Välkommen till nya Garaget!

chrizz Administratör
7 oktober 2016 · 11 783 Inlägg

Rickard-v skrev:
Japp jag sitter själv med en macbook pro. Med en Högupplöst 25" dellskärm kopplad till den.

Då förstår jag hur ni tänker. Men det är ju inte säkert det blir bättre kvalitet för att storleken på bilden är större. (Det är 2olika saker) Men är den bra då blir det skarpt o fint. Bra kvalitet blir det av en bra kamera sensor och lite jpg komprimering. Funkar det att ladda upp TIFF filer??

Jag justerar storleken för att spara plats på eran server. En bildfil går från 30Mb till 0,3.  Förut kunde man ju välja om bilden skulle gå att klicka på o förstoras med hjälp av storleken.

Du behöver inte ladda upp 30mb-filer, men ett par mb går bra, och räcker gott och väl för att det ska bli så bra som det kan bli här. Vi skalar ju ned bilderna ändå och komprimerar något också. Jag har försökt hitta en bra balans mellan komprimeringsgraden och kvaliten så det senare inte påverkas negativt för mycket, samtidigt som filerna inte upptar för mycket diskutrymme i onödan.

Du kan skicka upp png, jpg och gif om jag inte minns helt fel. Vi skulle teoretiskt kunna ta tiff och även i princip alla andra format också, men jag har för mig vi begränsade till dessa då de är absolut vanligaste, men prova med tiff, det kanske går. Däremot vinner du inget på det tyvärr, då vi alltid sparar bildena som jpg.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
ArEkBn
8 oktober 2016 · 1 Inlägg

Jag gillar inte nya ordningen på "gamla bilar". Förut låg den senaste överst så man kunde se i vilken ordning personen ägt bilarna, nu verkar de istället vara sorterade i bokstavsordning. Om jag kollar på min egna profil känns det som de ligger huller om buller när min förra bil är längst till höger, förrförra bilen 2:a från vänster osv.

chrizz Administratör
8 oktober 2016 · 11 783 Inlägg

ArEkBn skrev:
Jag gillar inte nya ordningen på "gamla bilar". Förut låg den senaste överst så man kunde se i vilken ordning personen ägt bilarna, nu verkar de istället vara sorterade i bokstavsordning. Om jag kollar på min egna profil känns det som de ligger huller om buller när min förra bil är längst till höger, förrförra bilen 2:a från vänster osv.

Det är en miss bara isåfall. Vi har inte sorterat i bokstavsordning med flit iaf. Jag ska kika på det.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Bierstube
8 oktober 2016 · 616 Inlägg

När jag skriver en kommentar till en bild (och har markeringen i kommentarsfältet) och sedan använder piltangenterna till vänster eller höger för att ändra nåt i kommentaren jag håller på att skriva, så växlar sidan bild åt mig (så att jag behöver återgå till bilden jag tänkte kommentera och då får jag börja om med kommentaren från början).

Störande, så var det inte på tidigare versionen utan då kunde man använda piltangenterna fritt i kommentarsfältet utan att riskera att det växlades bild. Se gärna över detta.

Jag sitter på Firefox med senaste updaten.

Senast redigerat av Bierstube (8 oktober 2016)

Saffranskalle Palfinger tekniker
8 oktober 2016 · 1 248 Inlägg

chrizz skrev:

VKN_940 skrev:
Riktigt snyggt 👍🏻 Det enda jag saknar lite grann är när man svarar på ett meddelande att man inte ser meddelandet när man svarar.

Nu kommer jag lungt vara inne här mer än innan smile

Det gör du om du trycker på citera istället för svara. Kanske borde byta orning på de så citera kommer först. Har själv gjort fel flera gånger redan smile

Titta vad mycket lättare det blev smile

Volvo Xc70 (2001)
Berglund_89
8 oktober 2016 · 1 476 Inlägg

Angående det där med bilder på bilarna så märkte jag att om jag redigerar bilden i telefonens ursprungliga fotoredigerare så behåller jag upplösningen på bilden, det är därför jag äntligen fått upp min nya bil;)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
8 oktober 2016 · 1 004 Inlägg

Har märkt att när jag kommenterar på någons bilbild och stavar fel och trycker vänsterpil för att styra tillbaka markören så hamnar jag på en annan bild. Här funkar det däremot. Sen saknar jag att kunna ändra ordning bland mina album, nu ligger dom huller om buller. För övrigt tycker jag ni har gjort ett fint jobb med sidan.

"My drinkingteam has a racingproblem"
chrizz Administratör
8 oktober 2016 · 11 783 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:
Har märkt att när jag kommenterar på någons bilbild och stavar fel och trycker vänsterpil för att styra tillbaka markören så hamnar jag på en annan bild. Här funkar det däremot. Sen saknar jag att kunna ändra ordning bland mina album, nu ligger dom huller om buller. För övrigt tycker jag ni har gjort ett fint jobb med sidan.

Vi kommer att fixa alla dessa saker. Neuro har redan fixat pilproblemet faktiskt, men jag har haft fullt upp hela dan idag och inte hunnit driftsätta fixen. Ska försöka ta mig tid och lägga i det ikväll eller imorrn.

Sorteringen av album håller jag på med, och bör bli klar nästa vecka. Jag har ingen bra förklaring till varför vi inte fick med det direkt, men det kommer tillbaka som sagt.

Edit: har driftsatt fixen för pilnavigeringen nu. Nu ska det fungera som tänkt. Hojta gärna till om det är nått mer strul.

Senast redigerat av chrizz (8 oktober 2016)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Low
9 oktober 2016 · 3 311 Inlägg

Om jag vill lägga upp en bild till projekt tråden. Hittar varken fotoalbum eller den där koden till bilden för lägga in på projekttråden? Med mobilen.

Har inte testat med datorn.

Kan ni inte lägga till på projekt tråden "lägg up en bild" direkt till tråden? Så slipper man ha massa album och klistra hit o dit. Då skulle man orka lägga upp mycket mer bilder när man gör saker o ting?smile

Mvh

chrizz Administratör
9 oktober 2016 · 11 783 Inlägg

Low skrev:
Om jag vill lägga upp en bild till projekt tråden. Hittar varken fotoalbum eller den där koden till bilden för lägga in på projekttråden? Med mobilen.

Har inte testat med datorn.

Kan ni inte lägga till på projekt tråden "lägg up en bild" direkt till tråden? Så slipper man ha massa album och klistra hit o dit. Då skulle man orka lägga upp mycket mer bilder när man gör saker o ting?smile

Mvh

Det finns en knapp "Bilder" där du skriver ett nytt inlägg (ej snabbsvar, utan via knappen Skriv svar). Där kan du ladda upp direkt och även välja valfria bilder från albumen.

De infogas med bbcode direkt till inlägget också.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Low
9 oktober 2016 · 3 311 Inlägg

chrizz skrev:

Low skrev:
Om jag vill lägga upp en bild till projekt tråden. Hittar varken fotoalbum eller den där koden till bilden för lägga in på projekttråden? Med mobilen.

Har inte testat med datorn.

Kan ni inte lägga till på projekt tråden "lägg up en bild" direkt till tråden? Så slipper man ha massa album och klistra hit o dit. Då skulle man orka lägga upp mycket mer bilder när man gör saker o ting?smile

Mvh

Det finns en knapp "Bilder" där du skriver ett nytt inlägg (ej snabbsvar, utan via knappen Skriv svar). Där kan du ladda upp direkt och även välja valfria bilder från albumen.

De infogas med bbcode direkt till inlägget också.

Okej ska prova! Tack!:-) när man är van då är det via telefon 100 gånger bättre!

Seth
9 oktober 2016 · 3 354 Inlägg

Skulle vilja ha lite lättare markering på när det nyligen skrivits i forumsdelar, Ungefär som det var på gamla versionen. Eller om man bara råkat kolla in på forumet för sent så forumsdelarna är "inaktuella"?

Senast redigerat av Seth (9 oktober 2016)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
10 oktober 2016 · 1 004 Inlägg

chrizz skrev:

REG-SKYLTEN skrev:
Har märkt att när jag kommenterar på någons bilbild och stavar fel och trycker vänsterpil för att styra tillbaka markören så hamnar jag på en annan bild. Här funkar det däremot. Sen saknar jag att kunna ändra ordning bland mina album, nu ligger dom huller om buller. För övrigt tycker jag ni har gjort ett fint jobb med sidan.

Vi kommer att fixa alla dessa saker. Neuro har redan fixat pilproblemet faktiskt, men jag har haft fullt upp hela dan idag och inte hunnit driftsätta fixen. Ska försöka ta mig tid och lägga i det ikväll eller imorrn.

Sorteringen av album håller jag på med, och bör bli klar nästa vecka. Jag har ingen bra förklaring till varför vi inte fick med det direkt, men det kommer tillbaka som sagt.

Edit: har driftsatt fixen för pilnavigeringen nu. Nu ska det fungera som tänkt. Hojta gärna till om det är nått mer strul.

Problemet fanns kvar när jag skrev texten till mina bildbilder när jag uppdaterade min bil igår kväll

"My drinkingteam has a racingproblem"
chrizz Administratör
10 oktober 2016 · 11 783 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:

chrizz skrev:

REG-SKYLTEN skrev:
Har märkt att när jag kommenterar på någons bilbild och stavar fel och trycker vänsterpil för att styra tillbaka markören så hamnar jag på en annan bild. Här funkar det däremot. Sen saknar jag att kunna ändra ordning bland mina album, nu ligger dom huller om buller. För övrigt tycker jag ni har gjort ett fint jobb med sidan.

Vi kommer att fixa alla dessa saker. Neuro har redan fixat pilproblemet faktiskt, men jag har haft fullt upp hela dan idag och inte hunnit driftsätta fixen. Ska försöka ta mig tid och lägga i det ikväll eller imorrn.

Sorteringen av album håller jag på med, och bör bli klar nästa vecka. Jag har ingen bra förklaring till varför vi inte fick med det direkt, men det kommer tillbaka som sagt.

Edit: har driftsatt fixen för pilnavigeringen nu. Nu ska det fungera som tänkt. Hojta gärna till om det är nått mer strul.

Problemet fanns kvar när jag skrev texten till mina bildbilder när jag uppdaterade min bil igår kväll

Jag kikar på det. Tack.

Edit: Vi lyckats faktiskt inte återskapa det. Kan du ge ett tydligare exempel var du har problemet? Vilken webbläsare använder du då?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
10 oktober 2016 · 1 004 Inlägg

chrizz skrev:

REG-SKYLTEN skrev:

chrizz skrev:

Vi kommer att fixa alla dessa saker. Neuro har redan fixat pilproblemet faktiskt, men jag har haft fullt upp hela dan idag och inte hunnit driftsätta fixen. Ska försöka ta mig tid och lägga i det ikväll eller imorrn.

Sorteringen av album håller jag på med, och bör bli klar nästa vecka. Jag har ingen bra förklaring till varför vi inte fick med det direkt, men det kommer tillbaka som sagt.

Edit: har driftsatt fixen för pilnavigeringen nu. Nu ska det fungera som tänkt. Hojta gärna till om det är nått mer strul.

Problemet fanns kvar när jag skrev texten till mina bildbilder när jag uppdaterade min bil igår kväll

Jag kikar på det. Tack.

Edit: Vi lyckats faktiskt inte återskapa det. Kan du ge ett tydligare exempel var du har problemet? Vilken webbläsare använder du då?

När jag skriver beskrivningen till min nya bilbild. Har Firefox, senaste versionen.

"My drinkingteam has a racingproblem"
Brådhis * Voff voff *
11 oktober 2016 · 10 279 Inlägg

Noterade till min glädje att huvudbilden på min bil inte längre förvrängs i min profil när dom inte har "rätt" proportioner. Dock förvrängs den lilla bilden under inläggen (stående bild trycks ihop till att bli fyrkantig-isch... se nedan) till något förutbestämt format. Kanske vore det en idé att beskära (som profilbilden) istället för att förvränga? smile

Hoppas det gick att begripa hur jag menar... Känner att det blev lite rörigt...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (11 oktober 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
chrizz Administratör
11 oktober 2016 · 11 783 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:
När jag skriver beskrivningen till min nya bilbild. Har Firefox, senaste versionen.

Nej, vi lyckas inte återskapa det här tyvärr. Om du fortfarande har problemet får du jättegärna skicka ett PM och förklara steg för steg vad du gör fram till att problemet uppkommer.

mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
chrizz Administratör
12 oktober 2016 · 11 783 Inlägg

Vi har uppdaterat med lite nytt som ni efterfrågat

Fotoalbum
* Man kan nu åter sortera sina album så som man själv önskar
* Bildvisning för att snabbt se en användares alla nya bilder i alla album
* Andra justeringar som bland annat inkluderar att man nu ser albumets namn direkt i bildvisningen ("min sida" och även huvudfliken "fotoalbum").

Forumet
* En ny inställning som möjliggör att man kan visa (standard) eller dölja användarnas bilar i foruminläggen.
* Snabbval för utvalda foruminställningar (en ny knapp bredvid prenumerationsknappen).
* Info om vem och när det senaste inlägget skrevs i forumaktivitetslistan i marginalen (visas längst ned i mobilen).
* Enklare designjusteringar på index.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
JourneymanX
12 oktober 2016 · 645 Inlägg

Gillade mera den förra sidan!2,5 av 5 får den nya sidan!Varför ta bort ngt som var kanon hmm? smile Allt var bättre som att spana runt och ladda upp foton smile Mvh!

Djo
12 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

JourneymanX skrev:
Gillade mera den förra sidan!2,5 av 5 får den nya sidan!Varför ta bort ngt som var kanon hmm? smile Allt var bättre som att spana runt och ladda upp foton smile Mvh!

Smaksak men får jag säga det själv går det ju 100 gånger snabbare att ladda upp bilder på nya sidan här och nu när jag vant mig är jag riktigt nöjd och sidan förbättras ju för varje dag så smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang