OPEL Kadett C 2.0 Rallye, reparation efter dikesvisit

Jobbar vidare på att montera ihop bilen. Lacken är polerad efter det dåliga lackjobbet som tog nästan 6 månader. Läs sida 5-8 och kommentera gärna. Rullgrus i en sväng resulterade i en liten dikesvisit hösten 2015, i slutet på september närmare bestämt. Här kommer jag att visa lite hur lite som behövs för att man skall dra på sig en himla massa jobb i onödan..... Nu när bilen ändå skall på lackering så tänkte jag passa på att fixa till lite småskavanker som den hade samt att göra lite förbättringar. Bland annat så skall all underredsmassa bort och den skall lackas under, sedan så får vi se hur mycket annat som kommer att fixas :-)

Dr_No

  • 144 Följare
  • 75 466 Visningar
  • Uppdaterades senast 2017-10-23

#1
508 2

2016-03-28 16:32

Rullgrus i en sväng resulterade i en liten dikesvisit i höstas, slutet på september närmare bestämt. Här kommer jag att visa lite om hur lite som behövs för att man skall dra på sig en himla massa jobb i onödan..... Nu när bilen ändå skall på lackering så tänkte jag passa på att fixa till lite småskavanker som den hade samt att göra lite förbättringar. Bland annat så skall all underredsmassa bort och den skall lackas under, sedan så får vi se hur mycket annat som kommer att fixas :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-2160dac8fe7ee3bd63d3fbfb3ddb72b9.jpg
Dikesvisiten som startade upp projekt, "Reparera & förbättra Kadetten"

Senast redigerat av Dr_No (2017-02-23 20:29)


No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
#2
508 2

2016-03-28 16:44

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-9b018246dee6cc91252537375543254e.jpg
Förardörr & tröskel fick sig en kyss av en brunnjävel

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-13a207e0f27e1e944def680a0ab1c786.jpg
Fälgen tålde inte brunnskyssen ;-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-89267122e75586a6bdaeb3cb1c67c7a1.jpg
Efter studsen på brunnen så landade vi på höger nos

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-a4becff0930039f2fba619e6da92e88f.jpg
Tröskeln blev inte så vacker av närkontakten med brunnen

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-cf16a61d82adcf7ad1e0ea4c222a6e88.jpg
Noslandningen resulterade i en återstuds där bilen nästan voltade. Dottern som satt i passagerarstolen satt vertikalt ovanför mig. Vi hade en otrolig tur där som inte voltade. Diket som vi gick ned i är ungefär 2 meter djupt....


No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

valle22 Smidd i rostigt stål

#3
826 9

2016-03-28 19:20

F-n vad trist men ändå tur i oturen ni klara er. Tråkigt att behöva lägga jobb på en skada men nu har du chansen att göra din bil bättre. Prem lagd och lycka till smile


*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Volkswagen Golf 3 Variant 1.6 GT "Henri Lloyd Yachting Edition" (1997)

Godspeaker Specialist

#4
1116 7

2016-03-29 11:43

outch sad


Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Mall Crawler" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
#5
508 2

2016-03-29 13:38

Godspeaker skrev:
outch sad

Tja du vet hur det är, ibland så händer det saker som man inte räknat med sad


No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
#6
508 2

2016-03-29 14:36

Här kommer lite flera bilder från tidigare, tänkte ladda upp lite bilder ganska tätt tills vi kommer fram till hur det ser ut idag..... Så håll utkik, det kommer mera bilder inom kort tongue tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-46d47fca0c1023b23cdeb1d948b64e07.jpg
Isärplockning, behövs i alla fall inga specialverktyg till bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-652cafaeaedf9483781e3a5cd34f6db8.jpg
Knölig kardantunnel

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-1a153efe27fb89d019a4bb7e5886ad4e.jpg
Blev lite sned i fronten efter sista studsen

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-7c4c20b0991c893e277b6e1a632a7a00.jpg
Nästan bara motor & växellåda kvar


No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
#7
508 2

2016-03-30 19:56

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-21b389ef8b563bd732cfdcf4c51cec2a.jpg
Bilen rensad på nästan allt

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-caefe7fe898b90cdd5f48dc934c462cf.jpg
Baksäte och tank borta

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-4cdbe3492a6c807b9eea1231a130c90e.jpg
Något lite lätt förskjuten framvagnsbalk på höger sida :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-aa15203300cb64dee9e89e39e287280e.jpg
Bilen blev klar att skickas på riktning och plåt reparation den 12/11-2015

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8662c4d843010cca61b8b3a4bc306045.jpg
18/11 så fick Kadetten åka bärgningsbil för andra gången

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-5426c7eea8615fef86a4939ec04d2089.jpg
Dagen för Julafton var jag och besökte Kadetten, då var tröskeln bytt,
bakskärmen och dörr fixade


No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
#8
59 4

2016-03-30 23:10

skönt att du lagar upp den gamla klenoden! smile


#9
508 2

2016-03-31 18:42

metic skrev:
skönt att du lagar upp den gamla klenoden! smile

Det är självklart att bilen skall fixas, har ägt den sedan 1987 så den är ju som ett barn för mig tongue


No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
#10
508 2

2016-03-31 18:49

Den 1/3-2016 så hämtade jag hem bilen från verkstaden. Den var då plåt lagad men inte lackerad, anledningen till att den inte är lackad ännu är att det skall göras lite förbättringar på den big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-f8d2318e31564671dfb84535a6f477f1.jpg
Hämtade hem bilen på trailer efter det att den blivit plåtreparerad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-d80ac713901486b9efd6aead90af33c9.jpg
25/3 så fick bilen komma upp i ställningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-f12af8285ef210e849dce1cd009aeb75.jpg
Bort med framvagnen

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e0db35534fd1ed85b4023b4a5cd3e4f1.jpg
Helt rensad under inför nästa steg och nu är vi framme vid dagens datum ;-)


No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

valle22 Smidd i rostigt stål

#11
826 9

2016-03-31 19:14

Rätt bra med karossnurra och underlättar en hel del. Kul att följa din renovering/lagning


*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Volkswagen Golf 3 Variant 1.6 GT "Henri Lloyd Yachting Edition" (1997)
#12
508 2

2016-03-31 19:27

Dagens ansträngningar, ja jag har inte ansträngt mig så mycket.......
Men Anders Bruce från http://www.isblastring.com har ansträngt sig idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-f88237b4205c468d996832fb9c5ed24b.jpg
Bilen ute redo för att få undereds massan borttagen med kolsyre isblästring

Nedan är en beskrivning av kolsyre IS blästring, texten tagen från Kolsyreblästring i Nerike AB.
Blästring  med kolsyreis / torr-is  är en revolutionerande rengöringsmetod med kolsyreis-pellets som blästringmaterial.
Blästring med kolsyreis är en process i 3 steg

1.  Mekanisk.   Kolsyreis-pelletsen accelereras i luftströmmen och träffar ytan med ljudets hastighet. Den oönskade beläggningen krackelerar och lossnar
2.  Termisk.   Kolsyreis-pelletsens låga tempratur (-79  grader) gör att beläggningen blir skör, krackelerar och lossnar. Det gör det möjligt för kolsyreisen att tränga igenom beläggningen.
3.  Sublimation.   Kolsyreisen tränger igenom beläggningen och sublimerar omedelbart (övergår från fast form till gas). Detta resulterar i en volymutvidgning på ca 700 gånger med resultatet att beläggningen "sprängs" bort från ytan.

Fördelar:  Det är en torr rengöringsmetod (inget vatten)
Inget avfall:  Det enda som återstår är den beläggning som tagits bort, den kan  sopas eller dammsugas upp.
Miljövänlig:  Blästring med kolsyreis sker utan kemikalier och är helt giftfritt. Det finns inga kostnader för bortforsling av blästringsmedel och lösningsmedel.
Skonsam:  Blästringen med kolsyreis sker utan någon slipeffekt. Ytor behandlas därför skonsamt och slitage från stålborstar, skrapor och annat blästringsmaterial undviks.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-ea78e302be946c30f1f937ea8e32a1f8.jpg
Såhär ser Kolsyre is ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-faf82c3c3bc89d20a6829d112de47a3b.jpg
Dags för Anders att skrida till verket

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-2cb4dc1dccf3535925bbcfb45057b828.jpg
Ser enkelt ut, lite som att skala en apelsin, men underedsmassan satt hårt i hjulhusen.
Däremot så gick det väldigt smidigt att få bort på alla andra ytor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-180fc49e96bfbab8ecb6e7fa179eb69c.jpg
3 Getrag 240 lådor som skall få smaka på ISEN :-)

En stor fördel med isblästring är att man kan blästra ihopmonterade delar som växellådor eller motorer
då kolsyreisen bara dunstar bort och inte tränger in i öppningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-dbc949fc5526e8ce4eff50e6acd0cc59.jpg
Kolsyerisblästring i Nerike AB

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-60ded515d9a56441371c24f175c8082c.jpg
Resultatet efter isblästring. De svarta fläckarna är inte underredsmassa utan svart färg.

Efter att ha sett hur isblästring går till och hur effektivt det är så kan jag verkligen rekommendera er som funderar på att skrapa bort underredsmassan själva att ta en allvarlig funderare på om det är värt tiden och skitjobbet att gör det själv????? Jag vet hur länge min son höll på med underredsmassan på sitt Manta projekt, huuuuva sad

Det tog ca 5 timmar för Anders på http://www.isblastring.com att ta bort alla underredsmassa på min bil, då blästrade han även 3 växellådor, 2 framskärmar på insidan samt 1 styrväxel big_smile .
Styrväxeln blev som ny smile


No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
#13
508 2

2016-03-31 19:31

valle22 skrev:
Rätt bra med karossnurra och underlättar en hel del. Kul att följa din renovering/lagning

Ja det är så himla skönt att kunna jobba under bilen stående.

BTW, en riktig gräsklippare har 4WD big_smile


No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

eastmotorsport -sommar ska de va....

#14
3723 37

2016-03-31 20:11

Det blir superfint. Vad målar du undersidan med sedan? Kulör?  Är det i grunden en rallybil med tanke på störtbågen?


Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
BMW X3 2,5i e83 "xDrive" (2005)
BMW Z3 Roadster 2,8 M "Avus Racing" (2000)
#15
508 2

2016-03-31 20:36

eastmotorsport skrev:
Det blir superfint. Vad målar du undersidan med sedan? Kulör?  Är det i grunden en rallybil med tanke på störtbågen?

Bilen är en gatbil, den har aldrig gått rally.
Jag satte in bågen då jag gjorde iordning bilen 88-89 bara för att det var fränt tongue .
Den går att ta bort i stort sett utan att det blir några spår kvar i bilen smile

Blir grå Epoxygrund ett par varv.
Kulören är en tvistefråga i min hjärna..........
Gult ligger bra till, nackdelen är att då måste fram & bakvagn målas om också roll.
Vit finns också på förslag, fördelen ingen ommålning av fram & bakvagn smile
Svart är tråkigt, ser ju ut som underredsmassa sad


No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
#16
44 2

2016-03-31 22:16

Tråkigt att den gick i diket men skönt att den går att laga.

Det där med kolsyreblästring ska jag ha i minnet till den dagen underredsmassan ska bort på min Opel, ser bra mycket behagligare ut än att skrapa.


#17
508 2

2016-04-01 07:30

toasted skrev:
Tråkigt att den gick i diket men skönt att den går att laga.

Det där med kolsyreblästring ska jag ha i minnet till den dagen underredsmassan ska bort på min Opel, ser bra mycket behagligare ut än att skrapa.

Helt klart och man slipper göra jobbet själv big_smile


No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

eastmotorsport -sommar ska de va....

#18
3723 37

2016-04-01 09:08

Dr_No skrev:

eastmotorsport skrev:
Det blir superfint. Vad målar du undersidan med sedan? Kulör?  Är det i grunden en rallybil med tanke på störtbågen?

Bilen är en gatbil, den har aldrig gått rally.
Jag satte in bågen då jag gjorde iordning bilen 88-89 bara för att det var fränt tongue .
Den går att ta bort i stort sett utan att det blir några spår kvar i bilen smile

Blir grå Epoxygrund ett par varv.
Kulören är en tvistefråga i min hjärna..........
Gult ligger bra till, nackdelen är att då måste fram & bakvagn målas om också roll.
Vit finns också på förslag, fördelen ingen ommålning av fram & bakvagn smile
Svart är tråkigt, ser ju ut som underredsmassa sad

Ah, då förstår jag, som sagt skönt med bur och passar bra i koncepet.
Jag hade valt lika gul kulör som nederdelen på bilen, blir sammanhängande snyggt, sen kan du ju iaf tillfälligtvis behålla axlarna som dom är. Om jag fick bestämma skulle dom i huvudsak vara svarta med delar/detaljer i lätt avvikande färg. Hade själv en mkt ombyggd utställnings A-Ascona med vässad sugmotor och lackat underrede. Finns bland "mina g:a fordon"


Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
BMW X3 2,5i e83 "xDrive" (2005)
BMW Z3 Roadster 2,8 M "Avus Racing" (2000)
#19
7

2016-04-01 12:34

Kul med en seriös renovering :-)
Är det en äkta GT/E eller en omreggad 1200?
Jag har ägt några 1200 med cih maskin i, skulle vara kul att se lite närbilder på framvagns balk och länkarmar.

Mvh Kjelle.G

#20
508 2

2016-04-01 12:44

kgvasby skrev:
Kul med en seriös renovering :-)
Är det en äkta GT/E eller en omreggad 1200?
Jag har ägt några 1200 med cih maskin i, skulle vara kul att se lite närbilder på framvagns balk och länkarmar.

Mvh Kjelle.G

Hej Kjelle,
Det är en äkta GT/E smile


No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon