Skulle sälja bilen - Vad ska jag nu göra?

ehedman
29 januari 2016 · 1 966 Inlägg

Polisanmäl!

Saxat från lagen.nu

"Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande.
...
Den andra situationen är då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt, exempelvis då någon olovligen bryter sig in i en bil för att sova i den vilket innebär att ägaren inte själv kan använda bilen."

Muttley
29 januari 2016 ·

matteeee skrev:
Man kan ju också välja att se det från ett annat håll. Hur vettigt hade det varit att åka med en dålig styrled i ett par månader till? I värsta/bästa fall har ju spekulanten räddat ditt liv.
Den behövde väl bytas oavsett om du gör det nu eller om ett par månader? Och så sparade du ~400kr på att själv slippa besiktiga första gången smile Gratis är gott!

Men om man bara ville bli av med den så är de ju korkat att besikta den när de är ända till maj tiden är.   Nu har stollen ställt till de så att säljaren måste antingen göra vid den eller hålla tummarna för att den blir såld innan månaden gått.

Så han har ju inte sparat något alls.

Equium
29 januari 2016 · 354 Inlägg

Antingen har säljaren gett "fel signaler" eller är köparen "väldigt okunnig och dumih ...?" smile Hoppas det löser sig smidigt trots allt!

Sushikocken Sleeper
29 januari 2016 · 3 084 Inlägg

Anmäl och skriv vad som händer. Jag skulle bli asförbannad om någon jävel gör så att jag inte kan använda bilen. Annars ringer du och frågar en advokat, men dem brukar ta 1000spänn i öppningsavgift tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Brådhis * Voff voff *
30 januari 2016 · 10 244 Inlägg

Sushikocken skrev:
Anmäl och skriv vad som händer. Jag skulle bli asförbannad om någon jävel gör så att jag inte kan använda bilen. Annars ringer du och frågar en advokat, men dem brukar ta 1000spänn i öppningsavgift tongue

Fast ett problem här då är att det ju inte är spekulanten som gjort bilen okörbar, utan snarare felen. Den hade ju (sannolikt) inte klarat besiktningen oavsett vem som besiktigat. Filosofiskt kan tyckas, men rent juridiskt ligger ju problemet i att spekulanten på eget bevåg frångick det som hon och säljaren kommit överens om (köra till en verkstad), inte i huruvida bilen nu måste lagas och ombesiktigas.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jlifbom
30 januari 2016 · 3 Inlägg

Priset på bilen var anpassat efter skicket, jag var tillochmed 5000kr billigare än de allra flesta. Och inte för att bilen var hur risig som helst utan för att jag ville ha bort den fort. Sen har jag fått höra av folk att den där mardrömsköparen är någon som skulle kunnat stå bakom dörren en natt och bankat för att den hittat något som den tyckte skulle varit mitt fel..

Så bara glad att jag inte fick sälja. Bilen är nu besiktad igen och ute för försäljning!

staren62
31 januari 2016 · 41 Inlägg

OMG,Många vinklar här,Kul att läsa..
Åk givetvis med,i varje fall när det gäller bil..
så undgår man sådana här fall samt oseriösa "testpiloter"
som i värsta fall misshandlar bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang