VW Tiguan GTS

Tigge
  • 67 Följare
  • 111 313 Visningar
  • Projektet avslutat 14 juli 2018
Manlac
12 november 2017 · 135 Inlägg

Ser riktigt bra ut med stänklappar! Vart har du köpt dom?

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Soulman
12 november 2017 · 1 271 Inlägg

Dessa köpte jag, och sedan har jag gjort dem smalare och anpassade efter bredden på däck och fälg. Klippt dem med en riktigt vass sekatör, funkar såklart med en bra sax eller skära dem med en rejäl brytbladskniv.

http://www.rallyarmor.com/product_info. … pokmim0l16

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
4 januari 2018 · 876 Inlägg

WothRline skrev:
Xenonkungen förslog dessa, så jag tänkte göra ett försök med LED.
http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl … t-led.html

Har du testat dessa än? Är själv sugen till min Tiguan.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
4 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Inte testat några LED i dimljusen. Än. Personligen skulle jag inte köpa en enda LED från någon svensk sida. Överprisat junk. Den du länkar till skriver ju att den inte kommer fungera med ljusövervakningen. Titta efter seriösa säljare på Ebay, Deautokey i USA eller LED Performance i UK till exempel. Dyrare? Ja det kan ju tyckas så, men när de från andra sidor gett upp efter 3-6 månader fortsätter de andra lysa.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
4 januari 2018 · 876 Inlägg

Soulman skrev:
Inte testat några LED i dimljusen. Än. Personligen skulle jag inte köpa en enda LED från någon svensk sida. Överprisat junk. Den du länkar till skriver ju att den inte kommer fungera med ljusövervakningen. Titta efter seriösa säljare på Ebay, Deautokey i USA eller LED Performance i UK till exempel. Dyrare? Ja det kan ju tyckas så, men när de från andra sidor gett upp efter 3-6 månader fortsätter de andra lysa.

Hittade deautokey H8 LED för ca 1200:- exkl frakt. Ja, det är dyrt, men säkert kvalitet som du skriver.
http://deautokey.com/product/led-headli … 1800-lumen

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
4 januari 2018 · 876 Inlägg

Soulman skrev:
Dfreeeze. Inte ens på en 2017 års modell av Volkswagens senast utvecklade modell har man lyckats integrera styrning av bränslevärmaren via CAR-NET. Appen finns och kommunicerar med ett flertal funktioner i bilen. Men inte värmaren, då behövs en tredjepartslösning och ytterligare en app. Så jävla stenålder. Min bil byggdes innan man fabriksmonterade denna lösning, så jag ska eftermontera den. Volvo har ju haft sin VOC och styrt värmaren via app i flera år redan. Köp på Din Bil på kampanj för 3000kr inklusive 3 års abonnemang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-6520602b024574ac62176af7c22059a1.jpg

Hur fungerar Dfreeeze, inga problem?
VAG har det nu monterat och klart inkl 3 år för 3995:-

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
4 januari 2018 · 1 271 Inlägg

candyweiss skrev:

Soulman skrev:
Dfreeeze. Inte ens på en 2017 års modell av Volkswagens senast utvecklade modell har man lyckats integrera styrning av bränslevärmaren via CAR-NET. Appen finns och kommunicerar med ett flertal funktioner i bilen. Men inte värmaren, då behövs en tredjepartslösning och ytterligare en app. Så jävla stenålder. Min bil byggdes innan man fabriksmonterade denna lösning, så jag ska eftermontera den. Volvo har ju haft sin VOC och styrt värmaren via app i flera år redan. Köp på Din Bil på kampanj för 3000kr inklusive 3 års abonnemang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-6520602b024574ac62176af7c22059a1.jpg

Hur fungerar Dfreeeze, inga problem?
VAG har det nu monterat och klart inkl 3 år för 3995:-

Fungerar verkligen bra även om användargränssnittet i appen känns lite 90-tal. Men just nu sedan årsskiftet har jag ingen kontakt med bilen. Ingen aning om varför, men abonnemanget roamar ju mot Tyskland så det kan ju ha hänt nåt där. Ska felsöka på det så snart jag får tid. Har byggt in den i en arbetskamrats Golf 7 och han är också supernöjd.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
4 januari 2018 · 1 271 Inlägg

candyweiss skrev:

Soulman skrev:
Inte testat några LED i dimljusen. Än. Personligen skulle jag inte köpa en enda LED från någon svensk sida. Överprisat junk. Den du länkar till skriver ju att den inte kommer fungera med ljusövervakningen. Titta efter seriösa säljare på Ebay, Deautokey i USA eller LED Performance i UK till exempel. Dyrare? Ja det kan ju tyckas så, men när de från andra sidor gett upp efter 3-6 månader fortsätter de andra lysa.

Hittade deautokey H8 LED för ca 1200:- exkl frakt. Ja, det är dyrt, men säkert kvalitet som du skriver.
http://deautokey.com/product/led-headli … 1800-lumen

Jag har köpt grejer därifrån och det är livstids garanti. Knepigt om det ska reklameras fraktas över det stora vattnet så de har alltid skickat med typ en extra av varje man beställt, just in case. Allt jag köpt därifrån har jag använt och plockat ut när jag sålt bilen och sålt LEDsen vidare. Prova det med produkter från vilken "LEDexperten" du vill...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
6 januari 2018 · 876 Inlägg

Soulman skrev:

candyweiss skrev:

Soulman skrev:
Dfreeeze. Inte ens på en 2017 års modell av Volkswagens senast utvecklade modell har man lyckats integrera styrning av bränslevärmaren via CAR-NET. Appen finns och kommunicerar med ett flertal funktioner i bilen. Men inte värmaren, då behövs en tredjepartslösning och ytterligare en app. Så jävla stenålder. Min bil byggdes innan man fabriksmonterade denna lösning, så jag ska eftermontera den. Volvo har ju haft sin VOC och styrt värmaren via app i flera år redan. Köp på Din Bil på kampanj för 3000kr inklusive 3 års abonnemang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-6520602b024574ac62176af7c22059a1.jpg

Hur fungerar Dfreeeze, inga problem?
VAG har det nu monterat och klart inkl 3 år för 3995:-

Fungerar verkligen bra även om användargränssnittet i appen känns lite 90-tal. Men just nu sedan årsskiftet har jag ingen kontakt med bilen. Ingen aning om varför, men abonnemanget roamar ju mot Tyskland så det kan ju ha hänt nåt där. Ska felsöka på det så snart jag får tid. Har byggt in den i en arbetskamrats Golf 7 och han är också supernöjd.

Kollade dina bilder och det ser grymt enkelt ut att montera, typ plug & play.
Beställde nyss för 2995:- inkl 3 år, testar att göra det själv.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
6 januari 2018 · 1 271 Inlägg

candyweiss skrev:

Soulman skrev:

candyweiss skrev:
Hur fungerar Dfreeeze, inga problem?
VAG har det nu monterat och klart inkl 3 år för 3995:-

Fungerar verkligen bra även om användargränssnittet i appen känns lite 90-tal. Men just nu sedan årsskiftet har jag ingen kontakt med bilen. Ingen aning om varför, men abonnemanget roamar ju mot Tyskland så det kan ju ha hänt nåt där. Ska felsöka på det så snart jag får tid. Har byggt in den i en arbetskamrats Golf 7 och han är också supernöjd.

Kollade dina bilder och det ser grymt enkelt ut att montera, typ plug & play.
Beställde nyss för 2995:- inkl 3 år, testar att göra det själv.

Jag resonerar så att det har gått att bygga ihop bilen då kan man bygger isär i omvänd ordning. Det kan dock vara bra att ha lite clips av olika slag i bakfickan. Det är lätt hänt att de går sönder och/eller flyger iväg. Jag har plockat isär några bilar så jag har lite grejer att ha i reserv. Stå gärna i ett varmt garage så är plasten mer medgörlig. Kablaget är PnP. Bilderna är till god hjälp och det är meningen att andra ska kunna göra detta smile

Fick ordning på Dfreeezen idag, drog ur säkringen till T91an och satte in den igen och då fick jag kontakt. En klassisk Norsk reset.

Senast redigerat av Soulman (6 januari 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
6 januari 2018 · 876 Inlägg

Soulman skrev:

candyweiss skrev:

Soulman skrev:

Fungerar verkligen bra även om användargränssnittet i appen känns lite 90-tal. Men just nu sedan årsskiftet har jag ingen kontakt med bilen. Ingen aning om varför, men abonnemanget roamar ju mot Tyskland så det kan ju ha hänt nåt där. Ska felsöka på det så snart jag får tid. Har byggt in den i en arbetskamrats Golf 7 och han är också supernöjd.

Kollade dina bilder och det ser grymt enkelt ut att montera, typ plug & play.
Beställde nyss för 2995:- inkl 3 år, testar att göra det själv.

Jag resonerar så att det har gått att bygga ihop bilen då kan man bygger isär i omvänd ordning. Det kan dock vara bra att ha lite clips av olika slag i bakfickan. Det är lätt hänt att de går sönder och/eller flyger iväg. Jag har plockat isär några bilar så jag har lite grejer att ha i reserv. Stå gärna i ett varmt garage så är plasten mer medgörlig. Kablaget är PnP. Bilderna är till god hjälp och det är meningen att andra ska kunna göra detta smile

Fick ordning på Dfreeezen idag, drog ur säkringen till T91an och satte in den igen och då fick jag kontakt. En klassisk Norsk reset.

Gott att det löste sig. Jo, jag klarar säkert att få dit Dfreeezern, grymt bra hjälp med dina bilder.
Vet också att clips brukar gå sönder även om det var längesedan jag gjorde nåt sådant.
Vet du vad clipsen heter, storlek eller har dom nåt artikelnummer? Ska in på VAG på måndag.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
7 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Näe har nog ingen bra källa på det just nu. Be reservdelsnissen  plocka fram sprängskissen på inredningen höger bak så syns det vilka delar som behövs. Köp inte på dig lådvis, behöver du till reservdelshyllan efter detta jobbet är clipsen otroligt mycket billigare på Ebay. 1-2st i reserv räcker. Samma clips används i många modeller av Skoda, Seat, Audi och VW.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
7 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Soulman skrev:
Nope, det finns ingen mjukvara i min för att ändra mätartavlorna till Golfens tyvärr.

Begränsningen låg tydligen i den officiella VCDS versionen. I senaste BETA är detta löst och arbetas in i nästa release. Just nu kör jag med Golf R mätartavla och hastighetsmätaren går till 320 smile

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
8 januari 2018 · 876 Inlägg

Soulman skrev:
Näe har nog ingen bra källa på det just nu. Be reservdelsnissen  plocka fram sprängskissen på inredningen höger bak så syns det vilka delar som behövs. Köp inte på dig lådvis, behöver du till reservdelshyllan efter detta jobbet är clipsen otroligt mycket billigare på Ebay. 1-2st i reserv räcker. Samma clips används i många modeller av Skoda, Seat, Audi och VW.

Det var tydligen 2995:- inkl montering smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
8 januari 2018 · 1 271 Inlägg

candyweiss skrev:

Soulman skrev:
Näe har nog ingen bra källa på det just nu. Be reservdelsnissen  plocka fram sprängskissen på inredningen höger bak så syns det vilka delar som behövs. Köp inte på dig lådvis, behöver du till reservdelshyllan efter detta jobbet är clipsen otroligt mycket billigare på Ebay. 1-2st i reserv räcker. Samma clips används i många modeller av Skoda, Seat, Audi och VW.

Det var tydligen 2995:- inkl montering smile

Då tror jag någon gjort fel, men det gör ju inte dig nåt. Se till att få det skriftligt bara annars kommer de vilja ha 1000kr till av dig. Överallt står 3995 med montering och 2995 för dfreeezen utan montering.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
8 januari 2018 · 876 Inlägg

Soulman skrev:

candyweiss skrev:

Soulman skrev:
Näe har nog ingen bra källa på det just nu. Be reservdelsnissen  plocka fram sprängskissen på inredningen höger bak så syns det vilka delar som behövs. Köp inte på dig lådvis, behöver du till reservdelshyllan efter detta jobbet är clipsen otroligt mycket billigare på Ebay. 1-2st i reserv räcker. Samma clips används i många modeller av Skoda, Seat, Audi och VW.

Det var tydligen 2995:- inkl montering smile

Då tror jag någon gjort fel, men det gör ju inte dig nåt. Se till att få det skriftligt bara annars kommer de vilja ha 1000kr till av dig. Överallt står 3995 med montering och 2995 för dfreeezen utan montering.

Det står tom i mailet jag fick som svar smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
8 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Då är det bara att gratulera och jag uppmanar alla att gå för samma deal!
För 2995 lönar det sig inte ens att köpa den utanför Sverige faktiskt när jag har kollat vilket lär vara ett kampanjpris. Normalpriset ska vara 3995. Plus kostnad för installation. Förutom i candyweiss fall då smile

Senast redigerat av Soulman (8 januari 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
10 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Nu har jag köpt mig en VCP och kan göra ännu fler grejer än med VCDS. Först ut har jag aktiverat VIM (video in motion) så ungarna kan titta på film på väg till träningen smile

Sen finns det naturligtvis många fler ändringar man kan göra i många bilar eftersom det går att skriva direkt till eeprom. Kompatibelt med alla Skoda, Volkswagen, Seat och Audi så klart.

https://vcp-system.com/

Senast redigerat av Soulman (10 januari 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
SeniorRC
11 januari 2018 · 31 Inlägg

Spännande!
Vad har du mer för funktioner som du funderar på att ändra?
Jag har VQDC men har bara kört det på mina Audi och har inte kopplat upp mig mot Tiguanen.

BMW i4 M50 Black on Black "Carbon Package" (2022)
Soulman
11 januari 2018 · 1 271 Inlägg

VQDC? Aldrig hört talas om. Inte ens en snabb googling gav någon träff överhuvudtaget.

Min bil är rätt fullsmetad men jag hjälper andra med lite olika grejer. Aktiverade DLA på en Arteon här om dagen. Rätt enkelt när frontkamera och adaptiv farthållare finns. Funkar att göra på de flesta bilar som har den utrustningen. Men VCP har en del funktioner inbyggda som kräver färre moment än VCDS och man kan hårdskriva direkt på eeprom om man vill ändra hur utgångarna på BCM ska bete sig. T.ex kan man avaktivera lampövervakningen för de som gillar att stoppa in LED överallt. Avaktivera den livsfarliga start/stopp funktionen är väldigt enkel att göra med VCP. Inga problem att göra med VCDS men kräver fler moment. De kompletterar varandra helt enkelt.

Senast redigerat av Soulman (11 januari 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang