Vad är rimligt att ta betalt för utöver drivmedel (samåkning)

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Jo men säg att de kostar honom typ 1200 att samåka varje månad jämfört tex ett "månadskort för mälardalsregionen" för säg 1600?? O dessutom tid är pengar, 2 timmar T/R per arbetsdag kontra 3.5...Du ser det finns massor att vinna på samåkning, och allt kan inte mätas i kronor och ören alltid...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
15 december 2015 · 10 388 Inlägg

dawwe skrev:
Jo men säg att de kostar honom typ 1200 att samåka varje månad jämfört tex ett "månadskort för mälardalsregionen" för säg 1600?? O dessutom tid är pengar, 2 timmar T/R per arbetsdag kontra 3.5...Du ser det finns massor att vinna på samåkning, och allt kan inte mätas i kronor och ören alltid...

Fast, nu har ju redan TS påpekat att;

Saittam skrev:
vi är beroende av bil för att ta oss till jobbet

Det -är- hur du än vänder och vrider på det "win-win", möjligen MER win för en part, fast, ta bort "samåkaren", så blir det ingen win alls för TS heller.

Så, jag vet faktiskt inte riktigt vad ditt inlägg var menat att tillföra.

Senast redigerat av it_mutt (15 december 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
15 december 2015 · 1 705 Inlägg

FLindgren skrev:
Min fruga får 48 kr/mil när hon använder sin privata bil i arbetet(stort fiberföretag). Så där har du ju något att gå efter.

Glöm inte värdeminskningen på bilen för att den får rulla lite längre också smile

Väldigt irrelevant då det är samåkning vi pratar om här. TS hade kört sträckan oavsett om det varit en passagerare i bilen eller inte, går inte på något vis att jämföra med att använda privat bil i tjänsten.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2015 · 17 470 Inlägg

Jag tycker TS är snål. Bilen har och brukar han i vilket fall som helst. Ta betalt för bränsle och lägg på lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Men va fan...VI är beroende av bil...Just det VI. TS kan åka själv oxå, o då måste(?) arbetskamraten skaffa en egen bil eller hur...Som sagt det är en win-win, o självklart skall man (samåkaren) göra rätt för sig, eller så ser man sig om efter andra alternativ, så enkelt är det.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Lösningen för TS kan vara att erbjuda sig att skjutsa den snåle samåkaren till närmsta kollektivtrafikhållplats (kostnadsfritt!) både på dit och hemväg så får han testa att åka kollektivt i en månad o sedan väga allt strul med bussar/tåg/whatever som inte kommer i tid, den förlängda (?) restiden, den högre (?) kostnaden mot att åka rätt bekvämt mellan A-B varje dag... Jag vet vilket jag hade valt om det inte var ett rimligt alternativ att åka kollektivt, dvs max 2 timmar enkel väg...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
-matte En Medlem
15 december 2015 · 405 Inlägg

Men om TS ändå använder bilen till att åka till jobbet, och om bilen inte heller går några extra mil för att skjutsa samåkaren, varför ska han då ta betalt för försäkring osv?? Bilen kördes ju ändå? Däckslitage, haha var detta seriöst?

Låter riktigt snålt i ärlighetens namn, lite Ove Sundberg känsla över det hela...

Senast redigerat av -matte (15 december 2015)

Nurminen_
15 december 2015 · 714 Inlägg

Herregud vad snål man får vara. Jag själv hade inte tagit betalt alls, jag åker ju ändå den sträckan iaf. Bara kul och slippa åka själv ?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
zZackEe
15 december 2015 · 53 Inlägg

Vi samåker med min bil tre stycken. Jag, min sambo och en gemensam kompis. Alla till olika jobb och min sambo har längst så hon får ta bilen och sedan hämta upp oss allt eftersom vi slutar.
Jag och min sambo har gemensamt konto så vi tankar två ggr och våran polare en gång. Bilen ska lix gå varje dag endå och vi är så pass bra kompisar att det jämnar ut sig på en tio års period wink

i TS fall så skulle jag absolut inte ta mer än vad du redan gör om nån sitter och nöter lite på passagerarstolen och är bra sällskap.

Men hur gör ni om TS är ledig eller sjuk?????
Måste han då låna din bil?

Senast redigerat av zZackEe (15 december 2015)

xorox_88 Smack that ass!!
15 december 2015 · 2 953 Inlägg

herregud, man kan tro att det är ett skämt när man läser grejorna du vill ha betalt för.. och hur räknar du däckförbrukningen som?  om du inte har kass hjulinställing så ska en omsättning däck hålla i flera år.. tex enligt däckonline så förväntar sig ett däck ha ett livstid på 10år och detta ståre oxå ''Trots detta bör man vara uppmärksam på däckets körsträcka. Med en genomsnittlig körsträcka på 44.000 km / år bör man inte använda sommardäck längre än 3,5 år och vinterdäck inte längre än 7 år (förutsatt att däcken bara används under vintersäsongen).''  så kan man väll säga att om du kör till jobbet 5 dar i veckan i 4 år så blire 12480 mil och en uppsättning däck kanske kostar 3000  så kan du knappa ut  hur många ören milen de blir i förbrukning om de blir delat i 2 smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Men att TS ändå åker bil till jobbet har ju INGET att göra med om samåkaren skall göra rätt för sig eller inte...Eller resonerar ni som så att ni åker på måfå till Arlanda för ni vet att det går många flighter med tomma stolar till diverse mer eller mindre roliga destinationer, o ber helt enkelt att få åka med gratis, eftersom flyget oavsett kommer att gå dit...Eller? Sen kan man diskutera vem som är snål, den som vill ha betalt för vad det verkligen kostar, utan att ockra, eller snyltaren som vill ha det mesta gratis (därmed inte sagt att TS samåkare är en snyltare).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
NiklasMad Nybörjare
15 december 2015 · 23 Inlägg

dawwe skrev:
Men att TS ändå åker bil till jobbet har ju INGET att göra med om samåkaren skall göra rätt för sig eller inte...Eller resonerar ni som så att ni åker på måfå till Arlanda för ni vet att det går många flighter med tomma stolar till diverse mer eller mindre roliga destinationer, o ber helt enkelt att få åka med gratis, eftersom flyget oavsett kommer att gå dit...Eller? Sen kan man diskutera vem som är snål, den som vill ha betalt för vad det verkligen kostar, utan att ockra, eller snyltaren som vill ha det mesta gratis (därmed inte sagt att TS samåkare är en snyltare).

Jag ser det rimligt att du betalar för bränsle och plats på flighten f.ö. Men inte att du betalar för slitaget på däcken vid landning och lyft, din promenad på airgaten ut till planet, och smörjningen av ev grind.. Det finns ju rimligheter och orimligheter. Åandra sidan så ska väl inte vi vara de som pekar finger och bestämmer.. Det får ju TS och hands vän sköta själva... Vill man ha bil så får man väl leva med utgifter.. Sen om jag nu får motorhaveri och inte har råd att slanta så FÖRVÄNTAR jag mig att den jag samåker med lägger hälften eller träder in etc.. Men att byta däck eller glödlampor sköter man väl själv? rimligheter! big_smile

Senast redigerat av NiklasMad (15 december 2015)

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

NiklasMad: Jag kan lova dig att du betalar allt från flygplatsavgift, tankningsavgift, flygplansförsäkring o vad vet jag när du köper din biljett...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
NiklasMad Nybörjare
15 december 2015 · 23 Inlägg

dawwe skrev:
NiklasMad: Jag kan lova dig att du betalar allt från flygplatsavgift, tankningsavgift, flygplansförsäkring o vad vet jag när du köper din biljett...

Precis som jag skrev, tankning och Platsen du tar upp på planet är självklart att du betalar för. Försäkring kostar förövrigt extra wink Men Ontopic, det skapar bara dålig stämning att ta ut avgift för allt helt enkelt, och du ts tjänar ju också på att han faktiskt betalar hälften tongue

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Flygplanet lär vara försäkrat eller hur? Jag tycker inte TS gör nåt fel, helt rättvist blir det aldrig, sen kan man så klart diskutera summan, men så länge man håller sig nära de faktiska kostnader så ser jag inga konstigheter alls.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
15 december 2015 ·

dawwe skrev:
Flygplanet lär vara försäkrat eller hur? Jag tycker inte TS gör nåt fel, helt rättvist blir det aldrig, sen kan man så klart diskutera summan, men så länge man håller sig nära de faktiska kostnader så ser jag inga konstigheter alls.

Men om du använder din läsförmåga så hade du klickat in på länken jag skrev upp innan.

Den säger att samåkaren betalar 7 kr, men för att göra det ännu bättre så tar vi hälften av avdraget och då har vi 9,25 kr kvar.

Sen får INTE bilägaren dra av för den DEL han har fått betalt av samåkaren då SAMÅKAREN skall dra av för den del han har betalt av resan.

De är de mest korrekta sättet att göra.

Men för att underlätta för föraren så skiter samåkaren i att dra av SIN del av kakan så kan föraren dra av ALLT och går på en win medans samåkaren går på en liten loose.


Samåkaren skall INTE betala utöver den summan om man skall vara korrekt.

Om folk sen är så giriga så är de deras problem.
Jag hoppade själv av att samåka för att slippa sånt här trams med pengar hit och dit.

Föraren förlorar alltså inget på att inte vara en snåljåp och ta betalt för allt för bilen, speciellt inte så pass som TS ville i detta fallet.

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Rätta mig om jag har fel men när man deklarerar så får man dra av den del som överstiger 10000kr. Enkelt räknat så kan man säg om man har säg 20000 i kostnad på ett år så får man dra av 10000. Dessa 10000 kommer ge dig en skatteåterbäring på säg 3500 typ, mycket grovt räknat. Splittar man, dvs 10000 var så blir det inget extra avdrag. Återigen, TS gör inget fel i att ta rimligt betalt, dvs de ungefärliga faktiska kostnader, det är så det fungerar i livet, fast man brukar lägga på en "liten" marginal o den kan variera rätt mycket...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
15 december 2015 ·

dawwe skrev:
Rätta mig om jag har fel men när man deklarerar så får man dra av den del som överstiger 10000kr. Enkelt räknat så kan man säg om man har säg 20000 i kostnad på ett år så får man dra av 10000. Dessa 10000 kommer ge dig en skatteåterbäring på säg 3500 typ, mycket grovt räknat. Splittar man, dvs 10000 var så blir det inget extra avdrag. Återigen, TS gör inget fel i att ta rimligt betalt, dvs de ungefärliga faktiska kostnader, det är så det fungerar i livet, fast man brukar lägga på en "liten" marginal o den kan variera rätt mycket...

Riktlinjen är 18,50. En rätt bra riktlinje.
Jag kan ju köpa en dodge ram och börja samåka. Inte för jag tror någon skulle vilja dela på kostnaden.

Skall du vara korrekt ska du splitta på summan rakt av, de finns inget annat.

Men om nu de gör som så att ts tar och delar på 18,5 per mil och själv drar av för hela beloppet så har HAN vunnit på de medans samåkaren förlorar sin del.

De är så de fungerar på riktigt.
Samåkaren skall fortfarande inte betala försäkringen då de ingår i de 18,50.

Och om nu de ska dela på försäkringen så får de ju ha samråd 1 gång om året om vad ägaren till bilen ska välja för försäkring. På min bil skiljer de ju så mycket som 6000 kr för exakt samma försäkring mellan bolagen.

Senast redigerat av tkd_rille (15 december 2015)

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Skärp dig, skatteverkets 18.50kr speglar inte de faktiska kostnaderna, en mer normal milkostnad brukar vara kring 30kr, nog om det. Båda har flera val. TS kan välja att åka själv o sparka ut snålisen. Snålisen kan välja att åka kollektivt vilket kan bli dyrare, o tar sannolikt längre tid. Och tid är pengar eller hur? De kanske kommer fram till en bra rimlig kompromiss när båda testat att ta sina egna faktiska kostnader helt själv, eller inte. Jag kan bara utgå från mig, men är det som att det är min bil som skall brukas konstant vid samåkning så vill jag ha mer än bara halva bränslekostnaden, det förstår nog de allra flesta o har inga synpunkter på så länge summorna är rimliga, dvs win-win

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FLindgren
15 december 2015 · 5 089 Inlägg

it_mutt skrev:

FLindgren skrev:
Glöm inte värdeminskningen på bilen för att den får rulla lite längre också smile

Rulla lite längre? I förhållande till vad? Om TS körde själv? Eller hur tänkte du nu?

Jag får nog tyvärr erkänna att jag tänkte inte alls lol

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang