Hej!
Sitter och tittar i "Motorcykelkatalogen 2017" eftersom du frågar om lämplig hoj att börja med. Man kan väl säga så här: -Det spelar ingen roll vilken hoj du väljer alla är lika lättkörda,men alla är inte lika roliga eller bekväma att köra, det är min åsikt.
Kör sedan 2003 en Honda "Pan European" 1300STA , dessförinnan en BMW 1150GS och före det BMW K75 och Harley Davidson 750cc från 1942 (Krigare) och -68 Zundapp KS 100.
Det handlar mer om vad man har råd med, både när det gäller inköpspris och försäkringskostnad.
Den hoj jag har nu, "Pannan" kostade 2003 180 000kr och försäkringen (Honda har en speciell försäkring hos IF) kostar årligen ca 4000kr. Men som du vet finns det hojar med skyhöga försäkringspremier (R1, Fireblade, GSX-R osv)
Fördelarna med Honda "Pan European" flera : dels motorn, en vattenkyld V4 på 1300cc och 126hk och 125Nm vridmoment som ger lugn och fin gång, dels att man sitter bra, i synnerhet sedan jag skickade originalsadlarna på omstoppning till en firma i Kalifornien (Russel Cycle Products), och att man har en stor kåpa samt vindruta som kan elmanövreras i olika höjder så man slipper regn och rusk och turbulens.Turbulens runt hjälmen är ett otyg som få nybörjare tänker på när de skaffar motorcykel. Packväskor och toppbox för längre turer är en annan grej som bidrar till pluskontot, en annan är att man kommer långt på en tank, ca 50-60mil då tanken rymmer 29 liter. Kardandrift är en annan fördel! - Skönt att slippa behöva tänka på att justera och smörja en kedja.
Nackdelar då: Tung 330 kilo fulltankad , men eftersom tyngdpunkten ligger relativt lågt är det inte svårt att balansera hojen även i låga farter.
Så du kanske kan förstå att jag tycker att det här är den bästa hoj som finns om man ska köra på asfaltvägar!
Men du är väl kanske ute efter en mindre och billigare hoj!?
BMW har en ny GS modell på 310cc (encylindrig fyrtakt på 34hk) som verkar intressant med ganska lågt pris 47 300kr.
Annars är BMW:s "stora" GS 1200 en riktig skön hoj eftersom man kan ge sig ut i "naturen" med den på ett sätt som man inte kan med en landsvägshoj. (har haft föregångaren på 1150cc). GS 310 ser nästan identisk ut som "stora" 1200GS.
Hondas CB 500 familj på 48hk (F,R och X) är också fin.Pris: 67900kr. Honda har hög kvalitet på sina hojar liksom alla japanska firmor.
Lite större är Hondas nya 1000 kubikare CRF "Africa Twin" på 95hk, en hoj som fått väldigt bra kritik då den passar både på grusvägar som på asfalt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-ee44f0aa40bedf036720e7671441481c.jpg]()