Hej! Jag heter Erik och har tillsammans med min bror Peter startat ett lite annorlunda projekt. Vi ska bygga en Replica av en BMW M1 Procar, fast med V10 och lite moderna features. Allt ska SFRO besiktigas som amatörbyggt fordon... Visa mer
Bilstein Grupp N/turner motorsport edition chassi. Millway topplagringar fram o bak. Millway Camberstag. Millway bärarmsbusssning fram. H&R Krängare runtom. Nya Droplinks. Powerflex i hela bakvagnen (satt sedan innan). UCC Motorkuddar och växellådskuddar.
Kvar att göra är:
Fjäderbensstag fram och bak. Cab X-brace för framvagn. Hjulinställning. R-däck på nyligen inhandlade cabfälgar 8,5" x 4. Service olja + filter. Ny kedjesträckare. Spacers. En vettig digitaldisplay för oljetemp (saknas pga SMG bil). Rieger-läpp Gt-Vinge Lite ny lack på huv och vingen som är grön. + Massa smått skit jag säkert glömt.
I väntan på M1-delar så har M3an har fått PFC 11 belägg fram och Stoptech bak, Millway mässingsstyrningar i alla bromsok, RBF 600 bromsvätska, krängningshämmarinfästningsförstärkningar bak!
En 4 hjulsmätning är gjord och det vart en riktigt trevlig bil att ratta hårt!
Next up är lite fjäderbensstag, krysstag under motorn, koppla in det nya instrumenthuset och addera ojletempen
För några veckor sedan begav sig jag och Lillebror ut på en 280 mils roadtrip till Norge
Målet för resan var denna:
Och denna:
Stockholm-Drammen-Dombås-Brattvåg-Dombås-Trondheim-Umeå-Stockholm med en V10 i skuffen och en Batboat på släp var både spännande och jobbigt, men vi kom fram tillslut
Hjärtat till M1 är hemma
Batboaten hämtades åt några vänner i Umeå.
Hann även med lite industrispionage hos Andre i Brattvåg, min Norska M1-vän!
Har pysslat litegranna, sjukt skönt med vattenskuret
Var på GTboard Event på malmby i lördags, fick mig en åktur i JohanZs gamla e30, torkade av den röda Hurracan utan problem från 50 så motorvalet känns kalas.
750 Sv Spider
458 ser verkligen gammal ut i jämförelse med en Hurracan.
Den designen är dock tidlös.
Har köpt en bra växellåda också, 997 GT3 med följande utväxlingar. Boxster funkar men man får monter motorn i höjd med taket för att få rätt drivaxelvinklar, och det gör jag bara inte.
Nu ska det inhandlas lite Corvette hjulupphängningar som nästa grej
Var på Bimmers Of Swedens Mantorpträff och körde bilen på bana, allt funkade som förväntat! Vi körde totalt 8 stinter vilket är nytt PB bara det i antal körda på en dag. (original funkar fint )
Bromsarna behöver kylning, man kan ligga 3 varv på max attack sen är det för varmt, oljetempen låg mellan 110-125 grader, 20 grader i luften ca.
Bilen lutar framåt en del just nu, skulle nog behöva sänka den bak och höja den fram för att avlasta framhjulen lite som fick lida kändes det som.
ABS la av efter halva dagen, troligen en givare, ska kika på detta.
Lite fina bilar som var där.
850csi i Mint på bags.
20 Jahre M5.
Knullputsad M3 s54 turbo.
E9
Sist men inte minst, har pressat i bussningar i svingarmar och fått dem brotschade av Magnaten, dem passar så fint
Corvette fram och bakvagn är inhandlat, här är bakre hörnen på plats!
Glasblästrad framvagn:
Här ser man hur högt man måste ligga i rideheight innan camberkompensationen börjar verka, med lederna på nollpunkt så har bilen 8,5 cm i markfrigång med 335/30 18 (gränsfall lite).
Hade nån minut över idag så jag har monterat lite framvagnsdelar, funderar på om man inte ska använda original subframe istället för att bygga egna infästningar i plåt.
Subframen har 4st infästningspunkter som hamnar på bra ställen om jag bestämmer mig för att använda den.