Donic skrev: om du har problem o få in ettan o tvåans växel kan det vara växellådskudden som är kass då lutar lådan bakåt och blir svårt o få i dem hade det på min 740.
Okej ska kolla de, om jag kör en och allt kommer upp i arbetstemperatur och sen låter de stå tills det har blivit kalt igen då går inte tvåa i utan att dubbelkoppla. Med ska kolla de du tippade mig.
GOD JUL och Gott Nytt År på er alla. Då har jul afton varit och jag har fått en ny bass. Kommer att fungera perfekt sen efter jag har byggt en låda. Pappa sa till de på brl i Jönköping vad för steg jag hart och de sa att detta kommer passa perfekt. Har frågat förra ägarna om motorvärmare kabeln och de hade kvar den så kommer få ha en varm motor i vinter. Sen har pappa pratat med de så jag kommer bytta p plats till med eluttag till motorvärmaren. Kan säga detta också jag pratade med förra ägaren om vad som hände 96 och de dom sa var att han nitade en annan bil på höger sidan fram typ dörr fram och skärm var mitten och ett räcke med 940. Det var i en korsning med höger regeln så den andra bilen jude fel och den blev skrot. som han sa det så kan de ha varit en Volvo 940 som han körde i. Jag kommer fixa rost på rambenet som är akut att fixa vänster fram hos farfar.
Hej igen har kommer en uppdatering med både bra och lite dåliga nyheter om man kan säga det. Kollade i instruktions boken på servis och jag har kört ca 650 till 700 mil då vad volvo säger är "ogynsam körning" ni kan gissa vilken av de som jag tänker på. Då var det mitt ramben som jag fixade lite och det var ju bra att jag kollade de se såg inte så bra ut. Farfar som lämnat en bit svets efter att han lagade hjulhusen. Hade idag kunnat göra bättre en vad farfar hade gjort här fast jag har ju bara kört med gas och inte flux tråd. Två "nya" belägg som jag satte på vadare sida fram. Jag kan tänka mig att de är till en bil med ABS de beläggen men de räddade mig från att byta skiva tidigt fört de ena belägget var det typ 3 mm kvar och jag vill ju inte lägga pengar nu på skivor fram. Då har vi tagit bort oket för att göra rent inuti oket från rost. Det var som nytt där inne så jag kommer att köpa nya slangar och måla oken röda sen kommer jag nog köpa nya belägg och skivor sen en ny monterings sats för beläggen. Här är oket. Såg ju nytt ut ju de är jag glad för. Ser ju hur bra som helst här ju. (vet dålig bild på där kolven sitter) Missade att ta en bild på efter att jag hade primat det. Det är Biltema underredes massa. Snart 40 000 Mil på mätaren. Det är bara en tank ifrån nu. kommer att köpa dekaler till mina kapslar till min sommar fälgar och en överraskning som kommer sitta bra på min bil. God Jul och Gott Nytt År På Er Alla och var försiktiga i trafiken och med fyrverkerier.
Henkix skrev: När du ändå har isär oket så kan du ju passa på o köpa en renoveringssats till det
Obs glömde de att säga att jag har satt i hopp allt igen och kört hem. Själv vill jag göra det för det är bra att veta att det håller och sen så var det så att de monterings satsen jag köpte på Biltema för några månaders sen är för långa. så Farfar satte dit brickor också.
Henkix skrev: När du ändå har isär oket så kan du ju passa på o köpa en renoveringssats till det
Obs glömde de att säga att jag har satt i hopp allt igen och kört hem. Själv vill jag göra det för det är bra att veta att det håller och sen så var det så att de monterings satsen jag köpte på Biltema för några månaders sen är för långa. så Farfar satte dit brickor också.
Jasså du har redan satt ihop det igen
Ja det har jag. vet du var inre Innerdiametern på bränsle slangen till pumpen under bilen är? Jag komihåg vad de sa på bess och det var då en "bra att veta" läka vid den pumpen. kommer då byta filter också. något annat jag bör tänka på?
Ja det har jag. vet du var inre Innerdiametern på bränsle slangen till pumpen under bilen är? Jag komihåg vad de sa på bess och det var då en "bra att veta" läka vid den pumpen. kommer då byta filter också. något annat jag bör tänka på?
Nej det minns jag inte. Använd nya kopparringar till banjokopplimgen när du byter filter. Kan vara rätt krångligt o få det tätt ibland
birka76 skrev: slangen mellan pumpen & filter kan gå av väldigt lätt kan jag säja med så var försiktig om de .. ibland kan man få man byta den slangen bygga ny själv fått göra de två gånger själv . då de är pressad slang på som jag fick skära bort sätta vanlig soppa slang mella istället .. ''
okej de mellan filtret och pumpen visste jag redan.
birka76 skrev: slangen mellan pumpen & filter kan gå av väldigt lätt kan jag säja med så var försiktig om de .. ibland kan man få man byta den slangen bygga ny själv fått göra de två gånger själv . då de är pressad slang på som jag fick skära bort sätta vanlig soppa slang mella istället .. ''
okej de mellan filtret och pumpen visste jag redan.
men som sakt går sätta vanlig slang om den går sönder ..
ja det går eller köpa en ny för 294kr på cvi-automotive.se om man vill ha det original igen då.
men som sakt går sätta vanlig slang om den går sönder ..
ja det går eller köpa en ny för 294kr på cvi-automotive.se om man vill ha det original igen då.
ok...
var biligare att köpa två slangklämmor 9 kr samt tror jag inget är öppet kl 10 på kvällen
gött jobbat ,,,med de du gör med bilen annars . håller på själv med en röd 940 den så ute som din inna ungefär inna jag lacka den som classic de finns bild på mitt garger ser du
jag kollade på din 945. kommer måla mina stötfångare som classic och tröskeln också. vet ej vilken grund som är bra och spackel för jag har lite "repor" där fram och där back. kommer i alla fall måla hela stötfångaren fram och back i rött och en svart färg som liknar original plast svart. sen har jag en original vinge med broms ljus som jag ska köpa av en polare. sen är det nog bara att göra en massa jobb med laken i övrigt lite över allt.
var biligare att köpa två slangklämmor 9 kr samt tror jag inget är öppet kl 10 på kvällen
gött jobbat ,,,med de du gör med bilen annars . håller på själv med en röd 940 den så ute som din inna ungefär inna jag lacka den som classic de finns bild på mitt garger ser du
jag kollade på din 945. kommer måla mina stötfångare som classic och tröskeln också. vet ej vilken grund som är bra och spackel för jag har lite "repor" där fram och där back. kommer i alla fall måla hela stötfångaren fram och back i rött och en svart färg som liknar original plast svart. sen har jag en original vinge med broms ljus som jag ska köpa av en polare. sen är det nog bara att göra en massa jobb med laken i övrigt lite över allt.
jo min 945a gorde jag lite snabbt med spyburk samt framskärman lackad med de med
satte på ett par 17" fälgar men de såg väldigt hög ute så vi satte kapen i fjädrarna då hade bilen rullat 17 tusen typ
nu idagarna byte jag fjädrar dämpar till helt nya då har bilen rullat 36 tusen med samma saker ganska bra grejer som satt på från början där imellan lacka vi om hella bilen 1 gång med då samma röd men med briljant i lacken https://www1.garaget.org/archive/3/2564 … 435689.jpg
och nu till våren ska den lackas om en gång till samt bygga ny turbomotor till den dyrt som fan hahahaha
Hi Hi mitt fel att jag inte kollade den andra bilen du har. Du kanske skulle starta en egen projekt på din röda 940. de hade jag följt i alla fall och då passar turbo grillen med motorn.
Hej god förtätning på er alla. Jag har gjort lite nu sen i måndags. Snön kom tillbaka på nyårsafton och smälte på nyårsdagen. Då har man börjat att kapa den mdf skiva som jag ska använda den är 16mm tjock... Pappa kapade de på sitt jobb. Han jobbar på en skola. Då har man varit på JB-skroten igen tittade lite på andra bilat en 940 och 740. Då såg jag detta en 480 turbo och en 360 med b200f. Kull att se en 480 synd att de skulle vara på skroten samma med 360. Åkte vi in till en bil handlaren på kollade lite där och pappa visade mig dessa två pärlor. En 245 classic och en 780 från 90. Denna har bara 100 KM på mätaren. Så snygg den är. Och denna har bara 150 KM på mätaren. så fin den är i original skick. De jag köpte i Jönköping är en 4" port, adapter till fram dörrarna till 5.25 högtalare och Speakon kontakt till att koppla. Här är den på väg att bli hel. De sprack l kanten där vi skruvade. Då var den typ klar. bara att göra hål för basen och bestämma vilken typ av port jag ska använda för jag och pappa upptäckte att bassen och porten inte kunde vara på samma sida. Antingen så den på sidan eller en lång smal port på framsidan. Eller om de fans att köpa två 2" och sedan ha halva längden som 4" skulle ha. Ser jätte bra gjort enligt mig skälv. Samma här. Kommer nog på något snart. Den är i volym i på 44.64 Liter Här är Speakon kontakterna jag ska använda för att enkelt ta ut och in basen in i min eller pappas bil sen när han har gjort de samma i hans bil också. Då kan vi byta mellan varandra. Detta är den kabeln jag ska använda är från de kittet jag köpte. Pappa kommer under två månader att ha min bas och "köra in den" de sa att de första 40 timmarna ska man spela lite försiktigt innan den är "in körd". kommer att klä den i ett tyg som liknar de som är i bagaget redan. Detta var allt just nu.
du behöver ju inte ha hella röret i själva lådan ,,, eller kan du såga av de och sätta en böj där inne ... för hällst ska bas port vara åt samma håll i min 940 har jag bas frammåt portar upp genom hatthyllan då mina portar inte får plats frammåt...
De vet jag att porten ska vara åt samma som basen är. vill inte köpa mer saker... kanske en lång smal port i alla fall. Men jag är ingen expert så vet ej vilket som är bäst.
du behöver ju inte ha hella röret i själva lådan ,,, eller kan du såga av de och sätta en böj där inne ... för hällst ska bas port vara åt samma håll i min 940 har jag bas frammåt portar upp genom hatthyllan då mina portar inte får plats frammåt...
De vet jag att porten ska vara åt samma som basen är. vill inte köpa mer saker... kanske en lång smal port i alla fall. Men jag är ingen expert så vet ej vilket som är bäst.
Typ så här kan du sätta porten https://www1.garaget.org/archive/3/2564 … 535945.jpg sen ha basen framåt. Jag har lika dant i den röda 940 som jag har nu .. dock har jag tagit bort skiva som sitter in mot kypen för få in trycket från basen med annars kan man bygga som en sarg runt lådan så den tätar mot ryggstödet.
för få in allt tryck..
En go ide men inte de jag vill. Kan tänka mig att det är bra tryck om porten är så placerad i cupen. Jag vill kunna ha 6x9 i hatt hyllan sen om de får plats där basen är placerad. Jag lutar lite mot att ha den på sidan just nu.
Typ så här kan du sätta porten https://www1.garaget.org/archive/3/2564 … 535945.jpg sen ha basen framåt. Jag har lika dant i den röda 940 som jag har nu .. dock har jag tagit bort skiva som sitter in mot kypen för få in trycket från basen med annars kan man bygga som en sarg runt lådan så den tätar mot ryggstödet.
för få in allt tryck..
En go ide men inte de jag vill. Kan tänka mig att det är bra tryck om porten är så placerad i cupen. Jag vill kunna ha 6x9 i hatt hyllan sen om de får plats där basen är placerad. Jag lutar lite mot att ha den på sidan just nu.
Ok ,,, ja i min röda 940 har jag portarna i mitten och 6/9or på sidorna.. kan ta kort på de då jag är där ute,,,
jag vill inte kapa i plåt hatthyllan och sen kan dam och annat skit hamna i baslådan om man har det så planerat. Men det är väl vad var och en tycker om.
Då var man klar man lådan. så fint. Porten mådade jag så den får plats på framsidan. Lite unikt med bra. Då var basen i lådan och jag testat så att den slår åt rätt håll och de gjorde den. De är så smidigt att ta in och ut basen nu med den kontakten. Jag glömde att vissa vad jag fick av en kusin i julklapp. Micro dukar och svampar. Tanken var go angående svamparna vill dok utan skampo i. Min bas är i pappas bil tills om ca 2 månader då den är inspelad ordentligt. Vi har testat att spela lite bas musik och den spelar hur bra som helst. Detta har jag gjort i helgen. Kommer att uppdatera om ett tag igen.
Här kommer en liten uppdatering. Jag har köpt lite saker till bilen. Detta är var jag har köpt. Lite på Biltema och lite på KL-racing. De som jag har köpt på Biltema är: broms belägg, broms skivor, broms vätska, broms oks färg, oljeplugg packning, bränslefilter och slangklämmor rostfria. Slangklämmorna är i fel storlek kommer bytta ut det till större. De jag köpte på KL-racing är: broms slangar, monteringsats fram, rep sats, oljefilter, bränsle slang och växelspaks bussning. Jag hoppas att detta kan fixa de problemet med växling som jag har. Jag kommer att göra allt väcka 7 då det är sportlov. De jag hoppas att jag har tillräckligt ut av är oljan jag köpte för typ 1 år sen. Men en b230 tar 3.85 liter med olja så jag borde har tillräckligt.
Då kommer den uppdateringen. De jag har gjort är bromsarna och service. Jag hade inte tid att byta bränsle filtret. Jag måste byta denna plugg. Då var plugg packningen på. Jag upptäckte att den föra packningen jag köpte på Biltema var lite för lite och denna var lite större. Så fin den är måste bara tvätta, polera och fixa rost som finns. Fick ha motor värmaren igång två gånger när jag var hos Farmor och Farfar. Så skönt att ha på den. Då var allt med bromsar ner rivet och förberedelse för renovering och att målas. Pappa hjälpte mig att slipa oken inför målning. Då var man tvungen att ta bort en liten bit broms rör för att den nipeln bara blev rund. Farfar blev sur att de hände och att Volvo använde de materialet. (glömt va de va av) Detta det lila som var kvar av min broms sköld. Sen petade jag på de lite lätt o de blev dam av den bara. Här var det fint ju. En bra före och efter bild efter att ha slipat på de. När jag gjorde servicen så upptäckte jag ett 5x5 mm stort hål petade på den och de blev större. Ska fixas i sommar. Med de så kan jag inte besikta bilen i maj som jag hade tänkt. Lite tråkigt med rost. Då var ok hållaren och en skiva målad. Ett ok. Så fint, hoppas på att de inte flagnar bort utan sitter på plats. Också fint med färg på. Här satte jag ditt skivan för att måla den bättre en att ha den på marken. Detta är den bit med broms rör som byttes för att nippeln inte ville lossna utan lite hjälp från lite värme. Min och pappas bil. jag har upptäckt att lite av den färgen jag målade på på luckan har börjat att släppa ska fixa de ordentligt med bättre färg en Biltemas förbättring färg. När jag kör hem så slog bilen över till 40 000 mil. Så många mil de är en bra sak, en dålig är att något höger fram är det glapp i ska kolla upp det så fort jag kan. Sen i slutet av månaden kommer jag kanske att köpa en Volvo 940 vinge med broms ljus. Kommer att se så bra med den i fall jag kan köpa den.
Henkix skrev: Mässing har jag för mej nipplarna är gjorda av. Själv har jag aldrig lyckats släppa på nippeln ute vid hjulhuset på gamla volvo. Har fått klippa sönder det gamla skiten o dra nytt
ja när du säger de så var de de som de var Farfar sa. och jag glömde att säga att jag kommer para att ta in bytes ok hädanefter för att det var så svårt att sätta ihop oken.