Varför blir det så här när man kör sportbil??

Evildan
11 augusti 2016 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Hahaha!!!! Det var ju inte riktigt så jag menade med denna tråd. Utan jag funderade på varför alla "Nissar" ska visa att jag kan oxå!! Ligga nära och trycka en i arslet!! wink Jag vet att jag inte kör om alla, långt därifrån men som "Nisse" komma och tro att dom har en racebil när det sitter en liten fyra med 120 hästar under huven. Då kan dom lägga ner. wink

/Benny

Jag ägde 1999 en racersnigel med 122hk och den körde jag problemfritt ifrån polarens V8 försedda Camaro med.

(Racersnigel = Peugeot 205 GTI) wink

Haha!! Vad väger en Pegga 205? 800 kg? Camaron väger väl det dubbla.

/Benny

Ca 920kg.
Camaro Lt -75 med 305cui väger runt 1700kg och har whopping 145hk. Sportbil...
Fan vad sur han blev och det blev inte bättre av att jag kunde köra 8:or runt honom också.
Blev motorbyte, 350 truckblock med smidda kolvar och upptagna mussepiggtoppar samt en Holly 650dp på ett edelbrockinsug. Sen fick den bra tills th350 brann, då blev det en th400 med manuellt ventilhus och givetvis mindre turbin med stall runt 3500rpm vill jag minnas.
Men jag körde fortfarande 8:or runt honom. 😆

avse
13 augusti 2016 · 169 Inlägg

Vettemannen skrev:

avse skrev:
Fast det är ju ganska kul att köra ifrån er gubbar med era dyra kukförlängare. Blir alltid irriterade miner från er wink

Hahaha!!!! Det var ju inte riktigt så jag menade med denna tråd. Utan jag funderade på varför alla "Nissar" ska visa att jag kan oxå!! Ligga nära och trycka en i arslet!! wink Jag vet att jag inte kör om alla, långt därifrån men som "Nisse" komma och tro att dom har en racebil när det sitter en liten fyra med 120 hästar under huven. Då kan dom lägga ner. wink

/Benny

haha ja jag förstod det wink Var bara tvungen big_smile

Richtenb
14 augusti 2016 · 1 365 Inlägg

Detta händer alltid, fast med Skoda Octavia RS. Det slår aldrig fel. 200 hk ska hetsa, gasa, köra om vid möjlighet.
Det har säkert hänt ett 10 tal ggr så jag drar alla över samma kam. Vad är grejen med Skoda Octavia RS?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

Händer när jag kör 300C, ja. I synnerhet nu då den är sulad med 285 bak. Blir aldrig några race. 6:a på 193hk och en bil som väger 12 ton...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
14 augusti 2016 ·

Richtenb skrev:
Detta händer alltid, fast med Skoda Octavia RS. Det slår aldrig fel. 200 hk ska hetsa, gasa, köra om vid möjlighet.
Det har säkert hänt ett 10 tal ggr så jag drar alla över samma kam. Vad är grejen med Skoda Octavia RS?

Jag räcker blygt upp en hand och för talan för skodafolket där jag just nu tillhör.
Octavia är helt enkelt en sådan körglad liten busmaskin att föraren hela tiden uppmanas att köra hetsigt och snabbare än alla andra. Har man aldrig kört en Octavia med all den inneboende gjäldjen bilen trycker på är det svårt för er att förstå.

lanab
14 augusti 2016 · 28 Inlägg

Vettemannen skrev:
Oftast är det fler i bilen vad jag sett..

Hehehe...märkt det också, mitt problem är oftast SAAB ägare, de tror på nåt sätt de sitter i en Viggen, problemet är att deras uppfattning om sin bil är så skev att dom blir förödmjukade när jag trycker plattan i botten på M5an.

Joakim-S Hobby Fotograf
14 augusti 2016 · 650 Inlägg

Vettemannen skrev:
Flera gånger i sommar när jag kör hem från bilträffar uppkommer fenomenet. Inte alltid men ofta är det så kallade Volvonissar. Vad gör dom då? Jo, dom ska gasa på så dom nästan kör på en, dom ska ligga så JÄVLA nära bakom och dom ska ligga och köra slalom bakom fast det bara är enkelfiligt. Jag förstår inte varför det är så. Dom borde ju fatta att om jag trycker plattan i mattan så blir dom en prick i backspegeln efter några sekunder. Är dom ute efter nån bekräftelse att dom oxå kan köra lite agresivt eller vad är det? Är det någon som råkat ut för samma fenomen eller är det någon som har någon idé varför detta fenomen uppstår?

Inte fan blir det så här när jag kör min sura Van utan bara när jag kör Vetten!!!

/Benny

Det är nog olika vart man bor låter det som, för här där jag bor är det mest 3-serie (mest e36) som hetsar och alltid vill att man ska börja gasa.
Varje gång jag kollar i backspegeln på motorvägen så ser man dom där j*vla "angel eyes" lyktorna 2 cm från stötfångaren..

Mvh

MG e-HS (2021)
Molna
14 augusti 2016 · 87 Inlägg

"Varför blir det så här när man kör sportbil??"

"Inte fan blir det så här när jag kör min sura Van utan bara när jag kör Vetten!!!"

Svaret har du i rubriken smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

ProXem skrev:

Vettemannen skrev:
Flera gånger i sommar när jag kör hem från bilträffar uppkommer fenomenet. Inte alltid men ofta är det så kallade Volvonissar. Vad gör dom då? Jo, dom ska gasa på så dom nästan kör på en, dom ska ligga så JÄVLA nära bakom och dom ska ligga och köra slalom bakom fast det bara är enkelfiligt. Jag förstår inte varför det är så. Dom borde ju fatta att om jag trycker plattan i mattan så blir dom en prick i backspegeln efter några sekunder. Är dom ute efter nån bekräftelse att dom oxå kan köra lite agresivt eller vad är det? Är det någon som råkat ut för samma fenomen eller är det någon som har någon idé varför detta fenomen uppstår?

Inte fan blir det så här när jag kör min sura Van utan bara när jag kör Vetten!!!

/Benny

Det är nog olika vart man bor låter det som, för här där jag bor är det mest 3-serie (mest e36) som hetsar och alltid vill att man ska börja gasa.
Varje gång jag kollar i backspegeln på motorvägen så ser man dom där j*vla "angel eyes" lyktorna 2 cm från stötfångaren..

Mvh

Det är det nog. Här är det leasade eller toppbelånade stora Audi som står för problemet. Dvs folk som inte hade råd med MB eller BMW men vill ha en premiumbil... De flesta av dessa saknar blinkers.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nickeboii
14 augusti 2016 · 762 Inlägg

Som en förare av en Volvo 240 så har jag märkt det motsatta också. Jag blir alltid omkörd av andra bilar trots att man håller hastighetsgränsen eller kör något över den. Extra tydligt är det när man precis kört om en bil på motorvägen (oftast någon tysk premiumbil) lagt sig i högerfilen igen och den passerade bilen gasar på och kör om. Sen fem minuter senare så kör man om samma bil igen trots att man har kört med samma hastighet hela tiden.

Är det verkligen så förnedrande att bli omkörd av en halvsunkig 240 att man måste gasa på och köra om? lol

Jag veckopendlade Oslo-Göteborg under en längre period med ovan nämnda Volvo, och detta fenomen uppstod flera gånger per resa. roll

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 augusti 2016 · 14 054 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Som en förare av en Volvo 240 så har jag märkt det motsatta också. Jag blir alltid omkörd av andra bilar trots att man håller hastighetsgränsen eller kör något över den. Extra tydligt är det när man precis kört om en bil på motorvägen (oftast någon tysk premiumbil) lagt sig i högerfilen igen och den passerade bilen gasar på och kör om. Sen fem minuter senare så kör man om samma bil igen trots att man har kört med samma hastighet hela tiden.

Är det verkligen så förnedrande att bli omkörd av en halvsunkig 240 att man måste gasa på och köra om? lol

Jag veckopendlade Oslo-Göteborg under en längre period med ovan nämnda Volvo, och detta fenomen uppstod flera gånger per resa. roll

Absolut inte! Väljer jag att köra 90 på en 90-väg och det kommer en "sunkig Volvo" som vill köra 100 så bryr jag mig fan om det och låter Volvon dra iväg.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Richtenb
14 augusti 2016 · 1 365 Inlägg

Ja det måste vara en otrolig körglädje... Den tjeckiska blicken sitter som gjuten framåt likt ett sug efter en staropramen sent en lördagskväll tills man svarar upp vilket endast sker 1 gång av 10. Då övergår den fasta blicken i ett influensaliknande symptom med kritvitt ansikte och kräkänslor tänkandes...va f-n att det skulle bli nåt problem med tändstiften just nu troligtvis fullt övertygade om att de sitter i den snabbaste bilen. Men i de allra flesta fall finns den tjeckiska blicken kvar och den körglädje du beskriver, lätt seger för Skoda igen...200 Skoda hästar är alltid mer än 550 jänkehästar
Det ska dock sägas att det främst gäller sedanmodellen med vinge...


Evildan skrev:

Richtenb skrev:
Detta händer alltid, fast med Skoda Octavia RS. Det slår aldrig fel. 200 hk ska hetsa, gasa, köra om vid möjlighet.
Det har säkert hänt ett 10 tal ggr så jag drar alla över samma kam. Vad är grejen med Skoda Octavia RS?

Jag räcker blygt upp en hand och för talan för skodafolket där jag just nu tillhör.
Octavia är helt enkelt en sådan körglad liten busmaskin att föraren hela tiden uppmanas att köra hetsigt och snabbare än alla andra. Har man aldrig kört en Octavia med all den inneboende gjäldjen bilen trycker på är det svårt för er att förstå.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Nickeboii
14 augusti 2016 · 762 Inlägg

Vettemannen skrev:

Garagemuppen skrev:
Som en förare av en Volvo 240 så har jag märkt det motsatta också. Jag blir alltid omkörd av andra bilar trots att man håller hastighetsgränsen eller kör något över den. Extra tydligt är det när man precis kört om en bil på motorvägen (oftast någon tysk premiumbil) lagt sig i högerfilen igen och den passerade bilen gasar på och kör om. Sen fem minuter senare så kör man om samma bil igen trots att man har kört med samma hastighet hela tiden.

Är det verkligen så förnedrande att bli omkörd av en halvsunkig 240 att man måste gasa på och köra om? lol

Jag veckopendlade Oslo-Göteborg under en längre period med ovan nämnda Volvo, och detta fenomen uppstod flera gånger per resa. roll

Absolut inte! Väljer jag att köra 90 på en 90-väg och det kommer en "sunkig Volvo" som vill köra 100 så bryr jag mig fan om det och låter Volvon dra iväg.

/Benny

Det är rätt inställning! Jag blir precis som du trött på att folk ska hålla på "dumma sig" i trafiken enbart för att man kör en bil som sticker ut från normen. Oftast är det som jag nämnde innan tyska bilar, gärna med en ung manlig förare som ska visa att hans pappas bil går fortare. Men ändå kommer man ifatt bilen bara några minuter senare och måste köra om den igen. Då helt plötsligt får han bråttom igen.

Ett "skräckexempel" på detta var när jag skulle köra om en norrman med båtsläp på motorvägen, han höll väl ca 100 km/h. Jag körde runt 115km/h och helt plötsligt börjar norrmannen accelerera och jag gasar också på för att komma förbi och helt plötsligt så ligger vi i 135 jämsides.. lol

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Evildan
14 augusti 2016 ·

Richtenb skrev:
Ja det måste vara en otrolig körglädje... Den tjeckiska blicken sitter som gjuten framåt likt ett sug efter en staropramen sent en lördagskväll tills man svarar upp vilket endast sker 1 gång av 10. Då övergår den fasta blicken i ett influensaliknande symptom med kritvitt ansikte och kräkänslor tänkandes...va f-n att det skulle bli nåt problem med tändstiften just nu troligtvis fullt övertygade om att de sitter i den snabbaste bilen. Men i de allra flesta fall finns den tjeckiska blicken kvar och den körglädje du beskriver, lätt seger för Skoda igen...200 Skoda hästar är alltid mer än 550 jänkehästar
Det ska dock sägas att det främst gäller sedanmodellen med vinge...


Evildan skrev:

Richtenb skrev:
Detta händer alltid, fast med Skoda Octavia RS. Det slår aldrig fel. 200 hk ska hetsa, gasa, köra om vid möjlighet.
Det har säkert hänt ett 10 tal ggr så jag drar alla över samma kam. Vad är grejen med Skoda Octavia RS?

Jag räcker blygt upp en hand och för talan för skodafolket där jag just nu tillhör.
Octavia är helt enkelt en sådan körglad liten busmaskin att föraren hela tiden uppmanas att köra hetsigt och snabbare än alla andra. Har man aldrig kört en Octavia med all den inneboende gjäldjen bilen trycker på är det svårt för er att förstå.

Du har uppenbart kört Octavia för den målande beskrivningen kan omöjligen komponeras utan erfarenheten av denna ultimata körmaskin.
Ett gammalt surt jänkjärn på 550hk kan nästan mäta sig med min kombi....150hk sörru plockar du aldrig, jag har ju effessii och bakluckevinge samt dubbla avgasutblås ur en burk. Eat my oilsludge biajtch!!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 augusti 2016 · 14 054 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Vettemannen skrev:

Garagemuppen skrev:
Som en förare av en Volvo 240 så har jag märkt det motsatta också. Jag blir alltid omkörd av andra bilar trots att man håller hastighetsgränsen eller kör något över den. Extra tydligt är det när man precis kört om en bil på motorvägen (oftast någon tysk premiumbil) lagt sig i högerfilen igen och den passerade bilen gasar på och kör om. Sen fem minuter senare så kör man om samma bil igen trots att man har kört med samma hastighet hela tiden.

Är det verkligen så förnedrande att bli omkörd av en halvsunkig 240 att man måste gasa på och köra om? lol

Jag veckopendlade Oslo-Göteborg under en längre period med ovan nämnda Volvo, och detta fenomen uppstod flera gånger per resa. roll

Absolut inte! Väljer jag att köra 90 på en 90-väg och det kommer en "sunkig Volvo" som vill köra 100 så bryr jag mig fan om det och låter Volvon dra iväg.

/Benny

Det är rätt inställning! Jag blir precis som du trött på att folk ska hålla på "dumma sig" i trafiken enbart för att man kör en bil som sticker ut från normen. Oftast är det som jag nämnde innan tyska bilar, gärna med en ung manlig förare som ska visa att hans pappas bil går fortare. Men ändå kommer man ifatt bilen bara några minuter senare och måste köra om den igen. Då helt plötsligt får han bråttom igen.

Ett "skräckexempel" på detta var när jag skulle köra om en norrman med båtsläp på motorvägen, han höll väl ca 100 km/h. Jag körde runt 115km/h och helt plötsligt börjar norrmannen accelerera och jag gasar också på för att komma förbi och helt plötsligt så ligger vi i 135 jämsides.. lol

Att man bara kommer på tanken att göra som den där norrmannen!! lol

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Fast...det där är väl inget ovanligt beteende heller? Kanske just med släp iofs.

Har kommit ikapp bilar på E4:an som legat i 90km/h ca, kört om. För att sen 2 minuter senare bli omkörd av samma bil i en sjujävla fart....för att 10min senare komma ikapp samma bil, som igen håller 90km/h.

Inte så att personen ville ha helljuset på (för det slog föraren inte på efter omkörning iaf). Efter fjärde eller femte gången tröttnade jag och gjorde som man inte får...körde för fort för att komma ifrån tramspellen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nickeboii
14 augusti 2016 · 762 Inlägg

it_mutt skrev:
Fast...det där är väl inget ovanligt beteende heller? Kanske just med släp iofs.

Har kommit ikapp bilar på E4:an som legat i 90km/h ca, kört om. För att sen 2 minuter senare bli omkörd av samma bil i en sjujävla fart....för att 10min senare komma ikapp samma bil, som igen håller 90km/h.

Inte så att personen ville ha helljuset på (för det slog föraren inte på efter omkörning iaf). Efter fjärde eller femte gången tröttnade jag och gjorde som man inte får...körde för fort för att komma ifrån tramspellen.

Detta är något av det jag stör mig mest på i trafiken, folk som pendlar plus/mins 30 km/h utan anledning.


Det är antagligen inget ovanligt beteende, men det är ett beteende som jag märker av tydligare ju "risigare" bil man kör. Tydligen är det så att många tycker att det lite genant att bli passerad av en beige 240 med leopardfläckar (aka. rostfläckar). cool

Senast redigerat av Garagemuppen (14 augusti 2016)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Richtenb
14 augusti 2016 · 1 365 Inlägg

Man bråkar inte med dubbla utblås ur en burk, särskilt om ena sidan är pluggad. Det gör ett par 100 hästar
Chiptrim, staroblick och vinge som fälls ut i 65 för att hålla skutan på vägen gör att de flest bilar får hålla i sig när turbofyran vrålar förbi likt en Tatra T613 på steroider. Hade varit köpsugen om jag inte behövt skruva isär hela bilen för att byta en stötdämpare.

Evildan skrev:

Richtenb skrev:
Ja det måste vara en otrolig körglädje... Den tjeckiska blicken sitter som gjuten framåt likt ett sug efter en staropramen sent en lördagskväll tills man svarar upp vilket endast sker 1 gång av 10. Då övergår den fasta blicken i ett influensaliknande symptom med kritvitt ansikte och kräkänslor tänkandes...va f-n att det skulle bli nåt problem med tändstiften just nu troligtvis fullt övertygade om att de sitter i den snabbaste bilen. Men i de allra flesta fall finns den tjeckiska blicken kvar och den körglädje du beskriver, lätt seger för Skoda igen...200 Skoda hästar är alltid mer än 550 jänkehästar
Det ska dock sägas att det främst gäller sedanmodellen med vinge...


Evildan skrev:

Jag räcker blygt upp en hand och för talan för skodafolket där jag just nu tillhör.
Octavia är helt enkelt en sådan körglad liten busmaskin att föraren hela tiden uppmanas att köra hetsigt och snabbare än alla andra. Har man aldrig kört en Octavia med all den inneboende gjäldjen bilen trycker på är det svårt för er att förstå.

Du har uppenbart kört Octavia för den målande beskrivningen kan omöjligen komponeras utan erfarenheten av denna ultimata körmaskin.
Ett gammalt surt jänkjärn på 550hk kan nästan mäta sig med min kombi....150hk sörru plockar du aldrig, jag har ju effessii och bakluckevinge samt dubbla avgasutblås ur en burk. Eat my oilsludge biajtch!!

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Evildan
14 augusti 2016 ·

Richtenb skrev:
Man bråkar inte med dubbla utblås ur en burk, särskilt om ena sidan är pluggad. Det gör ett par 100 hästar
Chiptrim, staroblick och vinge som fälls ut i 65 för att hålla skutan på vägen gör att de flest bilar får hålla i sig när turbofyran vrålar förbi likt en Tatra T613 på steroider. Hade varit köpsugen om jag inte behövt skruva isär hela bilen för att byta en stötdämpare.

Evildan skrev:

Richtenb skrev:
Ja det måste vara en otrolig körglädje... Den tjeckiska blicken sitter som gjuten framåt likt ett sug efter en staropramen sent en lördagskväll tills man svarar upp vilket endast sker 1 gång av 10. Då övergår den fasta blicken i ett influensaliknande symptom med kritvitt ansikte och kräkänslor tänkandes...va f-n att det skulle bli nåt problem med tändstiften just nu troligtvis fullt övertygade om att de sitter i den snabbaste bilen. Men i de allra flesta fall finns den tjeckiska blicken kvar och den körglädje du beskriver, lätt seger för Skoda igen...200 Skoda hästar är alltid mer än 550 jänkehästar
Det ska dock sägas att det främst gäller sedanmodellen med vinge...



Du har uppenbart kört Octavia för den målande beskrivningen kan omöjligen komponeras utan erfarenheten av denna ultimata körmaskin.
Ett gammalt surt jänkjärn på 550hk kan nästan mäta sig med min kombi....150hk sörru plockar du aldrig, jag har ju effessii och bakluckevinge samt dubbla avgasutblås ur en burk. Eat my oilsludge biajtch!!

Du har greppat hela skolådans och VAGs esssens väl.
Jag blir närapå tårögd över hur du går från klarhet till klarhet gällande dess överlägsenhet tillika suveränitet. Svårmekade javisst men det hör extrema supersportbilar till och är således inte för kreti och pleti att ge sig på.
Btw är nog min slutburk trasig då det ryker ur bägge pipor, förmodligen rosthål.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Richtenb skrev:
Man bråkar inte med dubbla utblås ur en burk, särskilt om ena sidan är pluggad. Det gör ett par 100 hästar
Chiptrim, staroblick och vinge som fälls ut i 65 för att hålla skutan på vägen gör att de flest bilar får hålla i sig när turbofyran vrålar förbi likt en Tatra T613 på steroider. Hade varit köpsugen om jag inte behövt skruva isär hela bilen för att byta en stötdämpare.

Evildan skrev:

Du har uppenbart kört Octavia för den målande beskrivningen kan omöjligen komponeras utan erfarenheten av denna ultimata körmaskin.
Ett gammalt surt jänkjärn på 550hk kan nästan mäta sig med min kombi....150hk sörru plockar du aldrig, jag har ju effessii och bakluckevinge samt dubbla avgasutblås ur en burk. Eat my oilsludge biajtch!!

Du har greppat hela skolådans och VAGs esssens väl.
Jag blir närapå tårögd över hur du går från klarhet till klarhet gällande dess överlägsenhet tillika suveränitet. Svårmekade javisst men det hör extrema supersportbilar till och är således inte för kreti och pleti att ge sig på.
Btw är nog min slutburk trasig då det ryker ur bägge pipor, förmodligen rosthål.

Jag vet att du vill ha en Fabia med 7-petad racerlåda med dubbla kopplingar. Erkänn att broschyrerna från den lokala audi-handlaren ligger hemma...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang