Köpa hoj, Vilken hoj passar bäst för nybörjare?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2017 · 17 478 Inlägg

Då tar vi en totalt novis med här (jag). Körde Suzuki 125TSX på 90-talet. Räckte för mig. Provat en nyare Harley de sista åren. Vibrerande skräp för pensionärer enligt mig. Lite sugen på en Pan European som torsen har. Har idag en japansk 125cc scooter som orkar med god marginal över 100 km/h. Det räcker för mig som Stig-Helmer sa...

Drömmar? Ja. Givetvis. På slutet av 80-talet dreglade jag över Honda 750VFR eller Honda Transalp. I Dagens läge kan jag köpa en sådan kontant ikväll om så önskas men nej. Håller mig på 4 hjul och kör scootern till affären ibland.

En reflektion från en som inte vet ett skit alltså...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
13 maj 2017 ·

Blacken skrev:

Muttley skrev:

Blacken skrev:

Enkel matematik, ju vassare knarr + ju oerfarnare förare = större risk för en krash.
Och hoj slutar man aldrig att köra, det är något man håller på med till man lägger näbben i vädret, det är livet helt enkelt smile

Matematiken är ju snabbare acceleration och högre hastighet ju hårdare blir smällen wink  Så med snabbare så dör du utan att lida :p


De var inte min melodi att köra, hann kanske med 7-9000 mil totalt på 2 hjul till intresset tvärdog och jag sålde allt jag hade köpt.   Har en jacka kvar och snittar kanske 4 mil om året på en harley smile
Jag drogs till vatten istället.

Tjo, vatten är kul det med, och då kan det vara bra med en hd, den funkar utmärkt som en bojsten, om man har en båt då dvs smile

Ha, den funkar dock inte på mig smile   Jag njuter hellre än att sitta obekvämt och få ont i hela kroppen på en supersport wink
Däremot sportbåt är roligt.

Muttley
13 maj 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
Då tar vi en totalt novis med här (jag). Körde Suzuki 125TSX på 90-talet. Räckte för mig. Provat en nyare Harley de sista åren. Vibrerande skräp för pensionärer enligt mig. Lite sugen på en Pan European som torsen har. Har idag en japansk 125cc scooter som orkar med god marginal över 100 km/h. Det räcker för mig som Stig-Helmer sa...

Drömmar? Ja. Givetvis. På slutet av 80-talet dreglade jag över Honda 750VFR eller Honda Transalp. I Dagens läge kan jag köpa en sådan kontant ikväll om så önskas men nej. Håller mig på 4 hjul och kör scootern till affären ibland.

En reflektion från en som inte vet ett skit alltså...

De gör du rätt i smile
Farsans Hd vilken är en nyare variant av en modell jag inte ens kan komma ihåg vad den heter vibrerar inte mer än min förra cbr 900RR smile  De har alltså kommit upp sig.

På vägarna är 4 hjul och ett bekvämt säte med AC helt underbart,   en del med att slita på sig korvskinn i 30 grader var ju bara äckligt när man väl kom hem efter en tur med ickesvalkande luft så att svetten rann ner i alla springor :p

SportPilot Ubåtsingenjör
14 maj 2017 · 7 230 Inlägg

Muttley skrev:

Blacken skrev:

Muttley skrev:

Matematiken är ju snabbare acceleration och högre hastighet ju hårdare blir smällen wink  Så med snabbare så dör du utan att lida :p


De var inte min melodi att köra, hann kanske med 7-9000 mil totalt på 2 hjul till intresset tvärdog och jag sålde allt jag hade köpt.   Har en jacka kvar och snittar kanske 4 mil om året på en harley smile
Jag drogs till vatten istället.

Tjo, vatten är kul det med, och då kan det vara bra med en hd, den funkar utmärkt som en bojsten, om man har en båt då dvs smile

Ha, den funkar dock inte på mig smile   Jag njuter hellre än att sitta obekvämt och få ont i hela kroppen på en supersport wink
Däremot sportbåt är roligt.

Helt ot, men har du båt ? smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
cyberk2
14 maj 2017 · 214 Inlägg

Jag tog hojkort för 14 år sen. Har kört typ en vecka sen dess. Köpte en 07 bandit 1250s. Känns lagom men nästan lite tråkigt då effekten finns i överflöd. Saknar nästan tiden med trimmad moppe och 125 då man fick kämpa lite för att komma upp i 100.

Man känner sig bäst själv och merparten av ungdomarna är ju kass på att hantera fordon. Blir lättkränkta, kör som svin osv osv.. Jag var inte redo för mc när jag var 21, ville mer glida runt i bilen och lyssna på musik på den tiden. Tror man att man är världsbäst och inte är det på en hoj, då är risken stor att man dör. Det får man ju tänka på innan man hoppar på.. Kan ju vara en sån banal sak som lite grus på asfalten i en kurva

_______
14 maj 2017 · 107 Inlägg

cyberk2 skrev:
Jag tog hojkort för 14 år sen. Har kört typ en vecka sen dess. Köpte en 07 bandit 1250s. Känns lagom men nästan lite tråkigt då effekten finns i överflöd. Saknar nästan tiden med trimmad moppe och 125 då man fick kämpa lite för att komma upp i 100.

Man känner sig bäst själv och merparten av ungdomarna är ju kass på att hantera fordon. Blir lättkränkta, kör som svin osv osv.. Jag var inte redo för mc när jag var 21, ville mer glida runt i bilen och lyssna på musik på den tiden. Tror man att man är världsbäst och inte är det på en hoj, då är risken stor att man dör. Det får man ju tänka på innan man hoppar på.. Kan ju vara en sån banal sak som lite grus på asfalten i en kurva

Det är ju så med att köra hoj, det är något som man har i sig från födseln, går ej att förklara på annat sätt. En del "köper" det inte, utan föredrar bil (eller båt). Men motorintresset är något som går över alla klassgränser, social behörighet, politisk övertygelse och kön, det är något som verkligen förenar och enar folk till en gemenskap utan en massa skittjafs typ politisk färg, åsikter, och annat som drar folk isär. Synd bara att miljömupparna och dom flesta styrande politiker är så dj""""a negativa, till något som är djäkligt kul!..

Senast redigerat av Blacken (14 maj 2017)

Muttley
14 maj 2017 ·

SportPilot skrev:

Muttley skrev:

Blacken skrev:

Tjo, vatten är kul det med, och då kan det vara bra med en hd, den funkar utmärkt som en bojsten, om man har en båt då dvs smile

Ha, den funkar dock inte på mig smile   Jag njuter hellre än att sitta obekvämt och få ont i hela kroppen på en supersport wink
Däremot sportbåt är roligt.

Helt ot, men har du båt ? smile

Hade en liten 4,5 meters med 50 hk lagom för dagstripper på havet och skidåkning i närliggande sjöar smile Vi hade mycket roligt med den rackaren.
Idag äger jag en kajak och tänkte ta oskulden mellan Helsingborg och Helsingör på semestern smile
Planen är att om något år införskaffa en 6 meters daycruiser för trevliga dagsturer.

SportPilot Ubåtsingenjör
14 maj 2017 · 7 230 Inlägg

Muttley skrev:

SportPilot skrev:

Muttley skrev:

Ha, den funkar dock inte på mig smile   Jag njuter hellre än att sitta obekvämt och få ont i hela kroppen på en supersport wink
Däremot sportbåt är roligt.

Helt ot, men har du båt ? smile

Hade en liten 4,5 meters med 50 hk lagom för dagstripper på havet och skidåkning i närliggande sjöar smile Vi hade mycket roligt med den rackaren.
Idag äger jag en kajak och tänkte ta oskulden mellan Helsingborg och Helsingör på semestern smile
Planen är att om något år införskaffa en 6 meters daycruiser för trevliga dagsturer.

Låter trevligt smile Har själv tillgång till ett gäng kajaker, så brukar vara ute och paddla ibland.
Har tidigare haft allt från små sportbåtar till större/ mellan stor dc och segelbåt smile Är dock båtlös för tillfället, men om något år så finns där nog en segelbåt "i portföljen"

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang