Kombi som inte rasar i värde?

Utmarks-Loke
13 oktober 2016 · 5 836 Inlägg

Dussinmodellerna behöver inte vara "kalla som is". Se på audi från 90-talet till exempel, det är V6:orna som ingen vill ha. Det samma med volvo 740, ingen vill ha V6, dussinmodellerna med fyrcylindrig är mycket mera populära. Mercedes med diesel är absolut mest populära. BMW och mercedes med V12 faller som stenar i värde.

marcus80 Sir
13 oktober 2016 · 935 Inlägg

dasboot skrev:
Bilen rullar 2.3mil om dagen så soppan är inte det första jag bryr mig om. Jag resonera att en v70 r awd säker är hårt körd men mer väl omhändertagen än en glt eller 2.5t som svenssons ägt. Det viktigaste är att det är en relativt mordärn bil. Som har något värde kvar och är lättsåld.

En bmw 330i eller xi e46 är också intressant. A4 2.0tfsi eller en a6 2.7biturbo.

Alla bilar som dricker mycket är tyvärr iskalla på marknaden idag.
Har själv haft v70n awd. Drar 1.2l milen.
Hade en a6 allroad 2.7t drog runt 1.5l milen landsväg. Allroaden såldes för ett par år sedan och fick nästan ge bort den pga bränsleförbrukningen. Min v70n fick jag 5500 för pga folk tycker 3200 i skatt/år och 1.2 liter milen är för dyrt. Så ska du sälja det så snart undvik törstiga motorer om du inte vill ge bort den sen. Tänk på att skatten på drivmedel höjs vid årskiftet igen. Kommer inte ihåg med hur mycket men över 14kr litern lär det landa.

Senast redigerat av marcus80 (13 oktober 2016)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Muttley
13 oktober 2016 ·

dasboot skrev:
Bilen rullar 2.3mil om dagen så soppan är inte det första jag bryr mig om. Jag resonera att en v70 r awd säker är hårt körd men mer väl omhändertagen än en glt eller 2.5t som svenssons ägt. Det viktigaste är att det är en relativt mordärn bil. Som har något värde kvar och är lättsåld.

En bmw 330i eller xi e46 är också intressant. A4 2.0tfsi eller en a6 2.7biturbo.

Köp inte en törstig hink då.  Köp en snål så blir den lättsåld.

spillolja
13 oktober 2016 · 4 024 Inlägg

2.0tfsi är ganska snål då den är direktinsprutad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
IceEyes Varningar: För många..
13 oktober 2016 · 2 552 Inlägg

Köp en hederlig gammal Volvo 245. En sådan i fint skick sjunker inte i värde wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Evildan
13 oktober 2016 ·

dasboot skrev:
Jag vill inte ha en dussin bil som är kall som is när den ska säljas. Där av att jag kan tänka mig en mer motorstark modell. Om vi nu skippar volvo snacket då det är känsligt för flera, men jag har ägt flera innan så för mig så var det naturliga att kolla där förts. Men jag har absolut inte som krav att det ska vara en volvo.

Det är väl snarare tvärtom att dom ovanliga motorstarkare modellerna är att finna vid -273.15 grader Celsius. wink
Dussinbilarna som du kallar det som den breda massan efterfrågar är mer lättsålda, det är väl just därför det finns så många av dom för att dom är populära?
Prova att köpa en Explorer eller S10 Blazer för att sedan sälja...det är enklare att bli av med ebola.
Jag vidhåller mitt förslag om en Octavia då dom är lättflippade eller varför inte en körglad och allmänt genomkul bil som Passat? Mer slätstruken och alldaglig bil får du leta efter, sticker inte ut på något vis, vilket här i mellanmjölkens land gör den nästan lika populär som hisingscontainern. Kvalitet och driftsäkerhet är tämligen av samma kaliber tyvärr men en fräsch 2003 med koksande 1.8t och bra pkt plockar du lätt hem för din budget.

Senast redigerat av Evildan (13 oktober 2016)

Evildan
13 oktober 2016 ·
Utmarks-Loke
13 oktober 2016 · 5 836 Inlägg

Evildan skrev:
Något dylikt spännande...
https://m.blocket.se/dalarna/Volkswagen … 12&w=3

Det är nog ett ganska bra val, den har ju "nya" karossen och borde bli lätt att sälja vidare

dasboot
14 oktober 2016 · 441 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/69607313.htm
http://www.blocket.se/vi/68929415.htm
http://www.blocket.se/vi/69067355.htm

En saab 2.0t biopower, kan det vara något? Känns som mycket bil för pengarna?

Richtenb
14 oktober 2016 · 1 365 Inlägg

Vill du inte att bilen tappar i värde hade jag köpt en Avensis 2. BMW tappar förvisso inte heller i värde men där är väl risken för "buskörd" betydligt större. Avensis 2 är en tråkig bil, men otroligt driftsäker och håller inköpsvärdet. Ser helt ok ut också, inga rostproblem som på andra japsar

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
dasboot
14 oktober 2016 · 441 Inlägg

Richtenb skrev:
Vill du inte att bilen tappar i värde hade jag köpt en Avensis 2. BMW tappar förvisso inte heller i värde men där är väl risken för "buskörd" betydligt större. Avensis 2 är en tråkig bil, men otroligt driftsäker och håller inköpsvärdet. Ser helt ok ut också, inga rostproblem som på andra japsar

Det är just tråkigheten som får mig att tveka på ett köp. Där av att jag snegla på en saab 9-5 2.0t biopower. Svärfarsan hade en sådan som tjänste bil och hade inte några större problem med den. Jag har kört några hundra mil med den och hade inte något att klaga på.

Men det förnuftiga är kanske att svälja ståltheten och köpa en tråkig bil och så man längtar efter bytet nästa sommar

spillolja
14 oktober 2016 · 4 024 Inlägg

Renault laguna för runt 20.000:- ger mycket bang for the Buck

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
dasboot
14 oktober 2016 · 441 Inlägg

Honda accord tourer executive Navi,takluka http://www.blocket.se/vi/69229551.htm

Ett vettigt alternativt till en Avensis 2?

caromania Forummoderator
14 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Du kan få köpa min Accord Tourer executive navi taklucka -04 betydligt billigare än så. Färre mil också. Manuell 6 växlad vilket är bättre på alla sätt om du frågar mig. Krok. Osv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
15 oktober 2016 · 1 128 Inlägg

spillolja skrev:
2.0tfsi är ganska snål då den är direktinsprutad

Inte lika snål på olja, man får räkna in oljeförbrukningen i budgeten när det gäller VAG.

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
15 oktober 2016 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

Antinoxious skrev:

tkd_rille skrev:
En v70 icke R utan 170hk för 10-15 tusen istället och inte behöva bry sig?  De är rätt vettiga ändå trots de är dyra som as att bruka.

Dyra att bruka? Jadu som alla andra Volvo bensinare så ligger dom väl runt litern per mil.
Försäkringen är inte dyr.
Skatten är väl max 2600 kr...

Ser inte vad det dyra är.

Jag vet exakt vad de kostar då jag sålde min s70 förra veckan.  0,9  landsväg är dyrt kontra 0,44 mot den jag har idag.
Så jo volvon är dyr.   Skatten är dyr.  Försäkringen var billig dock.

Men de är ju en vettig bil om man orkar med att de slukar upp ens plånbok mil efter mil smile

De förlorar inget i värde heller.

De drar inte 0,9 landsväg, inte en sugis iaf. 0,8 är närmare sanningen(går åka snålare). Men finns några här som ljuger vilt åt det negativa hållet om siffrorna när det gäller äldre Volvos.

V70 GLT är bra bilar med bra rostskydd om man gillar sånt(inget som rostar sönder i första taget som dagens bilar gör), serva normalt med olja/filter så rullar de låångt.

Nöjeskör närproducerat
Muttley
15 oktober 2016 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

Antinoxious skrev:

Dyra att bruka? Jadu som alla andra Volvo bensinare så ligger dom väl runt litern per mil.
Försäkringen är inte dyr.
Skatten är väl max 2600 kr...

Ser inte vad det dyra är.

Jag vet exakt vad de kostar då jag sålde min s70 förra veckan.  0,9  landsväg är dyrt kontra 0,44 mot den jag har idag.
Så jo volvon är dyr.   Skatten är dyr.  Försäkringen var billig dock.

Men de är ju en vettig bil om man orkar med att de slukar upp ens plånbok mil efter mil smile

De förlorar inget i värde heller.

De drar inte 0,9 landsväg, inte en sugis iaf. 0,8 är närmare sanningen(går åka snålare). Men finns några här som ljuger vilt åt det negativa hållet om siffrorna när det gäller äldre Volvos.

V70 GLT är bra bilar med bra rostskydd om man gillar sånt(inget som rostar sönder i första taget som dagens bilar gör), serva normalt med olja/filter så rullar de låångt.

Dig har man ju varit med om förr. 
Märk väl, 95% landsväg.
Min s70 jag hade 140hk varianten  drog exak 0,89 mätt vid macken. gått ca 24500mil välservad.
Brorsans förra v70n -01 140 hk drog exakt 0,9 mätt vid macken. (för övrigt ett jävla mähä och dyr)
Hans nuvarande xc70 -05 drar runt 1.5 om inte mer blandad. (den blev 3 gånger dyrare då vinkelväxeln tackade för sig så han aldrig kan sälja den så länge den lever)
Och så vidare, de är ingen lögn.

Nog om det smile

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
15 oktober 2016 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
Jag vet exakt vad de kostar då jag sålde min s70 förra veckan.  0,9  landsväg är dyrt kontra 0,44 mot den jag har idag.
Så jo volvon är dyr.   Skatten är dyr.  Försäkringen var billig dock.

Men de är ju en vettig bil om man orkar med att de slukar upp ens plånbok mil efter mil smile

De förlorar inget i värde heller.

De drar inte 0,9 landsväg, inte en sugis iaf. 0,8 är närmare sanningen(går åka snålare). Men finns några här som ljuger vilt åt det negativa hållet om siffrorna när det gäller äldre Volvos.

V70 GLT är bra bilar med bra rostskydd om man gillar sånt(inget som rostar sönder i första taget som dagens bilar gör), serva normalt med olja/filter så rullar de låångt.

Dig har man ju varit med om förr. 
Märk väl, 95% landsväg.
Min s70 jag hade 140hk varianten  drog exak 0,89 mätt vid macken. gått ca 24500mil välservad.
Brorsans förra v70n -01 140 hk drog exakt 0,9 mätt vid macken. (för övrigt ett jävla mähä och dyr)
Hans nuvarande xc70 -05 drar runt 1.5 om inte mer blandad. (den blev 3 gånger dyrare då vinkelväxeln tackade för sig så han aldrig kan sälja den så länge den lever)
Och så vidare, de är ingen lögn.

Nog om det smile

Jag vet själv vad min drar, känner fler som kör på 0,8 eller under på landsväg. Att din drog 0,89, vad ska jag säga om det? Gamla bilar med gamla och hyfsat stora motorer så det är inte så jävla mycket i vilket fall som helst. Det är ingen nyhet att nya bilar med 4 cylindriga snikmotorer ska dra mindre.

Jag kör gärna en riktig motor med riktigt motorljud som drar 0,8 istället för din moppemotor som drar 0,45.

Vad P2-chassit har att göra med P80 vet jag inte? P2orna väger mer.....

Varför fortsätter han köra Volvo om han har så stora problem, ska inte du övertala han att byta till nå annat?

Nöjeskör närproducerat
Evildan
15 oktober 2016 ·

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
Jag vet exakt vad de kostar då jag sålde min s70 förra veckan.  0,9  landsväg är dyrt kontra 0,44 mot den jag har idag.
Så jo volvon är dyr.   Skatten är dyr.  Försäkringen var billig dock.

Men de är ju en vettig bil om man orkar med att de slukar upp ens plånbok mil efter mil smile

De förlorar inget i värde heller.

De drar inte 0,9 landsväg, inte en sugis iaf. 0,8 är närmare sanningen(går åka snålare). Men finns några här som ljuger vilt åt det negativa hållet om siffrorna när det gäller äldre Volvos.

V70 GLT är bra bilar med bra rostskydd om man gillar sånt(inget som rostar sönder i första taget som dagens bilar gör), serva normalt med olja/filter så rullar de låångt.

Dig har man ju varit med om förr. 
Märk väl, 95% landsväg.
Min s70 jag hade 140hk varianten  drog exak 0,89 mätt vid macken. gått ca 24500mil välservad.
Brorsans förra v70n -01 140 hk drog exakt 0,9 mätt vid macken. (för övrigt ett jävla mähä och dyr)
Hans nuvarande xc70 -05 drar runt 1.5 om inte mer blandad. (den blev 3 gånger dyrare då vinkelväxeln tackade för sig så han aldrig kan sälja den så länge den lever)
Och så vidare, de är ingen lögn.

Nog om det smile

Instämmer, låt det vara nog där för att diskutera med någon som varken klarar av att vara saklig eller ens svarar på rakt ställda frågor är inte någon mening att försöka diskutera med. Jag har försökt många gånger och finner det fullständigt meningslöst.

Till topic : Nuvarande ägares Volvobilar förbrukar alltid i runda slängar 20% under angiven förbrukning och för dom som har sålt ligger förbrukningen i bästa fall 10% över angiven förbrukning.
Det kan omöjligen vara en slump!

TS bör väl kika på något "tråkigt åk" för att kunna sälja bilen utan förlust.
Avensis II är ett av mina förslag och så även Octavia II. Bägge är rymligare, snålare, driftsäkrare och inte minst viktigt i ekvationen om det skall köras runt på barn eller andra kära personer i k r o c k s ä k r a r e.

Senast redigerat av Evildan (15 oktober 2016)

Muttley
15 oktober 2016 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

De drar inte 0,9 landsväg, inte en sugis iaf. 0,8 är närmare sanningen(går åka snålare). Men finns några här som ljuger vilt åt det negativa hållet om siffrorna när det gäller äldre Volvos.

V70 GLT är bra bilar med bra rostskydd om man gillar sånt(inget som rostar sönder i första taget som dagens bilar gör), serva normalt med olja/filter så rullar de låångt.

Dig har man ju varit med om förr. 
Märk väl, 95% landsväg.
Min s70 jag hade 140hk varianten  drog exak 0,89 mätt vid macken. gått ca 24500mil välservad.
Brorsans förra v70n -01 140 hk drog exakt 0,9 mätt vid macken. (för övrigt ett jävla mähä och dyr)
Hans nuvarande xc70 -05 drar runt 1.5 om inte mer blandad. (den blev 3 gånger dyrare då vinkelväxeln tackade för sig så han aldrig kan sälja den så länge den lever)
Och så vidare, de är ingen lögn.

Nog om det smile

Jag vet själv vad min drar, känner fler som kör på 0,8 eller under på landsväg. Att din drog 0,89, vad ska jag säga om det? Gamla bilar med gamla och hyfsat stora motorer så det är inte så jävla mycket i vilket fall som helst. Det är ingen nyhet att nya bilar med 4 cylindriga snikmotorer ska dra mindre.

Jag kör gärna en riktig motor med riktigt motorljud som drar 0,8 istället för din moppemotor som drar 0,45.

Vad P2-chassit har att göra med P80 vet jag inte? P2orna väger mer.....

Varför fortsätter han köra Volvo om han har så stora problem, ska inte du övertala han att byta till nå annat?

De finns andra bilar från den tidsåldern som drar mindre och är billigare smile

Min moppemotor är bättre i alla avseenden, speciellt mot plånboken.

Försöker faktiskt övertala han att överge finlandsfärjorna och köpa miljöbilar istället.   Den andre brorsan har fattat smile

Men eftersom ts ska ha en i 5 månader så gör han rätt i att köpa en v70 från den tiden. Bilarna är inte värda något så de kan heller inte förlora något, de enda är hans plånbok som blir lite tunn men han ska säkert ha en snålare tjänstebil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang