Köpa hoj, Vilken hoj passar bäst för nybörjare?

_______
11 maj 2017 · 107 Inlägg

Suzuki SV 650, GSF1200/600, Honda VFR 750/800 förmodligen den skottsäkraste hojen någonsin. Är du grön på knarr så glöm tyngre och starkare hojar. En sådan fixar du när du har fått några mil i kroppen SV:n förmodligen den absolut "kuligaste" hojen, den är roligare än sex ( har provat bägge många gånger), GSF:na brutala och smått otroligt lättkörda, VFR, tja kanske inte den ideala instegsmaskinen, men den hållbaraste och hyfsade prestanda. En 750/800 framhålls av många motorjournalister som den bästa knarren, snudd på outslitlig. , Försäkringar på äldre versioner är väldans billiga oavsett ålder eller ålder på svänglapp (Bilsport&mc).
Köp inte på dig en värsting direkt, utan börja smått, inte över 800 cc första året, oavsett vad en del säger.

Senast redigerat av Blacken (11 maj 2017)

SportPilot Ubåtsingenjör
11 maj 2017 · 7 231 Inlägg

Blacken skrev:
Suzuki SV 650, GSF1200/600, Honda VFR 750/800 förmodligen den skottsäkraste hojen någonsin. Är du grön på knarr så glöm tyngre och starkare hojar. En sådan fixar du när du har fått några mil i kroppen SV:n förmodligen den absolut "kuligaste" hojen, den är roligare än sex ( har provat bägge många gånger), GSF:na brutala och smått otroligt lättkörda, VFR, tja kanske inte den ideala instegsmaskinen, men den hållbaraste och hyfsade prestanda En 750 f -90-93 gör 0 till 100 på ca 2,5 sekunder, den framhålls av många motorjournalister som den bästa knarren. snudd på outslitlig. , försäkringar på äldre versioner är väldans billiga oavsett ålder eller ålder på svänglapp (Bilsport&mc).
Köp inte på dig en värsting direkt, utan börja smått, inte över 800 cc första året, oavsett vad en del säger.

Håller inte alls med dig, köp den hoj du vill ha och lär dig köra den... man kan köra ihjäl sig på precis allt om man inte kör med huvudet. Vill du ha en bmw 1000rr, så köp det men behandla den med respekt.

Angående hojarna du rekommenderar så är det riktigt bra knarrar smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
_______
11 maj 2017 · 107 Inlägg

SportPilot skrev:

Blacken skrev:
Suzuki SV 650, GSF1200/600, Honda VFR 750/800 förmodligen den skottsäkraste hojen någonsin. Är du grön på knarr så glöm tyngre och starkare hojar. En sådan fixar du när du har fått några mil i kroppen SV:n förmodligen den absolut "kuligaste" hojen, den är roligare än sex ( har provat bägge många gånger), GSF:na brutala och smått otroligt lättkörda, VFR, tja kanske inte den ideala instegsmaskinen, men den hållbaraste och hyfsade prestanda En 750 f -90-93 gör 0 till 100 på ca 2,5 sekunder, den framhålls av många motorjournalister som den bästa knarren. snudd på outslitlig. , försäkringar på äldre versioner är väldans billiga oavsett ålder eller ålder på svänglapp (Bilsport&mc).
Köp inte på dig en värsting direkt, utan börja smått, inte över 800 cc första året, oavsett vad en del säger.

Håller inte alls med dig, köp den hoj du vill ha och lär dig köra den... man kan köra ihjäl sig på precis allt om man inte kör med huvudet. Vill du ha en bmw 1000rr, så köp det men behandla den med respekt.

Angående hojarna du rekommenderar så är det riktigt bra knarrar smile

Innan man kan gå, så måste man lära sig att krypa.

Senast redigerat av Blacken (11 maj 2017)

SportPilot Ubåtsingenjör
11 maj 2017 · 7 231 Inlägg

Blacken skrev:

SportPilot skrev:

Blacken skrev:
Suzuki SV 650, GSF1200/600, Honda VFR 750/800 förmodligen den skottsäkraste hojen någonsin. Är du grön på knarr så glöm tyngre och starkare hojar. En sådan fixar du när du har fått några mil i kroppen SV:n förmodligen den absolut "kuligaste" hojen, den är roligare än sex ( har provat bägge många gånger), GSF:na brutala och smått otroligt lättkörda, VFR, tja kanske inte den ideala instegsmaskinen, men den hållbaraste och hyfsade prestanda En 750 f -90-93 gör 0 till 100 på ca 2,5 sekunder, den framhålls av många motorjournalister som den bästa knarren. snudd på outslitlig. , försäkringar på äldre versioner är väldans billiga oavsett ålder eller ålder på svänglapp (Bilsport&mc).
Köp inte på dig en värsting direkt, utan börja smått, inte över 800 cc första året, oavsett vad en del säger.

Håller inte alls med dig, köp den hoj du vill ha och lär dig köra den... man kan köra ihjäl sig på precis allt om man inte kör med huvudet. Vill du ha en bmw 1000rr, så köp det men behandla den med respekt.

Angående hojarna du rekommenderar så är det riktigt bra knarrar smile

Innan man kan gå, så måste man lära sig krypa.

visst är det så, men man lär sig gå även med löparskor på fötterna
det handlar om vilken inställning man har, tror man att man är nästa Rossi så är alla motorcyklar farliga

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
_______
11 maj 2017 · 107 Inlägg

SportPilot skrev:

Blacken skrev:

SportPilot skrev:

Håller inte alls med dig, köp den hoj du vill ha och lär dig köra den... man kan köra ihjäl sig på precis allt om man inte kör med huvudet. Vill du ha en bmw 1000rr, så köp det men behandla den med respekt.

Angående hojarna du rekommenderar så är det riktigt bra knarrar smile

Innan man kan gå, så måste man lära sig krypa.

visst är det så, men man lär sig gå även med löparskor på fötterna
det handlar om vilken inställning man har, tror man att man är nästa Rossi så är alla motorcyklar farliga

smile förvisso men  löparskor passar dåligt på knän har jag lagt märke till. Liasom visst kan man, men hur lyckat är det? att behöva vara skitnödig hela tiden innan man blir van, eller börja med något som är betydligt lätthanterligare? och behålla glädjen av att köra hoj?

SportPilot Ubåtsingenjör
11 maj 2017 · 7 231 Inlägg

Blacken skrev:

SportPilot skrev:

Blacken skrev:

Innan man kan gå, så måste man lära sig krypa.

visst är det så, men man lär sig gå även med löparskor på fötterna
det handlar om vilken inställning man har, tror man att man är nästa Rossi så är alla motorcyklar farliga

smile förvisso men  löparskor passar dåligt på knän har jag lagt märke till. Liasom visst kan man, men hur lyckat är det? att behöva vara skitnödig hela tiden innan man blir van, eller börja med något som är betydligt lätthanterligare? och behålla glädjen av att köra hoj?

nu började jag visserligen på en r6, men har kört flertalet liters hojar och de är inte ett dugg svårare att manövrera än 600an
om man är skitnödig när man kör hoj så bör man besöka wc innan man ger sig ut wink   

Jag står fast vid att man ska köpa en hoj man vill ha, annars försvinner mycket av glädjen med att köra hoj. Sen anser jag att sporthoj inte är något för gatan, men det har med personliga preferenser att göra.
Let's agree to disagree.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
_______
12 maj 2017 · 107 Inlägg

SportPilot skrev:

Blacken skrev:

SportPilot skrev:

visst är det så, men man lär sig gå även med löparskor på fötterna
det handlar om vilken inställning man har, tror man att man är nästa Rossi så är alla motorcyklar farliga

smile förvisso men  löparskor passar dåligt på knän har jag lagt märke till. Liasom visst kan man, men hur lyckat är det? att behöva vara skitnödig hela tiden innan man blir van, eller börja med något som är betydligt lätthanterligare? och behålla glädjen av att köra hoj?

nu började jag visserligen på en r6, men har kört flertalet liters hojar och de är inte ett dugg svårare att manövrera än 600an
om man är skitnödig när man kör hoj så bör man besöka wc innan man ger sig ut wink   

Jag står fast vid att man ska köpa en hoj man vill ha, annars försvinner mycket av glädjen med att köra hoj. Sen anser jag att sporthoj inte är något för gatan, men det har med personliga preferenser att göra.
Let's agree to disagree.

smile Jo då det kan vi, men förstås, en fördel med att ha en knarr med slutmuskelfaktor 9,68 på skitnödighetsskalan vid gaspådrag, är  att man inte kommer att lida av förstoppning i första taget. smile..

marcus80 Sir
12 maj 2017 · 935 Inlägg

Övar man bara tillräckligt så går det att klara allt med nästan vilken hoj som helst. Jag har provat lågfartsbanan på sporthoj (fzr1000 och r6) och det var inga problem. Så köp det du vill ha, jag har själv i dagsläget en kawasaki z1000 från 2007. Ingen värsting men rör på sig wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Muttley
12 maj 2017 ·

Blacken skrev:
Suzuki SV 650, GSF1200/600, Honda VFR 750/800 förmodligen den skottsäkraste hojen någonsin. Är du grön på knarr så glöm tyngre och starkare hojar. En sådan fixar du när du har fått några mil i kroppen SV:n förmodligen den absolut "kuligaste" hojen, den är roligare än sex ( har provat bägge många gånger), GSF:na brutala och smått otroligt lättkörda, VFR, tja kanske inte den ideala instegsmaskinen, men den hållbaraste och hyfsade prestanda. En 750/800 framhålls av många motorjournalister som den bästa knarren, snudd på outslitlig. , Försäkringar på äldre versioner är väldans billiga oavsett ålder eller ålder på svänglapp (Bilsport&mc).
Köp inte på dig en värsting direkt, utan börja smått, inte över 800 cc första året, oavsett vad en del säger.

Jag säger emot.
Jag började att övningsköra med en VN1100. Även om de inte är en sporthoj så är den stor och klumpig men den övade jag låg och högfartsbanan med. Med skinnväskor och grejjer monterat.

Jag gjorde misstaget att jag själv köpte en gsx400fws som egen första, jag ångrar även att jag köpte cbr 600f som andra, tredje gången blev de cbr900RR.   Skulle köpt 900 direkt smile

_______
12 maj 2017 · 107 Inlägg

Muttley skrev:

Blacken skrev:
Suzuki SV 650, GSF1200/600, Honda VFR 750/800 förmodligen den skottsäkraste hojen någonsin. Är du grön på knarr så glöm tyngre och starkare hojar. En sådan fixar du när du har fått några mil i kroppen SV:n förmodligen den absolut "kuligaste" hojen, den är roligare än sex ( har provat bägge många gånger), GSF:na brutala och smått otroligt lättkörda, VFR, tja kanske inte den ideala instegsmaskinen, men den hållbaraste och hyfsade prestanda. En 750/800 framhålls av många motorjournalister som den bästa knarren, snudd på outslitlig. , Försäkringar på äldre versioner är väldans billiga oavsett ålder eller ålder på svänglapp (Bilsport&mc).
Köp inte på dig en värsting direkt, utan börja smått, inte över 800 cc första året, oavsett vad en del säger.

Jag säger emot.
Jag började att övningsköra med en VN1100. Även om de inte är en sporthoj så är den stor och klumpig men den övade jag låg och högfartsbanan med. Med skinnväskor och grejjer monterat.

Jag gjorde misstaget att jag själv köpte en gsx400fws som egen första, jag ångrar även att jag köpte cbr 600f som andra, tredje gången blev de cbr900RR.   Skulle köpt 900 direkt smile

Och jag käblar envetet tillbaka smile man ska alltid börja försiktigt när man hanterar "dynamit", Dagens 500, 600:or har effekter som våra 900/100 hade då det begav sig, och ser man till dagens dräpare runt litern så säger sunda förnuftet att man inte börjar med en sådan, visst det kan gå bra, men är man oerfaren och det är man dom första 5-10 åren på två hjul, oavsett vad en del kan tycka sig vara hur bra som helst.

Enda vägen till säkert och tryggt hojåka är erfarenhet, och den får man bara genom tid. Även om man kan sätta sig på en GSX-R och rappa iväg, för den är grymt lättkörd, vem som helst kan lära sig att köra den på 5 minuter, men den individen har inte den erfarenheten som krävs för att fullt ut kunna hantera den i alla situationer.som exempel givet. Om man däremot börjar med en motorsvagare och lättare knarr så kan man gradvis träna upp sig till att behärska allt med hojåka.

Då man började med två hjul så var det först cykel, sedan moppe, vidare till kaviarmacka, sedan så vart det en 250/350, 500 och så vidare, så när man nådde en gsx 1100 eller en Laverda 1100, Ducati 900 osv,osv, så hade man tusentals mil och år av erfarenhet i ryggen, det är att föredra, framför att genast kasta sig upp på en Hayabusa, Kawa 1300, Ducce 1195 mm,mm, även om man är övertygad om att man är Artos bättre brorsa. Men som tidigare nämnts det är mina "5 Cents"..

SportPilot Ubåtsingenjör
12 maj 2017 · 7 231 Inlägg

Blacken skrev:

Muttley skrev:

Blacken skrev:
Suzuki SV 650, GSF1200/600, Honda VFR 750/800 förmodligen den skottsäkraste hojen någonsin. Är du grön på knarr så glöm tyngre och starkare hojar. En sådan fixar du när du har fått några mil i kroppen SV:n förmodligen den absolut "kuligaste" hojen, den är roligare än sex ( har provat bägge många gånger), GSF:na brutala och smått otroligt lättkörda, VFR, tja kanske inte den ideala instegsmaskinen, men den hållbaraste och hyfsade prestanda. En 750/800 framhålls av många motorjournalister som den bästa knarren, snudd på outslitlig. , Försäkringar på äldre versioner är väldans billiga oavsett ålder eller ålder på svänglapp (Bilsport&mc).
Köp inte på dig en värsting direkt, utan börja smått, inte över 800 cc första året, oavsett vad en del säger.

Jag säger emot.
Jag började att övningsköra med en VN1100. Även om de inte är en sporthoj så är den stor och klumpig men den övade jag låg och högfartsbanan med. Med skinnväskor och grejjer monterat.

Jag gjorde misstaget att jag själv köpte en gsx400fws som egen första, jag ångrar även att jag köpte cbr 600f som andra, tredje gången blev de cbr900RR.   Skulle köpt 900 direkt smile

Och jag käblar envetet tillbaka smile man ska alltid börja försiktigt när man hanterar "dynamit", Dagens 500, 600:or har effekter som våra 900/100 hade då det begav sig, och ser man till dagens dräpare runt litern så säger sunda förnuftet att man inte börjar med en sådan, visst det kan gå bra, men är man oerfaren och det är man dom första 5-10 åren på två hjul, oavsett vad en del kan tycka sig vara hur bra som helst.

Enda vägen till säkert och tryggt hojåka är erfarenhet, och den får man bara genom tid. Även om man kan sätta sig på en GSX-R och rappa iväg, för den är grymt lättkörd, vem som helst kan lära sig att köra den på 5 minuter, men den individen har inte den erfarenheten som krävs för att fullt ut kunna hantera den i alla situationer.som exempel givet. Om man däremot börjar med en motorsvagare och lättare knarr så kan man gradvis träna upp sig till att behärska allt med hojåka.

Då man började med två hjul så var det först cykel, sedan moppe, vidare till kaviarmacka, sedan så vart det en 250/350, 500 och så vidare, så när man nådde en gsx 1100 eller en Laverda 1100, Ducati 900 osv,osv, så hade man tusentals mil och år av erfarenhet i ryggen, det är att föredra, framför att genast kasta sig upp på en Hayabusa, Kawa 1300, Ducce 1195 mm,mm, även om man är övertygad om att man är Artos bättre brorsa. Men som tidigare nämnts det är mina "5 Cents"..

Fast nu snackar vi gatåka ? Att ligga och pressa en sporthoj på gatan är ren idioti, hur mycket erfarenhet du än må ha. Ska du åka på bana så håller jag med, köp något med mindre effekt och lär dig köra först, men när vi snackar i trafik så är alla hojar effektstarka nog för att vara farliga.
Man måste ju inte vrida fullt på rullen bara för att man kan.
I trafiken så kommer man aldrig ha möjligheten att lära sig köra hoj fullt ut, oavsett hur effektsvag hoj du har.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
12 maj 2017 ·

Blacken skrev:

Muttley skrev:

Blacken skrev:
Suzuki SV 650, GSF1200/600, Honda VFR 750/800 förmodligen den skottsäkraste hojen någonsin. Är du grön på knarr så glöm tyngre och starkare hojar. En sådan fixar du när du har fått några mil i kroppen SV:n förmodligen den absolut "kuligaste" hojen, den är roligare än sex ( har provat bägge många gånger), GSF:na brutala och smått otroligt lättkörda, VFR, tja kanske inte den ideala instegsmaskinen, men den hållbaraste och hyfsade prestanda. En 750/800 framhålls av många motorjournalister som den bästa knarren, snudd på outslitlig. , Försäkringar på äldre versioner är väldans billiga oavsett ålder eller ålder på svänglapp (Bilsport&mc).
Köp inte på dig en värsting direkt, utan börja smått, inte över 800 cc första året, oavsett vad en del säger.

Jag säger emot.
Jag började att övningsköra med en VN1100. Även om de inte är en sporthoj så är den stor och klumpig men den övade jag låg och högfartsbanan med. Med skinnväskor och grejjer monterat.

Jag gjorde misstaget att jag själv köpte en gsx400fws som egen första, jag ångrar även att jag köpte cbr 600f som andra, tredje gången blev de cbr900RR.   Skulle köpt 900 direkt smile

Och jag käblar envetet tillbaka smile man ska alltid börja försiktigt när man hanterar "dynamit", Dagens 500, 600:or har effekter som våra 900/100 hade då det begav sig, och ser man till dagens dräpare runt litern så säger sunda förnuftet att man inte börjar med en sådan, visst det kan gå bra, men är man oerfaren och det är man dom första 5-10 åren på två hjul, oavsett vad en del kan tycka sig vara hur bra som helst.

Enda vägen till säkert och tryggt hojåka är erfarenhet, och den får man bara genom tid. Även om man kan sätta sig på en GSX-R och rappa iväg, för den är grymt lättkörd, vem som helst kan lära sig att köra den på 5 minuter, men den individen har inte den erfarenheten som krävs för att fullt ut kunna hantera den i alla situationer.som exempel givet. Om man däremot börjar med en motorsvagare och lättare knarr så kan man gradvis träna upp sig till att behärska allt med hojåka.

Då man började med två hjul så var det först cykel, sedan moppe, vidare till kaviarmacka, sedan så vart det en 250/350, 500 och så vidare, så när man nådde en gsx 1100 eller en Laverda 1100, Ducati 900 osv,osv, så hade man tusentals mil och år av erfarenhet i ryggen, det är att föredra, framför att genast kasta sig upp på en Hayabusa, Kawa 1300, Ducce 1195 mm,mm, även om man är övertygad om att man är Artos bättre brorsa. Men som tidigare nämnts det är mina "5 Cents"..

Men riktigt så kan man ju inte resonera, min 600f från -96 hade  100 hästar och topphastigheten kommer jag inte ihåg men den gick nog i 260, provade någon gång och den var snabb för en "oerfaren" 
Och då anser jag att de kvittar om du har 50 eller 300 hästar på en motorcykel, för är du dum i hela huvudet så kan du köra ihjäl dig på en cykel med wink

Summa summarum, mellan min 600 och 900 skilde de sig ca 35 hästar, men ca 40 km/h i topphastighet, snabbare acc i 900 såklart.

Men om man är som mig så kör man med skallen, de var därför jag delvis slutade köra för jag hitta aldrig någon vettig överhuvudtaget i min ålder som körde.

Första "grupp"körning jag åkte med i så var de en olycka med den nämda "dum i huvudet" killen som skulle vara macho och lägger sig i ca 120km/h skarp kurva och missar telefonstolpe med ca 1 meter men glider som tur är bredvid.

Man får fråga sig själv vilken kille man är helt enkelt smile

Senast redigerat av Muttley (12 maj 2017)

Niknar
12 maj 2017 · 198 Inlägg

Notchpedro skrev:
Gör dig själv en stor tjänst. Åk runt till några mc-handlare och provsitt och kolla runt.
Det är ju DU som ska en hoj som DU trivs med.
Gillar du nakenhojar så det självklart det du ska kolla mest på.

När du hittat ett par modeller du gillar så kolla upp försäkring, servicekostnader osv.
Glöm för guds skull inte att köpa vettig utrustning!
Har 2 polare som får ångra sig resten av sina liv för att dom köpte drömhojen men inte hade råd med mer än en halvbra hjälm och ett par handskar, resultatet för dom är ena personen får halta resten av livet och kan inte köra hoj längre, den andra sitter i rullstol.
Båda olyckorna så var det en som var bilist vållande.

Ett tips på vägen som min farsa gav mig och som jag sa till min son: "Alla försöker döda dig, alla siktar på dig. Ingen ser dig."
Ha det med dig i bakhuvudet när du kör så ökar du dina chanser.
Viktigast av allt: Se till att ha kul när du kör, mc är det roligaste som finns. Även med låg effekt kan man ha jäkligt roligt!

Håller med. Välj modell/typ efter hur du tänker nyttja den det finns modeller som är en pina att åka mer än 10 mil på.  Ska du åka långsträckor så är kåpa, handtagsvärmare och bekväm sadel ett måste.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
_______
12 maj 2017 · 107 Inlägg

"Man måste ju inte vrida fullt på rullen bara för att man kan."
Det argumentet är lika gammalt som hojen tillkomst, och förmodligen ett av dom dummaste, sitter man på en riktig dräpare av modernt snitt och är oerfaren, så finns det en "liten" risk att man provar hur lång man kan vrida rullen. Och sedan så är det Darwin som råder, oftast går det bra, men om rullen är kopplad till ett smärre dynamitförråd så ökar risken för att Darwin "tar över".

Det är aldrig fel att ta det lugnt i början av sin hoj karriär.

_______
12 maj 2017 · 107 Inlägg

Muttley skrev:

Blacken skrev:

Muttley skrev:
Jag säger emot.
Jag började att övningsköra med en VN1100. Även om de inte är en sporthoj så är den stor och klumpig men den övade jag låg och högfartsbanan med. Med skinnväskor och grejjer monterat.

Jag gjorde misstaget att jag själv köpte en gsx400fws som egen första, jag ångrar även att jag köpte cbr 600f som andra, tredje gången blev de cbr900RR.   Skulle köpt 900 direkt smile

Och jag käblar envetet tillbaka smile man ska alltid börja försiktigt när man hanterar "dynamit", Dagens 500, 600:or har effekter som våra 900/100 hade då det begav sig, och ser man till dagens dräpare runt litern så säger sunda förnuftet att man inte börjar med en sådan, visst det kan gå bra, men är man oerfaren och det är man dom första 5-10 åren på två hjul, oavsett vad en del kan tycka sig vara hur bra som helst.

Enda vägen till säkert och tryggt hojåka är erfarenhet, och den får man bara genom tid. Även om man kan sätta sig på en GSX-R och rappa iväg, för den är grymt lättkörd, vem som helst kan lära sig att köra den på 5 minuter, men den individen har inte den erfarenheten som krävs för att fullt ut kunna hantera den i alla situationer.som exempel givet. Om man däremot börjar med en motorsvagare och lättare knarr så kan man gradvis träna upp sig till att behärska allt med hojåka.

Då man började med två hjul så var det först cykel, sedan moppe, vidare till kaviarmacka, sedan så vart det en 250/350, 500 och så vidare, så när man nådde en gsx 1100 eller en Laverda 1100, Ducati 900 osv,osv, så hade man tusentals mil och år av erfarenhet i ryggen, det är att föredra, framför att genast kasta sig upp på en Hayabusa, Kawa 1300, Ducce 1195 mm,mm, även om man är övertygad om att man är Artos bättre brorsa. Men som tidigare nämnts det är mina "5 Cents"..

Men riktigt så kan man ju inte resonera, min 600f från -96 hade  100 hästar och topphastigheten kommer jag inte ihåg men den gick nog i 260, provade någon gång och den var snabb för en "oerfaren" 
Och då anser jag att de kvittar om du har 50 eller 300 hästar på en motorcykel, för är du dum i hela huvudet så kan du köra ihjäl dig på en cykel med wink

Summa summarum, mellan min 600 och 900 skilde de sig ca 35 hästar, men ca 40 km/h i topphastighet, snabbare acc i 900 såklart.

Men om man är som mig så kör man med skallen, de var därför jag delvis slutade köra för jag hitta aldrig någon vettig överhuvudtaget i min ålder som körde.

Första "grupp"körning jag åkte med i så var de en olycka med den nämda "dum i huvudet" killen som skulle vara macho och lägger sig i ca 120km/h skarp kurva och missar telefonstolpe med ca 1 meter men glider som tur är bredvid.

Man får fråga sig själv vilken kille man är helt enkelt smile

Enkel matematik, ju vassare knarr + ju oerfarnare förare = större risk för en krash.
Och hoj slutar man aldrig att köra, det är något man håller på med till man lägger näbben i vädret, det är livet helt enkelt smile

Senast redigerat av Blacken (12 maj 2017)

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
13 maj 2017 · 1 004 Inlägg

Har inte värst mycket erfarenhet när det gäller hojar men jag började med en Yamaha XT 660 Z Teneré. Trevlig hoj om man kör mycket grus vilket jag gjorde i början. Dock märkte jag att fartvinden träffade mig mitt i bröstet och det var inte optimalt. Den var heller inte något landsvägslok med tanke på motorn.  Men det dröjde inte länge innan man ville åka längre, och fortare..
Nästa, och den cykeln jag har nu är en Suzuki GSX 1250 FA. Ibland kallad Bandit men med helkåpa. Brukar kalla den för en SportTouring-hoj då man kan ta svängar med den och ändå pressa Autobahn utan att man blir sliten. Ca 100 hk Och 107Nm i vrid så den är vad jag brukar säga "stark och snäll" samt har en behaglig sittställning. Fartvinden träffar mig precis under hjälmen och det upplever jag som helt okej (har en bra hjälm). Går det fortare så lutar jag mig framåt och cykeln går som ett stadigt spjut dit jag vill. Är inne på min tredje säsong med den nu och har absolut inga planer på att byta. Monterade handvärmare (Oxford) på den förra vintern och det är guld att ha för stela fingrar. Sitter bra på den med mina 196cm så den kanske är för stor för dig men det går att sänka sadeln ganska enkelt. Förs,premien är också helt överkomlig. Ett tips i all välmening.

"My drinkingteam has a racingproblem"
_______
13 maj 2017 · 107 Inlägg

Annars så finns det lugnare och trevligare knarrar. https://www.youtube.com/watch?v=jbbsDds1tbU                                                       
https://www.youtube.com/watch?v=hRs7SUFfZM4 smile

Senast redigerat av Blacken (13 maj 2017)

Nybergrobin
13 maj 2017 · 2 380 Inlägg

yamaha xj6 tycker jag är ett ganska bra val! Bra sitthöjd, abs, 4 cyl motor och framförallt smidig och lättkört smile

Muttley
13 maj 2017 ·

Blacken skrev:

Muttley skrev:

Blacken skrev:

Och jag käblar envetet tillbaka smile man ska alltid börja försiktigt när man hanterar "dynamit", Dagens 500, 600:or har effekter som våra 900/100 hade då det begav sig, och ser man till dagens dräpare runt litern så säger sunda förnuftet att man inte börjar med en sådan, visst det kan gå bra, men är man oerfaren och det är man dom första 5-10 åren på två hjul, oavsett vad en del kan tycka sig vara hur bra som helst.

Enda vägen till säkert och tryggt hojåka är erfarenhet, och den får man bara genom tid. Även om man kan sätta sig på en GSX-R och rappa iväg, för den är grymt lättkörd, vem som helst kan lära sig att köra den på 5 minuter, men den individen har inte den erfarenheten som krävs för att fullt ut kunna hantera den i alla situationer.som exempel givet. Om man däremot börjar med en motorsvagare och lättare knarr så kan man gradvis träna upp sig till att behärska allt med hojåka.

Då man började med två hjul så var det först cykel, sedan moppe, vidare till kaviarmacka, sedan så vart det en 250/350, 500 och så vidare, så när man nådde en gsx 1100 eller en Laverda 1100, Ducati 900 osv,osv, så hade man tusentals mil och år av erfarenhet i ryggen, det är att föredra, framför att genast kasta sig upp på en Hayabusa, Kawa 1300, Ducce 1195 mm,mm, även om man är övertygad om att man är Artos bättre brorsa. Men som tidigare nämnts det är mina "5 Cents"..

Men riktigt så kan man ju inte resonera, min 600f från -96 hade  100 hästar och topphastigheten kommer jag inte ihåg men den gick nog i 260, provade någon gång och den var snabb för en "oerfaren" 
Och då anser jag att de kvittar om du har 50 eller 300 hästar på en motorcykel, för är du dum i hela huvudet så kan du köra ihjäl dig på en cykel med wink

Summa summarum, mellan min 600 och 900 skilde de sig ca 35 hästar, men ca 40 km/h i topphastighet, snabbare acc i 900 såklart.

Men om man är som mig så kör man med skallen, de var därför jag delvis slutade köra för jag hitta aldrig någon vettig överhuvudtaget i min ålder som körde.

Första "grupp"körning jag åkte med i så var de en olycka med den nämda "dum i huvudet" killen som skulle vara macho och lägger sig i ca 120km/h skarp kurva och missar telefonstolpe med ca 1 meter men glider som tur är bredvid.

Man får fråga sig själv vilken kille man är helt enkelt smile

Enkel matematik, ju vassare knarr + ju oerfarnare förare = större risk för en krash.
Och hoj slutar man aldrig att köra, det är något man håller på med till man lägger näbben i vädret, det är livet helt enkelt smile

Matematiken är ju snabbare acceleration och högre hastighet ju hårdare blir smällen wink  Så med snabbare så dör du utan att lida :p


De var inte min melodi att köra, hann kanske med 7-9000 mil totalt på 2 hjul till intresset tvärdog och jag sålde allt jag hade köpt.   Har en jacka kvar och snittar kanske 4 mil om året på en harley smile
Jag drogs till vatten istället.

_______
13 maj 2017 · 107 Inlägg

Muttley skrev:

Blacken skrev:

Muttley skrev:
Men riktigt så kan man ju inte resonera, min 600f från -96 hade  100 hästar och topphastigheten kommer jag inte ihåg men den gick nog i 260, provade någon gång och den var snabb för en "oerfaren" 
Och då anser jag att de kvittar om du har 50 eller 300 hästar på en motorcykel, för är du dum i hela huvudet så kan du köra ihjäl dig på en cykel med wink

Summa summarum, mellan min 600 och 900 skilde de sig ca 35 hästar, men ca 40 km/h i topphastighet, snabbare acc i 900 såklart.

Men om man är som mig så kör man med skallen, de var därför jag delvis slutade köra för jag hitta aldrig någon vettig överhuvudtaget i min ålder som körde.

Första "grupp"körning jag åkte med i så var de en olycka med den nämda "dum i huvudet" killen som skulle vara macho och lägger sig i ca 120km/h skarp kurva och missar telefonstolpe med ca 1 meter men glider som tur är bredvid.

Man får fråga sig själv vilken kille man är helt enkelt smile

Enkel matematik, ju vassare knarr + ju oerfarnare förare = större risk för en krash.
Och hoj slutar man aldrig att köra, det är något man håller på med till man lägger näbben i vädret, det är livet helt enkelt smile

Matematiken är ju snabbare acceleration och högre hastighet ju hårdare blir smällen wink  Så med snabbare så dör du utan att lida :p


De var inte min melodi att köra, hann kanske med 7-9000 mil totalt på 2 hjul till intresset tvärdog och jag sålde allt jag hade köpt.   Har en jacka kvar och snittar kanske 4 mil om året på en harley smile
Jag drogs till vatten istället.

Tjo, vatten är kul det med, och då kan det vara bra med en hd, den funkar utmärkt som en bojsten, om man har en båt då dvs smile

Senast redigerat av Blacken (13 maj 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang