1758
Sök

köpa alfa romeo

6 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
Hej

jag är helt ny här. Jag vill köpa en alfa romeo 156 men alla som jag känner försöker avråda mig från detta. Varför? De säger att alfa har dålig kvalité på motorn. själc så har jag kollar lite på annonserna och det verkar som att alla har bytt ut motorn på sina alfa romeo bilar efter 10 000 mil. Är detta sant och är alfa så dålig? Vidare undrar jag hur mycket kostar det att äga en alfa 156 från t.ex. 1999-2000 2.0 motorn? Hur mycket drar den osv.?

Tacksam för alla svar

5 Inlägg
12 januari 2007
Hej afolter! Som sann alfisti så tycker jag defenitivt att du ska köpa en Alfa!! Dom som säger till dig att det är dålig kvalitet på motorn borde plugga lite mer på de området. Felet med 156orna som har gjort att många har fått bytt motor är att från början så sa alfa att man skulle byta kamremmen var 8000:e mil men det visade sig att många av av 156ornas spännrullarna och löprullar skar ihop strax innan 8000mil. så därför kom dom med en ny rekomendation att man ska byta var 6000:e mil istället. Och sköter man det så är det inga problem. Plus att man ska använda en bra olja i bilen för billiga oljor gillar dom inte nå vidare.
Men sen är ju faktiskt inte dom nya ts motorerna lika bra som i dom äldre alforna.

Själv kör jag en 155:a och det är samma motor i den som i 156an. Jag har aldrig haft några problem med den och bilen går som en dröm. Är faktiskt bland dom roligaste framhjulsdrivna bilarna man kan hitta.

Att äga en 156:a är inte särskilt dyrt. Inte just nå dyrare än någon annan bil i samma klass. 2.0ts motorn är ju den motorn som man ska välja med fördel. Den drar ca 0.7 lång körning 0.8 blandad och strax under litern stadskörning.

Hoppas mitt svar hjälpte dig nått steg närmare att bli en alfisti, och har du mer frågor så hör gärna av dig!!

Mvh Christoffer

piffi_86@msn.com

//Christoffer

8 Inlägg
12 januari 2007
Har inget ont att säga om Alfa,  en otroligt underskattad bil är det iaf.
Men just detta som  Christoffer tar upp innan i tråden gällde mer eller mindre 4cyl motorn.
V6:an hängde liksom med på ett hörn då de ändra kamrems intervallen på motorerna.
Problemet låg mer i balansaxel remmen, den skulle bytas först vid 12000 mil, och vid vissa fal var det den som gick av och kilade fast sig så att kamremmen gick av.
Det finns faktist en bra tråd om detta på Alfa's Clubsida.
Med information från importören Olle Olsson bolagen.
Informationen där ska vara samma som gick ut till verkstäderna.

Har sjävl köpt mig en 156 precis, men jag satsade hårt från början.
Fick bli en GTA.. och jag har aldrig kört en mer glädjespridare, man har ett leende på läpparna direkt.
Detta är min andra Alfa.

Mitt råd.. köp!
En bil är en bil,, alla märken har sina svagheter och brister.
Fast vissa har sämre rykte från gamla dagar.
En rolig grej är att Fiat/Alfa koncernen sålde mer av sina bilar i enbart Italien än vad alla samlade märken sålde totalt i Sverige på ett år. (2005)

5 Inlägg
12 januari 2007
Stämmer som micke säger men man byter ju balansaxelremmen samtidigt som kamremmen. Men vet man vad som bör skötas så är det inga problem alls med ts motorerna. OBS! tänk på att om du skulle köpa en 156a å får för dig att stoppa i sportluftfilter, köp isåfall ett som inte behöver oljas in!! Annars kommer får man byta luftmasse mätare ganska ofta. Dom är nämligen väldigt känsliga för det.

Men som sagt köp en Alfa så lovar jag att din körning kommer vara mycket roligare i framtiden!!

Lycka till!

Mvh Christoffer

//Christoffer

8 Inlägg
12 januari 2007
http://www.garaget.org/annonser/?view=77312  (min brors bil)
Precis en sådan här bil var min första Alfa, alla sa att jag skulle se upp med dessa bilar.
Har aldrig haft en roligare bil innan jag köpte mig 156:an.
Q4 är den vassaste som gjordes i 164 karossen, tillsammans med QV.

1 Inlägg
12 januari 2009
Hej Christoffer (_zid_)

Du har stängt av dina mobiler och svarar inte på mail så försöker här.

Har du skickat xboxen jag köpte av dig på Tradera? (http://www.tradera.com/auction/auction. … d=81632515) du skulle skickat den i torsdags och jag borde ha fått den idag, men det har jag inte.

/Tomas
Senast redigerat av dontomas (12 januari 2009)

9 108 Inlägg
12 januari 2009
dontomas skrev:
Hej Christoffer (_zid_)

Du har stängt av dina mobiler och svarar inte på mail så försöker här.

Har du skickat xboxen jag köpte av dig på Tradera? (http://www.tradera.com/auction/auction. … d=81632515) du skulle skickat den i torsdags och jag borde ha fått den idag, men det har jag inte.

/Tomas

Denna tråden är 2 år gammal, du får hitta ett annat sätt att kontakta honom. Sedan kan det ibland ta mer än 2 arbetsdagar att skicka någonting. Tålamod.

Sök