Bygga släpvagn av av husvagnschassie med boggie axlar.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
22 december 2015 · 5 753 Inlägg

Hej.

Vettetusan vart jag skulle lägga tråden då det inte är ett MOTORfordon, någon moderator kan väll flytta tråden om det skulle passa bättre någon annanstans.



Hämtade hem en vagn i helgen som jag köpte av en polare som han påbörjat trailerbygge av, dock inte reggad ännu så går fortfarande som husvagn!

Och naturligtvis som alltid när man köper nånting nytt så börjar ideérna snurra i skallen och planer för byggnation smids, att det alltid ska vara samma visa varje gång..

Iallafall så började jag fundera.. Vagnen är ju byggd som biltrailer just nu, men jag behöver ju ingen trailer, för 200an SKA köras till och från div. bankörningar och event, och går den sönder så får den antingen stå kvar och ruttna eller åka lina hem!

Så istället började jag planera och fundera att bygga en ren skotervagn istället.. Alltså riva bort allt som förra ägaren byggt så bara originalramen kvarstår igen och bygga en ny ram själv och lägga plyfa golv..


Och då Vagnen när den var en husvagn var rätt rejäl, närmare bestämt 2.27 x 7.20 Meter och boggieaxlar så kan man ju bygga en hyffsad lastyta innan man överstiger detta..


Så jag ritade upp lite snabbt i paint (ursäkta den sjukt seriösa ritningen) hur jag funderar på att bygga..


Lastytan tänkte jag skulle bli 2.20 x 5,20m, enligt bild nedan.

Obs: Detta är bara ramen som jag tänkte bygga till, samt hjulen.. Originalramen som blir under är inte medritad.
http://i1221.photobucket.com/albums/dd478/_Glenne_/vagnram.jpg

Såg att vi hade fyrkantsrör på jobbet som var 60x40xmm som jag tyckte såg lämplig ut att bygga ram av, tänkte isåfall när man bygger så ställer man dessa "på hög kant" så får man upp lastytan litegrann så skärmarna för hjulen inte blir fullt så höga i lastytan då jag inte vill bygga lastytan högre än hjulen som många gör då jag anser att vagnen blir så hög då.

Ramen på bilden tänkte jag naturligtvis bygga "separat" som man sedan bultar i infästningarna som huset satt i när det va en husvagn så man inte går någon inverkan på originalramen och dragstången


Vad tror ni om detta? Gärna tips, förslag och synpunkter då jag aldrig byggt en vagn tidigare.

Har läst på litegrann om diverse regler för att bygga och regga, men skriv gärna ner eran info/erfarenheter och/eller regler, vad man bör ta hänsyn till etc. ifall jag har missat nånting, och om inte annat kan det ju hjälpa någon annan som vill bygga vagn och hittar hit via google.


Mvh

Senast redigerat av _Glenne_ (22 december 2015)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang