rcy skrev:
Ja, det är ganska exakt vad jag hävdat hela tiden[/b]. Som jag sa tidigare, jag har lite svårt att förstå hur det ens kan bli en diskussion.
Visst, det finns undantag, men ska man börja fokusera på undantag istället för normalfall blir ju varenda diskussion smått absurd. Ta bara den här tråden som exempel, nog fan är du intelligent nog att förstå att när någon säger "motorväg" så menar dom en normal motorväg med 110 eller 120km/h som hastighetsbegränsning, men du lyckas ändå hålla diskussionen igång i flera sidor med hjälp av dom extrema undantagsfall där en motorväg kan vara 70km/h. Hur många procent av Sveriges motorvägar är 70km/h? Nån som har en aning? Personligen har jag ingen aning, jag har aldrig sett det men läst om att det tydligen kan förekomma.
Att ens försöka diskutera något om man ska dra upp varenda undantag blir ju totalt meningslöst då man aldrig kommer att nå någon som helst konsensus om någonting, då det faktiskt finns undantag för i princip varenda lag och regel som finns.
Men jag antar att det är något man får ta om man väljer att hänga på garaget, det här forumet är ju inte direkt känt för sina vuxna diskussioner.

Jaså? Är det?
rcy skrev:
...
Dock gäller det visst under alla omständigheter såvida du inte har en god anledning att hålla till vänster, exempelvis omkörning eller att du snart ska svänga vänster. Vänstersvängar på motorväg är dock extremt sällsynta så där faller även det argumentet.
...
Du har alltså haft som utgångspunkt att det inte finns några undantag. När jag påpekar undantaget, så är det inte så enligt dig. För tråden handlar om motorvägar (vilket var just vad undantaget handlar om). När detta sen påpekas igen, så hänvisar du till trådrubrikens hastighetsangivelse. Jag skulle mycket väl kunna hänvisa till källa på det, men, det verkar ju inte vara något vi behöver göra i tråden för annat, så det ska väl inte behövas nu heller.
Så summan av detta blir att det helt enkelt handlar om vilket argument du vill använda. Vi står här, med en tråd, som berör ett minimalt problem, om vi nu ska göra som du vill (stundom), då det bara gäller motorvägar där hastighetsbegränsningen är 100km/h (dvs utgå från topic).
Och det hade ju kunnat vara smidigt....Fast...nu ska vi ju, igen, skita i vad tråden handlar om (som du så gärna hänvisade till alldeles nyss och sett till rubrik) och normalbegåvat förstå att det egentligen inte handlar om motorvägar med 100km/h som hastighetsbegränsning, utan motorvägar med 110km/h och 120km/h som hastighetsbegränsning.
Så; ska vi hålla oss till topic eller inte? Du propagerar för att hålla det till topic...ibland (när det passar för ditt argument) Eller ska vi hålla oss till att det gäller motorvägar (och inte med topics hastighetsbegränsning? (För då blir mitt undantag helt plötsligt giltigt igen), eller ska vi se ett tredje alternativ och blanda lite? Eller kanske det fjärde och konstatera att det normalt sett inte är ok men finns undantag?
Men, för all del, det vore väl dumt om du skulle bli konsekvent nu helt plötsligt i vad du anser utgångspunkten ska vara.
Och med konstaterandet att det finns undantag, men de gäller vid få tillfällen, så är tråden klar för min del.
Hittar du prejudikatet så för all del, dra iväg ett PM.