Kamremsbyte. Ska vattenpump bytas?

FadiStilarn
6 januari 2016 · 295 Inlägg

Tja
Börjar bli dags för kamremsbyte på min volvo s60 -06  2.4 motor

Det är en fråga som är mycket omtalad. Läst på många forum
Och för vissa är det en självklarhet och andra tycker att det inte behövs

Skillnaden på min bil och alla forum jag läst i är att jag byter kamrem vid tioårsgräns
Enligt volvo ska den bytas vid 16000 mil eller 10 år.
Min bil har bara rullat 6500 mil. Därför väljer jag att skapa en ny tråd angående detta.

Ska jag byta vattenpump när jag byter kamrem.
Vad säger ni?

Medan jag ändå skapar en tråd.
Vad mer bör bytas samtidigt?
Märker man någon skillnad på bilen efter att man bytt? Blir den bekvämare att köra t ex?

Tacksam för svar

Gör den personlig
dawwe ...has left the building...
6 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Om vattenpumpen drivs av kamremmen så är svaret tveklöst JA. Om vattenpumpen drivs av en "fläktrem" så kan man låta bli.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
mb_pucken
6 januari 2016 · 5 087 Inlägg

Som sagt tidigare. Drivs den av kamremmen så byter man den och alla löphjul.
Allt annat är dumsnålt. Dom karemmar jag sett som gått av har dom alla flästa fall orsakats av ett trasigt remhjul eller vattenpump.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zleepy Trucker
6 januari 2016 · 1 391 Inlägg

Byt den utan tvekan... allt annat är bara korkat... smile

Annars blir det ju kul när en ny tajt rem börjar snurra på ett trött vattenpumpshjul som snurrat måååånga varv med en äldre rem som blivit lite "slapp" och vips så skär pumpen och då måste du byta vattenpump.. plus kamrem.. igen smile

Så det lilla en ny vattenpump kostar är värt det när remmen ändå ska bytas.. smile

Ovanstående gjorde en vän till mig för länge sen, jag rådde honom att byta vattenpump samtidigt, han dumsnål gjorde inte det, tog typ 100mil tills vattenpumpen var slut och han fick byta pump plus kamrem igen.. både han och plånboken var inte glada.... han skulle lyssnat från början smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
dawwe ...has left the building...
6 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Ja men det är ett "best case scenario". Har man otur o den nya remmen knasar pga att man inte bytt vattenpumpen så kan man även råka ut för "ventilsallad" o då blir det dyyyyyyrt

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
zleepy Trucker
6 januari 2016 · 1 391 Inlägg

Så sant som det är sagt tongue därför det är idiotiskt och vara dumsnål... smile

Jag vet hur förvånad jag blev när jag skulle byta kamrem+vattenpump på min gamla V70 -00,
ringde volvo i Södertälje och frågade om pris, dom kunde endast ge mig pris på kamremsbyte och separat pris på vattenpumps byte... jag ville ha paketpris på detta, men nä dom bytte inte detta tillsammans, utan det var två separatajobb och priset hamnade på nånstans 11-13tusen om jag inte minns fel med dessa två jobb och allt där till... jag skrattade och la på luren... ringde min närmare mekonomenverkstad som bytte detta som paket inkl allt, samt typ halva priset, och tid samma vecka medans volvo hade tid tidigast 3veckor bort....

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
skanepiraten
6 januari 2016 · 466 Inlägg

zleepy skrev:
Så sant som det är sagt tongue därför det är idiotiskt och vara dumsnål... smile

Jag vet hur förvånad jag blev när jag skulle byta kamrem+vattenpump på min gamla V70 -00,
ringde volvo i Södertälje och frågade om pris, dom kunde endast ge mig pris på kamremsbyte och separat pris på vattenpumps byte... jag ville ha paketpris på detta, men nä dom bytte inte detta tillsammans, utan det var två separatajobb och priset hamnade på nånstans 11-13tusen om jag inte minns fel med dessa två jobb och allt där till... jag skrattade och la på luren... ringde min närmare mekonomenverkstad som bytte detta som paket inkl allt, samt typ halva priset, och tid samma vecka medans volvo hade tid tidigast 3veckor bort....

Länge sedan du ringde till dom om detta? För idag kostar kamrem 4500kr på alla äldre volvo plus ca 1800? för vattenpumpen.

Så men ja ställer in mig till resten av skaran och säger att bytt vattenpumpen med smile

Mvh

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
zleepy Trucker
6 januari 2016 · 1 391 Inlägg

skanepiraten skrev:
Länge sedan du ringde till dom om detta? För idag kostar kamrem 4500kr på alla äldre volvo plus ca 1800? för vattenpumpen.

Så men ja ställer in mig till resten av skaran och säger att bytt vattenpumpen med smile

Mvh

Det var väl en 3år sen, minns inte exakt smile dyrt var det i alla fall smile

aha, bra där att dom sänkt priset, hutlöst dyrt annars, men förstår ändå inte att dom inte har ett paketpris på det hela, utan att det är separatajobb för något som blir "ett" jobb när dom ändå håller på tongue

har några tusen mil kvar till min 01'as V70 ska få ny rem och v-pump, så blir väl och kolla pris på både
volvo (brabil) och mekonomen denna gången med, spec om volvo sänkt priserna så smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Rogge_J
6 januari 2016 · 88 Inlägg

S60 -04 med 6500 mil!

Jag hade aldrig bytt vattenpumpen i det läget!   visst det kostar inte spec mkt men det behövs inte.
Jag har jobbat på volvo i 28 år och vi rekomenderar pumpbyte vid det andra schemalagda bytet.

Vääääldigt sällan att pumpen haverar typ aldrig wink

big_smilebig_smilebig_smile

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge
FadiStilarn
6 januari 2016 · 295 Inlägg

S60 (-06). Inte 04

Jag är inte extremt kunnig. Finns det något sätt att ta reda på om vattenpumpen drivs av kamremen?

Är det något annat jag behöver byta medan jag ändå håller på?

Gör den personlig
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 januari 2016 · 3 730 Inlägg

Givetvis skall den bytas. Självklart byter du till märkesdelar av god kvalitet. Alltså inget "noname köpt på nätet för en spottstyver"

Bytte även pumpen på min xc70 i fjol. Inget glapp eller så men vingarna på impellern var nötta. Hade säkert gått 10 år till men det finns ingen anledning att chansa

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 januari 2016 · 3 730 Inlägg

FadiStilarn skrev:
S60 (-06). Inte 04

Jag är inte extremt kunnig. Finns det något sätt att ta reda på om vattenpumpen drivs av kamremen?

Är det något annat jag behöver byta medan jag ändå håller på?

Den drivs av kamrem

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
skanepiraten
6 januari 2016 · 466 Inlägg

zleepy skrev:

skanepiraten skrev:
Länge sedan du ringde till dom om detta? För idag kostar kamrem 4500kr på alla äldre volvo plus ca 1800? för vattenpumpen.

Så men ja ställer in mig till resten av skaran och säger att bytt vattenpumpen med smile

Mvh

Det var väl en 3år sen, minns inte exakt smile dyrt var det i alla fall smile

aha, bra där att dom sänkt priset, hutlöst dyrt annars, men förstår ändå inte att dom inte har ett paketpris på det hela, utan att det är separatajobb för något som blir "ett" jobb när dom ändå håller på tongue

har några tusen mil kvar till min 01'as V70 ska få ny rem och v-pump, så blir väl och kolla pris på både
volvo (brabil) och mekonomen denna gången med, spec om volvo sänkt priserna så smile

Okej, ja kommer inte ihåg när dom gick ner i pris men är där det ligger nuförtiden smile

Ptja sen om att det är ett "separatjobb" är väll samma som att man "aldrig" behöver serva en automat låda heller eller för den delen byta kylarvätska var femte år lol

Senast redigerat av skanepiraten (6 januari 2016)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari 2016 · 13 734 Inlägg

bara dumma idioter som inte byter vattenpumpen.   det är aldrig värt det...   idioterna på volvo tjänar mer på ett motorras än att byta vattenpump.. fundera då varför dom inte tycker att pumpen ska bytas ;-)

Förstår inte varför folk inte byter en pump för några hundra.  för en rasad topp kostar rejält mycket mer än en pump..

självklart beställer du delarna från tex ebay.de så får du delarna för halva priset mot idiotpriserna i sverige

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari 2016 · 13 734 Inlägg

DiwraZ skrev:
Givetvis skall den bytas. Självklart byter du till märkesdelar av god kvalitet. Alltså inget "noname köpt på nätet för en spottstyver"

Bytte även pumpen på min xc70 i fjol. Inget glapp eller så men vingarna på impellern var nötta. Hade säkert gått 10 år till men det finns ingen anledning att chansa

kör alltid på Skf eller contitechs delar..
dessa delar går att köpa riktigt billigt utomlands för ungefär halva priset mot vad ockrarna tar här isverige

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Rogge_J
6 januari 2016 · 88 Inlägg

Growe skrev:
bara dumma idioter som inte byter vattenpumpen.   det är aldrig värt det...   idioterna på volvo tjänar mer på ett motorras än att byta vattenpump.. fundera då varför dom inte tycker att pumpen ska bytas ;-)

Förstår inte varför folk inte byter en pump för några hundra.  för en rasad topp kostar rejält mycket mer än en pump..

självklart beställer du delarna från tex ebay.de så får du delarna för halva priset mot idiotpriserna i sverige

Idioterna på volvo...tack för den!

Den rasar inte för det inte på den motorn med det miltalet!   Likaså att jag får skit av dig för att man inte rekomenderar byte av vattenpump på den motorn lika ofta får man skit för att man "prackar" på folk byte av detaljer som kanske inte alltid är nödvändigt.

Men du vet ju tydligen bäst så han får väl lita på dig wink

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari 2016 · 13 734 Inlägg

Rogge_J skrev:

Growe skrev:
bara dumma idioter som inte byter vattenpumpen.   det är aldrig värt det...   idioterna på volvo tjänar mer på ett motorras än att byta vattenpump.. fundera då varför dom inte tycker att pumpen ska bytas ;-)

Förstår inte varför folk inte byter en pump för några hundra.  för en rasad topp kostar rejält mycket mer än en pump..

självklart beställer du delarna från tex ebay.de så får du delarna för halva priset mot idiotpriserna i sverige

Idioterna på volvo...tack för den!

Den rasar inte för det inte på den motorn med det miltalet!   Likaså att jag får skit av dig för att man inte rekomenderar byte av vattenpump på den motorn lika ofta får man skit för att man "prackar" på folk byte av detaljer som kanske inte alltid är nödvändigt.

Men du vet ju tydligen bäst så han får väl lita på dig wink

det är lätt att rek saker när man aldrig behöver stå för det...

man ska och man byter ALLTID vattenpumpen av den enkla anledningen att den kostar ett par hundra kronor.. medans ett topp byte kostar 10-15K på en verkstad.. derför byter man altlid den..så svårt kan det inte vara att tänka lite.

vet många som följt rek att inte byta pumpen och som kört ras.. har volvo stått för rasen..haha skulle inte tro det.

inte mitt fel att du går på allt skit dom lurar er där borta.. ungefär som att växelådsoljan i en automatlåda aldrig behövs bytas.  och allla andra idiot fasoner som märkesverkstäder hålls med.  men dom behöver aldrig ta något ansvar så då är det inte så svårt..    dom ställena jag jobbat på värnar för kunden. 

antar att ni som jobbar på golvet tjänar för dåligt på vattenpumpsbyte eftersom det tar lite tid att skruva ur dom limmade skruvarna så derför tycker inte ni att den ska bytas..  skitbra att tjäna pengar på att vara snabbare än beräknad tid..men det drabbar enbart kunden i slutänden

det gäller att tänka utanför nässpetsen..och sätta kunden i första hand.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Rogge_J
6 januari 2016 · 88 Inlägg

Growe skrev:

Rogge_J skrev:

Growe skrev:
bara dumma idioter som inte byter vattenpumpen.   det är aldrig värt det...   idioterna på volvo tjänar mer på ett motorras än att byta vattenpump.. fundera då varför dom inte tycker att pumpen ska bytas ;-)

Förstår inte varför folk inte byter en pump för några hundra.  för en rasad topp kostar rejält mycket mer än en pump..

självklart beställer du delarna från tex ebay.de så får du delarna för halva priset mot idiotpriserna i sverige

Idioterna på volvo...tack för den!

Den rasar inte för det inte på den motorn med det miltalet!   Likaså att jag får skit av dig för att man inte rekomenderar byte av vattenpump på den motorn lika ofta får man skit för att man "prackar" på folk byte av detaljer som kanske inte alltid är nödvändigt.

Men du vet ju tydligen bäst så han får väl lita på dig wink

det är lätt att rek saker när man aldrig behöver stå för det...

man ska och man byter ALLTID vattenpumpen av den enkla anledningen att den kostar ett par hundra kronor.. medans ett topp byte kostar 10-15K på en verkstad.. derför byter man altlid den..så svårt kan det inte vara att tänka lite.

vet många som följt rek att inte byta pumpen och som kört ras.. har volvo stått för rasen..haha skulle inte tro det.

inte mitt fel att du går på allt skit dom lurar er där borta.. ungefär som att växelådsoljan i en automatlåda aldrig behövs bytas.  och allla andra idiot fasoner som märkesverkstäder hålls med.  men dom behöver aldrig ta något ansvar så då är det inte så svårt..    dom ställena jag jobbat på värnar för kunden. 

antar att ni som jobbar på golvet tjänar för dåligt på vattenpumpsbyte eftersom det tar lite tid att skruva ur dom limmade skruvarna så derför tycker inte ni att den ska bytas..  skitbra att tjäna pengar på att vara snabbare än beräknad tid..men det drabbar enbart kunden i slutänden

det gäller att tänka utanför nässpetsen..och sätta kunden i första hand.

Håller med dig fullständigt att oljan i automatlådan skall bytas regelbundet, likaså byte av bromsvätska mm.
Dock kostar det lite mer än några hundralappar för en vattenpump, vi byter ALLTID vattenpump vid kamremsbyte på alla Ford + Renault + Dacia motorer samt även mkt pumpar på dessa volvomotorer.(s60 -06 som var frågan)
Märk väl att det sitter som du vet mkt Ford och peugeot motorer i våra volvobilar idag och dessa pumpar byts då följdaktigen med.
Vet inte om trådskaparen blev så mkt klokare av våran diskution smile men JAG tyckte det va lite onödigt på den kvalitetsmotorn vid det låga miltalet (6500 mil)

Så byt pumpen så blir alla nöjda smile
big_smile

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge
dawwe ...has left the building...
6 januari 2016 · 4 474 Inlägg

"Kvalitetsmotor" eller inte men man är ett rikspucko om man INTE byter vattenpump samtidigt med kamremmen (förutsatt att vattenpumpen drivs av kamremmen), oavsett vad tillverkaren/märkesverkstaden eller "den som tror sig veta" påstår. Jag kan ta Ferrari som extrem exempel, vissa modeller skall det bytas kamrem på efter 4 år eller typ 5000 mil, vilket som inträffar först. O där är rekommendationen att om du bytt kamrem januari 2012, o sedan parkerat bilen i garaget o aldrig startat den därefter, men planerar är att börja använda bilen våren 2016 att man monterar en ny kamrem! Och så skall man komma ihåg, det finns inga garantier för att ny kamrem (eller vattenpump för den delen) inte går sönder, men man minimerar sannolikheten, om allt monteras 100% korrekt. O det är väl det service handlar om i grund o botten, att säkerställa att bilen högst sannolikt fungerar felfritt? O säg att man skiter i o byta pumpen nu, men sen så rasar den vid 7500 mil, men inga mer skador än så för att man har tur. Då åker man på att byta vattenpump, men även remmen igen! Så vi kan slå fatt att om man vill vara ett rikspucko så skiter man i o byta vattenpumpen big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FadiStilarn
6 januari 2016 · 295 Inlägg

Blev inget tydligt svar.
Men det blir att byta pumpen med för att inte riskera. Känns som att det är värt pengarna. Ingen jättefarlig summa trots allt.
Återstår att se är om det blir volvo eller mekonomen som får byta den.

Gör den personlig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang