Välkommen till nya Garaget!

Brådhis * Voff voff *
10 januari 2017 · 10 277 Inlägg

Ingen stor grej alls, men om man kikar på sin egen sida och inte har skrivit en presentation visas följande text:

Du har inte presenterat sig ännu

Inget egentligt fel så, men svenskan är väl lite tveksam...  wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
chrizz Administratör
10 januari 2017 · 11 783 Inlägg

Brådhis skrev:
Ingen stor grej alls, men om man kikar på sin egen sida och inte har skrivit en presentation visas följande text:

Du har inte presenterat sig ännu

Inget egentligt fel så, men svenskan är väl lite tveksam...  wink

//Brådhis

Vadå, vad menar sej? Ser jö pra ut fifan! tongue

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
chrizz Administratör
10 januari 2017 · 11 783 Inlägg

En annan sak som vi uppdaterat i det tysta nyligen... Vi har sänkt kravet på bildstorleken vid uppladdning. Intentionen med 1280 pixlar som lägsta krav var god, men det skapade onödiga problem för t.ex. alla som tar sina bilder från Facebook. Facebook har några olika storlekar som de använder, och den som verkar mest använd t.ex. i t.ex. messenger och på sajten är 960 pixlar, så vi har satt gränsen på 960 pixlar istället så att dessa kan laddas upp utan problem.

Har du mer högupplösta bilder så går det bra att ladda upp dessa naturligtvis, och är bilden du har större än 1280 så sparas en 1280 version istället för 960. Inget man behöver tänka på så sätt, men vi har kodat om funktionen så att den blir lite mer flexibel så att säga. Ladda alltid upp den mest högupplösta bilden ni har så blir det så bra det kan bli.

Fördelen med större bilder är att det kommer mer och mer 4K-skärmar och skärmar som har högre pixeltäthet än den gamla traditionella "1x1px" (iphone var väl först där vill jag minnas med sin "retina skärm" med fyra gånger så hög pixeltäthet på samma yta som tidigare (ytan av 1 pixel (1x1) blev 4 pixlar (2x2)). Bilder som har den traditionella storleken måste då skalas upp av webbläsaren, medan mer högupplösta bilder blir mycket skarpare och fina på samma yta. En liten framtidssäkring helt enkelt... smile

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Brådhis * Voff voff *
10 januari 2017 · 10 277 Inlägg

chrizz skrev:

Brådhis skrev:
Ingen stor grej alls, men om man kikar på sin egen sida och inte har skrivit en presentation visas följande text:

Du har inte presenterat sig ännu

Inget egentligt fel så, men svenskan är väl lite tveksam...  wink

//Brådhis

Vadå, vad menar sej? Ser jö pra ut fifan! tongue

Hahaha! big_smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
_XenoX_ Tekniker
14 januari 2017 · 221 Inlägg

Rörigt tycker jag och ologiska undermenyer ?

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
chrizz Administratör
19 januari 2017 · 11 783 Inlägg

_XenoX_ skrev:
Rörigt tycker jag och ologiska undermenyer ?

Menyerna kan förbättras helt klart, och vi jobbar på det just nu (främst mobilmenyerna) tillsammans med andra ändringar för att göra det hela ännu enklare och mer lättnavigerat.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Djo
19 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Hej Chrizz uppdaterade min Nokia till Windows 10 och nu fungerar det att ladda upp bilder via mobilen även andra funktioner fungerar betydligt mer tillfredsställande. Så nu vet du att det även fungerar på Windows telefoner så länge dom är uppdaterade till senaste version.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
_XenoX_ Tekniker
20 januari 2017 · 221 Inlägg

chrizz skrev:

_XenoX_ skrev:
Rörigt tycker jag och ologiska undermenyer ?

Menyerna kan förbättras helt klart, och vi jobbar på det just nu (främst mobilmenyerna) tillsammans med andra ändringar för att göra det hela ännu enklare och mer lättnavigerat.

Mvh

Låter bra, sen märker jag att man kan inte se bilderna i fullskärm?  Är det medvetet? Gäller både pc och mobil

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
4 mars 2017 · 6 473 Inlägg

Lyfter upp denna lite, jag får fortfarande inte upp bilderna för textredigering när jag lägger in nya bilder, funkar varken på mobilen eller datorn utan måste gå in i efterhand & läggatill bildtext för varje enskild bild. (samsung galaxy S4 googlechrome, och dator med Windows-7 & googlechrome)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Djo
4 mars 2017 · 10 157 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Lyfter upp denna lite, jag får fortfarande inte upp bilderna för textredigering när jag lägger in nya bilder, funkar varken på mobilen eller datorn utan måste gå in i efterhand & läggatill bildtext för varje enskild bild. (samsung galaxy S4 googlechrome, och dator med Windows-7 & googlechrome)

Jag använder inte den funktionen (men hade det varigt smidigt hade jag gjort) Men ja är samma här också mobil med windows 10 och dator med windows 10 och googlechrome.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
chrizz Administratör
6 mars 2017 · 11 783 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Lyfter upp denna lite, jag får fortfarande inte upp bilderna för textredigering när jag lägger in nya bilder, funkar varken på mobilen eller datorn utan måste gå in i efterhand & läggatill bildtext för varje enskild bild. (samsung galaxy S4 googlechrome, och dator med Windows-7 & googlechrome)

Djo skrev:

farbrorbozze skrev:
Lyfter upp denna lite, jag får fortfarande inte upp bilderna för textredigering när jag lägger in nya bilder, funkar varken på mobilen eller datorn utan måste gå in i efterhand & läggatill bildtext för varje enskild bild. (samsung galaxy S4 googlechrome, och dator med Windows-7 & googlechrome)

Jag använder inte den funktionen (men hade det varigt smidigt hade jag gjort) Men ja är samma här också mobil med windows 10 och dator med windows 10 och googlechrome.

Menar ni när ni laddar upp bilder via forumet eller? (t.ex. en projekttråd)

Funktionen finns inte i nuläget isåfall, så det är inget "fel" så sätt. Men det vore ju absolut trevligt om möjligheten fanns.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Djo
6 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Ja exakt när man laddar upp bilder via forumet till tex en projekt tråd, Det är en funktion som hade varigt riktigt smidig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
7 mars 2017 · 6 473 Inlägg

För mig gäller det uppladdning i galleriet / fotoalbum.
Laddar man 20 bilder blir det ganska tidsödande att i efterhand redigera en&en mot som på gamla garaget när man fick upp alla nyuppladdade som miniatyrer med en ruta bredvid att skriva bildtexen i :-)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
chrizz Administratör
8 mars 2017 · 11 783 Inlägg

farbrorbozze skrev:
För mig gäller det uppladdning i galleriet / fotoalbum.
Laddar man 20 bilder blir det ganska tidsödande att i efterhand redigera en&en mot som på gamla garaget när man fick upp alla nyuppladdade som miniatyrer med en ruta bredvid att skriva bildtexen i :-)

Vi får kika på hur vi kan lösa det så vi får tillbaka det där på ett smidigt sätt. Däremot har det där inte funnits via genvägen i forumet, utan bara direkt mot fotoalbumet.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
chrizz Administratör
8 mars 2017 · 11 783 Inlägg

En update kring lite av det som vi jobbar med just nu.

Mobilmenyn
Den nuvarande menyn var i princip den enda möjliga lösningen med tanke på hur navigationen fungerar på sajten, men vi har tänkt om helt och gjort om det i grunden så att det öppnar upp andra möjligheter för oss. Tanken är att det inte ska behövas mer än ett par enstaka tryck för att komma dit man vill och utan att behöva ladda om sidan fler ggr som idag för att få upp undermenyn mm. Det bör underlätta avsevärt, och samtidigt exponera allt man kan göra på sajten mycket bättre. För desktop så kommer det att fungera likadant som idag.

https / kryptering
Krypterad trafik mellan besökarna och sajten. Det här har varit på gång ett tag men blivit försenat pga oväntade problem med ett par servrar. https tas troligen i bruk denna vecka, och kommer inte att påverka er på något annat vis än att trafiken mellan er och sajten blir krypterad och säker.

Servrar
Vi jobbar även med serverstrukturen i bakgrunden av allt. Det hänger ihop lite med https det här. Tyvärr är det mycket jobb här som aldrig kommer synas utåt, annat än att vi förhoppningsvis kommer att speeda upp sajten ytterligare på vissa punkter.

Utöver det här så håller vi även på med några andra saker som egentligen inte är värda att nämna riktigt ännu smile

Over and out...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
9 mars 2017 · 6 473 Inlägg

chrizz skrev:

farbrorbozze skrev:
För mig gäller det uppladdning i galleriet / fotoalbum.
Laddar man 20 bilder blir det ganska tidsödande att i efterhand redigera en&en mot som på gamla garaget när man fick upp alla nyuppladdade som miniatyrer med en ruta bredvid att skriva bildtexen i :-)

Vi får kika på hur vi kan lösa det så vi får tillbaka det där på ett smidigt sätt. Däremot har det där inte funnits via genvägen i forumet, utan bara direkt mot fotoalbumet.

Låter bra , jag laddar alltid upp bilderna i fotoalbum så det är där jag saknar funktionen smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
15 mars 2017 · 1 004 Inlägg

Tycker topplistorna ser lite konstiga ut, samma bil på första och andra plats, sen en annan på tredje och fjärde osv..

"My drinkingteam has a racingproblem"
chrizz Administratör
15 mars 2017 · 11 783 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:
Tycker topplistorna ser lite konstiga ut, samma bil på första och andra plats, sen en annan på tredje och fjärde osv..

Det gör de onekligen! Men jag inser precis en miss jag gjort, så jag vet vad det beror på. Jag kikar på det så snart jag kan. Tack för tipset.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
15 mars 2017 · 1 004 Inlägg

Även knepigt att logga in, Går inte att klicka på "logga in"-knappen, utan går endast via "min sida".. Sen om jag är utloggad och ställer muspekaren på en forumtråd så kommer inte senaste kommentaren upp. bl.a

"My drinkingteam has a racingproblem"
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
15 mars 2017 · 1 004 Inlägg

Även Nya händelser-klockan verkar ur funktion

"My drinkingteam has a racingproblem"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang