En tjej i fordonsprogrammet?

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
12 januari 2007 · 2 258 Inlägg

Maizer skrev:
Om du inte är en skabbig tjej bör du inte söka fordon. Det verkar vara en kriterie

Trist att du tycker så med tanke på alla de skärpta och trevliga tjejer som sambon haft som praktikanter de senaste åren...  Kanske inga fotomodeller, men helt okej och framför allt sympatiska och duktiga.

Det var en skabbig fördom du kom dragandes med!

// Ellen

Senast redigerat av vulture (12 januari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
12 januari 2007 · 605 Inlägg

TheBabe skrev:
jo jag har hört att det är mycke tjejskämt och så men jag tror nog att det kommer att gå bra med tanke på vilken sorts humor vi har hemma smile

en fråga till nissan.. vad är en japs? xD

håller med dig Pomela. ^^

Antar att du redan fått svaret på din fråga av din kille.....
I annat fall så e en "japs" en bil av japanskt märke.

Å tugget mellan killarna tror jag säkert att du både klarar av å fixar utan bekymmer....de annar inte hur vi tjejer kan låta å bete oss då de inte e i närheten! *ASG*

Lycka till med din utbildning, nu när du faktiskt bestämt dig! smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Maizer
13 januari 2007 ·

Om det hade varit en fördom hade det varit bra, tyvärr är det den tragiska sanningen.

jonesono Personal- och beteendevetare
13 januari 2007 · 1 082 Inlägg

Pomela skrev:

tobi skrev:
Asså.. hade en tjej i 3an när jag gjick.. å tror hon trivedes.. men asså grejen den är att man måste klara typiska kill jargongen (Hur nu det stavas) annars har man nog ej så skoj på skolan. (Om man e tjej)

Varför förväntas tjejer anpassa sig till killjargongen? Varför kan inte killarna tagga ned lite och uppföra sig som folk?roll

Fan det bästa jag läst någonsin på den här sidan! Dock är det nog inte så lätt att genomföra.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
tobi
13 januari 2007 · 562 Inlägg

jonesono skrev:

Pomela skrev:

tobi skrev:
Asså.. hade en tjej i 3an när jag gjick.. å tror hon trivedes.. men asså grejen den är att man måste klara typiska kill jargongen (Hur nu det stavas) annars har man nog ej så skoj på skolan. (Om man e tjej)

Varför förväntas tjejer anpassa sig till killjargongen? Varför kan inte killarna tagga ned lite och uppföra sig som folk?roll

Fan det bästa jag läst någonsin på den här sidan! Dock är det nog inte så lätt att genomföra.

Asså så klart det är så att vi ska anpassa oss.. men eftersom fordon har varit mer grabbigt så kanske många ser det som en grabb linje och vägrar acceptera?

Och en sak till.. Många an killarna på den lijen kommer bara vara glada att en tjej börjar, för när vi gjick så va det ett jävla tjat om att vi ville ha mera tjejer i samma hus som oss.. (vi hade en i 3an)

så om dom håller på att kaxa upp sig så kommer det dämpas efter ett tag (om du orkar stå i mot)

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
13 januari 2007 · 365 Inlägg

Maizer skrev:
Om det hade varit en fördom hade det varit bra, tyvärr är det den tragiska sanningen.

Så den "tragiska sanningen" är att man inte kan vara en snygg tjej å gå fordon???
Vet inte riktigt vad du menar med det, men jag antar att du menar att alla "snygga" tjejer ska gå samhälle.
Kom igen nu! Året är 2007!, vi har lämnat 1900 talet. Det är dags att slänga "klass samhället" och det är vi som måste göra det! För det är vi som har skapat det!

Så mer tjejer på fordonsprogramen, mer tjejer på verkstäderna och mer tjejer på byggarbetsplatserna!
Vi vill väl alla ha ett klass löst samhälle där alla har samma förutsättningar, vare sig om man är kille eller tjej, eller?

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
RacingBunny
13 januari 2007 · 508 Inlägg

Hmm inga problem att gå en "Kill linje", gjorde det själv. Visst fick man ta en hel del men efter ett tag så va man precis som en av killarna och tro mig, då fanns d inga "tjej skämt" el "kill skämt", man blev så rapp i käften så dom fick ju äta upp sitt eget hela tiden. Skit skoj va det och ångar det inte smile

Pomela
13 januari 2007 · 44 Inlägg

HardcoreHunny skrev:
Å tugget mellan killarna tror jag säkert att du både klarar av å fixar utan bekymmer....de annar inte hur vi tjejer kan låta å bete oss då de inte e i närheten! *ASG*

Jo, kvinnor kan.big_smile

jonesono skrev:
Fan det bästa jag läst någonsin på den här sidan! Dock är det nog inte så lätt att genomföra.

Tack!

RacingBunny skrev:
Hmm inga problem att gå en "Kill linje", gjorde det själv. Visst fick man ta en hel del men efter ett tag så va man precis som en av killarna och tro mig, då fanns d inga "tjej skämt" el "kill skämt", man blev så rapp i käften så dom fick ju äta upp sitt eget hela tiden. Skit skoj va det och ångar det inte

Det jag har svårt att förstå är varför man ska behöva ta en hel del om man är av ett "avvikande" kön oavsett som tjej på killinje eller kille på tjejlinje.

Jag har också gått en killinje, men en teoretisk sådan. Vi var 2 tjejer i klassen. Faktum är att nivån var högre där jämfört med vad man kunde höra från folk på yrkeslinjerna. Detsamma gäller arbetsplatser jag har varit på. Det är ganska många vid det här laget och de flesta mansdominerade.

Min erfarenhet är att nivån är generellt sett högre och de plumpa skämten färre ju högre utbildning folk har och ju mera "tjänstemannaaktiga" jobben är. Har folk som väljer praktiska utbildningar och sådana jobb generellt sett snuskigare humor och är mera sexistiska? Syftar inte bara på killar här, kan lika gärna gälla tjejer. *duckar*

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
13 januari 2007 · 2 258 Inlägg

Sambon är tungmekaniker sedan -91, och hans arbetsplatser har alltid haft väldigt icke-sexisitisk attityd.

Det värsta han råkat ut för var en av de högre cheferna på en arbetsplats, och han hade ingen trevlig attityd alls mot kvinnor, kladdade på dem och kom med sliskiga kommentarer. Men det var som sagt en tjänsteman på kontoret...

När man kommer ut på en arbetsplats är det ju ofta blandade åldrar, hur många män vill höra plumpa kommentarer om unga kvinnor när de själva har döttrar därhemma?
Tror det i lika hög grad handlar om åldersblandning och vanlig folkvett - man ska väl respektera sina medmänniskor?

Är själv "högre utbildad" och har varit på frukansvärda arbetsplatser (kontorsmiljö med akademiker) där det förekommit grova sexuella trakasserier och grovt utnyttjande. Sådant som min sambo på verkstadsgolvet höll på att smälla av när han fick höra talas om...

Nej, fula fiskar finns överallt, och det enda sättet att få bukt med problemet är att respektera sig själv och andra människor och inte gå med på en jargong bara för att passa in och duga.

Man ska inte behöva anpassa sig, alla ska väl kunna uppföra sig som folk!

*oj, detta var nog lite känsligt, märker att jag blev lite upprörd... smile )

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Pomela
13 januari 2007 · 44 Inlägg

Jag anade att det var ett känsligt ämne. Därför tyckte jag att det var intressant att ta upp det.

Bra att du och din sambo har andra och bitvis bättre erfarenheter än jag har. Jag håller med dig om att det finns fula fiskar överallt. Fulheten kan gälla sexuella frågor, trakasserier, revirpinkande, avundsjuka, nedlåtande bemötande för att någon inte har en viss utbildning etc etc. Som väl är är ju majoriteten (oavsett kön) inte sådana, men tyvärr har undantagen en förmåga att utmärka sig och ibland dra med några/många andra.

John87 Stolt Volvoägare
13 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Det är klart att det finns arbetsplatser med enorma "klyftor" mellan könen, men det finns även platser som kvinnor känner sig lika med männen. Missförstå mig rätt nu.

Tycker som andra här att man inte ska behöva anpassa sig på t.ex en arbetsplats, utan det ska flyta på bra ändå. Alla borde ha den respekten för andra människor att man inte skiljer på män och kvinnor på arbetsplatsen (eller skolan). Tyvärr saknar vissa det, och de förtjänar inte att vara kvar där, utan ska ge plats för andra med en "normal" människosyn.

Att jargongen är annorlunda på t.ex fordon förstår jag. Gick själv en väldigt kill-dominerad gymnasielinje, så jag vet hur det blir.
Vissa tjejer klarar det inte, men de som vill och försöker brukar ofta komma igenom det utan svårigheter. Sen finns ju som sagt "fula fiskar" överallt..
Med försöker menar jag inte att de sväljer stoltheten och gör allt för att passa in, utan att de visar att de också har rätt att gå där och att de inte är sämre än någon annan.

Ingen ska behöva ta trakasserier och nedlåtande bemötande någonstans!

Nu missuppfattas jag säkert av några, kanske skrev lite fel på vissa ställen. Är ganska trött så jag läser och korrigerar imorgon smile

Senast redigerat av John87 (13 januari 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
13 januari 2007 · 2 258 Inlägg

...och med känsligt menade jag inte att jag tycker att någon har fel, utan att jag blir upprörd när jag tänker på hur fruktansvärt illa behandlad man kan bli, oavsett miljö...
Men det finns som sagt idioter till alls! Huvva!

Kanske bäst att förtydliga det... smile

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
TheBabe
14 januari 2007 ·

känns kul att efter några dagar logga in och läsa att tråden har blivit inriktad på tjejer och killar i olika situationer...

jag tycker att alla borde behandlas lika på alla platser och att ingen ska dömma någon i förväg.

det är så jobbigt för t ex en tjej att komma till en "killplats" och bli dömd för att inte kunna någonting.. och det där med att en icke skabbig tjej bör söka fordon vad var det för något då? varför skulle inte det funka? bara för att man är "ful" betyder inte det att man inte kan sånt som andra "snygga" kan..

usch på er som tycker så *lipar*

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang