Vad är rimligt att ta betalt för utöver drivmedel (samåkning)

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Försäkringen tycker jag att du gott kan räkna med. Fler mil med din bil innebär högre risk att "något händer". Känns som om din kollega e lite halv-fräck, han räknar kallt med att få åka med dig...Det handlar inte om "hur mycket eller lite det kostar att åka i var sin bil" utan det är mer en princip sak, man skall göra rätt för sig, o det verkar inte som om din kollega är med på noterna till 100%. Jag tycker att du skall tala om för honom hur du resonerar, spretar han emot kan du alltid hänvisa till kommunala färdmedel?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

DasAuto: Det är inte det som är frågan om han ändå skulle åkt eller inte...Tåget går ju mellan Sthlm-Malmö varje dag, oavsett om det är fullsatt eller inte, så om jag kommer i sista stund 5 sek innan tåget går så borde jag få åka med gratis eftersom tåget går oavsett eller hur? Eller? smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
15 december 2015 ·

Saittam skrev:
Oj, jäkla diskussion det blev här då. Jag tar altså inte betalt av min kollega för försäkring, skatt, parkering osv, enbart hälften av bränsle och slitage/reparation per mil.

Jag resonerade som så att eftersom vi båda är beroende av bil för att ta oss till jobbet och kollegan av ekonomiska skäl väljer att inte ha en bil men förutsätter att min ska gå så hade det varit rimligt att ta ut någon form av delkostnad för försäkring, skatt, parkering osv.

Förut hade vi varsin bil men kollegan har gjort ett val att inte ha bil längre, vilket ju ändå resulterar att min bil går dubbelt som många mil per år nu som förut.

Ta bort skatt och parkering. Sen diskuterar du saken imorgon med den berörda. Vips så har du ventilerat dina funderingar och går de väl för dig att han vill betala för din försäkring så har du ju vunnit på det.

Glöm inte att dra bort hans del när du deklarerar bara.

it_mutt Avstängd
15 december 2015 · 10 388 Inlägg

dawwe skrev:
DasAuto: Det är inte det som är frågan om han ändå skulle åkt eller inte...Tåget går ju mellan Sthlm-Malmö varje dag, oavsett om det är fullsatt eller inte, så om jag kommer i sista stund 5 sek innan tåget går så borde jag få åka med gratis eftersom tåget går oavsett eller hur? Eller? smile

Hopplös jämförelse, men det hoppas jag du inser själv (egentligen).

Jo, saken -är- just att TS måste åka oavsett vad. Det blir inte dyrare för TS att åka själv kontra att ha någon med sig (utom möjligen något högre bensinförbrukning samt möjligen något minimalt högre däckslitage).

Du propagerar för att TS ska be "kompisen"(eller vad det nu må vara) ta buss/tåg istället om det inte passar, ja, men se det drabbar även TS.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Nej det är ungefär samma sak så som ni verkar resonera...Hur TS löser att ta sig till jobbet är hans ensak, precis samma gäller hans arbetskamrat. Så länge de bara ämnar brukar TS bil så är det TS som sätter spelreglerna, gillas de inte kan arbetskamraten alltid lösa sin egen transport på annat sätt. Hur TS tar sig till jobbet är hans ensak, inte så troligt att samåkning var på tapeten innan han tackade ja till tjänsten, men vad vet jag? Så nog borde han ha kalkylerat med att ta hela kostnaden själv, precis som hans arbetskamrat...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
15 december 2015 · 10 388 Inlägg

dawwe skrev:
Nej det är ungefär samma sak så som ni verkar resonera...Hur TS löser att ta sig till jobbet är hans ensak, precis samma gäller hans arbetskamrat. Så länge de bara ämnar brukar TS bil så är det TS som sätter spelreglerna, gillas de inte kan arbetskamraten alltid lösa sin egen transport på annat sätt. Hur TS tar sig till jobbet är hans ensak, inte så troligt att samåkning var på tapeten innan han tackade ja till tjänsten, men vad vet jag? Så nog borde han ha kalkylerat med att ta hela kostnaden själv, precis som hans arbetskamrat...

Om du inte förstår skillnaden mellan TS och hans samåkarpolare och en tåglinje (eller att ingen här propagerar för att det skulle vara samma sak), så är det sannerligen bara att beklaga.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
15 december 2015 ·

dawwe skrev:
Nej det är ungefär samma sak så som ni verkar resonera...Hur TS löser att ta sig till jobbet är hans ensak, precis samma gäller hans arbetskamrat. Så länge de bara ämnar brukar TS bil så är det TS som sätter spelreglerna, gillas de inte kan arbetskamraten alltid lösa sin egen transport på annat sätt. Hur TS tar sig till jobbet är hans ensak, inte så troligt att samåkning var på tapeten innan han tackade ja till tjänsten, men vad vet jag? Så nog borde han ha kalkylerat med att ta hela kostnaden själv, precis som hans arbetskamrat...

Kalkylen blir nog tråkigare ändå för ts om han väljer att avbryta.
på 20 dagar
260mil/månadX12,20(ungefärligt bensinpris)=3172 ensam kontra 1586 med kompisen. 200 kr mer kan väl vara rimligt som påslag.

Bil går inte jämföra med tåget då de är statligt finansierat.

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

Det är du som inte kan förstå vad frågan egentligen gäller, att göra rätt för sig. Att TS åker fram o tillbaka oavsett är egentligen helt ovidkommande. Det som är av betydelse är om det kan tänkas finnas nån "vinst" för arbetskamraten i att samåka? Blir det billigare? Går det snabbare? Det är så jag ser det, sen att TS tjänar på samåkning hör inte hit så länge det är bara hans bil som brukas, det är "bara" en positiv bi-effekt. Låt arbetskamraten skaffa en egen bil med alla kostnader det innebär så kan de ta samåka där de den ena kör sin bil ena veckan, o den andra sin den andra veckan, o riktigt så ser det inte ut här eller hur?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

tkd_rille skrev:
Kalkylen blir nog tråkigare ändå för ts om han väljer att avbryta.
på 20 dagar
260mil/månadX12,20(ungefärligt bensinpris)=3172 ensam kontra 1586 med kompisen. 200 kr mer kan väl vara rimligt som påslag.

Bil går inte jämföra med tåget då de är statligt finansierat.

Absolut. O väg då detta mot att om hans arbetskamrat inte får åka med så får han kanske helt enkelt säga upp sig, eller bita i det sura äpplet o betala sak vi säg 1500 kr i månaden för att kunna åka kommunalt, o dessutom behöva åka hemifrån en timme tidigare o komma hem en timme senare...Så vem är det som är snål? O vem är "schysst"? O är det då helt orimligt att man vill ha betalt för de faktiska utgifterna mm som pendlingen med enkom TS bil medför? Nej!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
-matte En Medlem
15 december 2015 · 405 Inlägg

Hoppas innerligt att inte jag inte behöver skjuts av någon sådan snålis (dawwe?) en gång till sjukhuset eller i en annan nödsituation.

Man lär väl bli fakturerad på bensin, skatt, försäkring, värdeminskning, däckslitage (fram med skjutmåttet)...

TS, ta betalt för bränslet+lite till evt. Ska man börja mäta slitage på däck och sådant så verkar du bara snål som sagt. Om du tycker hela grejen är jobbig så be denne person ta sig till jobbet själv.

Senast redigerat av -matte (15 december 2015)

Muttley
15 december 2015 ·

dawwe skrev:

tkd_rille skrev:
Kalkylen blir nog tråkigare ändå för ts om han väljer att avbryta.
på 20 dagar
260mil/månadX12,20(ungefärligt bensinpris)=3172 ensam kontra 1586 med kompisen. 200 kr mer kan väl vara rimligt som påslag.

Bil går inte jämföra med tåget då de är statligt finansierat.

Absolut. O väg då detta mot att om hans arbetskamrat inte får åka med så får han kanske helt enkelt säga upp sig, eller bita i det sura äpplet o betala sak vi säg 1500 kr i månaden för att kunna åka kommunalt, o dessutom behöva åka hemifrån en timme tidigare o komma hem en timme senare...Så vem är det som är snål? O vem är "schysst"? O är det då helt orimligt att man vill ha betalt för de faktiska utgifterna mm som pendlingen med enkom TS bil medför? Nej!

Vill du veta en hemlighet, flera tusentals människor i bara Skåne åker betydligt tidigare varje dag med kollektivtrafiken för att komma till arbeten. Och om du betalar låt oss säg lite över 1600 kr så åker du dessutom 1:a klass (1249 åker du fritt överallt här nere)

Om du läser om hela första inlägget igen så är de faktiskt frågan om att Ts kompanjon skall bli delägare i en bil rent krasst då ALLA kostnaderna radades upp smile

De finns förslag på skatteverket som jag länkat smile

dawwe ...has left the building...
15 december 2015 · 4 474 Inlägg

matte: Jag snål? Ok smile. Jag gör alltid rätt för mig, vill inte-inte-inte stå i någon form av skuld till någon. Skulle jag vara tvungen att samåka till jobbet (utan att ha egen bil!) då det inte finns (rimliga?) alternativ så skulle jag betala det den jag samåker med anser vara rimligt, o de punkter jag räknat upp tidigare (bränsle,service,däck samt försäkring) är fullt rimliga! O kom ihåg, ju fler mil dessto större värdeminskning? Exemplet med att skjutsa nån till sjukhuset är absurt, när det handlar om liv o död är det en helt annan sak, oavsett om personen i fråga är en främling eller släkting.

TKD: Jag skrev ju i mitt första svar att försäkringen kan han gott ta med förutom de tre initiala. Övriga tycker jag att han INTE skall ta betalt för.

Senast redigerat av dawwe (15 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
torsen
15 december 2015 · 7 238 Inlägg

Ransaka dig själv - hur mycket skulle du själv vilja betala?roll

Om du får ersättning, glöm inte att ta upp det i deklarationen.cool

fish Allfixare
15 december 2015 · 1 475 Inlägg

Vad gör samåkaren om du ska vara ledig eller är sjuk? Hur tar han sig till jobbet då?

dawwe ...has left the building...
16 december 2015 · 4 474 Inlägg

fish skrev:
Vad gör samåkaren om du ska vara ledig eller är sjuk? Hur tar han sig till jobbet då?

Precis. Eller om han flyttar, får ändrade arbetstider, dör, byter jobb osv. Samåkaren måste ju ha en back up plan, dvs kunna ta sig till jobbet på egen hand om det inte funkar att samåka...Som det verkar nu så "parasiterar" han på TS?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DasAuto
16 december 2015 · 2 751 Inlägg

dawwe skrev:
DasAuto: Det är inte det som är frågan om han ändå skulle åkt eller inte...Tåget går ju mellan Sthlm-Malmö varje dag, oavsett om det är fullsatt eller inte, så om jag kommer i sista stund 5 sek innan tåget går så borde jag få åka med gratis eftersom tåget går oavsett eller hur? Eller? smile

Ja vette fan, i min värld är det snålt. Ta inte illa upp men så tycker jag. Har själv varit i samma sits som dig själv då jag varit den som har bil, och jag hade förmodligen kört själv om inte min kollega hade åkt med.

Tänkte inte ens på att ta någon avgift för Däck,Försäkring etc, men det är jag.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
dawwe ...has left the building...
16 december 2015 · 4 474 Inlägg

Ja men frågan är då vem som är snål? Om det råder det delade meningar big_smile . Som samåkare så erbjuder man sig att dela på kostnaderna i ett fall som detta, om TS då säger att det är lugnt då han ändå hade åkt så fine. Men då har samåkaren iaf visat att han förstår problematiken o vill göra rätt för sig, vet inte om fallet är så här? Det är kanske en icke fråga för samåkaren om TS säger "Jo jag måste ha 250kr mer per månad pga bla bla", samåkaren kan ju mycket väl svara "Absolut, inga problem!"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
rcy
16 december 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe, kan du förklara för mig hur du kan tycka att samåkaren ska betala TS försäkring? Den biten får jag inte ihop.
Om TS har 20 mil till jobbet, så kommer han att åka dessa 20 mil varje dag. Om TS har en samåkare, så är det fortfarande 20 mil. Om TS inte har en samåkare, så är det ändå 20 mil. Försäkringen måste TS ha oavsett, och körsträckan är densamma vare sig man har samåkare eller inte.

Dom gånger jag åker med någon eller någon åker med mig så splittar man på soppan, eventuellt avrundat uppåt för att täcka slitage på bilen typ. Skulle någon börja tjafsa om detta så skulle jag ta egen bil eller be dom gå, orkar fan inte med småsnåla människor.

DasAuto
16 december 2015 · 2 751 Inlägg

dawwe skrev:
Ja men frågan är då vem som är snål? Om det råder det delade meningar big_smile . Som samåkare så erbjuder man sig att dela på kostnaderna i ett fall som detta, om TS då säger att det är lugnt då han ändå hade åkt så fine. Men då har samåkaren iaf visat att han förstår problematiken o vill göra rätt för sig, vet inte om fallet är så här? Det är kanske en icke fråga för samåkaren om TS säger "Jo jag måste ha 250kr mer per månad pga bla bla", samåkaren kan ju mycket väl svara "Absolut, inga problem!"

Antar att det är bättre att du diskuterar det med din samåkare big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
dawwe ...has left the building...
16 december 2015 · 4 474 Inlägg

DasAuto: Jag har ingen samåkare, åker kommunalt för det mesta big_smile
rcy: Samåkaren har ingen bil. Han "parasiterar" på TS. Ja TS skulle åkt sträckan oavsett, men det hör inte hit. Samåkaren "kapar sina kostnader" genom att aktivt välja att inte ha bil, o gör sig mer eller mindre beroende av TS o dennes "goda vilja". Som sagt om samåkaren hade haft egen bil o de hade brukat den varannan vecka så hade ju inte frågeställningen dykt upp? Jag anser att det är inte mer än rätt att samåkaren betalar en del av försäkringen, sen hur stor del kan man diskutera, men jag kan tycka att  runt 20-25% av månadskostnaden kan vara rimligt?
Och, om någon åker med mig nån enstaka gång eller så de gånger jag tar bilen till jobbet, så bjuder jag på soppan o allt annat smile. Skillnad på att åka med "3-4 gånger per månad" kontra samåka 5 dar i veckan, iaf i min värld.

Senast redigerat av dawwe (16 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang