existerande kopior) skulle naglas fast i bakre delen av släden motsvarande en vikt av ca 3 miljoner kg, vilket ögonblickligen skulle krossa varje ben i hans kropp och förvandla honom till en våt fläck.

Slutsatsen bör bli att om tomtejäveln någonsin levat så är han definitivt död nu..

HoKkee
23 december 2006 · 845 Inlägg

hahhhaha big_smile

laazy vorsprung durch teknik
23 december 2006 · 886 Inlägg

Hahaha, är inte detta någon gammal uppsats som någon har skrivit? har för mig att jag sett denna på mimersbrunn.

Zwudda Refined
23 december 2006 · 1 770 Inlägg

Den  nått å bita i den du tongue

THEBADGUY Gorgilus addictus
23 december 2006 · 4 737 Inlägg

Haha den är sååå gammal....men jag skrattar exakt lika mycket varje gång jag läser den xP

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Machin Fartmissbrukare
23 december 2006 · 1 302 Inlägg

gammal men läsvärd smile

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
Zwudda Refined
23 december 2006 · 1 770 Inlägg

jo, det är inget jag har skrivit själv... det var nått som jag hittade förra julen big_smile

Andy69
23 december 2006 · 343 Inlägg

;-)

twin_cam Smålänning
23 december 2006 · 7 877 Inlägg

skrattar lika mycket varje gång

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
decib3L Körv
23 december 2006 · 3 535 Inlägg

Hihihihi big_smile


God Jävla Jul big_smile

Truckdriving Man
dusty Living in the fastlane
23 december 2006 · 2 616 Inlägg

gammal + urbra = tänker inte klaga wink

Manne Jajjemen!
23 december 2006 · 1 512 Inlägg

haha den va bra smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
chrizz Administratör
23 december 2006 · 11 783 Inlägg

klassiker smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
pulk
23 december 2006 · 143 Inlägg

gammal och bra. Om uträkningarna stämmt vore den bättre, nu tror jag inte att just nån är rätt...spricker ju redan på första där han skulle ha 3,5t på sej att jobba? vill du så kan du ju få tiden(lokala) att stå stilla 24t om du reser till ny tidszon(-1t) varje timme. Sen om det nu är 108milj hushåll så måste ju vikten minst bli 108000ton (då bara 1paket hus).

BMW 323 Ci (1999)
vaughn
23 december 2006 · 674 Inlägg

helt underbar

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
ErskPersk Svindåre
23 december 2006 · 1 433 Inlägg

VA!!! finns inte tomten??? yikes

wink

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
Gizmojohan
23 december 2006 · 3 295 Inlägg

Outlaw skrev:
haha jag har läst den innan men den är för jävla bra!!!

Den stod i dassboken!

hehe! har oxå läst den i Dassboken..

psittacus
23 december 2006 · 533 Inlägg

Äh vafan...så egentligen menar du att tomten är fejk??!! Nu har du förstört hela julen!!

God Jul på er!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
Calle bromsskiva
23 december 2006 · 47 Inlägg

det är tur att tomten har sitt alvstofft som han har badat i å strött över renarna, och att tomte mor är bra på att laga lättmat som gör att tomten under denna tid blir lättare än vad han normalt skulle väga. därför kan han stå emot alla G krafter och efter som han reser så fort så blir tiden att stå still. en annan grej är att det är mer eller mindre bara i norden han stannar å tar en snaps i varje hem.
GOD JUL på er alla tvivlare tongue (tro på magin så som ni trodde på den när ni var små)

Slovenian
23 december 2006 · 482 Inlägg

^^ första gången jag läste den smile
Förstår dock inte det här med malmö? hmm

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang