dawwe
...has left the building...
6 januari 2016
· 4 474 Inlägg
"Kvalitetsmotor" eller inte men man är ett rikspucko om man INTE byter vattenpump samtidigt med kamremmen (förutsatt att vattenpumpen drivs av kamremmen), oavsett vad tillverkaren/märkesverkstaden eller "den som tror sig veta" påstår. Jag kan ta Ferrari som extrem exempel, vissa modeller skall det bytas kamrem på efter 4 år eller typ 5000 mil, vilket som inträffar först. O där är rekommendationen att om du bytt kamrem januari 2012, o sedan parkerat bilen i garaget o aldrig startat den därefter, men planerar är att börja använda bilen våren 2016 att man monterar en ny kamrem! Och så skall man komma ihåg, det finns inga garantier för att ny kamrem (eller vattenpump för den delen) inte går sönder, men man minimerar sannolikheten, om allt monteras 100% korrekt. O det är väl det service handlar om i grund o botten, att säkerställa att bilen högst sannolikt fungerar felfritt? O säg att man skiter i o byta pumpen nu, men sen så rasar den vid 7500 mil, men inga mer skador än så för att man har tur. Då åker man på att byta vattenpump, men även remmen igen! Så vi kan slå fatt att om man vill vara ett rikspucko så skiter man i o byta vattenpumpen
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure