Köpa hoj, Vilken hoj passar bäst för nybörjare?

mittedude
12 januari 2017 · 6 Inlägg

Hej
Går i tankarna att ta hoj kort i sommar och funderar lite över vilken hoj som skulle passa bäst som första hoj.
Körde en hel del moppe 15års åldern och nu har de gått 15år till och inte rört en hoj sen dess men jag misstänker att grunderna borde sitter kvar, ska också tillägga att jag inte är jätte lång 160cm så är ute efter en hoj med låg sitt höjd.

Har kika på KTM Duke 390, vad finns de mer för alternativ att välja på?
Då denna ligger på en sitthöjd runt 80cm och gillar även dess utseende s.k. naked bike (tror de går under den kategorin).

Tack

h0cke
12 januari 2017 · 18 Inlägg

gsr 600/1000
cb 600/900
kawa z750 /z800
yama fz1

Sen finns såklart aprilia och ducati har fina hojar med men är dålig på vilka modeller.
Själv köpte jag en zx6r i höstas och jag ångrar inte att jag köpte med kåpa, men mer behagligt i motorvägsfart.

Desmosedici
12 januari 2017 · 53 Inlägg

Ducati monster 900-1100 big_smile

Senast redigerat av Desmosedici (12 januari 2017)

666_Beast
12 januari 2017 · 1 863 Inlägg

Jag köpte en Suzuki Bandit 650 när jag tog kortet för tre år sen men nu är den såld för att byta till nåt större. Ångrar inte att jag började med en "liten" hoj då man lärde sig att köra ordentligt med lagom kraft i motorn.
Alla tycker att man ska börja med en stor 1000-1200 kubikare men det är bättre att byta upp när man ledsnat på lill motorn.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
marcus80 Sir
13 januari 2017 · 935 Inlägg

Beror på vilken typ av kort du tänkt ta. En 390 blir ju bara mellan klass dvs A2.
Skall du ha fullt A är det minst 599cc och 45 kw som gäller.

Kawasaki er6n är en bra nybörjar hoj.
Yamaha Mt07 är också lättkörd och enkel.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
SportPilot Ubåtsingenjör
13 januari 2017 · 7 232 Inlägg

I din sits hade jag kollat på Mt07 som nämns ovan smile Körde bandit 650 på körskolan och den är inte dum den heller

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jaka54
13 januari 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
Sitter och tittar i "Motorcykelkatalogen 2017" eftersom du frågar om lämplig hoj att börja med. Man kan väl säga så här: -Det spelar ingen roll vilken hoj du väljer alla är lika lättkörda,men alla är inte lika roliga eller bekväma att köra, det är min åsikt.
Kör sedan 2003 en Honda "Pan European" 1300STA , dessförinnan en BMW 1150GS och före det BMW K75 och Harley Davidson 750cc från 1942  (Krigare) och -68 Zundapp KS 100.
Det handlar mer om vad man har råd med, både när det gäller inköpspris och försäkringskostnad.
Den hoj jag har nu, "Pannan" kostade 2003 180 000kr och försäkringen  (Honda har en speciell försäkring hos IF) kostar årligen ca 4000kr. Men som du vet finns det hojar med skyhöga försäkringspremier (R1, Fireblade, GSX-R osv)
Fördelarna med Honda  "Pan European" flera : dels motorn, en  vattenkyld V4 på 1300cc och 126hk och 125Nm vridmoment  som ger lugn och fin gång, dels att man sitter bra, i synnerhet sedan jag skickade originalsadlarna på omstoppning till en firma i Kalifornien (Russel Cycle Products), och att man har en stor kåpa samt vindruta som kan elmanövreras i olika höjder så man slipper regn och rusk och turbulens.Turbulens runt hjälmen är ett otyg som få nybörjare tänker på när de skaffar motorcykel.  Packväskor och toppbox för längre turer är en annan grej som bidrar till pluskontot, en annan är att man kommer långt på en tank, ca 50-60mil då tanken rymmer 29 liter. Kardandrift är en annan fördel! - Skönt att slippa behöva tänka på att justera och smörja en kedja.
Nackdelar då: Tung 330 kilo fulltankad , men eftersom tyngdpunkten ligger relativt lågt är det inte svårt att balansera hojen även i låga farter.

Så du kanske kan förstå att jag tycker att det här är den bästa hoj som finns om man ska köra på asfaltvägar!
Men du är väl kanske ute efter en mindre och billigare hoj!?
BMW har en ny GS modell på 310cc (encylindrig fyrtakt på 34hk) som verkar intressant med ganska lågt pris 47 300kr.
Annars är BMW:s  "stora" GS 1200 en riktig skön hoj eftersom man kan ge sig ut i "naturen" med den på ett sätt som man inte kan med en landsvägshoj. (har haft föregångaren på 1150cc). GS 310 ser nästan identisk ut som "stora" 1200GS.

Hondas CB 500 familj på 48hk (F,R och X) är också fin.Pris: 67900kr. Honda har hög kvalitet på sina hojar liksom alla japanska firmor.

Lite större är Hondas nya 1000 kubikare CRF "Africa Twin" på 95hk, en hoj som fått väldigt bra kritik då den passar både på grusvägar som på asfalt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-ee44f0aa40bedf036720e7671441481c.jpg

Senast redigerat av jaka54 (13 januari 2017)

mittedude
14 januari 2017 · 6 Inlägg

Tack för alla förslag, ska genast läsa på om dessa.

Tanken jag har är att ta A(tung) direkt bara för att slippa behöva göra en ny uppkörning senare, men ändå skaffa en enklare hoj först som man kan lära sig grunderna och få kör erfarenhet känner jag är lite av en prio.
På min bilskola har de (A2) Honda cb500f och en (A) Honda cb650f vilket bör vara ganska lättkörda cyklar.

Min tanke på budget är runt 50.000kr minst för en hoj, är det nåt speciellt man ska tänka på när man köpa hoj?

jaka54
14 januari 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
Ny eller begagnad hoj??
Förutom hoj så måste man införskaffa lämpliga kläder och då står valet ofta om man vill ha skinnställ eller  goretexställ (Tygställ),
Skinn håller nog lite bättre om du tänker kana på asfallt men goretexställ är lite svalare att ha varma sommardagar. Pris: mellan 4000-12000:-
Stövlar: Pris mellan 1000-3000:-
Handskar: Pris mellan 500-3000:- Kör med handskar från Tyska firman Held sedan 15 år tillbaka, först deras "Galaxy" och sedan tre år tillbaka deras "Titan".-Fantastiskt sköna.
Hjälm: Öppen eller Integral? Integral  är bäst/säkrare. Vad du än väljer ska hjälmen sitta stadigt/hårt.
Personligen använder jag Shoei XR 1100 som är både bekväm och tyst. Tyst hjälm är viktig men öronproppar kör nog alla hojåkare med ändå då vindbruset är nog så störande  med vilken hjälm som helst.
Har prövat både Schubert och BMW hjälmar , både med öppningsbar front och helt slutna, men Shoei och Arai hjälmar passar mig bäst. Pris på en Shoei ligger runt 3000:- om man köper den via "nätet".

Det glömde jag...Hoj med handtagsvärme är ett plus! Nästan ett måste i vårt klimat.

Senast redigerat av jaka54 (14 januari 2017)

Muttley
14 januari 2017 ·

mittedude skrev:
Tack för alla förslag, ska genast läsa på om dessa.

Tanken jag har är att ta A(tung) direkt bara för att slippa behöva göra en ny uppkörning senare, men ändå skaffa en enklare hoj först som man kan lära sig grunderna och få kör erfarenhet känner jag är lite av en prio.
På min bilskola har de (A2) Honda cb500f och en (A) Honda cb650f vilket bör vara ganska lättkörda cyklar.

Min tanke på budget är runt 50.000kr minst för en hoj, är det nåt speciellt man ska tänka på när man köpa hoj?

Vad är syftet med att du ska köra motorcykel?  För nöjes skull, transport eller både och?
Ska du köra långt så glöm RR hojar.
Faktiskt trevligare isåfall med glidare.

Motorcyklar med upprätt sittställning tycker jag är att föredra för ryggens skull.
Har själv ägt gsx 400fws, cbr 600F och en cbr 900RR
Av de tre var cbr 600 F den trevligaste att köra med.

Köp inget billigt skit i säkerhetsväg heller, hjälm bör man lägga en del extra på.

SportPilot Ubåtsingenjör
14 januari 2017 · 7 232 Inlägg

gortex håller minst lika bra som skinn idag, det är dessutom bekvämare och enklare att använda

jag har både skinnställ och gortex kläder, använder aldrig skinnstället längre...

Om jag någon gång uppfyller en dröm och börjar köra på bana så införskaffar jag nog ett helställ i skinn

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
allfixarn75
30 januari 2017 · 5 Inlägg

Hade nog satsar på en trehuling till att börja med wink

tobbeh78 !
30 januari 2017 · 543 Inlägg

Jag hade en Triumph Street Triple 675, väldigt fin och behaglig hoj, bra med bottenvrid men kraften fanns även på höga varv.
Kan bara rekommendera den hojen, annars är KTM 660 SMC väldigt rolig hoj också. smile

Trött och bitter?? javisst!
Wool
7 februari 2017 · 9 Inlägg

Hade jag varit dig hade jag nog satsat på en trehjuling först wink

Muttley
7 februari 2017 ·

Wool skrev:
Hade jag varit dig hade jag nog satsat på en trehjuling först wink

Påminner ju inte mycket om motorcykel dock.

torsen
15 februari 2017 · 7 238 Inlägg

Mitt råd är att köpa en lite äldre och lättare samt billigare MC och "rosta av" första säsongen.
Till exempel Suzuki Savage eller Yamaha Virago -96 till -99.
Ett fint exemplar får du för 20.000:- till 30.000:-.
Efter första år får du tillbaka pengarna när du köper en "fullvuxen" hoj.
Mycket attraktiva och efterfrågade som nybörjar-MC och "tjejhoj".
Låg sitshöjd säker vid stadskörning.
Men ingen "raceputtehoj".
Men vad du gör, snabba på med att köpa.
Om en månad sticker priserna iväg uppåt.

I valet mellan skinnställ och Gortex förordar jag det senare.
Kanske inte så snyggt, men praktiskt om det regnar(ja jag vet att det finns "regnställ").
Minns med fasa så vämjeliga skinnställen brev av svett inifrån och nederbörd utifrån då jag gjorde "lumpen" som MC-ordonans.

Ska du köpa ny MC så pruta inte på ABS-bromsar.
Ska du köpa ny utrustning(ställ, hjälm, stövlarr, handskar) så köp säkerhetsklassade så får du rabatt på försäkringen, och klarar dig bättre vid en olycka.

Utmarks-Loke
15 februari 2017 · 5 840 Inlägg

Klart du skall ha en stor fet harley

torsen
15 februari 2017 · 7 238 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Klart du skall ha en stor fet harley

På 360 kg?
För en nybörjare?
Provade en FAT BOY när den var ny.
Vilka fruktansvärda vibrationer i fotplattorna.
Man blev som bedövad i fötterna efter en provkörning.
Backspeglarna visade trippelbilder.
Blev en Suzuki Intruder VX 1400 för mig i stället.
Har även ägt en Yamaha Virago 1100.
Gillar cleana hojar med kardandrift utan kåpor som visar sina vackra motorer.
Men jag har provkört BMW och måste erkänna att deras vägegenskaper och bromsar slår mina favoriter.

torsen
15 februari 2017 · 7 238 Inlägg

Wool skrev:
Hade jag varit dig hade jag nog satsat på en trehjuling först wink

Fanns en trike med V8 på Blocket för 280.000:- i höstas.

Notchpedro
16 februari 2017 · 38 Inlägg

Gör dig själv en stor tjänst. Åk runt till några mc-handlare och provsitt och kolla runt.
Det är ju DU som ska en hoj som DU trivs med.
Gillar du nakenhojar så det självklart det du ska kolla mest på.

När du hittat ett par modeller du gillar så kolla upp försäkring, servicekostnader osv.
Glöm för guds skull inte att köpa vettig utrustning!
Har 2 polare som får ångra sig resten av sina liv för att dom köpte drömhojen men inte hade råd med mer än en halvbra hjälm och ett par handskar, resultatet för dom är ena personen får halta resten av livet och kan inte köra hoj längre, den andra sitter i rullstol.
Båda olyckorna så var det en som var bilist vållande.

Ett tips på vägen som min farsa gav mig och som jag sa till min son: "Alla försöker döda dig, alla siktar på dig. Ingen ser dig."
Ha det med dig i bakhuvudet när du kör så ökar du dina chanser.
Viktigast av allt: Se till att ha kul när du kör, mc är det roligaste som finns. Även med låg effekt kan man ha jäkligt roligt!

Senast redigerat av Notchpedro (16 februari 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang