Bygga egen bil

tiger68
19 januari 2017 · 96 Inlägg

Med åren har tanken vuxit sig allt starkare om att bygga något eget.

Jag har samlat en massa delar som är bra att ha.

motorer, pedalställ, rattstänger och en hel del annat smått o gott.

Jag har nu 2 projektplaner, eller kanske skall jag sammanföra dem till mitt första projekt.

I så fall blir det mer rambygge och karossmodifiering, än ett helt bygge. Det kommer troligen kräva minst lika mycket tid i alla fall. dock har man ju en del gratis om man sparar på t.ex torpedväggen. rutramar, och sådant har man ju gratis, om man vill spara på det.

Så jag har en SAAB 900ng -97 som jag håller på att strippa, fin i karossen. Tanken är att bygga ram till den och få 4hjulsdrift på den också.
Jag har en duettram, och en hel massa olika motorer, vad som blir till vad får tiden utvisa.

Men i detta fall skulle man kunna nyttja karossen och sätta den på duettramen, men man får modifiera karossen. Jo visst till ramen kommer att man bygger båge inne i karossen. och man plockar bort en massa onödig vikt från karossen i det fallet.

eller så blir det ett helt nytt bygge med ram till karossen och samma tankegång om modifieringen.

Och då spara på duettramen till ett annat projekt.

OBS att saaben skall stå för stommen , sedan kommer mycket att ändras på ut- och in-sidan.
För att börja med något är det i dagsläget det bästa alternativet då jag kan svetsa ute och kapa o greja med sådant som är inne i bilen. För utsidan krävs mer än tak över bygget, och framför allt mer utrustning för plåtbearbetningen, som faktiskt saknas för dagen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang