Vem betalar fordonsskatten?

karrholm
3 februari 2016 · 32 Inlägg

Tjena. Har hittat en bil på blocket som jag är sugen på att köpa. Bilen ska skattas i mars månad och den vill jag gärna slippa betala. Om jag köper den t.e.x idag (03-02-16), kommer då jag bli den som ska betala fordonsskatten eller är det nuvarande ägare som gör det?

Ping
3 februari 2016 · 29 Inlägg

http://transportstyrelsen.se/sv/vagtraf … kyldighet/

Ordinarie debitering

Vid ordinarie debitering är det den person som är registrerad som ägare vid ingången av den månad då skatten ska betalas (betalningsmånaden) som är skattskyldig. Om ett fordon övergår till en annan ägare den första dagen i  betalningsmånaden, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång.

Observera att betalningsmånaden är en särskild månad som baseras på slutsiffran i fordonets registreringsnummer. Se tabell på sidan betalning av skatt.


Ägarbyte

Om ett ägarbyte sker i den månad som skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/La … -skatten-/

Om du inte betalar skatten

Om du eller den tidigare ägaren
inte har betalat skatt för ditt fordon
får du inte längre köra fordonet.
Polisen får då ta fordonets registreringsskyltar.
Om du betalar skatten för sent
får du också betala en extra avgift
på minst 100 kronor.



Nuvarande ägare, men jobbigt om den inte betalar skatten.

Volkswagen Polo "AW" (2018)
karrholm
3 februari 2016 · 32 Inlägg

Ping skrev:
http://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Skattskyldighet/

Ordinarie debitering

Vid ordinarie debitering är det den person som är registrerad som ägare vid ingången av den månad då skatten ska betalas (betalningsmånaden) som är skattskyldig. Om ett fordon övergår till en annan ägare den första dagen i  betalningsmånaden, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång.

Observera att betalningsmånaden är en särskild månad som baseras på slutsiffran i fordonets registreringsnummer. Se tabell på sidan betalning av skatt.


Ägarbyte

Om ett ägarbyte sker i den månad som skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/La … -skatten-/

Om du inte betalar skatten

Om du eller den tidigare ägaren
inte har betalat skatt för ditt fordon
får du inte längre köra fordonet.
Polisen får då ta fordonets registreringsskyltar.
Om du betalar skatten för sent
får du också betala en extra avgift
på minst 100 kronor.



Nuvarande ägare, men jobbigt om den inte betalar skatten.

Men Kan han vägra betala skatten? Om han är skatteskyldig så måste han väl betala den ? Har noll koll på sånt här

Muttley
3 februari 2016 ·

karrholm skrev:

Ping skrev:
http://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Skattskyldighet/

Ordinarie debitering

Vid ordinarie debitering är det den person som är registrerad som ägare vid ingången av den månad då skatten ska betalas (betalningsmånaden) som är skattskyldig. Om ett fordon övergår till en annan ägare den första dagen i  betalningsmånaden, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång.

Observera att betalningsmånaden är en särskild månad som baseras på slutsiffran i fordonets registreringsnummer. Se tabell på sidan betalning av skatt.


Ägarbyte

Om ett ägarbyte sker i den månad som skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/La … -skatten-/

Om du inte betalar skatten

Om du eller den tidigare ägaren
inte har betalat skatt för ditt fordon
får du inte längre köra fordonet.
Polisen får då ta fordonets registreringsskyltar.
Om du betalar skatten för sent
får du också betala en extra avgift
på minst 100 kronor.



Nuvarande ägare, men jobbigt om den inte betalar skatten.

Men Kan han vägra betala skatten? Om han är skatteskyldig så måste han väl betala den ? Har noll koll på sånt här

Köper du den idag, så är du skatteskyldig.
Köper du den i mars är han skatteskyldig.
Vägrar han att betala skatten när han är skyldig så är de ditt problem då du inte får köra en meter med den förrän du har betalt in hela skulden. 



Så är det smile

Ett tips som många inte tänker på (även jag vid ett köp)  RING ALLTID transportstyrelsen innan du skriver på några papper, de kan ligga kvar skulder och de blir enbart ditt problem att lösa om inte föregående ägare vill betala det.

Senast redigerat av tkd_rille (3 februari 2016)

Peter_5565
3 februari 2016 · 326 Inlägg

tkd_rille skrev:
Köper du den idag, så är han skatteskyldig.
Köper du den i mars är du skatteskyldig.

Tvärtom är det väl ändå?

Muttley
3 februari 2016 ·

Peter_5565 skrev:

tkd_rille skrev:
Köper du den idag, så är han skatteskyldig.
Köper du den i mars är du skatteskyldig.

Tvärtom är det väl ändå?

Tack smile  Såg att jag missade och trodde jag redigerat, fixat.

Mickius
3 februari 2016 · 4 670 Inlägg

Bilen ska ju skattas i MARS månad. Dvs fakturan kommer i MARS månad. Den som är ägare i mars månad är skyldig att betala skatten!


Vid ordinarie debitering är det den person som är registrerad som ägare vid ingången av den månad då skatten ska betalas (betalningsmånaden) som är skattskyldig

Senast redigerat av Mickius (3 februari 2016)

Ping
3 februari 2016 · 29 Inlägg

Jag läste nog lite snabbt jag med, du betalar skatten om du köper den i februari, men skatten ska betalas i mars.

Nästan bättre så, hört några skräckhistorier med billiga bilar där föregående ägare inte vill betala skatten och låtit det gå till påminnelse, inkasso, kronofogden. Under tiden som bilen inte får köras.

Volkswagen Polo "AW" (2018)
torpis Forummoderator
3 februari 2016 · 10 572 Inlägg

Oavsett får man väl ta höjd för att räkningen kan komma...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Evildan
3 februari 2016 ·

Den som är registrerad ägare vid ingången av uppbördsmånaden är skyldig att betala fordonsskatten. Dvs görs ägarbytet 2minuter in i mars är den som säljer bilen skattebetalningsskyldig.
Är bilen avställd eller ställs av under mars månad får den nya ägaren stå för skatten vid påställning.

Mew
3 februari 2016 · 2 160 Inlägg

Du kan ju alltid försöka att pruta ner skattekostnaden. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang