3726
Sök

VW Tiguan GTS

Tigge

120 030 Visningar
Projektet avslutat 14 juli 2018
24 Inlägg
12 april 2018
#141
Nyss läst igenom tråden, och det är helt sjukt vad snygg bilen är!

Riktigt synd där med baken och fälgen dock.. Vissa människor ska inte ha körkort

1 271 Inlägg
12 april 2018
Trådstartare
#142
Update!
Föraren hörsammade min idé om skadereglering via knäskålarna och hörde av sig till Polisen. Nu finns namn, personnummer och regnummer på bilen. Återstår att se om uppgifterna stämmer, bilen är i alla fall blå vilket stämmer väl med de färgrester jag har på min bil.

Uppdaterar så snart jag har mer uppgifter.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

215 Inlägg
13 april 2018
#143
Lider med dig! Hoppas föraren står för sitt misstag, men det känns aldrig bra med en skada på bilen när man själv är varsam! Riktigt fin bil du har där annars smile

1 065 Inlägg
17 april 2018
#145
Soulman skrev:
Har inte haft nån större energi att göra nåt, så då byggs det upp en hunger igen. Klickade hem nya gummimattor. Har sökt detta en tid men det har inte funnits att köpa till nya Tiguanen. Förrän nu.
Originalmattorna är bedrövligt dåliga och täcker knappt golvet. Ungarna älskar att ta avstamp från kardantunneln och med allt grus och treck från skorna vid pedalerna är golvet under alltid det skitigaste stället i hela bilen.. På detta vis är det mycket bättre skyddat. Några före och efterbilder.
Jag vet att gummimattor inte är särskilt mycket premium men här handlar det om vad som är praktiskt.

Som vanligt är Ebay en bra källa för prylar till våra bilar. 44 euro levererat till min dörr med UPS. Fantastiskt! Jag har köpt från denna leverantören tidigare och det är bra grejer. Passformen är väldigt nära hundra så jag är absolut nöjd. http://www.ebay.de/itm/272718545008

Har klickat hem lite mer prylar, ska till mitt postombud idag faktiskt och hämta ut ett par paket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-001d600c91f341e320f96669922952ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-547cc116d9b029801cb5fe7bc300a8c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-06ca1c6380661eb45aeba32283a7569f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-c00eef5af1d090b5ad94630417b5514a.jpg

Precis beställt samma, trött på att jag skitar ner hela pedalstället och ungarnas klättrande över kardantunneln.

VAG har världens bästa bilar.

1 065 Inlägg
20 april 2018
#146
Soulman skrev:
Har inte haft nån större energi att göra nåt, så då byggs det upp en hunger igen. Klickade hem nya gummimattor. Har sökt detta en tid men det har inte funnits att köpa till nya Tiguanen. Förrän nu.
Originalmattorna är bedrövligt dåliga och täcker knappt golvet. Ungarna älskar att ta avstamp från kardantunneln och med allt grus och treck från skorna vid pedalerna är golvet under alltid det skitigaste stället i hela bilen.. På detta vis är det mycket bättre skyddat. Några före och efterbilder.
Jag vet att gummimattor inte är särskilt mycket premium men här handlar det om vad som är praktiskt.

Som vanligt är Ebay en bra källa för prylar till våra bilar. 44 euro levererat till min dörr med UPS. Fantastiskt! Jag har köpt från denna leverantören tidigare och det är bra grejer. Passformen är väldigt nära hundra så jag är absolut nöjd. http://www.ebay.de/itm/272718545008

Har klickat hem lite mer prylar, ska till mitt postombud idag faktiskt och hämta ut ett par paket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-001d600c91f341e320f96669922952ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-547cc116d9b029801cb5fe7bc300a8c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-06ca1c6380661eb45aeba32283a7569f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-c00eef5af1d090b5ad94630417b5514a.jpg

Har nu beställt likadana mattor från  samma handlare, så jäkla trött på allt skit som hamnar där det inte ska vara.

VAG har världens bästa bilar.

1 065 Inlägg
20 april 2018
#147
NIC78 skrev:
Soulman skrev:
Jag har optimerat flera av mina bilar och aldrig funderat över bilens ålder eller hur hur långt de har gått. När fabriksgarantin gått ut har jag vid service på auktoriserad verkstad bett dem att inte göra eventuella uppdateringar på motorstyrdonet och aldrig fått någon motfråga på det.

Ingen erfarenhet av BSR men det verkar ju vara seriöst med verksamhet i många länder dessutom. Vtech har jag använt och det har fungerat utmärkt, det gör säkert BSR också. Viktigt är att välja någon som verkar seriös och inte möter upp på en stormarknadsparkering för att slanga in mjukvaran. Då kan man knappast förvänta sig support vid eventuellt behov.

Mailade igår BSR, och de har nu lagt till Tiguan 220 i sitt sortiment av trim 226hk/356Nm -> 301hk/421Nm.
Jag klurar vidare på det, skulle helst haft mer vrid än så. Men då måste jag säkert byta turbo också, vilket blir dyrt. Tur i allt är att Tiguan 180 TSI, är en helt annan motor. Så att det inte bara skiljer mjukvara utan detta är en betydligt enklare modell. För mig känns det iallafall bättre då jag fick slanta upp betydlig mer pengar för 220 (ca 35k, att DCC kom på köpet får man bara välkomna). Det ända jag stör mig på är att det är lite mycket hårdplast vid dörrar,stolar och mittkonsol, men så är det ju ingen dyr Audi heller (även DCC comfort + individual mode med frirullning hoppas jag kan fixas). Annars är Tiguanen super.

Är 2.0tsi 180hk så dålig då? Tror du inte den överlever en motoroptimering?
tmchiptuning.com/se är dom enda jag hittat till CZPA-motorn, men BSR har även nåt på gång.

VAG har världens bästa bilar.

31 Inlägg
21 april 2018
#148
Jag valde TMChiptuning i Göteborg, vilket jag även hade på min Audi A4 2.0TFSI.
Bilen har en mycket härligare karaktär och den upplevs nu som en bensinare, men riktigt bra drag hela vägen till rödmarkeringen.

Att en 2.0TSI på original 220hk skulle orka med att ge +300hk utan någon form av uppdatering som avgassystem, turbo och spridare, låter lite för optimistiskt.
Rimlig ökning av effekt utan ny HW brukar ligga på 10-15%, för att inte sätta allt på pottkanten.
Halvsats avgassystem och SW borde ge ett mycket bra uppsving och realistiskt 265-270hk/410-420Nm.
Skillnaden bakom ratten blir som natt och dag!

candyweiss skrev:
NIC78 skrev:
Soulman skrev:
Jag har optimerat flera av mina bilar och aldrig funderat över bilens ålder eller hur hur långt de har gått. När fabriksgarantin gått ut har jag vid service på auktoriserad verkstad bett dem att inte göra eventuella uppdateringar på motorstyrdonet och aldrig fått någon motfråga på det.

Ingen erfarenhet av BSR men det verkar ju vara seriöst med verksamhet i många länder dessutom. Vtech har jag använt och det har fungerat utmärkt, det gör säkert BSR också. Viktigt är att välja någon som verkar seriös och inte möter upp på en stormarknadsparkering för att slanga in mjukvaran. Då kan man knappast förvänta sig support vid eventuellt behov.

Mailade igår BSR, och de har nu lagt till Tiguan 220 i sitt sortiment av trim 226hk/356Nm -> 301hk/421Nm.
Jag klurar vidare på det, skulle helst haft mer vrid än så. Men då måste jag säkert byta turbo också, vilket blir dyrt. Tur i allt är att Tiguan 180 TSI, är en helt annan motor. Så att det inte bara skiljer mjukvara utan detta är en betydligt enklare modell. För mig känns det iallafall bättre då jag fick slanta upp betydlig mer pengar för 220 (ca 35k, att DCC kom på köpet får man bara välkomna). Det ända jag stör mig på är att det är lite mycket hårdplast vid dörrar,stolar och mittkonsol, men så är det ju ingen dyr Audi heller (även DCC comfort + individual mode med frirullning hoppas jag kan fixas). Annars är Tiguanen super.

Är 2.0tsi 180hk så dålig då? Tror du inte den överlever en motoroptimering?
tmchiptuning.com/se är dom enda jag hittat till CZPA-motorn, men BSR har även nåt på gång.


1 271 Inlägg
22 april 2018
Trådstartare
#149
WothRline skrev:
Jag valde TMChiptuning i Göteborg, vilket jag även hade på min Audi A4 2.0TFSI.
Bilen har en mycket härligare karaktär och den upplevs nu som en bensinare, men riktigt bra drag hela vägen till rödmarkeringen.

Att en 2.0TSI på original 220hk skulle orka med att ge +300hk utan någon form av uppdatering som avgassystem, turbo och spridare, låter lite för optimistiskt.
Rimlig ökning av effekt utan ny HW brukar ligga på 10-15%, för att inte sätta allt på pottkanten.
Halvsats avgassystem och SW borde ge ett mycket bra uppsving och realistiskt 265-270hk/410-420Nm.
Skillnaden bakom ratten blir som natt och dag!

candyweiss skrev:
NIC78 skrev:

Mailade igår BSR, och de har nu lagt till Tiguan 220 i sitt sortiment av trim 226hk/356Nm -> 301hk/421Nm.
Jag klurar vidare på det, skulle helst haft mer vrid än så. Men då måste jag säkert byta turbo också, vilket blir dyrt. Tur i allt är att Tiguan 180 TSI, är en helt annan motor. Så att det inte bara skiljer mjukvara utan detta är en betydligt enklare modell. För mig känns det iallafall bättre då jag fick slanta upp betydlig mer pengar för 220 (ca 35k, att DCC kom på köpet får man bara välkomna). Det ända jag stör mig på är att det är lite mycket hårdplast vid dörrar,stolar och mittkonsol, men så är det ju ingen dyr Audi heller (även DCC comfort + individual mode med frirullning hoppas jag kan fixas). Annars är Tiguanen super.

Är 2.0tsi 180hk så dålig då? Tror du inte den överlever en motoroptimering?
tmchiptuning.com/se är dom enda jag hittat till CZPA-motorn, men BSR har även nåt på gång.


Har du optimerat Tiguanen nu menar du?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
22 april 2018
Trådstartare
#150
candyweiss skrev:
Soulman skrev:
Har inte haft nån större energi att göra nåt, så då byggs det upp en hunger igen. Klickade hem nya gummimattor. Har sökt detta en tid men det har inte funnits att köpa till nya Tiguanen. Förrän nu.
Originalmattorna är bedrövligt dåliga och täcker knappt golvet. Ungarna älskar att ta avstamp från kardantunneln och med allt grus och treck från skorna vid pedalerna är golvet under alltid det skitigaste stället i hela bilen.. På detta vis är det mycket bättre skyddat. Några före och efterbilder.
Jag vet att gummimattor inte är särskilt mycket premium men här handlar det om vad som är praktiskt.

Som vanligt är Ebay en bra källa för prylar till våra bilar. 44 euro levererat till min dörr med UPS. Fantastiskt! Jag har köpt från denna leverantören tidigare och det är bra grejer. Passformen är väldigt nära hundra så jag är absolut nöjd. http://www.ebay.de/itm/272718545008

Har klickat hem lite mer prylar, ska till mitt postombud idag faktiskt och hämta ut ett par paket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-001d600c91f341e320f96669922952ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-547cc116d9b029801cb5fe7bc300a8c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-06ca1c6380661eb45aeba32283a7569f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-c00eef5af1d090b5ad94630417b5514a.jpg

Har nu beställt likadana mattor från  samma handlare, så jäkla trött på allt skit som hamnar där det inte ska vara.

Bra val, det gör en stor skullnan när man har framför allt barn i bilen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
22 april 2018
Trådstartare
#151
candyweiss skrev:
NIC78 skrev:
Soulman skrev:
Jag har optimerat flera av mina bilar och aldrig funderat över bilens ålder eller hur hur långt de har gått. När fabriksgarantin gått ut har jag vid service på auktoriserad verkstad bett dem att inte göra eventuella uppdateringar på motorstyrdonet och aldrig fått någon motfråga på det.

Ingen erfarenhet av BSR men det verkar ju vara seriöst med verksamhet i många länder dessutom. Vtech har jag använt och det har fungerat utmärkt, det gör säkert BSR också. Viktigt är att välja någon som verkar seriös och inte möter upp på en stormarknadsparkering för att slanga in mjukvaran. Då kan man knappast förvänta sig support vid eventuellt behov.

Mailade igår BSR, och de har nu lagt till Tiguan 220 i sitt sortiment av trim 226hk/356Nm -> 301hk/421Nm.
Jag klurar vidare på det, skulle helst haft mer vrid än så. Men då måste jag säkert byta turbo också, vilket blir dyrt. Tur i allt är att Tiguan 180 TSI, är en helt annan motor. Så att det inte bara skiljer mjukvara utan detta är en betydligt enklare modell. För mig känns det iallafall bättre då jag fick slanta upp betydlig mer pengar för 220 (ca 35k, att DCC kom på köpet får man bara välkomna). Det ända jag stör mig på är att det är lite mycket hårdplast vid dörrar,stolar och mittkonsol, men så är det ju ingen dyr Audi heller (även DCC comfort + individual mode med frirullning hoppas jag kan fixas). Annars är Tiguanen super.

Är 2.0tsi 180hk så dålig då? Tror du inte den överlever en motoroptimering?
tmchiptuning.com/se är dom enda jag hittat till CZPA-motorn, men BSR har även nåt på gång.

180hk har väl en annan hårdvara än 220hk så det är lite andra förutsättningar. För egen del hade jag inte tvekat, men vänd dig till någon av de mer välkända företagen. Kolla med Vtech också, de löser typ allt men är dåliga på att uppdatera webbsidan. Jag har bara goda erfarenheter av deras mjukvaror.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 065 Inlägg
22 april 2018
#152
Soulman skrev:
candyweiss skrev:
NIC78 skrev:

Mailade igår BSR, och de har nu lagt till Tiguan 220 i sitt sortiment av trim 226hk/356Nm -> 301hk/421Nm.
Jag klurar vidare på det, skulle helst haft mer vrid än så. Men då måste jag säkert byta turbo också, vilket blir dyrt. Tur i allt är att Tiguan 180 TSI, är en helt annan motor. Så att det inte bara skiljer mjukvara utan detta är en betydligt enklare modell. För mig känns det iallafall bättre då jag fick slanta upp betydlig mer pengar för 220 (ca 35k, att DCC kom på köpet får man bara välkomna). Det ända jag stör mig på är att det är lite mycket hårdplast vid dörrar,stolar och mittkonsol, men så är det ju ingen dyr Audi heller (även DCC comfort + individual mode med frirullning hoppas jag kan fixas). Annars är Tiguanen super.

Är 2.0tsi 180hk så dålig då? Tror du inte den överlever en motoroptimering?
tmchiptuning.com/se är dom enda jag hittat till CZPA-motorn, men BSR har även nåt på gång.

180hk har väl en annan hårdvara än 220hk så det är lite andra förutsättningar. För egen del hade jag inte tvekat, men vänd dig till någon av de mer välkända företagen. Kolla med Vtech också, de löser typ allt men är dåliga på att uppdatera webbsidan. Jag har bara goda erfarenheter av deras mjukvaror.

TM chiptuning är den anda jag hittat till min bil.

VAG har världens bästa bilar.

1 065 Inlägg
22 april 2018
#153
Soulman skrev:
WothRline skrev:
Jag valde TMChiptuning i Göteborg, vilket jag även hade på min Audi A4 2.0TFSI.
Bilen har en mycket härligare karaktär och den upplevs nu som en bensinare, men riktigt bra drag hela vägen till rödmarkeringen.

Att en 2.0TSI på original 220hk skulle orka med att ge +300hk utan någon form av uppdatering som avgassystem, turbo och spridare, låter lite för optimistiskt.
Rimlig ökning av effekt utan ny HW brukar ligga på 10-15%, för att inte sätta allt på pottkanten.
Halvsats avgassystem och SW borde ge ett mycket bra uppsving och realistiskt 265-270hk/410-420Nm.
Skillnaden bakom ratten blir som natt och dag!

candyweiss skrev:

Är 2.0tsi 180hk så dålig då? Tror du inte den överlever en motoroptimering?
tmchiptuning.com/se är dom enda jag hittat till CZPA-motorn, men BSR har även nåt på gång.


Har du optimerat Tiguanen nu menar du?

Nej, men jag är jäkligt sugen på det. Vill ju hitta någon pålitlig firma att göra det på.

VAG har världens bästa bilar.

1 065 Inlägg
22 april 2018
#154
Soulman skrev:
candyweiss skrev:
Soulman skrev:
Har inte haft nån större energi att göra nåt, så då byggs det upp en hunger igen. Klickade hem nya gummimattor. Har sökt detta en tid men det har inte funnits att köpa till nya Tiguanen. Förrän nu.
Originalmattorna är bedrövligt dåliga och täcker knappt golvet. Ungarna älskar att ta avstamp från kardantunneln och med allt grus och treck från skorna vid pedalerna är golvet under alltid det skitigaste stället i hela bilen.. På detta vis är det mycket bättre skyddat. Några före och efterbilder.
Jag vet att gummimattor inte är särskilt mycket premium men här handlar det om vad som är praktiskt.

Som vanligt är Ebay en bra källa för prylar till våra bilar. 44 euro levererat till min dörr med UPS. Fantastiskt! Jag har köpt från denna leverantören tidigare och det är bra grejer. Passformen är väldigt nära hundra så jag är absolut nöjd. http://www.ebay.de/itm/272718545008

Har klickat hem lite mer prylar, ska till mitt postombud idag faktiskt och hämta ut ett par paket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-001d600c91f341e320f96669922952ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-547cc116d9b029801cb5fe7bc300a8c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-06ca1c6380661eb45aeba32283a7569f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-c00eef5af1d090b5ad94630417b5514a.jpg

Har nu beställt likadana mattor från  samma handlare, så jäkla trött på allt skit som hamnar där det inte ska vara.

Bra val, det gör en stor skullnan när man har framför allt barn i bilen.

Ja, det blir nog kanon för golvet där bak, men även runt pedalstället där det ser bedrövligt ut.

VAG har världens bästa bilar.

1 271 Inlägg
22 april 2018
Trådstartare
#155
candyweiss skrev:
Soulman skrev:
WothRline skrev:
Jag valde TMChiptuning i Göteborg, vilket jag även hade på min Audi A4 2.0TFSI.
Bilen har en mycket härligare karaktär och den upplevs nu som en bensinare, men riktigt bra drag hela vägen till rödmarkeringen.

Att en 2.0TSI på original 220hk skulle orka med att ge +300hk utan någon form av uppdatering som avgassystem, turbo och spridare, låter lite för optimistiskt.
Rimlig ökning av effekt utan ny HW brukar ligga på 10-15%, för att inte sätta allt på pottkanten.
Halvsats avgassystem och SW borde ge ett mycket bra uppsving och realistiskt 265-270hk/410-420Nm.
Skillnaden bakom ratten blir som natt och dag!



Har du optimerat Tiguanen nu menar du?

Nej, men jag är jäkligt sugen på det. Vill ju hitta någon pålitlig firma att göra det på.

Skicka ett mejl eller meddelade på Vtech FB.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 065 Inlägg
22 april 2018
#156
Soulman skrev:
candyweiss skrev:
Soulman skrev:

Har du optimerat Tiguanen nu menar du?

Nej, men jag är jäkligt sugen på det. Vill ju hitta någon pålitlig firma att göra det på.

Skicka ett mejl eller meddelade på Vtech FB.

Jo det skulle jag kunna göra, men ser nu att jag har 30 mil till närmaste återförsäljare sad

VAG har världens bästa bilar.

31 Inlägg
22 april 2018
#157
Yes, har optimerat min GTS.
Ganska säker på att en 180 TSI kan bli ganska trevlig med ny mjukvara och det är nog inte omöjligt att nå likvärdig vägprestanda som en 220 TSI.

Soulman skrev:
WothRline skrev:
Jag valde TMChiptuning i Göteborg, vilket jag även hade på min Audi A4 2.0TFSI.
Bilen har en mycket härligare karaktär och den upplevs nu som en bensinare, men riktigt bra drag hela vägen till rödmarkeringen.

Att en 2.0TSI på original 220hk skulle orka med att ge +300hk utan någon form av uppdatering som avgassystem, turbo och spridare, låter lite för optimistiskt.
Rimlig ökning av effekt utan ny HW brukar ligga på 10-15%, för att inte sätta allt på pottkanten.
Halvsats avgassystem och SW borde ge ett mycket bra uppsving och realistiskt 265-270hk/410-420Nm.
Skillnaden bakom ratten blir som natt och dag!

candyweiss skrev:

Är 2.0tsi 180hk så dålig då? Tror du inte den överlever en motoroptimering?
tmchiptuning.com/se är dom enda jag hittat till CZPA-motorn, men BSR har även nåt på gång.


Har du optimerat Tiguanen nu menar du?


1 271 Inlägg
26 april 2018
Trådstartare
#158
Beslut om skaderegleringen äntligen och motparten bedöms som vållande. Det är ju dock inte självklart förrän det är avgjort.
På måndag ska bilen besiktigas inför kommande reparation.

Därefter är bilen till salu.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 065 Inlägg
26 april 2018
#159
Soulman skrev:
Beslut om skaderegleringen äntligen och motparten bedöms som vållande. Det är ju dock inte självklart förrän det är avgjort.
På måndag ska bilen besiktigas inför kommande reparation.

Därefter är bilen till salu.

Vill du inte ha den längre på grund av skadan eller det är bara något annan på gång, du har ju inte haft den så länge och att du lagt ner mycket tid och pengar?

VAG har världens bästa bilar.

1 271 Inlägg
26 april 2018
Trådstartare
#160
Det känns inge kul längre när bilen behöver repareras. Den är inte ny för mig längre och det går ju fan inte att få ha nåt fint ifred heller.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017


Sök