Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil. Följ bygget på http://mhdo.hejdesten.se

martinhejdesten

  • 60 Följare
  • 16 535 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 mars
martinhejdesten
31 december 2018 · 99 Inlägg
#61

Gott Nytt År! På återseende den 3 januari 2019.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9558de35f50e6b29bc25a8ee0f2109c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e1396320117b8d188b64b622f697e8ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9c80690273328cc9ae9e6b7abda498c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-07619defb150dd4dd7b168af86e58440.jpg

martinhejdesten
2 januari · 99 Inlägg
#62

Vi tjuvstartar en dag tidigare än planerat. Så är det när det kliar i fingrarna. Och pga att farsan drar till varmare breddgrader i 10 veckor framåt inom kort. Och då vill vi minsann ha hundkojan så pass klar att vi kan skicka den på lackering.

Halv dag idag.

Jag hann med att slipa, spackla och återigen slipa för att färdigställa ett rör på instrumentpanelen (åtgärdat buckla). Och så gav jag mig på sidopanelerna (klädseln) som var tvungna att finjusteras för att passa då vi skar bort en del av hjulhusen. Och så finjusterades även "handskfacken/sidolådorna" för att låsa/klämma fast panelerna. Jag justerade förstås de gamla panelerna för att få fram mallar. De nya justeras och monteras i slutskedet.

Min hundkoja är en Mk3 och har därmed en "läpp" på motorhuven. Men eftersom jag tänker använda mig av Mk1-grill så var denna läpp tvungen att borras bort. Och när man var igång med det upptäckte man rost på huvens konstruktion. Åtgärdas omgående.

Dämpmattorna finjusterades där stolsfästena sitter. Och i samma veva så provade jag 4-punktsbältena. Och eftersom baksätet är ett minne blott så blir det plåtrent. Svart kantlist är provmonterad.

Imorrn hjälper även farsan till. Då blir det karosserijobb sett till injustering av flipfrontens fästen och passform.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-82a22eb7e9e9ca93faf0cffcf8c512f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-67b22225d104fa1930fdc423b03de9d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d0f87698000b77e95c2a0b4736c11061.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2760708aa6ac493f8c69fb36145030f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-614b6fb379e6a868ea2d4bca6c666d48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-88380b9b61e9c2247e139543504c9765.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-73e91c795f9ea9635c7d6f56fc62faab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9287c1b35ced48d78b05e2d1e7f0b755.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c9b0bbb4790545167dfa40dbf438c4a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a96c425268430ffc025ea90269c856c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9bbbccc042e0b5c32c19f69ae9e25b5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a4336348581e2d295f407f94b0f76b53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cdd0b04b7069bb4716256d350d45ec60.jpg

martinhejdesten
3 januari · 99 Inlägg
#63

Såja, en bit till på vägen.

Lite sliparbeten utförda, dämpmattor finjusterade så att stolarna kommer dikt an golvet. Dessvärre hade farsan missuppfattat en instruktion varpå han penselmålat baksätets rygg, ajdå #1, så det blir till att slipa och spackla bort penseldragen.

Sedan följde inpassning av flipfronten och gångjärn är nu ditsvetsade. Allt funkar finfint! När vi lade dit motorhuven märkte vi att det glipade 15 mm mellan huv och front, ajdå #2. Det kan nog vara så att min Mk3-bil har något annorlunda huv jämfört med Mk1-bilarna. Har mailat britterna om detta. I värsta fall får jag köpa ny motorhuv. Ett 15 mm högt och 700 mm brett luftintag vill jag inte ha där.

Kort efter det kapade vi bort listkanten på framskärmarna då de inte ska klämmas in av listen längre pga flipfronten. Borrning och fasning av kanterna för Dzus-låsen också klara, check.

Sen hade vi besök av Jimmy på Cami Lack för att göra en genomgång av lackeringsjobbet. Ett önskemål från hans sida var att rensa dropplisten på taket så att den blev fri från Bodycoat. Trissan monterades på maskinen och satan vad det skvätte! Fick "tälta" för att minska skvättet.

Fortsättning följer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-74ad6c00e105fd2ce83e0bb21f91c3e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-45965198b0c0950553b126d6b643f1f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d8cfbe5ed4b14d158afd5bca7b64551a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e08fb82831bed108ae2cb7bb62be369c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0a93cb82921710b998ac5fa0f285dff6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8a7cdefcd3d2ba5b326d3ef245456e3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-29d43e1fc1ebb041150623faf5bb130c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-37566944deb8178ed86dbc104261afc0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-15eb4c4e6a6587d8f3d99197ffb051f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-460764862485ab408a19b510f695f174.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2fa9d8f74cb528d6b7bffbb0796e7b97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb81fc40d22a118047567876c4fc12d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-88ec7621441ae2f4bac5360b1200525b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c40b340ada7d1b153d1aeb9ae947e51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1b61bce8ed56a190d7541f6712c87cde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26d5fdc404dcea0e4981776477d48314.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aa253aa103aceb00a0c781beff98225b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0d99824e3ca4d801fedec16c39b84042.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-86a9db371afedd26b126f398343054b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ce20d0aad74d76fd79465d5237c5e910.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-29e34ba9ced3c380715d36479cc0a8b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2508e4556b0b0434a2b8c8101ba851a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f5969884c09a7274c8f41fd9a14934e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c993fec4bab0a58faee7241269cecb0b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (31 januari )

martinhejdesten
4 januari · 99 Inlägg
#64

Ajdå, det kunde ha slutat illa. Det hade tydligen brunnit i en av stickkontakterna i natt. Turligt nog självsläcktes den. Hade varit hyfsat deprimerande att komma upp till ett garage som var en hög med aska.

Först ville vi reda ut passformen gällande nya Mk1-grillen kontra min Mk3-huv. Skit också. Blir att skaffa en ny huv som passar den nya grillen. Dels för att slippa den stora glipan och för att slippa svetsa fast den sönderrostade krysskonstruktionen på huvens undersida. Sen fick vi förstås svetsa igen skruvhålen där man tidgare fäste Mk3-grillen.

Eftersom jag tänkt ha dubbla ändrör (ett på varje sida) fick jag skära ut en bit för det.

Dzus-fästena är nu klara. Vi fick dock svetsa dit en liten rektangulär bit strax ovanför då vi misstänkte att det skulle bli en för stor glipa i hörnet mellan flipfronten och A-panelen (triangulära delen framför dörren).

Sen byggde farsan en konstruktion med svängbara hjul så att vi lätt kan manövrera bilen när den står utan framvagn. Och för att underlätta för lackeraren. Måste erkänna att bilen ser ut som ett riktigt miffo med dessa hjul på. Men praktiskt är det.

Bakljusena rostskyddssprayades på koffertens insida.

Eftersom vi sänkt bilen till botten baktill så trilskas fjäderbenen/fjädrarna. De hoppar ur sina spår när man hissar upp bilen för att byta däck. Och vid snabba kurvtagningar när bilen eventuellt reser sig på ena sidan så är risken stor att de hoppar ur sitt fästen/spår även då. Därför har vi konstruerat ett svingarmsstopp för att eliminera den risken. De är förstås avtagbara den dag man ska renovera/utföra service på bakvagnen.

Just nu står bilen där i väntan på lackering. Några småsaker ska dock ordnas innan det är dags. Bl a de fyra plåtlisterna som går från tak till skärmkant ska monteras och interiören spraylackas. En efterlängtad dag närmar sig!

Nu blir det ett uppehåll några veckor. Troligtvis tillbaka vecka 5.

Må bäst tills dess!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4d57f16fd5bb10f444f78b24f88ddf4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f857c284efcb4bd7ef0c1005757d5d28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e171ae6b1d3881917171e3f26b40c126.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3871cfdbdba3ecfcea807956b1d228d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-36d1b528ed192ae6846f4842a3fb7a48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5c9d595fddd8a567c375e0441abd32c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4715c10471a041df8b1f2194672eb73e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5bfa7fd706b0b62cacaa5881a1a826b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5a32876bf7d0feb966928fcdd8f92659.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cad9394510b898bb3d63d6c78bec78b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e58b7c804f392e4ffe5d0ba8485d654d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c5f42332d2040c069f48f50909e5ca36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f1c8d717039a04757a0c524bb4c9c26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-988782f8390e57095095aa46f0b6ee5b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (5 januari )

UniCross
4 januari · 312 Inlägg
#65

Läst igenom hela tråden nu! riktigt trevlig läsning!

Fortsätt kämpa på!

martinhejdesten
7 januari · 99 Inlägg
#66

Planera, planera, planera. Farsan är ju tidsmiljonär och har gjort sig förtjänt av 10 veckors ledighet. Medan han är bortrest så ska jag se till att kantlisterna kommer på plats, interiören sprayas vit och att hela ekipaget kommer till lackeraren.

Men, jag hittade en del rost på dörrarna. Och sprickor på en del ställen i konstruktionen. En ny dörr kostar 6995 kr. Ehh? Gånger två dessutom. Och en ny motorhuv. Bättre begagnade dörrar kostar förvisso mindre men de vägrar skicka sådant från UK. Får se hur jag löser detta. Kan tyvärr inte låta rosten komma tillbaka efter ett par år ifall jag rostlagar nu. Kan inte Brexit ske redan nu och att pundet störtdyker?

Jag tänkte också göra ett kompressionsprov på motorn så att man får en bild av skicket på den. I värsta fall får man väl öppna upp och kika in i den och bedöma vad som behöver göras. Och visst hade det varit trevligt om motorn varit i fint skick när bilen kommer tillbaka från lackering och farsan återvänder från värmen? Då finns det rentav möjlighet att få köra den lilla rackaren under andra halvan av året. Håller tummarna!

Hittade också några bilder från förr. Äldsta dottern fick provsitta den för några år sedan. Och så några bider på transport till nuvarande garaget. Jag har inte körkort för att få köra bilsläp, så jag tänkte till, och skaffade ett "bilsläp". "Snug fit" som britterna hade uttryckt det då det bara var ca 2 cm över på varje sida. Tro mig, många medtrafikanter fick stora ögon när jag susade förbi.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-82eeb25ed93e195432704a57103dfe03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3ca8d4f706416214a1a8bc5c33c3bb31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fc04f51fcb5fdde07b394aec0d1932cb.jpg

martinhejdesten
7 januari · 99 Inlägg
#67

Vad kul att projektet verkar uppskattat. Jag gör mitt bästa för att få igång den till sommaren!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-145a9c2f07dad1f7f5905364eae67272.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (7 januari )

martinhejdesten
13 januari · 99 Inlägg
#68

Söndagen – mekardagen. Nja, det var väl inte mycket meka, snarare slipa. Hela dagen. Jag vaknade tidigt och med stark beslutsamhet skulle jag sätta mig i bilen och köra till garaget. Jag fick dock vänta några timmar innan lördagkvällens bravader hade gått ur kroppen.

Väl på plats tänkte jag prova att blästra baksätet. Det gick. Kanske inte så snabbt som förväntat. Excenterslipen gjorde ett snabbare jobb. Knappt fem timmar senare så var baksätet färdigslipat och första omgången primer lagd.

Därefter kikade jag på problemet med motorhuven. Den ligger fantastiskt bra i bakkant intill framrutan och på sidorna intill skärmarna. Men sen glipar det 8-15 mm mellan front och motorhuv. Där satt ju en "läpp" där man fäste Mk3-grillens övre del. Nu ska jag ju ha Mk1-grill och därmed kapades "läppen". Och glipan var ett faktum.

Filmade en del så att man kan skicka detta till britterna och fråga om råd.

Och medan farsan precis korsat spanska gränsen på sin ledighet så hoppade Swift-motorn ur framvagnen och in i familjebilen. Inledningsvis gör jag kompressionsprov och sen får jag se vart vi landar.

Farsan hann med att spackla flipfrontens bakre kant, där Dzus-låsen sitter, så dessa ska slipas nästa vända. Och interiörlackering. Därefter är det dags för exteriörlackering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8b574c5458e87004f29ea7a7af5c17f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9af4c21b7d86d84007061ec30c62f418.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5069fde5a3d0e7ed9b2515adecccf014.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-133776d9b75cc53e39bd03a32e32d68e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-15d79690e8432a88303724afab8824fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b79fabca352a2768df5957b28131e834.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b050d897f8f2cc50fb74c516643fb35a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dcf43650788f7e3592692e53344f3cf5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7c065b3b688040f112546b7f85be4d84.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4e5a9426ffe453ae586923e99a8046dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-acd642ea0753ad65c9759a12c722f1af.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (13 januari )

martinhejdesten
19 januari · 99 Inlägg
#69

Visst är det bra med olika kompetenser i sitt nätverk? Min mycket motorkunniga kompis Andreas och hans pappa såg till att vi fick motorn testad. Rätt verktyg är ju halva jobbet. Tyvärr visade det sig att det inte var särskilt tätt.

Så det blir till att plocka ner rubbet och se över den rackaren. Medan man ändå är igång så fick jag lite tips av Andreas vad man kunde göra för att göra den än piggare. Men först ska jag plocka bort växellådan. Sen får jag lämna bort den till någon som kan Swift-motorn.

Jakten på nya dörrar och motorhuv pågår. Britterna är inte snabba på att svara, dessutom lite "goddag yxskaft" på vissa av mina frågor. Man vågar ju knappt ringa dem om de inte kan sälja mig rätt saker.

Nåja, lämna motorn, fixa det sista på interiören står högst på listan. Ihop med att köpa dörrar och motorhuv. Sen dags för lackering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-83b7ee3044f06df4af81bb2f150cd249.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-473ea4ec0fd45d062fe66fa1951da919.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b7da268cd151dfb47568cc19c4356db6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e9447ecb9aaee95cea4be5285ddd21ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4b92ca69a513dd60a2008b278bbf9209.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1ad72808b009432b06232f1327df0230.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5760073895a6027c726fcaa4d4937c80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-41f4d4f820b6f1f71ed1eb026f721831.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1605faf3070d4472ad4423bdd21255d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fd5bc5103f9522eab78b660d1c7a5922.jpg

Slim
19 januari · 113 Inlägg
#70

Ser bra ut och det finns som sagt mycket att göra med en Swiftmotor om den är i sämre skick.

Jag skulle dock gärna se att du går över till färgbilder. Det blir mycket trevligare att titta på.

martinhejdesten
20 januari · 99 Inlägg
#71

Scannade Google och Instagram efter bilder och beskrivningar sett till passform gällande motorhuven. Visar sig att huven och alla andra plåtdetaljer verkar vara unika i sin passform trots allt. Även om jag köper en helt ny motorhuv så finns det risk för merarbete med passformen i alla fall.

En vänlig britt på Instagram tipsade om en bra länk som handlade om fitment.

http://www.theminiforum.co.uk/forums/to … boot-gaps/

Som sagt. Merarbete väntas med andra ord. Lutar kanske åt att behålla min egna huv och svetsa dit en plåtbit för att eliminera glipan i fronten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-957d0ecd0eb380dcece8dd5873d1af9a.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (20 januari )

martinhejdesten
22 januari · 99 Inlägg
#72

Kompis Andreas messade strax efter arbetsdagens slut och lockade mig med att meka med motorn. Självfallet släppte man allt och körde till garaget. Skönt att det ligger 5 min bort numera mot 1,5h bort där resten av bilen står.

Det var nu hög tid att demontera växellådan. Skruvade bort några bultar och lyfte upp den utan problem i motorlyften. Och så av med växellådan. Gött.

Jag tar en tur imorrn bitti igen och då ska jag suga upp oljan ur både motor och växellåda. Sen sätter jag motorn på en motorbock för bättre arbetsställning. Jag behöver nog inte nämna vem som lockade mig med tidigt morgonjobb.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-63d88f301e5229c65e3f3a528f6031e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3e76cc0468e97d07ee7454d0335ea1e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d78f1b6bfa29ec7f81f92c1f1752756b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d8e4f1fb7acc13d5f56810d878c36f25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0ca11fa1cc54387b834182dd32b56b74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-061fe58e5de676e487c4566c1f9901fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7af47337a93a762a27cd1802b05c9462.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1a3d2020c0692fa4831583e548118f1c.jpg

martinhejdesten
23 januari · 99 Inlägg
#73

Upp i ottan, jobba en halvtimme, sen var det dags att meka lite. Bra att ha en chef (egenföretagare) som är förstående när det kommer till prioriteringar på jobbet.

Väl på plats så var det dags att suga upp all olja ur motor och växellåda vilket gick snabbt. Därefter skruvade jag isär insuget vilket tog lite tid, det är tydligen inte bara hundkojemotorer som har bultar, muttrar och skruvar placerade på märkliga och oåtkomliga ställen. Spridarna demonterades och vi kunde konstatera att de kunde ha varit i bättre skick. Ovanligt att det blir sådana överraskningar.

Medan farsan är bortrest så är det Andreas som är experten. Min nya co-pilot skulle ägna en liten tanke på vad vi gör härnäst. Men det borde nog snart vara dags att lämna bort motorn för grundlig genomgång.

Sen lär jag ju glasblästra rubbet samt byta slangar, klämmor och lacka ventilkåpan.

För en timme sedan tillät chefen mig att surfa rätt på olika UK-leverantörer sett till dörrar, motorhuv etc. Tidskrävande om det ska bli rätt. Och bra. Och det ska det bli. Det. Bara. Måste.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6c49653d0198ae53891544b538b3efdf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-acf8989ca2dabcb0b747a363ecbf5e10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0ae1d7322b8447d4396df78d0818ff15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5afa5563d1b87bf1b92384a8aeea5587.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-da5efbf58349916096d8b176725ee90d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0b0983aec1965d0b0e5d6261172049eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5bc3ba676ef214a6eecfa9f17ed884f8.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (23 januari )

martinhejdesten
1 februari · 99 Inlägg
#74

Co-pilot Andreas kunde inte låta bli att ultraljudstvätta en spridare för att ser hur mycket bättre den kunde bli. Han gillar motorer. Det märks.

Och igår snackades vi om lite annat och genast så blev jag sugen på att göra slag i saken, det är ju trots allt plötsligt februari. Beställde därför, förhoppningsvis, det sista från UK. Och ja, jag beställde faktiskt ny motorhuv. Vi får se om den passar bättre då denna modell inte har läpp och förhoppningsvis går längre ner för att eliminera glappet ner till fronten. I annat fall får jag finjustera med vinkelslip, svets mm.

Jag ska montera motorn på en motorbock snarast och skruva itu för närmare kontroll av motorns skick. Jag vet ju absolut ingenting om motorer, gissar hej vilt vad de olika delarna heter. Men som tur är har man co-pilot Andreas och sin egna farsa som är kunniga på den biten. Får väl filma hela rivningen så att man vet hur det ska sitta ihop sen. Vore trist att stå med en hand full med bultar/skruvar över efter att ha satt ihop den.

Om allt klaffar så får jag leveransen från UK om en vecka eller så. Då kan jag smacka dit listerna på "sömmarna", lackera interiören och skicka dörrar med kaross till lackering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-69bd20df8ee493aa843200f532a2cd18.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (1 februari )

martinhejdesten
1 februari · 99 Inlägg
#75

Delad glädje är dubbel glädje. I eftermiddags fick Andreas ett glädjande besked att hans bil med nya motorbygget var besiktad och godkänd. Det firade vi med att pysa till garaget och ge oss i kast med att få min motor på motorbocken.

Andreas tog helg en kort stund senare. Jag stannade kvar då varken barn och fru var hemma. Vad slår en kväll i garaget liksom?

Jag plockade isär vattenpumpen och den såg ju inte ut som man hade kunnat hoppas på. Men, tanken är ju ändå att totalrenovera motorn. Fortsätter troligtvis skattjakten imorrn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7d3ed56a2e29d4a4ef573ad2505a6e61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-888128a6c996fa8a1dc7f2c168e3d07c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1ac721fc6f2f023c246913c2de796a8b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7b03d63c60e4662488335ba195937c8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-38d7cf5554d050491139fa721108e673.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c400b88f0e0fa5710da3d4eea8a49944.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (1 februari )

martinhejdesten
2 februari · 99 Inlägg
#76

Inget speciellt var planerat denna lördag. Då pyser man till garaget och ger lite kärlek till GTi-motorn.

Strippade motorn ytterligare idag; vattenpumpsrör, termostat (såg ut som en knarkgömma) och lamell. Jag passade på att borra nya hål i plattan till motorbocken. Ska bara ordna nya längre bultar då de befintliga var för korta innan jag kan fästa plattan och montera på bocken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3a675bf34fe0127814155403a5605e98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d3c0447f1fd2fa24072914d193e4e20a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fdc3a17c37f13b3d8aa59fcdd70feb08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fef9b7c55ca31a191f24ed8d2874ce1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-71c2e27b6a8d15aae229c2fb988f847b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6225d1cb8cf1f2ba9d5a234816b7d6a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9b44ab9b4d21e0ebd1709cbf8d2f0218.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-849201c6d071ccc60ee4c79e4352c679.jpg

martinhejdesten
4 februari · 99 Inlägg
#77

Både YES och OH NO. Glädjen i det hela är att jag utan större problem och tidsåtgång fick upp motorn på motorbocken, lossade kamaxlarna, lossade och lyfte av toppen samt demonterade oljesumpen.

Men, enligt UK-beställning fanns allt i lager hos britterna (var noga med att hitta en återförsäljare som hade allt hemma), men tyvärr fick jag nyss ett mail om att motorhuven var restnoterad. BUGGER! som britterna själva hade sagt. Då åker man på ytterligare en fraktkostnad. Skit också. Och den behagade inte vara klar att skeppas förrän i mars! Då ska ju bilen vara lackerad och klar. Spelar ingen roll hur mycket man planerar, alltid något som strular.

Hursomhelst, skönt att fått motorn demonterad så långt. Co-pilot Andreas svänger förbi imorrn och kastar ett öga på hur skicket är. Jag lär nog få plocka ner motorblocket från bocken på nytt för att ta bort svänghjulet så att vi kan vrida runt motorn och se hur alla cylinderhål ser ut. Svänghjulet ligger nämligen dikt an på motorbocksplattan och går inte att vrida runt som det ser ut just nu. Nåja, det lär jag ordna i veckan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-95c8d6700bb3e21e77836cd79d4c4244.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b72eefe7c65080a90307ef1260caba8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e1986e4305fb89fae4ebbf1b4fcc9a09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e1e356006f8e46d9207f480fd4a3b3c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-20bba4a56c2100c3d73bfdbeeeea3d22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9ae5681333c4eafabf4193698b9da7aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d137a06c11e29d1f16b76145f3630933.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-628988ec551eb99e498c995302229b58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-83bd957fe27d3b7ecca1ec11647d70b9.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (5 februari )

martinhejdesten
5 februari · 99 Inlägg
#78

Ner med motorn från motorbocken, demontera fästplattan, skruva av svänghjulet, borra upp ett utav fästhålen för bättre linjering. Och på med allt på fästplattan och motorbocken igen. Så, nu kan vi rotera på svänghjulet och därmed få rörelse på kolvarna. Check.

Förresten, är det vanligt att man hittar grovkornig Medelhavssand inuti en motor? Det såg så ut i alla fall. Sand var det förstås inte, men det såg inte vackert ut. Motorreparatören lär ha att göra när de ser över min motor.

En av vevstakarna lossades och så plockade vi bort en kolv. Såg ju begagnat ut må jag säga. Men å andra sidan fyller ju motorn 30 år i år. Ser övriga kolvar ut på detta viset så räcker det nog med att hona och skaffa nya kolvringar. Men.... man vet ju aldrig vad som väntar runt hörnet. Vi får också vänta och höra vad motorreparatören säger.

Skönt är det i alla fall att jag demonterat motorn till 90%. Snart läge att lämna bort motorn med andra ord.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e7fc9e9d4a127b8d37bf59cdbbe4b69d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a31e0373dad198cd1ad8824a4c52133.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fef679d04990c178936efbee72d59201.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f3d4d3176ca8c762c1e02975a87207d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c3dedc2c4dcac62480b6c2368ffd3b42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ba3a08dded6350aad3b7f361c9b99356.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-049ee4ce3265f402a929daa0374cd13a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c2c105eec7fc4da18bd9e4b00ce3aac0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-65cedd3f6eef088dbe2c9b6344d70cc8.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (5 februari )

eastmotorsport -sommar ska de va....
6 februari · 4 108 Inlägg
#79

Håller med nån tidigare kommentar. Svart-vita bilder är så platta o tråkiga. Angående motorblocket ser det ut som du behöver göra en ordentlig tvätt och se till att alla kylkanaler är öppna. Resterna av vatten o glykol har kristalliserats och det kan vara svårt att få bort allt. Sen snåla inte byt kolvar och såklart alla lager, koppling med tryckplatta o lamell, kamdrivning och renovera hela toppen. Men, allt detta vet säkert polaren bättre än mig.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Noiseprojekt
6 februari · 1 450 Inlägg
#80

Något jag inte förstår är hur du kan åka på en extra fraktkostnad när det är dom som ställt till det.
Delarna fanns i lager när du beställde, sen fick du ett mail om att huven var restnoterad.
Då ska väl dom stå för frakten?
Tycker ialf jag...

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang