Vad är rimligt att ta betalt för utöver drivmedel (samåkning)

Muttley
15 december 2015 ·

dawwe skrev:
Skärp dig, skatteverkets 18.50kr speglar inte de faktiska kostnaderna, en mer normal milkostnad brukar vara kring 30kr, nog om det. Båda har flera val. TS kan välja att åka själv o sparka ut snålisen. Snålisen kan välja att åka kollektivt vilket kan bli dyrare, o tar sannolikt längre tid. Och tid är pengar eller hur? De kanske kommer fram till en bra rimlig kompromiss när båda testat att ta sina egna faktiska kostnader helt själv, eller inte. Jag kan bara utgå från mig, men är det som att det är min bil som skall brukas konstant vid samåkning så vill jag ha mer än bara halva bränslekostnaden, det förstår nog de allra flesta o har inga synpunkter på så länge summorna är rimliga, dvs win-win

De är faktiskt du som skall skärpa dig. Antingen går man enligt regler eller så kommer man överens utan att försöka suga ut pengar från människor. Han betalar sin del av riktlinjerna, och ägaren till bilen betalar försäkringen.
Det optimala hade varit tjänstebil så hade de sluppit tänka.

Men ts har ett par alternativ nu och får bolla det med sin kompanjon.

Om ts kastar ut samåkaren så blir de plötsligt mycket dyrare och mindre i kassan likväl smile

Sluta nu kalla samåkaren för snåljåp då den säkerligen inte ens vet om diskussionen. Utan är kanske ovetandes om att hans kollega vill ha betalt för sin privata parkering med.

Om man ändå kör förbi någon så blir de enbart win win om man delar soppan då man ändå skall åt samma håll.  De hade varit skillnad om ts behöver köra ett par mil omväg för att hämta upp.

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Öh... jag har bara sagt att han kan ta betalt för försäkringen oxå, läs vad jag skrivit tack

Skall förtydliga:

Initiala/nuvarande
Drivmedel
Service och reparation
Däckförbrukning

Tilltänkta
Parkering (min privata) - Nej parkering hade du behövt oavsett
Skatt - Nej
Försäkring - Ja! För bilen rullar mer jämfört med att använda "snålisens" bil varannan vecka. Större risk för "olycka"
Besiktning - Nej

Så om man hade turats om varannan vecka genom att köra "sin egen bil" så hade det korrekta varit att splitta den faktiska bränslekostnaden endast. Sen kan denna kostnad skilj mellan de olika bilarna, men jag förutsätter att den ena kör inte en supersnål medans den andra kör en ordentligt törstig muskelbil...

Senast redigerat av dawwe (15 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
15 december 2015 ·

dawwe skrev:
Öh... jag har bara sagt att han kan ta betalt för försäkringen oxå, läs vad jag skrivit tack

Skall förtydliga:

Initiala/nuvarande
Drivmedel
Service och reparation
Däckförbrukning

Tilltänkta
Parkering (min privata) - Nej parkering hade du behövt oavsett
Skatt - Nej
Försäkring - Ja! För bilen rullar mer jämfört med att använda "snålisens" bil varannan vecka. Större risk för "olycka"
Besiktning - Nej

Så om man hade turats om varannan vecka genom att köra "sin egen bil" så hade det korrekta varit att splitta den faktiska bränslekostnaden endast. Sen kan denna kostnad skilj mellan de olika bilarna, men jag förutsätter att den ena kör inte en supersnål medans den andra kör en ordentligt törstig muskelbil...

Vi har 2 skilda meningar om det hela, de är de enda vi kommer överens om smile

Men ditt sista stycke.
Om man har varsin bil och turas om lika många dagar per år att köra så är de inte rimligt ens att dela på bränslet.
Då blir de ju inga pengar inblandade överhuvudtaget. Om man begär att den som åker ena veckan ska betala dig för den veckan så måste du ha ekonomiska bekymmer.

Annars får du förklara hur du tänker ang att dela kostnaden på bränslet om man delar på körningen med 2 bilar.

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Ja så brukar man göra, men man kan även splitta om man är på sånt humör, men då får man räkna på sträckan och bilens faktiska förbrukning. Men jag håller med, det absolut smidigaste är att inte blanda in några pengar alls då...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
15 december 2015 ·

dawwe skrev:
Ja så brukar man göra, men man kan även splitta om man är på sånt humör, men då får man räkna på sträckan och bilens faktiska förbrukning. Men jag håller med, det absolut smidigaste är att inte blanda in några pengar alls då...

Brukar man? Aldrig varit med om de någon gång och ändå samåkt en del förr. Då räknar man inte ens in bilens förbrukning. Varför skall jag drabbas av någon som har en törstig bil?
Kör man samma sträcka alltid förutsatt att du inte kör mils omvägar så kör man och är glad varannan eller hur många man nu är.

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Men va fan...Brukar betala bränslet den veckan man kör, nöjd? Men, jo man kan splitta oxå, dvs betala hälften varje vecka. Jag hade dock föredragit första alternativet, vilket vi var överens om?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
15 december 2015 ·

dawwe skrev:
Men va fan...Brukar betala bränslet den veckan man kör, nöjd? Men, jo man kan splitta oxå, dvs betala hälften varje vecka. Jag hade dock föredragit första alternativet, vilket vi var överens om?

Men du komplicerar ju bara till de genom att behöva blanda in pengar när man kör varannan vecka.

Grundregel som normala människor som är okomplicerade kör = Inga utlägg ALLS när man kör varannan vecka.

Du kör att man ska lägga ut pengar varje vecka.  Något mer man ska dela på när man ändå är i gång ?  Du fixar mat varannan vecka och jag den andra.

Slutdiskuterat smile


roll

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Men du fattar ju inte, suck. Nej kör man varannan vecka så är det rimliga att respektive bilägare betalar bränslet den veckan, så otydlig är jag INTE. Men man kan även splitta, 50/50 varje vecka, men då får man ju räkna ut snittförbrukningen för respektive bil under pendlingssträckan så det blir rättvist, för det är väl inte meningen att den andre skall vara med o dela på kostnaderna när man kör privat, dvs annat än till/från jobbet. O ärligt vem pallar det? Inte jag, men det kan tänkas att det finns de som gör det. I ett sådant fall kommer någon "vinna" lite, o en annan "förlora" lite, beroende på hur snål, eller bränsletörstig bil man har...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Steve: Eller så är det samåkaren som är snålis för han utnyttjar sin arbetskamrat "Gött! Jag kan ju åka med gratis eftersom han kör ändå....". Nä så funkar det INTE. Nån enstaka gång i månaden absolut, men inte varje dag, 45 veckor per år...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
15 december 2015 ·

dawwe skrev:
Men du fattar ju inte, suck. Nej kör man varannan vecka så är det rimliga att respektive bilägare betalar bränslet den veckan, så otydlig är jag INTE. Men man kan även splitta, 50/50 varje vecka, men då får man ju räkna ut snittförbrukningen för respektive bil under pendlingssträckan så det blir rättvist, för det är väl inte meningen att den andre skall vara med o dela på kostnaderna när man kör privat, dvs annat än till/från jobbet. O ärligt vem pallar det? Inte jag, men det kan tänkas att det finns de som gör det. I ett sådant fall kommer någon "vinna" lite, o en annan "förlora" lite, beroende på hur snål, eller bränsletörstig bil man har...

Du skrev : så hade det korrekta varit att splitta den faktiska bränslekostnaden endast.

Jag fattar inte det nej.

Varför skall jag betala 50% av den veckan jag inte kör och du betala tillbaka 50% nästa vecka.

Om din bil drar 3 dl mer än min per mil så är de ditt och inte mitt problem.

Nu pratar vi väl bara inom jobb ?

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Läs igen, och igen, och igen, tills du förstår. Vi tycker likadant i frågan. Jag har inte sagt nåt om att jag skulle göra så men det utesluter INTE att det finns andra med avvikande åsikt?O för att förtydliga, jag skrev "O ärligt vem pallar det? Inte jag, men det kan tänkas att det finns de som gör det.

Senast redigerat av dawwe (15 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
15 december 2015 ·

dawwe skrev:
Läs igen, och igen, och igen, tills du förstår. Vi tycker likadant i frågan. Jag har inte sagt nåt om att jag skulle göra så men det utesluter INTE att det finns andra med avvikande åsikt?O för att förtydliga, jag skrev "O ärligt vem pallar det? Inte jag, men det kan tänkas att det finns de som gör det.

Men skriv det från början då.

Då var det utrett.

Nu inväntar vi svar om TS kommer begära sin lista från den ovetandes.

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Det var det jag gjorde men du valde att inte se/förstå det? När jag skrev "Ja så brukar man göra" syftade jag på "Om man har varsin bil och turas om lika många dagar per år att köra så är de inte rimligt ens att dela på bränslet.
Då blir de ju inga pengar inblandade överhuvudtaget." Så mycket "tjaffs" för ingenting *haha* smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
15 december 2015 ·

dawwe skrev:
Det var det jag gjorde men du valde att inte se/förstå det? När jag skrev "Ja så brukar man göra" syftade jag på "Om man har varsin bil och turas om lika många dagar per år att köra så är de inte rimligt ens att dela på bränslet.
Då blir de ju inga pengar inblandade överhuvudtaget." Så mycket "tjaffs" för ingenting *haha* smile

wink   
I den perfekta världen hade man ju haft en samåkningbil så ingen behöver lägga ut pengar till kollegorna.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2015 · 17 483 Inlägg

tkd_rille skrev:

dawwe skrev:
Det var det jag gjorde men du valde att inte se/förstå det? När jag skrev "Ja så brukar man göra" syftade jag på "Om man har varsin bil och turas om lika många dagar per år att köra så är de inte rimligt ens att dela på bränslet.
Då blir de ju inga pengar inblandade överhuvudtaget." Så mycket "tjaffs" för ingenting *haha* smile

wink   
I den perfekta världen hade man ju haft en samåkningbil så ingen behöver lägga ut pengar till kollegorna.

Bra idé. Köp en Volvo 940GL och ha den som enbart åka-till-jobbet-bil. Allt delas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Varför inte en Prius, eller Prius+ big_smile ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
15 december 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:

dawwe skrev:
Det var det jag gjorde men du valde att inte se/förstå det? När jag skrev "Ja så brukar man göra" syftade jag på "Om man har varsin bil och turas om lika många dagar per år att köra så är de inte rimligt ens att dela på bränslet.
Då blir de ju inga pengar inblandade överhuvudtaget." Så mycket "tjaffs" för ingenting *haha* smile

wink   
I den perfekta världen hade man ju haft en samåkningbil så ingen behöver lägga ut pengar till kollegorna.

Bra idé. Köp en Volvo 940GL och ha den som enbart åka-till-jobbet-bil. Allt delas.

Hujeda mig. Då blir man ruinerad.
Jag vek mig och köpte en s70, folk sa att den var dyr. Jag motbevisa de med att snitta 0,75.  Men jag totalvägrar samåkning då folk jag åkt med på senaste kan inte framföra en bil.  Jag kan jobba nån timme extra för att väga upp den förlorade kostnaden om de kniper, vilket jag inte tror :o

Saittam
15 december 2015 · 79 Inlägg

Oj, jäkla diskussion det blev här då. Jag tar altså inte betalt av min kollega för försäkring, skatt, parkering osv, enbart hälften av bränsle och slitage/reparation per mil.

Jag resonerade som så att eftersom vi båda är beroende av bil för att ta oss till jobbet och kollegan av ekonomiska skäl väljer att inte ha en bil men förutsätter att min ska gå så hade det varit rimligt att ta ut någon form av delkostnad för försäkring, skatt, parkering osv.

Förut hade vi varsin bil men kollegan har gjort ett val att inte ha bil längre, vilket ju ändå resulterar att min bil går dubbelt som många mil per år nu som förut.

it_mutt Avstängd
15 december 2015 · 10 388 Inlägg

Saittam skrev:
Oj, jäkla diskussion det blev här då. Jag tar altså inte betalt av min kollega för försäkring, skatt, parkering osv, enbart hälften av bränsle och slitage/reparation per mil.

Jag resonerade som så att eftersom vi båda är beroende av bil för att ta oss till jobbet och kollegan av ekonomiska skäl väljer att inte ha en bil men förutsätter att min ska gå så hade det varit rimligt att ta ut någon form av delkostnad för försäkring, skatt, parkering osv.

Förut hade vi varsin bil men kollegan har gjort ett val att inte ha bil längre, vilket ju ändå resulterar att min bil går dubbelt som många mil per år nu som förut.

Så om ni kör med två bilar försvinner/halveras din parkeringskostnad menar du ex.vis? Eller att du ställer av din bil varannan vecka (eller hur ni nu delar upp det)?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DasAuto
15 december 2015 · 2 751 Inlägg

Du räknar ut vad det kostar dig att ta dig till och från Jobbet och delar på 2. Hur svårt kan det vara? Däckslitage? Du skulle ju kört den sträckan i vilket fall som. Känns larvigt bara.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang