Lacksläpp gång på gång vid lackering

tercELLEN
5 maj 2016 · 166 Inlägg

Hej!

Jag har lackat en del från och till, bland annat hellackerat 2,5 bilar så jag har en viss vana i ämnet. När jag lackerat brukar jag avfetta ytan med lacknafta vilket brukar räcka för mig. Men när jag hjälpt till att lackera stora delar av brorsans bil så har det på vissa ställen släppt efter ett par månader till ett år. Han har själv bättrat på vissa av dessa ställen, (vet ej hur tillvägagångssättet sett ut) men det har återigen kommit tillbaka sprickor i lacken efter en viss tid efter omlackering. Jag skulle hjälpa honom att fixa en utav lacksläppen på fronten. Tänkte att det är nån typ av smuts som gör att det släpper, typ fett eller silikon. Tvättade den här gången med en starkare thinner istället för lacknaftan. Såg som vanligt bra ut efter lackering, men efter en tid började lacken spricka igen.... Finns flera ställen att bättra på bilen men är less på att göra fel! Vad finns det för bra medel? Silikonborttagning, är det bättre än thinner? Vilket märke rekommenderar ni?

Senast redigerat av tercELLEN (5 maj 2016)

tercELLEN
11 maj 2016 · 166 Inlägg

Ingen som har några råd?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2016 · 14 007 Inlägg

tercELLEN skrev:
Hej!

Jag har lackat en del från och till, bland annat hellackerat 2,5 bilar så jag har en viss vana i ämnet. När jag lackerat brukar jag avfetta ytan med lacknafta vilket brukar räcka för mig. Men när jag hjälpt till att lackera stora delar av brorsans bil så har det på vissa ställen släppt efter ett par månader till ett år. Han har själv bättrat på vissa av dessa ställen, (vet ej hur tillvägagångssättet sett ut) men det har återigen kommit tillbaka sprickor i lacken efter en viss tid efter omlackering. Jag skulle hjälpa honom att fixa en utav lacksläppen på fronten. Tänkte att det är nån typ av smuts som gör att det släpper, typ fett eller silikon. Tvättade den här gången med en starkare thinner istället för lacknaftan. Såg som vanligt bra ut efter lackering, men efter en tid började lacken spricka igen.... Finns flera ställen att bättra på bilen men är less på att göra fel! Vad finns det för bra medel? Silikonborttagning, är det bättre än thinner? Vilket märke rekommenderar ni?

Hellackerat 2,5 bilar, hur tänker du nu?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
ehedman
11 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Vettemannen skrev:

tercELLEN skrev:
Hej!

Jag har lackat en del från och till, bland annat hellackerat 2,5 bilar så jag har en viss vana i ämnet. När jag lackerat brukar jag avfetta ytan med lacknafta vilket brukar räcka för mig. Men när jag hjälpt till att lackera stora delar av brorsans bil så har det på vissa ställen släppt efter ett par månader till ett år. Han har själv bättrat på vissa av dessa ställen, (vet ej hur tillvägagångssättet sett ut) men det har återigen kommit tillbaka sprickor i lacken efter en viss tid efter omlackering. Jag skulle hjälpa honom att fixa en utav lacksläppen på fronten. Tänkte att det är nån typ av smuts som gör att det släpper, typ fett eller silikon. Tvättade den här gången med en starkare thinner istället för lacknaftan. Såg som vanligt bra ut efter lackering, men efter en tid började lacken spricka igen.... Finns flera ställen att bättra på bilen men är less på att göra fel! Vad finns det för bra medel? Silikonborttagning, är det bättre än thinner? Vilket märke rekommenderar ni?

Hellackerat 2,5 bilar, hur tänker du nu?

/Benny

Han kanske har gjort hellack på bilar med 2,5 l motor lol


On topic: Klibbduk för damm/sliprester samt valfri rengöring för både vattenlösliga och icke-vattenlösliga partiklar.

granadadr
12 maj 2016 · 7 268 Inlägg

eee LACKNAFTA???? l man håller sånt BORTA från bilar ,, man tvättar bilar med siliconborttagningsmedel å ev THINNER, men LACKNAFTA håller man LÅNGT borta från bilar

Senast redigerat av granadadr (12 maj 2016)

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
tercELLEN
12 maj 2016 · 166 Inlägg

Lackerat bland annat 2,5 bilar skulle jag ha skrivit ;-). Men kul att ni hjälper mig med svenskan, var dock inte det jag bad om. tongue
Klibbduk har jag använt, men det är ju bara för dammpartiklar, valfri rengöring har ju inte gått så bra. Men har inte testat silikonborttagning så får köra på det och hoppas! Är Hagmans silikontvätt bra?

Varför ska jag hålla lacknafta LÅNGT BORTA FRÅN BILAR!?!

Senast redigerat av tercELLEN (13 maj 2016)

ehedman
13 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Du ska hålla lacknafta borta från lack för att det bildas ett fettlager.

Här finns det en skapligt bra vägledning på pdf.

Lowpass
13 maj 2016 · 1 224 Inlägg

Jag är fortfarande intresserad av vad 2,5 bilar betyder

i-vtec Do you?
M123
13 maj 2016 · 962 Inlägg

Lowpass skrev:
Jag är fortfarande intresserad av vad 2,5 bilar betyder

En hel halva utläser jag det som annars hade det ju varit 2 och en fjärdedel tex eller tredjedel atl bara ett tak eller en bakskärm.

Så två hela bilar och en hel halva.

Hur tänker du?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
tercELLEN
13 maj 2016 · 166 Inlägg

ehedman skrev:
Du ska hålla lacknafta borta från lack för att det bildas ett fettlager.

Här finns det en skapligt bra vägledning på pdf.

Tack! Det var all info jag behövde och mer därtill! Trevlig läsning också! :-)

Tusen tack! Föredömlig hjälp!
:-D

tercELLEN
13 maj 2016 · 166 Inlägg

Lowpass skrev:
Jag är fortfarande intresserad av vad 2,5 bilar betyder

Du får googla på "decimaltal" :-P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang