Dagens ansträngningar, ja jag har inte ansträngt mig så mycket.......
Men Anders Bruce från
http://www.isblastring.com har ansträngt sig idag

![https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-f88237b4205c468d996832fb9c5ed24b.jpg]()
Bilen ute redo för att få undereds massan borttagen med kolsyre isblästring
Nedan är en beskrivning av kolsyre IS blästring, texten tagen från Kolsyreblästring i Nerike AB.
Blästring med kolsyreis / torr-is är en revolutionerande rengöringsmetod med kolsyreis-pellets som blästringmaterial.
Blästring med kolsyreis är en process i 3 steg
1. Mekanisk. Kolsyreis-pelletsen accelereras i luftströmmen och träffar ytan med ljudets hastighet. Den oönskade beläggningen krackelerar och lossnar
2. Termisk. Kolsyreis-pelletsens låga tempratur (-79 grader) gör att beläggningen blir skör, krackelerar och lossnar. Det gör det möjligt för kolsyreisen att tränga igenom beläggningen.
3. Sublimation. Kolsyreisen tränger igenom beläggningen och sublimerar omedelbart (övergår från fast form till gas). Detta resulterar i en volymutvidgning på ca 700 gånger med resultatet att beläggningen "sprängs" bort från ytan.
Fördelar: Det är en torr rengöringsmetod (inget vatten)
Inget avfall: Det enda som återstår är den beläggning som tagits bort, den kan sopas eller dammsugas upp.
Miljövänlig: Blästring med kolsyreis sker utan kemikalier och är helt giftfritt. Det finns inga kostnader för bortforsling av blästringsmedel och lösningsmedel.
Skonsam: Blästringen med kolsyreis sker utan någon slipeffekt. Ytor behandlas därför skonsamt och slitage från stålborstar, skrapor och annat blästringsmaterial undviks.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-ea78e302be946c30f1f937ea8e32a1f8.jpg]()
Såhär ser Kolsyre is ut
![https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-faf82c3c3bc89d20a6829d112de47a3b.jpg]()
Dags för Anders att skrida till verket
![https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-2cb4dc1dccf3535925bbcfb45057b828.jpg]()
Ser enkelt ut, lite som att skala en apelsin, men underedsmassan satt hårt i hjulhusen.
Däremot så gick det väldigt smidigt att få bort på alla andra ytor.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-180fc49e96bfbab8ecb6e7fa179eb69c.jpg]()
3 Getrag 240 lådor som skall få smaka på ISEN :-)
En stor fördel med isblästring är att man kan blästra ihopmonterade delar som växellådor eller motorer
då kolsyreisen bara dunstar bort och inte tränger in i öppningar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-dbc949fc5526e8ce4eff50e6acd0cc59.jpg]()
Kolsyerisblästring i Nerike AB
![https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-60ded515d9a56441371c24f175c8082c.jpg]()
Resultatet efter isblästring. De svarta fläckarna är inte underredsmassa utan svart färg.
Efter att ha sett hur isblästring går till och hur effektivt det är så kan jag verkligen rekommendera er som funderar på att skrapa bort underredsmassan själva att ta en allvarlig funderare på om det är värt tiden och skitjobbet att gör det själv????? Jag vet hur länge min son höll på med underredsmassan på sitt Manta projekt, huuuuva

Det tog ca 5 timmar för Anders på
http://www.isblastring.com att ta bort alla underredsmassa på min bil, då blästrade han även 3 växellådor, 2 framskärmar på insidan samt 1 styrväxel

.
Styrväxeln blev som ny
