Drivknutar, tips att prova !

M123
10 december 2015 · 962 Inlägg

Power-krille skrev:

M123 skrev:

Power-krille skrev:
varför startar man inte en egen tråd? med bara 100% iga råd och rön, med korrekt info a`la socialstyrelsen
både hängslor o bälte? med generationers erfarenhet och tekniskt kunnande vad gäller material-kännedom.
och låter dom som vill dela med sig av sina egna erfarenheter göra det. att tex ett dåligt framhjuls lager skulle knäcka en bärarm.... ja det skulle innebära att många många bilar skulle stå efter vägarna obrukbara!

Ställ det istället till realitet till vad en ny drivknut kostar av sämre kvalité, till min bil kostar en sådan dryga 600kr inklusive frakt och en bättre runt 2500kr, sen svider det alltid när inte en åsikt går stick i stäv med den föreställningen man har ang hur ett handhavande bör vara med en bil. Det är ett ansvar att man inte sätter andra i fara att framföra ett fordon på allmän väg.
När rent praktiskt taget råden kan orsaka skada på andras egendom eller att det kan utsätta andra för fara så bör man avråda istället för att försöka förminska det faktum att detta är inte att reparera eller fixa utan du döljer en problematik som kan få konsekvenser om man följer TS råd.
Socialstyrelsen är nog bra många gånger när inte folk i vardagen kan tänka konsekvenstänk. Sen var väl diskussionen drivknut och inte hjullager om du hade missat det.

drivknut hjullager! whatever.. de totala klåparna i trafiken som har varit rätt nära att avsluta min färd, ja det har knappast berott på nått defekt drivaxelknut...

det är ju du som missat hela grejen.. trasig drivknut = byt   torr drivknut = smörj, vad är det du inte begriper?

Då diskussionen inte är saklig och konstruktiv så lämnar jag ämnent men hoppas iaf att ingen följer TS råd.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
marcus80 Sir
10 december 2015 · 935 Inlägg

Power-krille skrev:
varför startar man inte en egen tråd? med bara 100% iga råd och rön, med korrekt info a`la socialstyrelsen
både hängslor o bälte? med generationers erfarenhet och tekniskt kunnande vad gäller material-kännedom.
och låter dom som vill dela med sig av sina egna erfarenheter göra det. att tex ett dåligt framhjuls lager skulle knäcka en bärarm.... ja det skulle innebära att många många bilar skulle stå efter vägarna obrukbara!

Jag har pajjat ett hjullager på en saab 9-5 så hårt så nav och hjulspindel gick åt helvete.
Så att en drivaxel eller en bärarm brister pga kass drivknut är inte omöjligt. Mitt ex fick vi hämta i en korsning när drivknuten gick mitt av.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 december 2015 · 4 917 Inlägg

Absolut ingen lösning på problemet, men för att bli av med knakandet ett tag.
Ännu efter 3 veckor så har inte knakandet blivit sämre så jag kör ett tag till eftersom det inte knakar när jag kör rakt fram. Har aldrig påstått att det är en lösning, men ett sätt att bli av med knakandet åtminstonde tillfälligt!
Konstigt att det inte framkommit någon ännu som kan verifiera att knakandet blivit mindre med denna backmetod..
Hade det knakat när jag kört rakt fram hade jag bytt knutarna omgående, men nu var det ju bara när jag svängde och gav gas samtidigt, mvh tommen.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Nu har jag tagit mig i kragen och blåst rent i drivknuten med bromsrengjöring för att få bort allt gammalt fett och fettat in på nytt. Det är ju ett enkelt jobb och jag har en form av enkel STOR plastspruta från apoteket som jag använder till detta och verkligen ser till att fettet tränger in överallt i knuten. Efter detta  så hörs det faktiskt ingenting, så det verkar som att jag inte behöver byta knuten trots det lilla knarrandet jag haft i flera månader. Den bör alltså inte vara fördärvad och jag SLAPP byta den till flera tusenlappar !tongue

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
31 maj 2016 · 7 237 Inlägg

tkd_rille skrev:

Power-krille skrev:
varför startar man inte en egen tråd? med bara 100% iga råd och rön, med korrekt info a`la socialstyrelsen
både hängslor o bälte? med generationers erfarenhet och tekniskt kunnande vad gäller material-kännedom.
och låter dom som vill dela med sig av sina egna erfarenheter göra det. att tex ett dåligt framhjuls lager skulle knäcka en bärarm.... ja det skulle innebära att många många bilar skulle stå efter vägarna obrukbara!

Men samtidigt så ska man avråda folk från att gå på sånt här bonnmeck.  De är enbart trams, då någon människa kanske tror på att de är en lösning.

Sant, instämmer till fullo.cool

Min uppfattning, grundad på erfarenhet, är att då det "knakar i drivaxelknutarna", vare sig man kör framåt eller bakåt, med svängda eller raka hjul, så kan det vara solhjulen i differentialen som är på upphällningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang